Na lang, lang twijfelen beb ik toch besloten om eens het 1ste hoofdstuk van mijn verhaal op Bokt te plaatsen. Het heeft nog geen naam omdat ik nog niet heeel zeker weet welke richting het zal uit gaan.
Als het waardeloos is, zeg het me dan maar eerlijk, dan moet ik niet blijven hoofdstukken plaatsen
Veel leesplezier
Hoofdstuk 1
De geur van pas ingevet leder vulde haar neus toen ze haar zadelkastje opentrok. Ze nam haar hoofdstel en zadel en liep in de ochtendschemering naar de wei. Een lieve hinnik, de geur van paard , het geluid van de zachte hoefstappen in het natte gras. Ze was eindelijk weer thuis.
‘Goeiemorgen lieve Shamrock. Goed geslapen meid?’ Bij wijze van antwoord gaf de stralend witte merrie een zacht en teder briesje. Soraia legde het zadel op de rug en trok de singel aan. Ze stak het koude ijzer van het bit tussen de lippen van de merrie en gespte even later de andere riempjes zorgvuldig dicht. Ze zette haar voet in de stijgbeugel en hees zichzelf in het zadel alsof ze niets woog. Ze klakte met haar tong en als antwoord begon de merrie rustig naar de uitgang van de weide te stappen. Ze had geen zin om langs de huizen te rijden. Ze wilde gewoon even weg van alle realiteit. Weg naar een wereld waar alleen zij en haar paard een rol speelden. Ze sloeg een zandweggetje tussen de hoge maïsplanten in. De ijzige kou zorgde ervoor dat er kleine dampwolkjes uit haar mond en uit Shamrock’s neusgaten kwamen. De kleine vijftienjarige liet haar paard in een vloeiende beweging in draf overgaan. De hoeven van de merrie drongen zich een paar centimeter in het zachte zand. Toen ze aan een oneindig groot open veld kwamen voelde Soraia hoe de energie en opwinding van haar paard begon te stijgen. Ze hield Shamrock in. Lange tijd stonden ze beiden naar het prachtige landschap te staren. ‘Komaan meid, eentje om wakker te worden..’ Alsof ze wist dat ze mocht, sprong de merrie vanuit stilstand vurig aan in galop. Soraia ging recht in haar beugels staan en leunde met haar handen op de stevige hals van haar paard. Als een witte schim in de vroege ochtend raasde Shamrock door de weilanden. Schitterend. Net wat ze nodig had. Een rengalop waarin al haar zorgen verdwenen met de lange passen van het paard. Ze trokken een spoor van plat gras door het land. De tranen van wind en ontroering sprongen haar in de ogen. Haar lange blonde haar wapperde mee in de wind.
‘Dank je wel schat, voor de schitterende rit, maar nu moet ik weer naar school…’ Fluisterde ze in Sham’s oor. Ze liep de wei uit met zadel en hoofdstel op haar arm. De merrie volgde haar nog een paar passen en stopte een paar meter voor de uitgang van de wei om van het jonge gras te eten. Met een klik viel het slot weer in het metalen hek. Terug naar de realiteit, op naar school. Ze legde haar gerief weer in het zadelkastje en haalde haar kleren uit de blauwe rugzak. Niemand kon haar zien dus trok ze haastig haar uniform aan en vertrok naar school .
Haar oude fiets kreeg een harde dreun toen ze hem tegen het hek van de school smeet. oliebol, weer eens te laat. Ze haastte zich door de lange gang en stopte bij haar lokaal. Zonder te kloppen liep ze de klas in.
‘Soraia Mathu, wat is uw excuus dit keer om nog maar eens te laat in mijn les te komen?’ de schelle stem van mevrouw Verbeke sneed als een mes in haar oren. Soraia had in het tweede middelbaar haar jaar moeten overdoen en zo zat ze nu nog maar in het derde en was ze met een jaar verschil de oudste van de klas. Maar dat maakte haar er niet populair op. Soraia was een buitenbeentje. Ze was gewoon niet zelfzeker genoeg om voor zichzelf uit te komen en durfde geen contacten te leggen. Dat vond ze ook niet nodig, ze zou toch alleen maar uitgelachen worden om wie ze was en hoogstwaarschijnlijk vinden ze haar naderhand toch niet leuk. De leerkracht totaal negerend nam ze plaats op haar stoel, aan een bank alleen. Ze nam haar leerboek wiskunde en begon aan een reeks oefeningen. Wat haatte ze zich het daar.
Als een hevige verlossing weerklonk de schoolbel door de brede gang. Met een veel te zware boekentas op haar rug slenterde Soraia naar haar fiets.
Haar voeten zette ze plat op de grond, waardoor ze een lomp uitzicht had. Haar kon het niets schelen hoe ze liep, maar haar moeder wel. Al meerdere malen kreeg Soraia het op haar kop daarvoor. Ze vond het zo nutteloos dat je je energie verspeelt aan mooi zijn. Voor haar was het niet nodig.
‘Hoi Soraia..’ Ze wist niet of het haar gedachten waren die gewoon zodanig hard hoopten dat iemand haar ooit zou opmerken en haar begroeten of als er nu écht iemand achter haar stond die een poging deed om vriendelijk te zijn. Met hoop op het laatste draaide ze zich om. Haar ogen vlogen van zijn voeten naar zijn prachtige bruine haar. Gilles. ‘O, hoi.. euh.. Gilles’ Haar verbluffing zorgde voor een knalrood hoofd en liet haar stamelen, alsof ze een verliefd trutje van tien met een enorm spraakgebrek was.
‘Alles goed? Ik zie dat je nu nog steeds in het derde jaar zit.. Valt het een beetje mee om tussen al die..’ Soraia werd rood van woede en kreeg een gigantische steek van schaamte. Ja, ze zat in het derde jaar, en nee het viel niet mee. ‘Ja, lach maar met me’ zei ze kort en ze draaide zich weer om om haar weg naar de fietsenstalling verder te zetten. Gilles zette wanhopig nog de achtervolging in maar toen hij doorhad dat ze totaal geen interesse meer in hem had, en hij sterk op haar tenen had getrapt, stond hij stil en liep de andere straat in. Soraia had niet meer achter zich gekeken en kwam aan bij haar fiets. Die stond zoals bijna elke keer uit het fietsenrek gesleurd en tegen de muur van het Chiro-gebouw gesmeten. Die kleine rotzakken uit haar klas.. Ze kon ze vermoorden. Maar dat deed ze natuurlijk niet, stel je voor.
Bedankt voor het lezen (:

leuk gedaan hoor.