[VER] Nog zonder titel. Heel benieuwd naar commentaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

[VER] Nog zonder titel. Heel benieuwd naar commentaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 22:11

Een beginnetje van een nieuw verhaal. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden en wat jullie voor commentaar en tips hebben Lachen

I

Mensen hadden haar maar een vreemd kind gevonden. Vreemd in de breedste zin van het woord, hoewel ze aardig was en altijd beleefd. Maar ze was vreemd. Als de andere kinderen op de peuterspeelzaal om het hardst schreeuwden over wie nu met de grote rode bal mocht spelen, dook zij in een hoekje en staarde wazig voor zich uit, haar knieen opgetrokken, haar kin er bovenop. Het leek alsof alles langs haar heen ging. Als haar juf haar vroeg of ze niet mee wilde spelen, schudde ze lichtjes haar hoofd en staarde verder in de diepte.
Toch was ze niet dom. Als je haar niet kende was dat moeilijk te bevatten, want ze praatte niet met je en bekeek alles alsof ze het voor de eerste keer zag. Alles verwonderde haar. De knopjes van de lampen, die ervoor zorgden dat het licht en donker werd, de plastic zakjes die knisperden als je ze in je handen pakte, de schoenen van de mensen die piepten over de vloer (en over elke vloer piepten ze anders), de zon die vanzelf door de hemel bewoog zonder benen en licht gaf zonder stekker, elastiek dat telkens weer dezelfde vorm aannam, bomen die hun blaadjes verloren, dood leken maar toch niet dood waren, vuur dat warmte gaf en angst inboezemde. Alles werd uitgebreid bekeken, vastgepakt, geproefd... niets was veilig voor haar voorzichtige onderwerping. Het was geen wild kind. Nooit had ze iets uit baldadigheid gebroken, slechts een keer had ze een potje omgestoten toen ze schrok van sinterklaas. Ze praatte weinig, nam alles in zich op. Wat ze zei was weloverwogen en verstandig, en onbegrijpelijk voor de andere kinderen in haar klas. Ze vroeg zich dingen af die anderen oninteressant vonden, bijvoorbeeld aan welke kant de velletjes van de wc-rol moesten hangen (tegen de muur of van de muur af) en waarom het water uit de tuinslang niet meteen een mooie straal gaf, maar het eerste water er met horten en stoten uit kwam. Als ze zulke dingen dan vroeg kreeg ze een vluchtig antwoord waarvan ze zelf ook wel wist dat het niet waar was, of werd ze gewoon genegeerd. Kinderen horen te spelen, niet te vragen.
Achter haar rug om werd er over haar gepraat, en dat wist ze. Haar ouders die avonden achtereen praatten met een wanhopige juf die niet wist wat ze met haar aan moest. En eerlijk gezegd wisten haar ouders het ook niet goed. Ze hielden van haar, maar daar bleef het bij. Ze konden haar niet goed begrijpen. Niemand kon dat, alleen zijzelf. Zijzelf, en haar vriendje Ruby. Een lief jongetje dat zich graag op de achtergrond hield, een rijke fantasie had en bang was voor de jongens die in de pauze de voetbal tegen iedereen aan probeerden te schoppen. Een jongetje dat door zijn moeder angstvallig binnen werd gehouden omdat hij alles voor haar was.
Maar dat was nog niet eens het vreemdste aan haar. Dat was niet hetgene waardoor mensen even als verstijfd stonden als ze haar zagen, terugdeinsden en hun adem stokte. Dat was niet hetgene waarom de meesten liever uit haar buurt bleven, die hetgene waardoor ze zo eng was. Dat waren haar ogen. Haar ogen waren niet blauw, bruin of grijs, maar felgroen, onnatuurlijk groen, en ze leken op te lichten als ze je aankeek. Wie in haar ogen had gekeken zou dat niet meer vergeten. Die zou niet meer vergeten een meisje gezien te hebben dat de ogen van een kat had. Als ze vijfhonderd jaar geleden had geleefd hadden ze haar op de brandstapel gegooid.

Zelf merkte ze het wel. Ze was alleen nog te jong om beledigd te zijn, om het vreemd te vinden. Hoe weet je of je normaal behandeld wordt als je nooit anders bent behandeld? Hoe weet je dat je als kind achter een stomme rode bal aan moet huppelen en niet geacht wordt vragen te stellen over velletjes toiletpapier? Hoe weet je dat je moet leren knikkeren, en niet moet leren lezen, als mensen zeggen dat je moet leren lezen en niet moet knikkeren? Hoe weet je dat je een hekel moet hebben aan leren terwijl mensen zeggen dat leren leuk is? Het was haar een raadsel. De vergeefse pogingen die ze had ondernomen nadat haar ouders hadden gezegd 'ga nou eens leuk spelen met de meisjes' waren uitgelopen in fiasco's: twee tanden door de lip en een blauw oog omdat ze viel bij het touwtjespringen (ze wist niet dat sommige draaiers er een hobby van maakten het de springer extreem moeilijk te maken) en daarna het zware touw tegen haar hoofd kreeg. Het plezier om te spelen was bij haar even weggenomen. Een klein voordeel was wel dat haar blauwe oog zo dik was dat haar oog niet meer te zien was, waardoor mensen eerder de neiging kregen om dicht bij haar te zijn en met haar te praten, hoewel ze daar niet bijzonder veel prijs op stelde. Gedurende haar hele basisschoolperiode is ze er uiteindelijk toch weer op uitgekomen dat ze niet echt geschikt was om met anderen te spelen. Ze kon het gewoon niet.

Toch werkte ze hard en ze was een voorbeeldige leerling te noemen als ze wat kinderachtiger was geweest. Wat brutaler, speelser en dommer. In ieder geval geen vragen stellen die de juf niet kan beantwoorden. Dat brengt de juf namelijk in verlegenheid, en dat had ze ook al snel door. Ze vond het vreemd. Juffen waren er om je iets te leren. Waarom reageerden ze dan zo pinnig als je ze vroeg waarom mensen dachten dat brontosaurussen niet piepten? De dingen die ze graag wilde weten konden door niemand in haar omgeving beantwoord worden, zodat ze zelf aan de slag ging met haar rijke fantasie en theorieen maakte die ze opschreef in werkstukken, die door haar juf in stilte werden bestempeld als zinloos, en die haar deden afvragen in wat voor wereld het kleine meisje leefde.
Slechts een lerares, een invaller, had haar aan zich weten te binden. Toen zij zag dat het meisje alleen in een hoekje aan het nadenken was, was ze zwijgend naast haar gaan zitten, en begon na een tijdje te vertellen over het ontstaan van de aarde en de tegenstrijdigheid van gedachten. Het meisje had in stilte geluisterd, genietend van die geest die zich dezelfde dingen afvroeg als zij, die haar vragen serieus probeerde te beantwoorden, die eerlijk tegen haar was. Ze had aan de invaller gevraagd hoe het kwam dat mensen nu niet meer naakt durfden te lopen, waarom politici niet doen wat ze beloven en waarom kinderen achter een rode bal aan horen te rennen, terwijl ze tegelijkertijd horen te leren. De invalster had haar zachtjes verteld wat ze wist, wat ze dacht, wat zij zich zelf afvroeg. Ze had haar uitgelegd dat ouders wilden dat kinderen speelden, maar ook wilden dat ze leerden, en dat dat inderdaad vreemd klonk. Dat er dingen van een kind verwacht werden die uit het kind zelf moeten komen, maar ook dat er dingen van een kind verwacht werden die van buitenaf moeten komen. Dat ze zoiets dacht. Dat van een kind verwacht werd dat hij het liefste speelde en niet graag leerde, en dat de ouders wilden dat het kind leerde en minder speelde. Het hoorde allemaal bij de opvoeding. Of het waar was wist de invalster niet, en ook de latere verhalen die het meisje had gehoord bevestigden het verhaal van de invalster niet helemaal. Maar het meisje was nooit vergeten dat er iemand was die serieus met haar gepraat had, die haar had gezien als een gelijke, die haar anders-zijn begreep. Waar de invalster ging, daar ging het meisje, haar handje stevig in de hand van de juf als ze langs de ballende jongens liepen. Samen lazen ze gedichten en de invalster vertelde verhalen waar het meisje met open mond naar luisterde. Ze leerde haar steeds beter kennen en raakte bijzonder op haar gesteld. Het was ook die invalster die haar barre schijn voor het eerst had weten te doorbreken en haar ouders had verteld dat het een bijzonder, intelligent meisje was. Het afscheid viel dan ook zwaar voor het meisje: de gedachtes aan de schooldagen zonder de invalster waren als een grijze gloed in haar gedachten. Dagen zonder gesprek en begrip zouden weer aanbreken. Maar toch had de invaller bij het meisje een poort naar buiten geopend, waardoor ze zich nooit meer zo eenzaam voelde als voorheen.

Het was pas op de middelbare school dat ze de wereld om zich heen een beetje leerde accepteren. Ze had haar leraressen op de basisschool verbaasd met een geweldig resultaat voor haar eindtoets, waardoor zelfs een leraar Latijn trots moest zijn om haar in de klas te hebben. De structuur van de lessen deed haar goed en ze luisterde vol bewondering naar alle mooie dingen die de leraren te vertellen hadden. Allemaal dingen waar ze op de basisschool geen antwoord op hadden geweten. Mensen waren anders, dingen waren anders, en vol verbazing merkte ze dat je bepaalde dingen gewoon niet meer kon doen op een middelbare school. Dat er een hele speciale sociale structuur was. De speciale regels die alleen te kennen waren als je er elke dag, van negen tot vier, in werd ondergedompeld. Als je deel was van het geheel dat de regels maakte; als mensen van je verwachtten dat je naar die regels leefde.
Ze merkte wel dat ze er niet inpaste. De vreemde blikken die ze naar zich toegeworpen kreeg op de gang prentten zich in haar hoofd, en ze wist dat ze anders was. Ze kon nooit volledig deel uitmaken van dat geheel, die structuur, want ze was anders. Maar, in tegenstelling tot vroeger, kon haar dat nu wel wat schelen. Ze ging zich voor het eerst in haar leven echt bekommeren om hoe ze eruit zag. Met kleurlenzen, die haar eigen kleur maskeerden, met kleding die andere mensen ook droegen en met interesses die haar niet interesseerden. Ze schoof haar gedichten terzijde, ging uit, kreeg drankjes over haar heen en kletste met de meisjes over de knapste en lelijkste jongens van de school. Het leek na een half jaar net alsof ze erbij begon te horen, en haar oude zelf langzaam vervaagde in de hoofden van de anderen.

Sheran

Re: [VER] Nog zonder titel. Heel benieuwd naar commentaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 22:47

Ohja, en als je geen zinnig commentaar weet... even zeggen waarom Clown. Want ik heb nu al een paar verhalen gepost die wel gelezen worden, maar waar geen enkele reactie op komt. Ik zou graag weten waaraan het ligt Haha!. Ik kan veel hebben hoor Tong uitsteken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:29

Nu heb ik dus weer zo'n wij-durven-niet-te-reageren-verhaal, blijkbaar Clown. Wat is dat toch? Je mag ook zeggen dat het heel erg stom is, want dan maak ik de volgende keer gewoon een ander soort verhaal *LOL*.
Maar als je ergens mee bezig bent is het prettig om feedback te krijgen, zodat je jezelf kan verbeteren.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:37

\ik vind het wel een mooi verhaal, je stijl staat me wel aan..
ik kan zelf niet schrijven, dus daar kan ik weinig commentaar op geven, maar ik vond het leuk om te lezen..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:13

het leest erg prettig weg en ik vraag me dan ook af hoe het af gaat lopen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 22:05

Bedankt voor de reacties Nog tips/dingen die ik kan veranderen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:15

Ik vind het een erg aangrijpend verhaal. Je schrijft erg mooi vind ik, ga zo door!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:20

Mooi verhaal hoor, ik herken er ook erg veel in van mezelf als jong kind, al had ik normale ogen haha. maar ook nu nog steeds vraag ik me dingen af die anderen zich niet af lijken te vragen. Waarom een tafel een tafel genoemd wordt en niet tennisbal bijvoorbeeld. Iemand heeft ooit bedacht dat zo'n ding een tafel is, maar waarom?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 22:29

Haha mindfields! Dat herken ik ook *LOL*

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:39

Mindfields schreef:
Mooi verhaal hoor, ik herken er ook erg veel in van mezelf als jong kind, al had ik normale ogen haha. maar ook nu nog steeds vraag ik me dingen af die anderen zich niet af lijken te vragen. Waarom een tafel een tafel genoemd wordt en niet tennisbal bijvoorbeeld. Iemand heeft ooit bedacht dat zo'n ding een tafel is, maar waarom?

Dat heb ik oik heel erg. Dacht dat als ik dat net neer schreef ik raar aangekeken zou worden.
Vandaar dat ik het ook een mooi verhaal vind.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 22:42

Grappig, dat meer mensen dat hebben *LOL*

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:43

En dat ze allemaal het gevoel hadden dat ze buitenstaanders zijn/waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:45

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 23:01

Bij levensbeschouwing had de leraar dat ook uitgelegd: het is maar net welke naam we eraan geven.

Dus in de tweede les zaten we allemaal op de tafels Clown

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 23:23

Tweede stukje. Ik ben er niet zo blij mee Bloos

Zo gleed de tijd voorbij, rustig, onopgemerkt, onbelangrijk. Tot haar zestiende verjaardag...

II

Ze had geschreeuwd, ze was stil geweest, ze was naar buiten gerend. Alle emoties warrelden door elkaar heen in haar hoofd en haar hart, en het lukte haar niet ze een plaats te geven. Het mooie groene weiland naast de deur leek niet meer groen, de koeien die erop liepen leken niet meer op koeien, de bomen langs de weg waren geen bomen meer. Alles leek onbekend, alles waarvan zij ooit dacht te weten wat het was bleek iets totaal anders te zijn en zich tot iets onherkenbaars en bevreemdends te vormen in haar gedachten. Haar voeten snelden over het asfalt, niet wetend waar ze heen gingen. En wat maakte het ook uit.

Het was toch een fijne verjaardag geweest. Haar vader en moeder hadden de tafel mooi gedekt 's ochtends en ze hadden haar prachtige cadeaus gegeven. Een horloge, schaatsen, een mini-stereoinstallatie... en van haar beide oma's had ze mooie kaarten gekregen die ze op de schoorsteenmantel had gezet. 's middags was haar vriendin Lana gekomen en samen hadden ze gewinkeld en veel gelachen. Maar achteraf merkte ze dat haar ouders de hele dag al anders hadden gedaan dan normaal.
Heeft ze het nooit willen zien? Ze had het toch kunnen weten? Waarom dacht ze over alle dingen na, maar net niet daarover? Het was toch zo duidelijk... ze was toch zo anders? Haar ouders hadden niet de moed gevonden om het haar eerder te vertellen. Het viel ze te zwaar, ze hielden teveel van haar. Maar als je van iemand houdt moet je toch juist eerlijk zijn? Of was dat weer zoiets dat volwassenen wel begrepen, maar zij niet?
Pas tegen de avond hadden haar ouders haar even apart genomen. Ze was lachend naar ze toe gegaan, omdat ze gelukkig was en besefte dat ze een geweldig leven had.
'Ruub,' hadden ze gezegd, 'we willen je nog wat zeggen.'
En toen hadden ze alles verteld. Ruby had eerst alles alleen maar stomverbaasd aan kunnen horen. Het was ook te gek om te geloven. Alles waar ze tot dan toe op vertrouwde werd overhoop gegooid, en ze was weer alleen met zichzelf.
'We vonden dat je het niet te vroeg moest weten... we wilden dat je een zorgeloze jeugd zou hebben.'
Een zorgeloze jeugd, maar een gigantische klap op je zestiende? Was dat de goede manier? Misschien zou ze het later nog begrijpen. Zoiets zouden haar ouders vast gaan zeggen. Maar nu begreep ze het niet. Nu begreep ze totaal niets van die twee mensen die ineens beweerden haar ouders niet te zijn. En als je je ouders niet meer kon geloven... wie dan wel?

De dagen erna op school gingen langs haar heen. Ze lette niet meer op, snauwde onverwachts andere mensen af en in de pauzes verdween ze naar buiten en mocht niemand haar volgen, zelfs Lana niet. Haar wereld was verdraaid, veranderd. Wie ze kon vertrouwen wist ze niet meer. Ze wist het alleen van haarzelf. Ze moest altijd bij zichzelf blijven en haar eigen waarheid vinden, waarover ze nooit tegen zichzelf kon liegen. En ze kon nooit voor zichzelf dingen verzwijgen. De relatie met haar ouders liep moeizaam, en soms probeerde ze uit alle macht aardig te blijven terwijl ze het liefste zou schreeuwen en weglopen.
De eerstvolgende vakantie was ze in de trein gestapt en weggereden, zonder haar ouders te zeggen waar ze heen ging. Ze zouden het toch niet begrijpen. Ze nam de trein, helemaal naar Groningen, heel ver weg, waar de enige zat van wie ze oprecht geloofde dat hij eerlijk was. Iemand die altijd naar haar had geluisterd en had geprobeerd haar te begrijpen en te steunen, al was de afstand nog zo lang. Ze ging naar Doran.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:30

Ik vind het anders geschreven dan deel 1.
Moet even wennen aan de omschakeling. Vanaf de eerste zin van deel 2 dacht ik al; oh oh, is ze een adoptiekind..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 23:31

Jij vindt het dus ook anders Ja. Ik namelijk ook, en ik vind het niet zo leuk Jij wel? Is het minder of alleen anders?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:33

Sheran schreef:
Jij vindt het dus ook anders Ja. Ik namelijk ook, en ik vind het niet zo leuk Jij wel? Is het minder of alleen anders?

Anders en ik vind het ook een beetje minder.
Ik mis de klik die ik met deel 1 had. Het bekende zeg maar.
Het gaat niet om de adoptie maar om denk ik hoe het geschreven is. Het is anders geschreven.

Edit; ik ken het ook als ik een verhaal schrijf dat het niet altijd is wat ik zoek en vaak laat ik het even rusten en lees het dan weer opnieuw totdat ik het goed heb voor mijn gevoel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 23:36

Ja, ik ga deel twee nog gewoon een keer herschrijven. Ik ben nu ook erg moe, dus ook wat warrig *LOL*

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:34

vind het leuk verhaal idd is deel 2 iets minder ben benieuwd hoe het afllopt

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:13

Leuk verhaal en knap geschreven!
Deel II is anders, klopt vind ik ook. Het is als of de *tijd* snller gaat. En ik dacht ook al vrij snel dat ze geadopteerd was!
Ben benieuwd naar het volgende deel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 01:28

Een nieuw stuk van het tweede deel (het eerste tweede deel heb ik dus geschrapt, maar je kunt hier je berichtjes niet wijzigen Hamer

II

Ze had vaak over haar ouders gefantaseerd. Dat ze geen gewone ouders waren. Ze had hele verhalen bedacht over waarom ze nu niet meer bij ze was. Haar moeder kon bijvoorbeeld een fee zijn geweest, een fee met een prachtig groot wit gewaad, afgezet met kant, waar het licht doorheen scheen als de zon door de bladeren van de bomen. Zij was dan haar geheime kind geweest, een kind van een prachtige prins die haar moeder had ontmoet toen ze door de bossen zwierf, en met wie ze een heftige romantische periode had gehad. Een geheime liefde van twee mensen die ontzettend veek van elkaar hielden, maar die niet voor elkaar bestemd waren omdat de een een elf was, en de ander een mens. Bij maanlicht was zijzelf dan geboren, in het holst van de nacht, met twee helderblauwe ogen. Maar haar vader en haar moeder wisten dat het niet zo mocht zijn. Ze waren ontdekt – hun geheime liefde moest een einde vinden. Het kind moesten ze achterlaten, met pijn in het hart. En daar hadden haar ouders haar toen gevonden.
In zulke verhalen kon ze het haar ouders nauwelijks kwalijk nemen. Ze konden niet anders. Ze moesten wel, voor de romantiek, voor de toekomst van hun enige dochter die uit liefde geboren was, bij sterrenlicht. Voor haar, voor Ruby. En zou ze ook nog broertjes en zusjes hebben, of had haar ronddwalende moeder de prins nooit weer gezien? Waren ze nu ergens samen, met hun tweeen, of waren ze door het lot gescheiden?
Met zulke verhalen in haar hoofd kon ze zich erg bijzonder gaan voelen. Ze wist niet welk verhaal ze het liefste geloofde – dat wisselde met de tijd. Maar de tijd bracht bij haar ook langzamerhand het besef naar boven dat deze verhalen slechts sprookjes waren, onwerkelijke voorstellingen van haar rijke fantasie. Het was haar op de basisschool keihard gezegd door een jongen die ze toch al niet zo erg mocht: 'Je ouders wilden je gewoon niet meer.' Sinds die dag was ze nog stiller geweest dan daarvoor. De tijd na die opmerking, die haar gedachtewereld in een klap veranderde, zat ze vaak huilend op haar kamer. Alsof toen ineens doordrong wat ze altijd al wist, maar niet wilde weten. Haar ouders wilden haar niet meer. Ze vonden haar te dom, te lelijk, te anders... net zoals de meeste andere kinderen. Ze konden haar niet gebruiken in hun leven. En wat doe je dan? Dan gooi je het weg, net als de blikjes die haar klasgenoten vergeefs in de prullenbak probeerden te gooien.
Haar status van leeg blikje bleef altijd een beetje in haar achterhoofd, maar het was naar de achtergrond gedrongen. Toen ze vriendinnen kreeg op de middelbare school durfde ze haar oude dromen weer een beetje toe te laten, al durfde ze er niet meer in te geloven. Ze werd daar toch al meer als alle anderen.

'Vraag dan gewoon aan je moeder!'
Ze schudde het hoofd. 'Onmogelijk.'
'Waarom?'
'Nou, gewoon, onmogelijk. Je weet toch hoe ze is.'
'Net als alle moeders.'
'Nee, niet waar... ze is echt anders, hoor. Zoiets kun je haar niet vragen.'
'Maar je hebt er toch recht op?'
Ruby zuchtte. 'Ze zal toch zeggen dat ze het niet weet.'
'Tegen haar 16-jarige dochter?'
'Ik ben haar dochter niet!' Ze ging rechtop staan en schudde het zand van haar broek af. 'Ik kan het haar niet vragen. Pnt uit. Dat is raar, dan krijg ik problemen en dan is alles nooit meer hetzelfde.'
'En dat is maar goed ook.'
Ruby keek Lisanne vreemd aan. 'Hoezo?'
'Dan ben je tenminste wijzer en zeur je mij niet de oren van de kop.'
'Ik zeur niet!'
'Ach joh, je hebt het er zo vaak over! Ben je bang ofzo?'
'Bang voor wat?'
'Teleurstellingen.'
Ruby snoof. 'Ik? Echt niet. Nooit een keer.'
Lisanne lachte. 'Ja dus. Toch Ruub?'
Ruby keek haar kwaad aan en draaide zich om. 'Hier heb ik geen zin in hoor. Het kan niet. Daar begrijp jij toch niets van.' Met grote passen stapte ze weg.
'Ruub!' riep Lisanne nog. 'Je vergeet je tas!'

In het klaslokaal plofte Ruby naast Dorien neer. Normaal zat ze altijd naar Lisette, maar daar had ze nu even geen zin in. Lisette wist te veel, Lisette zag te veel. Ze was te logisch, en daar had ze nu even totaal geen behoefte aan.
Ze zette haar veel te zware schooltas naast zich op de grond en veegde haar haren uit haar gezicht. De leraar stond al klaar om dingen te gaan vertellen, veel op opgewekt en veel te actief op een luie maandagmorgen.
'We gaan vandaag beginnen met de Pro Archia van Cicero. Leuk he?'
Oh, enorm, Ruby lag dubbel. Hoe meneer Von Marnus het altijd voor elkaar kreeg om zo vrolijk te zijn was haar een raadsel. Was het iets in zijn opvoeding wat de rest van de klas niet had gehad? En de rest van de leraren ook niet? Of zat het in zijn genen en waren zijn ouders al net zo vrolijk als hij? Zouden ze dagelijks bij het opstaan een vrolijk dansje doen en luid zingend het bed uit komen? Of zouden hij en zijn vrouw dat doen? Had hij uberhaupt een vrouw? Misschien was Von Marnus ook wel geadopteerd en had hij die vrolijkheid van zijn biologische ouders. Misschien waren zijn pleegouders wel enorme zeurpieten, die elke dag met een lang gezicht door het huis heen sloften, zeurend over alles wat voor hun ogen kwam. En misschien huppelde Von Marnus daar wel altijd tussendoor, een en al vrolijkheid. Of misschien had hij zijn biologische ouders wel teruggevonden en was hij daarom zo blij... misschien waren ze wel echt heel bijzonder.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:56

Goed stuk, 10x beter dan de eerste deel 2.
Is lisette en Lisanne dezelfde persoon, daar leek het namelijk op in de tekst vond ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:23

Oh, heb ik weer zo'n stomme fout gemaakt Huilen van het lachen

En je kan hier je bericht al zo snel niet meer wijzigen Hamer

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:20

Dat klopt, is idd een nadeel.