. Wel een heel erg moeilijke, misschien iets té dus ik weet niet zeker of hij wel af komt zoals ik hem nu in mijn hoofd heb zitten. Het slachtoffer is Sarabi, de arabier x appaloosa van mijn nicht. Afgelopen zomer was ze jarig en wilde ik haar een portret kado doen, maar na wat afmailen en bellen had ik nog geen geschikte foto's van het beestje dus is dat niet doorgegaan. Inmiddels heb ik wel een cdtje met aardige foto's gekregen die een paar maanden geleden zijn gemaakt, dus we gaan voor een kerstkado
.De foto waren wel mooi, maar niet wat ik voor een tekening wilde, dus eigenlijk had ik er nog niet veel aan, behalve dan dat ik nu weet welke stippels ze heeft
. Mijn nicht had al een keer laten vallen dat ze ooit graag een nieuw portret wilde van Sarabi helemaal, mét alle stippen. Een van de allereerste portretten die ik ooit maakte was van ditzelfde paard, maar dan als veulen, enkel haar hoofd welke toen nog helemaal bruin was
.Maar goed, lang verhaal kort: paard met stippels in een actieve stoere pose zonder er een goede foto bij te hebben. Om het mezelf nog een klein beetje makkelijker te maken heb ik er wel een stockfoto bij gepakt van een ander paard voor de houding en het licht. Hieronder mijn opzet in Photoshop zoals ik vrijwel altijd werk:

links: referentiefoto's
linksonder: een tweede venster van mijn afbeelding in het klein zodat ik niet steeds in en uit hoef te zoemen voor een totaalbeeld.
ridden: mijn werkvlak / de tekening
rechts van boven naar beneden: navigator, vooral ik weer op een verkeerd knopje druk, dan kan ik mijn weg terug op de afbeelding weer vinden

mijn "verfpalet", ik gebruik de HSB sliders voor het mengen van de kleuren
en het onderste venster zijn de lagen, zoals je ziet momenteel 4 lagen: zwarte achtergrond, daarboven 2 schetslagen en de bovenste is degene die je ziet met de lijntekening.
Deze dus:

Tot zover zit er al zo'n 3 uur in aan schetsen en verschillende houdingen en foto's proberen, en dan tel ik een half jaar van erover nadenken niet mee
.*zucht* zie echt op tegen al die spikkels en rare vlekken

Als dit echt niet gaat lukken dan maak ik gewoon simpel een hoofdfoto na maar ik weet dat ze zoiets als dit geweldig zal gaan vinden dus ik ga toch maar een poging wagen.
Een beetje aanmoediging kan geen kwaad

[edit] Ik vergeet een stukje, het schuine achterbeen twijfel ik over of die niet te schuin is, maar ik dat zie ik beter met inkleuren, vind hem zo wel lekker dynamisch.

Het kruis is ook wat afhangend.