[TEK] Paard WIP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

[TEK] Paard WIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:25

Na voor het laats in 5 havo bij beeldendevorming te hebben getekend, nu ruim 2 jaar geleden, ben ik vorige week maar eens aan de slag gegaan met tekenen. Tekenen is niet mijn sterkste kant, maar oefening baart kunst Lachen In het huis is geen gum aanwezig, dus gummen kan ik niet. Dat is een goeie oefening wat ik leer er zekerder van tekenen. Vandaar dat je af en toe andere lijntjes ziet lopen Knipoog

Het oog is super mislukt, dat vind ik echt moeilijk om te tekenen. Ik gebruik een 6B potlood.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips zijn erg welkom!! Vooral over het oog. T paard is nagetekend.

LayLaap

Re: [TEK] Paard WIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:10

Hmm, dat oog klopt inderdaad niet en hij zit te hoog Tong uitsteken , De oren zijn een beetje te klein. De mond is daar in tegen wel leuk gelukt! Gewoon wat meer naar voorbeelden kijken dan lukt het vast beter!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:23

Heb je een voorbeeld gebruikt? Want ik heb het idee dat je nog wat te menselijk naar een paard kijkt. Je hebt een menselijk oog getekend, met een echte ronde iris en pupil, dat hebben paarden niet op deze manier. Verder mis ik eigenlijk een voorhoofd, dit paard heeft zijn frontriem bijna helemaal op de top van zijn hoofd zitten, normaal zit daar nog altijd een stuk hoofd boven. Ook is de neus aan de grote kant, vind wel dat je de neusgaten goed hebt neergezet Lachen .
Ik zou trouwens ook nog even kijken naar de overgang van keel naar hals, daar staat een horizontaal streepje getekend, maar die hoort daar niet thuis. De hals loopt zonder dat horizontale deel over in de keel namelijk.
Succes Lachen !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:44

je hebt het oog net andersom. het oog zelf hoort zwart te zijn, en er hoort een klein puntje wit in te zijn, het licht. pupil kun je meestal niet zien. het oog zit te hoog, en de vorm klopt ook niet helemaal. Kijk eens heeel goed op de foto, en teken dat
na. Let daarbij goed op de verhoudingen. eerst kijken, dan tekenen. de mond is te groot, de oren te klein in verhouding. het bit hangt wat te laag.
je tekent een soort boog door vanaf de kin naar de kaak. daartussen is het nog een stukje recht. Zet de foto er eens op, dan kunnen we precies zeggen wat er niet aanklopt.
en.. geef vooral niet op! Teken waarneer je zin hebt, anders lukt het zowiezo niet.
de vorm van het oor vind ik wel aardig Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:46

Ik vind dat je heel netjes en aandachtig hebt gewerkt, petje af hoor! het oog mag wat verticaler, de neus vind ik best goed!

verder mag de halsaanzet wat hoger, zodat het paard meer hals krijgt.

Teken de oren ook wat groter, dan is het meer in verhouding, enneh..Die hals+nek mogen samen net zo dik zijn als het hoofd breed is op je tekening, misschien zelfs nog wat meer.
Suc6!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:54

die heb ik ook ooit getekend vergeleken met die van mij ziet de jouwe er kei goed uit Bloos

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:59

Haha uit het boekje 'hoe teken ik paarden' Tong uitsteken Het probleem met het oor was dat ik met de neusrug begonnen was, toen onderaan begon met tekenen, en toen het oor er niet meer op paste. En aangezien ik het zonde vond om het oor er maar half op te zetten heb ik het zo maar gedaan.
Bedankt voor de tips!:) nu kan ik weer lekker verder!

Manonn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:03

Als je door gaat met tekenen kom je al aardig ver :p
Alleen vindt ik de nek een beetje dun! De neus vindt er mooi gedaan Lachen

Veel oefenen

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:43

probeer eens naar je tekening te kijken alsof je het voor het eerst zou zien...
zie jij er een paard in?
persoonlijk vind ik het dus niet op een paard lijken Clown

ik geef dus als tip om een een meter of 2 afstand te nemen van je werk en door je wimpers naar je werk te kijken...

dan ben je het denk ik wel met mij eens dat (gelukkig) mijn paard er iig neit zo uit ziet Clown

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:08

huh?? ik snap je reactie niet?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:11

haha laat iemand lekker oefenen dat jy het zo goed kunt is jouw probleem of juist niet maar laat haar gewoon doen wat ze leuk vind zonder dat ze steeds muurschilderingen of weetikveel wat hoeft te maken Knipoog

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:59

saskiakefie schreef:
het oog zelf hoort zwart te zijn,

Is niet helemaal waar. Het paardenoog is ook nooit geheel zwart. Je kunt vaak nog de langwerpige pupil onderscheiden die vaak nog donkerder is dan de iris. Op scherpe foto's zie je ook het corpora nigra wat ieder paard bovenlangs/middenin de pupil heeft zitten (dat trosje weefsel wat je ziet zitten). De één meer dan de ander Lachen .

Voor de TS heb ik 3 tips, goed leren kijken en veel oefenen. Probeer eens een tekening op z'n kop te maken dan hebben je hersens geen referentie en moet je tekenen wat je ziet. Knipoog

En verder... kunnen we het een beetje vriendelijk houden onder elkaar? En anders is er ook de TEM knop. Lachen

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 15:30

Bedankt voor de tips!:) Ik kan er tenminste wat mee. Dat op zn kop tekenen is wel een handige idd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:41

Lontje schreef:
saskiakefie schreef:
het oog zelf hoort zwart te zijn,

Is niet helemaal waar. Het paardenoog is ook nooit geheel zwart. Je kunt vaak nog de langwerpige pupil onderscheiden die vaak nog donkerder is dan de iris. Op scherpe foto's zie je ook het corpora nigra wat ieder paard bovenlangs/middenin de pupil heeft zitten (dat trosje weefsel wat je ziet zitten). De één meer dan de ander Lachen .

Voor de TS heb ik 3 tips, goed leren kijken en veel oefenen. Probeer eens een tekening op z'n kop te maken dan hebben je hersens geen referentie en moet je tekenen wat je ziet. Knipoog

En verder... kunnen we het een beetje vriendelijk houden onder elkaar? En anders is er ook de TEM knop. Lachen

als je me reactie even af wil lezen? Lachen
zou wel fijn zijn Knipoog

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:55

saskiakefie ik heb je bericht wel degelijk helemaal gelezen alleen niet helemaal gequote. Ik blijf bij wat ik schreef omdat een paardenoog nooit helemaal zwart (met een lichtpuntje etc. is). Voor het overgrote deel kun je foto's wat lichter maken en dan zul je zien dat je wel degelijk een (hint van) pupil kunt zien. Het corpora Nigra wordt wat lastiger bij onduidelijke foto's en bij foto's die van verder weg genomen zijn. Knipoog

Het is mooier dat, ondanks dat je denkt een pupil niet te kunnen zien, dergelijke foto's toch iets op te lichten en toch de pupil te tekenen (nog donkerder dan, gebuik B9 grafiet hiervoor b.v.). Alleen op die manier krijg je een natuurgetrouw sprekend oog. Alleen een lichtpuntje in een verder donker oog is vaak niet voldoende.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:43

jamaar, dat schrijf ik toch ook, daarna?

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:43

mensen.. jullie begrijpen mijn reactie ook al nit.. jullie LEZEN niet
er staat niet dat je een muurschildering moet maken.. maar dat je afastand neemt van je werk en er dan naar kijkt...

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:38

ik bedoel dak op je profiel heb gekeken en dat jy het zo goed kan is leuk voor jou ze vroeg om tips en complimentjes en niet om afgekraakt te worden want (gelukkig) ziet jouw paard er zo niet uit Koe

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 21:51

Ik snap best wat MlieZ88 bedoeld. De vormen zijn (nog) niet helemaal zoals ze horen te zijn. Met sommige dingen ben ik het ook niet eens, maar daar zijn we mensen voor:) Alle kritiek en tips zijn welkom. Zolang het onderbouwd is en ik er dus wat mee kan. En ach ik zal nooit zo goed worden als sommige mensen hier, maar ik beleef er plezier aan en doe me best:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:24

Ik ken die tekening... komt uit een boekje hoe je paarden moet tekenen. Ik zou idd het oog aanpassen... en de tekening is wat krasserig. Ik zou beginnen met wat makkelijks. Dus een hoofd zónder schaduw, haar, of hoofdstel. Dus beginnen met het portret zelf, en oefenen op de neus en de ogen. Daarna steeds meer gedetailleerd gaan werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:24

DebjeDopje schreef:
ik bedoel dak op je profiel heb gekeken en dat jy het zo goed kan is leuk voor jou ze vroeg om tips en complimentjes en niet om afgekraakt te worden want (gelukkig) ziet jouw paard er zo niet uit Koe

Je kunt ook aardig blijven hoor...

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:22

ik doe aardig maar hoe moet ik het anders typen..? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:37

DebjeDopje schreef:
ik doe aardig maar hoe moet ik het anders typen..? Knipoog

Niet, aangezien het vrijwel nutteloos is om te zeggen dat haar paard er gelukkig niet zo uit ziet.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:39

heeft ze zelf gezecht Knipoog

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:18

Kunnen we weer ontopic? Dit kunnen jullie ook via pb doen Knipoog . Voor de TS is dit ook niet leuk.