1.

2.

3.

4.

5.

Commentaar en tips zijn natuurlijk welkom!
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Sommige zijn lijkt wel niet helemaal scherp. Maar dat kan ook aan mijn beeldscherm liggen. De eerste vind ik nog het beste gelukt
De rest is misschien een beetje standaard kwa herfstplaatjes. Maar toch zijn ze mooi, niet saai en ik doe 't je zeker niet na! Nouks schreef:Ik kan niet zomaar voorbeelden geven, maar ik vind 't allemaal wat standaard. Heb het allemaal al 100 keer gezien, de uitvoering is ok maar niet heel bijzonder. Geen sprankelende herfstkleuren (maar allemaal wat grauw), geen hele mooie composities, het ontstijgt voor mij niet echt het niveau van "iemand die met een camera leuk een paar herfstfoto's gaat schieten".
Juist in het "bijzonder", "mooi" vastleggen van zoiets obvious als de herfst ligt een kracht of talent, maar dit zijn plaatjes waar ik iedere hobbyfotograaf mee thuis zie komen.
Juul schreef:2 en 3 hebben een (bewust gekozen) grote scherpte-diepte. bij 2 is scherpgesteld op het lieveheerstbeestje, en bij 3 of een klein deel van de kastanje. Lieveheerstbeestje overbelicht?! Ik ga soms echt twijfelen aan mijn eigen ogen/ beeldscherm...

Misschien ben ik wel heel standaart aangelegd hoor.
Ik fotografeer graag dingen een beetje dichtbij zoals ze zijn. Juul schreef:Jammer dat je afgezien van het feit dat je het 'geinige plaatjes maar niet echt bijzonder' vind, geen tips kunt geven.
Juul schreef:Wat is er mis met hobbygehalte? Nogmaals, hobbyfotograaf is zo'n groot begrip. Je hebt hele simpele hobbyfotografen, en héle goede. Hobbygehalte vind ik dus een rare term.
Verder. Ik vis natuurlijk niet naar voorbeelden om iets na te gaan doen. Maar ga dr vanuit dat jij als je dit niks vind wel iets in je hoofd zult hebben wat je wel iets vind. Wat je als het ware 'verwacht' van bijzondere herfstplaatjes. Misschien wel een foto die je ooit gezien hebt, en wél bijzonder vond.
Zeg ik dat ik ze onwijs goed vind? Jeetje zeg.. ik fotografeer net een paar maandjes met deze camera en ben een beginner. Je becritiseert alsof ik een pro ben die het beste van het beste aan plaatjes moet schieten. Iets aardiger mar wel vind ik hoor, en dat vind ik eigenlijk altijd van je reacties, ook tegen anderen. Maargoed, dat even terzijde. Waarom zou ik ze op UK plaatsen? Juist, voor tips. Maar die heb ik alsnog niet echt van jou gekregen. Alleen jou mening. Tips om ze te verbeteren niet echt.
Maar critisch kijken van een beginner is anders critisch kijken dan van een pro. En je gaf bijvoorbeeld aan dat je ze grauw vind, maar daar heb je geen tips voor om ze de volgende keer niet grauw te laten zijn. Dat noem ik geen opbouwende kritiek. En wat jij niet mooi vind, kan een ander wel mooi vinden. Dat moet je ook onthouden.