[DIGI] Sarabi met stippels {WIP}

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

[DIGI] Sarabi met stippels {WIP}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 22:29

Ok, dan toch maar op veler verzoek een wipje Clown . Wel een heel erg moeilijke, misschien iets té dus ik weet niet zeker of hij wel af komt zoals ik hem nu in mijn hoofd heb zitten.
Het slachtoffer is Sarabi, de arabier x appaloosa van mijn nicht. Afgelopen zomer was ze jarig en wilde ik haar een portret kado doen, maar na wat afmailen en bellen had ik nog geen geschikte foto's van het beestje dus is dat niet doorgegaan. Inmiddels heb ik wel een cdtje met aardige foto's gekregen die een paar maanden geleden zijn gemaakt, dus we gaan voor een kerstkado Nagelbijten / Gniffelen .
De foto waren wel mooi, maar niet wat ik voor een tekening wilde, dus eigenlijk had ik er nog niet veel aan, behalve dan dat ik nu weet welke stippels ze heeft Clown . Mijn nicht had al een keer laten vallen dat ze ooit graag een nieuw portret wilde van Sarabi helemaal, mét alle stippen. Een van de allereerste portretten die ik ooit maakte was van ditzelfde paard, maar dan als veulen, enkel haar hoofd welke toen nog helemaal bruin was Huilen van het lachen .

Maar goed, lang verhaal kort: paard met stippels in een actieve stoere pose zonder er een goede foto bij te hebben. Om het mezelf nog een klein beetje makkelijker te maken heb ik er wel een stockfoto bij gepakt van een ander paard voor de houding en het licht. Hieronder mijn opzet in Photoshop zoals ik vrijwel altijd werk:
Afbeelding
links: referentiefoto's
linksonder: een tweede venster van mijn afbeelding in het klein zodat ik niet steeds in en uit hoef te zoemen voor een totaalbeeld.
ridden: mijn werkvlak / de tekening
rechts van boven naar beneden: navigator, vooral ik weer op een verkeerd knopje druk, dan kan ik mijn weg terug op de afbeelding weer vinden Tong uitsteken
mijn "verfpalet", ik gebruik de HSB sliders voor het mengen van de kleuren
en het onderste venster zijn de lagen, zoals je ziet momenteel 4 lagen: zwarte achtergrond, daarboven 2 schetslagen en de bovenste is degene die je ziet met de lijntekening.

Deze dus:
Afbeelding

Tot zover zit er al zo'n 3 uur in aan schetsen en verschillende houdingen en foto's proberen, en dan tel ik een half jaar van erover nadenken niet mee Huilen van het lachen .

*zucht* zie echt op tegen al die spikkels en rare vlekken Scheve mond
Als dit echt niet gaat lukken dan maak ik gewoon simpel een hoofdfoto na maar ik weet dat ze zoiets als dit geweldig zal gaan vinden dus ik ga toch maar een poging wagen.
Een beetje aanmoediging kan geen kwaad Nagelbijten / Gniffelen

[edit] Ik vergeet een stukje, het schuine achterbeen twijfel ik over of die niet te schuin is, maar ik dat zie ik beter met inkleuren, vind hem zo wel lekker dynamisch.

xxxdonja

Re: [DIGI] Sarabi met stippels {WIP}

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:32

Go IcePrincess, go IcePrincess! Go jij! Go jij!

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden met al die stippeltjes, vlekjes... Haha!
Succes! Haha!

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:35

Slim opgelost zo met de pose. Dat gaat wel goed komen, ben ook héél benieuwd wat voor een kunstwerk je er weer van gaat maken. OK dan!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:43

Ben heeeel benieuwd!
Kom helemaal goed!! *LOL*

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 22:57

Bedankt Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding
Kleuropzetje, en de lijn iets aangepast, was een paar lijnen vergeten Clown

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:13

Ziet er weer veelbelovend uit! En erg leuk en leerzaam om te zien hoe iemand anders het digitale tekenen aanpakt Ja

Ik twijfel over het (voor de kijker) linkse achterbeen, heb het idee dat die wat voller mag aan de bovenkant. Vlak onder de flanken, vind ik m wat smalletjes ogen, en op je eerste kleurenopzet lijkt de overgang ook nog net niet lekker te lopen. Ik kan het niet goed vergelijken met je stockfoto, maar heb het idee dat de appa ook wat meer body heeft op die plek.

Verder ben ik heel benieuwd hoe dit gaat worden en veel succes!!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 23:36

Heb je idd gelijk in, ik heb hem ietsje dikker gemaakt, en hele been tch even anders geplaatst, ik weet niet wat ik er nou van moet vinden Clown . Maar ik kijk het nog even aan, kan het altijd weer aanpassen Nagelbijten / Gniffelen .
Afbeelding

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:42

Wauw super! ben echt heeeel erg benieuwd hoe het eindresultaat is! Haha!

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:48

Wordt al weer gaaf! Leuk om weer eens het proces te zien Party!!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:33

Leerzaam topic, ik ben benieuwd naar de rest. Lachen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 01:45

Het begin is altijd heel lelijk en rommelig en ik doe alles door elkaar Nagelbijten / Gniffelen .
Afbeelding

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 02:27

het gaat vast goed komen. het ziet er nu ook al leuk uit

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:15

Ziet er heel interresant uit.
Ik ben benieuwd hoe hhe eruit gaat zien

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:19

Leuk om te zien hoe jij het aanpakt IP (best wel vergelijkbaar met mijn digitale tekenproces zo te zien). Ik ben heel erg benieuwd wat hier uit gaat komen, en veel succes met de stippen. Haha!
Aangepaste achterbeen ziet er beter uit. Vind dat je een erg mooie houding hebt gekozen. Ja

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:21

Ziet er al goed uit!
ik ben heel benieuwd hoe die wordt Haha!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:09

Dat ziet er al goed uit IP!
Denk er alleen om dat je het paard niet idealiseerd. Zo aan de referentiefoto te zien, de stapfoto, kun je zien dat het niet een hoogbenige jonge blom is. Knipoog Het kruis is ook wat afhangend.
Dat is wat ik je zou willen meegeven. Maargoed, ik ken het paard ook niet in het echt.

Ik blijf dit volgen! Ja

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:18

Dat wordt weer een hele gave WIP denk ik zo! Lachen
Ik vind het rechterachterbeen van het paard (voor de kijker het linker been) nu beter ogen, het ziet er natuurlijker uit nu de aanzet wat breder is en het been zelf wat minder schuin. Pas inderdaad op dat je goed op je bedoelde paard blijft letten, want zoals smeetjoew al zegt, volgens mij is die wat ouder dan het 'hulppaard'.

Ik ben heel benieuwd naar de volgende stappen hoor! Lachen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 13:06

Wat smeetjoew zegt is juíst wat ik wel probeer te bereiken Haha! . Sarabi is een 6jarige merrie, 3/4 arabier. Maar niet zo fotogeniek Clown . Bovendien zijn de foto's na een periode van hoefbevangenheid dus is ze erg uit vorm. Mijn nicht houdt juist van het perfecte plaatje, de zwarte arabische hengst met lange wapperende manen zeg maar Tong uitsteken
Dus dat wil ik haar geven, maar in de vorm van haar eigen paardje, ze moet dezelfde uitstraling krijgen, maar net dat beetje extra wat je op foto's niet ziet. Daarbij wat vollere manen en staart die ze in het echt weer niet heeft Nagelbijten / Gniffelen .

Het is niet de eerste keer dat ik op deze manier een portret neerzet, foto's geven vaak geen goed beeld weer, terwijl je dat in een tekening juist kunt veranderen. Het gaat om de uitstraling en de sfeer die je bij het dier voelt, niet om hoe goed de tekening op een foto lijkt, dat is waar de meeste mensen de fout in gaan, ikzelf in het begin ook Knipoog .

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:11

Eliine schreef:
Ziet er weer veelbelovend uit! En erg leuk en leerzaam om te zien hoe iemand anders het digitale tekenen aanpakt Ja

Ik twijfel over het (voor de kijker) linkse achterbeen, heb het idee dat die wat voller mag aan de bovenkant. Vlak onder de flanken, vind ik m wat smalletjes ogen, en op je eerste kleurenopzet lijkt de overgang ook nog net niet lekker te lopen. Ik kan het niet goed vergelijken met je stockfoto, maar heb het idee dat de appa ook wat meer body heeft op die plek.

Verder ben ik heel benieuwd hoe dit gaat worden en veel succes!!

Ik zie nu dat ik gisteravond met mn niet zo heldere hoofd iets verkeerds heb neergezet Clown Ik bedoelde juist het rechterachterbeen (voor de kijker dus, het is het linkerachterbeen van het paard) Maar nu ik er nog ns naar kijk vind ik het wel weer meevallen. Al lijkt de overgang flank/been nog steeds niet helemaal goed te lopen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:37

Dan is het je zeker gelukt IP! Want naar mijn mening begint het behoorlijk op 'perfectie' te lijken.
Maar ik ben erg benieuwd. Vind het ook mooi om te zien hoe je werkt; vind het er nu al erg mooi uit zien. Je basis is erg sterk!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:08

Erg gaaf om zo die stappen te zien. Eigenlijk zou dat bij elke digi zo moeten zijn, omdat de weg naar het eindresultaat minimaal net zo belangrijk is als het eindresultaat zelf.
Je bruine paard dat model staat voor de houding heeft wel minder lengte en is hoogbeniger als het te portreteren paard. Ik denk dat er daarom zo twijfelachtig naar de dikte van de achterbenen werd gekeken.
Ik denk dat ik die manier van werken van verschillende referenties, waarbij de houding van een compleet ander paard komt ook eens ga uitproberen. Tong uitsteken

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:48

Wauw... heel gaaf! Hoe doe je dat in hemelsnaam met zo'n programma? Tong uitsteken

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:41

@ Eliine Nagelbijten / Gniffelen , ik denk dat het ook wel scheelt nu de benen wat dichter bij elkaar staan dat het gat er tussen niet zo groot is, maar ik heb ook het rechterachterbeen nu een klein beetje steviger gemaakt en de verbinding van het been aan de buik beter gemaakt (hoop ik Tong uitsteken )

@ smeetjoew, meen je dat nou? ik vind mijn basis juist altijd echt flut Clown .

@ oneilltje , ik dacht dat jij zoiets juist eigenlijk al deed Nagelbijten / Gniffelen . Handigste is wel een soortgelijk ras te nemen, het bruine paard is bijv een arabier, ik wilde echt die arabierenuitstraling die de stippel ook heeft in het echt door laten komen, lekker vurig en elegant.

Afbeelding
Schaduwen weer meer aangezet. Het hoofd doe ik pas later, ik werk gewoon op 1 laag voor het paard en aangezien het hoofd boven het lichaam staat ga ik daar pas mee verder als het lichaam grotendeels al staat. Bovendien is het fijner om je eerst op het lichaam te concentreren, zodra je het hoofd en met name de ogen erin zet is je tekening al sneller 'af' omdat het al lijkt, die ogen zijn het belangrijkst in een portret en als je die als eerste maakt vergeet je vaak de details in de rest van het lichaam. Misschien wel een handige tip Knipoog .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:45

IcePrincess schreef:
@
@ oneilltje , ik dacht dat jij zoiets juist eigenlijk al deed Nagelbijten / Gniffelen . Handigste is wel een soortgelijk ras te nemen, het bruine paard is bijv een arabier, ik wilde echt die arabierenuitstraling die de stippel ook heeft in het echt door laten komen, lekker vurig en elegant.
.

Ik combineer wel vaak foto`s met elkaar, met als eindresultaat een mix ervan, maar ik heb er nog nooit een foto van een compleet ander paard bij gebruikt. Eigenlijk ook nog niet nodig gehad, omdat ik meestal wel mooie referentieplaatjes heb.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:46

Ziet er al heel leuk uit! Veelbelovend in ieder geval.
Vind het wel fijn om zo even te kunnen volgen hoe het allemaal juist in elkaar zit. Ik denk inderdaad dat je hier een hele klus aan gaat hebben, maar dat gaat zeker en vast lukken!
Ik kom alvast regelmatig nog eens terug piepen naar de vorderingen!