[FOTO] Nog meer herfst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] Nog meer herfst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:11

How ordinary... Lachen

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Commentaar en tips zijn natuurlijk welkom! Lachen

K_im

Re: [FOTO] Nog meer herfst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:28

Leuke foto's Ja Sommige zijn lijkt wel niet helemaal scherp. Maar dat kan ook aan mijn beeldscherm liggen. De eerste vind ik nog het beste gelukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:31

Ik denk dat je met ordinary wel ongeveer het juiste woord hebt gevonden om deze foto's te omschrijven. Geinige plaatjes, maar niet meer dan dat. Vind ze weinig bijzonder...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:34

Ik vind de foto met het lieveheerstbeestje echt te gek! Hele mooie foto's heb je gemaakt Juul!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:39

Thanks!

Nouks, dat ordinary sloeg toch meer op het onderwerp. Ik heb geprobeerd toch net iets naast de gewone herfstplaatjes te gaan zitten. Misschien niet helemaal gelukt in jou ogen. Heb jij misschien een idee/ voorbeeld van 'bijzondere herfstplaatjes' ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:43

Ik kan niet zomaar voorbeelden geven, maar ik vind 't allemaal wat standaard. Heb het allemaal al 100 keer gezien, de uitvoering is ok maar niet heel bijzonder. Geen sprankelende herfstkleuren (maar allemaal wat grauw), geen hele mooie composities, het ontstijgt voor mij niet echt het niveau van "iemand die met een camera leuk een paar herfstfoto's gaat schieten".

Juist in het "bijzonder", "mooi" vastleggen van zoiets obvious als de herfst ligt een kracht of talent, maar dit zijn plaatjes waar ik iedere hobbyfotograaf mee thuis zie komen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:45

Die met dat lieveheersbeestje vind ik ook superleuk Haha! De rest is misschien een beetje standaard kwa herfstplaatjes. Maar toch zijn ze mooi, niet saai en ik doe 't je zeker niet na!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:55

Nouks schreef:
Ik kan niet zomaar voorbeelden geven, maar ik vind 't allemaal wat standaard. Heb het allemaal al 100 keer gezien, de uitvoering is ok maar niet heel bijzonder. Geen sprankelende herfstkleuren (maar allemaal wat grauw), geen hele mooie composities, het ontstijgt voor mij niet echt het niveau van "iemand die met een camera leuk een paar herfstfoto's gaat schieten".

Juist in het "bijzonder", "mooi" vastleggen van zoiets obvious als de herfst ligt een kracht of talent, maar dit zijn plaatjes waar ik iedere hobbyfotograaf mee thuis zie komen.

Heel jammer dat je geen voorbeelden kunt geven, want zo kan ik niet zien waar je heen wilt. Verder is iedere hobbyfotograaf ook een nogal breed begrip, maargoed. Ik ben ook een hobbyfotograaf, dusja. Grauw zie ik ze niet op mijn scherm, alleen de eerste, maar dat zijn nou ook eenmaal die kleuren. En de 2e is de omgeving iets grauw idd.

Jammer dat je afgezien van het feit dat je het 'geinige plaatjes maar niet echt bijzonder' vind, geen tips kunt geven. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:00

foto 2, 3 en 4 vind ik niet scherp, het lieveheersbeestje is overbelicht, ik vind ze ook wat grauw. ik vind het niet fijn kijken..
de rest vind ik idd ook wat standaard. je zou kunnen proberen om iets 'aparts' te zoeken, en dat op de foto te zetten, of wat dingetjes bij elkaar leggen, en daar iets leuks mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:03

2 en 3 hebben een (bewust gekozen) grote scherpte-diepte. bij 2 is scherpgesteld op het lieveheerstbeestje, en bij 3 of een klein deel van de kastanje. Lieveheerstbeestje overbelicht?! Ik ga soms echt twijfelen aan mijn eigen ogen/ beeldscherm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:05

Juul schreef:
2 en 3 hebben een (bewust gekozen) grote scherpte-diepte. bij 2 is scherpgesteld op het lieveheerstbeestje, en bij 3 of een klein deel van de kastanje. Lieveheerstbeestje overbelicht?! Ik ga soms echt twijfelen aan mijn eigen ogen/ beeldscherm...

je kan er wel bewust voor gekozen hebben, maar ik vind het niet fijn kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:06

Dat kan. Maar je zegt ik vind ze niet scherp. Daar maak ik uit op dat je ze geen scherpte-punt vind hebben. Lachen

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:12

lieveheersbeestje is niet echt overbelicht, maar de witte/blauwe weerspiegeling erop vind ik wel een klein beetje storend.. Ik heb ze beter van je gezien juul Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:14

Dat heet glans. Vork

Maargoed. Ieder z'n mening toch. Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:18

Ik ben het met Nouks eens, maar zal daarbij voorbeelden geven van "bijzondere" herfstplaatjes. Waarom moeten perse bij herfstplaatjes, bladeren, kastanjes etc te zien zijn? Kun je herfst niet uitbeelden met herfstkleuren in een heel ander onderwerp? bijv lichtinval? Of kun je niet een heel ander onderwerp in de bladeren zetten dat dat juist de blik vangt in plaats van de bladeren?? Tis maar een idee, voor een keer een niet standaart herfstplaatje

edit: het gaat om het herfstgevoel, dat je dat erbij krijgt.. En dat hoeven dan echt geen bladeren te zijn, of kastanjes, egeltjes etc
Laatst bijgewerkt door pinuts op 12-10-08 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:23

Waarom het kastanjes en blaadjes zijn die ik gefotografeerd heb is omdat ik die tegenkwam en mooi vond om op de foto te zetten. Ik ga meestal gewoon met m'n camera op pad, en dan kijk ik rond naar mooie dingen om te fotograferen. Als ik iets heb gevonden krijg ik meestal meteen een idee hoe ik het wil gaan doen. Bijv. die kastanje op mijn hand. Ik fotografeer wat ík mooi vind onderweg. Ik zie ook wel eens iets moois als ik zonder camera ergens ben, en dan onthoud ik dat voor een volgende keer. Herfstkleuren in een ander onderwerp is ook een idee, maar vind het niet echt iets voor mij om te doen. Lachen Misschien ben ik wel heel standaart aangelegd hoor. Tong uitsteken Ik fotografeer graag dingen een beetje dichtbij zoals ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:43

Juul schreef:
Jammer dat je afgezien van het feit dat je het 'geinige plaatjes maar niet echt bijzonder' vind, geen tips kunt geven. Lachen

Jij vraagt om voorbeelden, die ga ik je niet geven. Al was het alleen maar omdat je bij fotografie niet perse andermans stijl of smaak na hoeft te doen. Ik zeg wat ik vind, maar wat ik daarbij MOOIER zou vinden laat ik buiten beschouwing. Je hoeft namelijk niet naar mijn pijpen te gaan dansen. Iedere fotograaf is anders en dat is maar goed ook; van andere mensen nadoen wordt niemand blij.

WEL wilde ik je dus duidelijk maken dat ik ze een behoorlijk "hobbygehalte" vind hebben en dat ik 't over het algemeen wat oppervlakkig en grauw vind. "Obvious".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:52

Wat is er mis met hobbygehalte? Nogmaals, hobbyfotograaf is zo'n groot begrip. Je hebt hele simpele hobbyfotografen, en héle goede. Hobbygehalte vind ik dus een rare term.

Verder. Ik vis natuurlijk niet naar voorbeelden om iets na te gaan doen. Maar ga dr vanuit dat jij als je dit niks vind wel iets in je hoofd zult hebben wat je wel iets vind. Wat je als het ware 'verwacht' van bijzondere herfstplaatjes. Misschien wel een foto die je ooit gezien hebt, en wél bijzonder vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:10

Juul schreef:
Wat is er mis met hobbygehalte? Nogmaals, hobbyfotograaf is zo'n groot begrip. Je hebt hele simpele hobbyfotografen, en héle goede. Hobbygehalte vind ik dus een rare term.

Verder. Ik vis natuurlijk niet naar voorbeelden om iets na te gaan doen. Maar ga dr vanuit dat jij als je dit niks vind wel iets in je hoofd zult hebben wat je wel iets vind. Wat je als het ware 'verwacht' van bijzondere herfstplaatjes. Misschien wel een foto die je ooit gezien hebt, en wél bijzonder vond.

Natuurlijk heb je hele goede en hele slechte hobbyfotografen, maar zou je niet als doel moeten stellen om jezelf en het gemiddelde niveau een beetje te gaan ontstijgen? Dit ontstijgt nog niks, het is "obvious", grauw, weinig interessant. Je vraagt om meningen, dan krijg je die. Als je het er niet mee eens bent omdat je volgens jezelf een onwijs goede prestatie hebt neergezet, prima. Mocht je er zelf ook nog niet echt tevreden over zijn, is het DUS tijd om eens wat kritischer naar je eigen foto's te kijken.

Verder, over het dikgedrukte... ik zie ZO VEEL foto's langs komen dat ik ECHT niet overal van kan onthouden wie het heeft gemaakt, waar ik het zag, wat er zo mooi of bijzonder aan was. Als je alleen hier op Bokt al kijkt, zul je hele mooie herfst-sfeerbeelden langs zien komen. Gebruik dat dan als inspiratie, of ga zelf op zoek om te kijken wat JIJ echt mooie herfstfoto's vindt. Kijk eens goed naar de herfstfoto's die JIJZELF mooi vindt, wat is er zo bijzonder aan? Zijn het de details, de kleuren, de composities, het contrast, de DOF, de locatie, de techniek, wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:14

Nagelbijten / Gniffelen Zeg ik dat ik ze onwijs goed vind? Jeetje zeg.. ik fotografeer net een paar maandjes met deze camera en ben een beginner. Je becritiseert alsof ik een pro ben die het beste van het beste aan plaatjes moet schieten. Iets aardiger mar wel vind ik hoor, en dat vind ik eigenlijk altijd van je reacties, ook tegen anderen. Maargoed, dat even terzijde. Waarom zou ik ze op UK plaatsen? Juist, voor tips. Maar die heb ik alsnog niet echt van jou gekregen. Alleen jou mening. Tips om ze te verbeteren niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:17

Dan lees je niet... Mijn grootste tip is om beter te gaan KIJKEN naar je eigen werk EN dat van anderen. Ik mis VISIE.

Fotografie is KIJKEN.

Ik lees inderdaad niet dat je ze onwijs goed vindt, maar aan de hand daarvan begrijp ik ook dat je vindt dat er wat verbeterd zou kunnen worden. Nou ja, klopt. Maar dit zijn geen foto's waarvan je kunt zeggen "probeer eens wat meer nabewerking", "misschien volgende keer ISO omlaag", "probeer eens meer of juist minder DOF", juist OMDAT ze geen visie hebben. Er is niks essentieel verkeerd aan, maar het blijft "obvious".

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:18

Valt wel mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:27

Nouks, ik kijk elke dag naar foto's van anderen, en ben ook critisch op mijn eigen werk. Knipoog Maar critisch kijken van een beginner is anders critisch kijken dan van een pro. En je gaf bijvoorbeeld aan dat je ze grauw vind, maar daar heb je geen tips voor om ze de volgende keer niet grauw te laten zijn. Dat noem ik geen opbouwende kritiek. En wat jij niet mooi vind, kan een ander wel mooi vinden. Dat moet je ook onthouden.

Nou joh zo'n opbouwende reactie heb ik nog nooit gehad, Watdanhe... jammer.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:32

Mooie foto's! Zeker als je een beginner bent.

Wat reageren jullie fel op elkaar zeg!
De ts vraagt om wat voorbeeld foto's om te zien wat mensen dan juist wél bijzonder vinden. Dat snap ik best. Als je jouw foto naast een "bijzondere" foto legt kun je vergelijken en zien wat je volgende keer anders kan doen.

Zeker doorgaan met oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:36

Dankjewel Willeke! Dat bedoel ik inderdaad. Lachen