[FOTO] Expirimenteren met water en dauwdruppels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

[FOTO] Expirimenteren met water en dauwdruppels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 23:50

Ik heb sinds kort mijn eerste speigereflex camera gekocht en ben druk aan het expirimenteren. Ik ben nu een week of vier bezig ermee.Ik kies voor mezelf gelijk de dingen uit die ik moeilijk vind, zoals macro en bewegend water etc...
Hier de eerste resultaten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste foto heb ik laten drukken op canvas van 1.20 x 80 en zelfs dan is hij nog scherp.

Wat vinden jullie er van ? Aangezien ik nog geen tot zeer weinig ervaring heb kan ik er misschien nog wat aan verbeteren..... Haha!

Maysie

Re: [FOTO] Expirimenteren met water en dauwdruppels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 00:03

Wat voor camera heb je en wat voor lens heb je gebruikte Lachen.

1. Leuk maar ik heb hem al heel vaak gezien. Het heeft net niet dat stukje dat hem anders maakt.
2. Die is mooi! Jammer alleen van dat groene stukje linksbovenin. Dat stoort me persoonlijk wat.
3. Mooi maar had misschien iets naar beneden gemogen. Misschien van boven wat bijsnijden?
4 & 5 & 6 Prachtig!! Vooral 4 love it!
6. Doet me niks..

Je bent op de goede weg. Nog 1 puntje ik vind je copyright storend. Zeker omdat het kleine foto's zijn. En je gebruikt verschillende letters en grootes. Alleen bij de laatste stoort hij niet. Maak hem iets transparanter en hij valt nog minder op maar je hebt nog je copyright erop Knipoog. Kader bij 4 had je wel weg mogen laten.

Jammer dat foto's zo klein zijn. Maar je bent echt top op weg!! Ik ga binnenkort ook maar eens op druppels oefenen want er kunnen echt prachtige platen uitkomen Haha! Hopelijk kan je er iets mee want zo ervaren ben ik zelf ook niet Huilen van het lachen

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 06:38

Wauw 1 tot 6 vind ik echt prachtig.
7 vind ik wat minder hebben.
Erg goede foto's

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 07:58

Foto 6 is écht prachtig. Die zou ik ontzettend graag op een wat groter formaat willen zien. 800x600 px ofzo? Heb je dat?
Ik vind trouwens je © echt ontzéttend storen. Het is niet mooi leidt me heel erg af. Maar foto 6 is echt heel mooi gedaan.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:16

Wow, ik heb ook een spiegelreflex camera maar wat jij ermee doet kan ik echt niet!!

Ik vind foto 4 echt de mooiste zó scherp, je ziet dat de waterdruppels verbinding hebben, je hebt bijna de moleculen gefotografeerd!! de andere foto's zijn knap gemaakt en mooi scherp, maar het zijn wel bekende onderwerpen zeker rozen met druppels zie je erg vaak.

Maar nogmaals; heel knap!! OK dan!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:48

Ohhhh wat mooooi !!!!!!
Ben er echt heeeelemaal weg van !!
Hoe waren je instellingen als ik vragen mag Lachen ?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:18

Vind bij foto 6 jammer dat die druppel zo centraal ligt, voorderest vind ik hem wel erg geweldig! Foto 4 vind ik ook erg mooi!
Knap hoor naverhand je nog niet zo lang bezig bent!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:53

Het moeilijkste er aan is een eigen compositie bedenken die een wauwfactor heeft. Zo ver ben ik dus nog niet. Het gaat mij nu puur alleen maar om de moeilijkheidsfactor van het fotograveren zelf. Niet de wijze waarop ik ze bijsnij of waar wat in het beeld staat. Maar om het uberhaupt scherp te krijgen met redelijke belichting etc. Alles wat ik geplaatst heb ik feitelijk al helemaal uitgekauwd, rozen, dauw, waterdruppels, spinnewebben je ziet niet anders maar dat maakt het niet minder moeilijk voor mij.

Al deze foto's zijn gemaakt met het standaard ojectief van de 450D de 18-55 die je erbij krijgt. Behalve de druppel op de veer daar zijn macrovoorzetlenzen aan te pas gekomen. Ik meen een + 1, 2, 4 en 10 op elkaar gedraaid.

De instellingen bij de vallende druppels was op AV met een iso van 1600 en nog iets maar dat moet ik even nakijken, iig op een statief met zelfontspanner met 5 beelden tegelijk of hoe heet dat ? Dat is nu zo leuk, ik zit te frutsen en te proberen maar ik weet er niets van eigenlijk. Maak gewoon een paar testfoto's en als dat niet goed gaat zoek ik in het boekje op hoe het wel moet. En zo leer ik de camera een beetje kennen.... Bloos

Je moet ergens beginnen natuurlijk haha.......hobby heet dat je bent er uren mee zoet. Tong uitsteken

De laatste foto is sepia, dat heb ik gedaan puur omdat hij bij de slaaplamer moest passen aangezien we daar chocoladebruine muren hebben en een tikje barok interieur dus ik zocht met opzet perse zo'n schilderij van een witte roos met dauw en die kon ik niet vinden dus toen maar dit geprobeerd.

En als ik dit kan kan iedereen dit hoor met een SLR camera.

Die copyright meen ik niet serieus, bij de andere staat mn naam er onder voor het leuke. Maar de bedoeling van een copyrigth is natuurlijk wel dat hij stoort anders heeft het weinig zin om ze er onder in het klein te zetten. Foto's worden genoeg gepikt momenteel en dan snijden ze een klein copyrightje weg. Dus vandaar....

Ik heb heel lang op een logo'tje zitten studeren om een beetje prof over te komen hier en daar, vinden jullie hem niet mooi haha......arme ik... Huilen Knipoog

Mn naam kan ik niet veranderen helaas, zo heet ik. Ik zal nog even kijken of ik er 1 wat groter kan plaatsen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:25

Ja copyright ok het moet er niet makkelijk uit te verwijderen zijn natuurlijk maar bij sommigen vind ik het naar persoonlijke mening afbreuk doen aan de foto en dat is jammer. Ook omdat je over het grote deel verschillende copyrights gebruikt maakt het nog verwarrender en afleidend. Knipoog Snap je wat ik bedoel Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:57

Ja ik snap je wel hoor, maar ik was nog zoekende naar iets wat er leuk uitzag haha.....Ben nog geen expert maar met een beetje kritiek kom ik weer een eindje verder. Ik zal eens proberen de copyrigth transparant te maken.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:08

Pas 4 wkn bezig en zo'n resultaat!!!! Petje af. Ik vind ze prachtig.

Tip: Bij FastStone (even googelen) kun je een programma downloaden en heel simpel je logo/naam erin kan zetten en de transparantie zelf instellen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:15

Dankjewel Ivonka, ik heb het gedownload en ga het nu uitproberen.... Haha!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:59

Perrokai schreef:
Dankjewel Ivonka, ik heb het gedownload en ga het nu uitproberen.... Haha!

Even hulpje. Als je op een foto staat druk F3, dan kom je in een scherm "converteren" nu in dat scherm naar "gebruik geavanceerde opties" en dan tabblad tekst of logo (als je er één hebt)
als je er niet uitkomt, pb me maar Knipoog

Succes

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:00

wow, echt heel knap gemaakt. Zeker omdat je nog maar zo kort bezig bent met je nieuwe camera.
Ik vind 4, 5 en 6 echt geweldig. De foto met de druppel op de veer spreekt me ontzettend aan. Echt heel mooi!

Krijg zelf gelijk zin om lekker te gaan spelen met mijn camera Haha!

chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:59

Prachtig ! ik vind vooral 2 en 6 erg mooi ! Cool

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 23:01

Bedankt allemaal voor de complimenten, dat geeft een mens weer moed verder te gaan met expirimenteren op techniek en misschien dat ik ook er ook ooit eens oog voor krijg om iets creatiefs en unieks te kunnen ontdekken en fotograveren. Hoewel dat erg moeilijk word vandaag de dag met zoveel mensen met camera's en zoveel foto's die gemaakt worden. Welke compositie is nog niet gemaakt.....alle insecten vlinders en bloemen heeft iedereen al gedaan dus makkelijk is het niet. Vandaar dat ik me eerst concentreer op de technische kant en mogelijkheden en dan later zonder nadenken dat ene unieke moment gelijk perfect (ahum...) op beeld zet.

Ik heb een grotere link naar de ene druppel met een transparante Copyright er op. Hij is wel iets te transparant maar mischien is dit beter zo en duidelijker om te zien ook zo ?

Afbeelding

Groter kan niet op bokt en wat ik wel zie is de randjes van de copyright krijg ik dat nog onzichtbaar op 1 of andere manier ?

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:10

Ik kan er niks anders op zeggen dan: WAUW! wat een ontzettend mooie foto's! Ontzettend scherp, en tevens heel sfeervol. Ik vind het knap dat je iets dat met zo'n snelheid beweegt zó scherp op de foto krijgt! petje af

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:50

Wow, nette foto's hoor Bloos! ! Zo ver was ik nog niet na 4 weken! Prachtig! Verder geen tips, alleen als je op een iso van 1600 je foto's maakt, kunnen ze wat korrelig worden. Daarom zou ik een lagere iso waarde kiezen.. Maar verder, echt mooie foto's!

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:57

Wauw
Echt super mooi en scherp en alles
mooie compositiess
aleen die laatste spreekt mij iets minder aan/ ook qua kleur , wel mooi scherp
Verder echt allemaal mooi Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 14:43

Ik zal nog even laten zien waarom de laatste foto is zoals hij is. Ik denk dat het origineel jullie meer aanspreekt dan deze sepia variant. Ik zocht iets wat precies bij de slaapkamer paste en dit is de slaapkamer.

Afbeelding

Dat is dus eigenlijk puur een kwestie van persoonlijke smaak denk ik. Een opspattende druppel had hier misschien wel beter bij gestaan, zeker qua originele kleuren wat puur toeval is aangezien het op een bruine houten tafel is gedaan. In mijn ogen past dat dus weer niet bij de slaapkamer die een landelijke uitstraling moet hebben met een klein beetje barokke accenten zoals bloemen. Rozen hebben al een tikje een barokke uitstraling van zichzelf. Als ik het origineel genomen had dan was het dus een witte roos geweest met geel tinten die overheersen op de foto. Aangezien spierwit en chocobruin de kleuren van deze slaapkamer zijn die niet in vijf minuten aan te passen zijn wilde ik daar absoluut geen geeltinten bij hebben. Ik wilde ook geen detailfoto van een roos want dat haalt het landelijke weg en maakt het meer kunstzinnig zeg maar.

Hier is het origineel van de laatste foto zonder in een fotoshop programma geweest te zijn:

Afbeelding

En dit is zo'n detailfoto ook niet gefotoshopt en ook niet naar mijn zin qua scherpte:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:47

Ik vind ze super mooi, ze zijn onwijs scherp en ik vind ze wél origineel.
Het lijkt alsof bij foto 1 de isowaarde hoger stond dan bij de rest?
Jammer van de ruis namelijk!

En heb je nou op je eigen canvas je copyright gezet? WAT JAMMER! Scheve mond

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:24

Haha nee joh, dat is mn naam, dan weet ik aan welke kant ik in bed moet gaan liggen.... Haha! Nee, ik vond het stoer staan als mn naam er onder stond. Als het me gaat irriteren dan maak ik het zwart met verf. Voorheen schiderde en tekende ik, is ook een idee, uit laten printen en dan overschilderen.....

Ze zijn niet echt orgineel hoor echt niet, vind het wel leuk dat je dat vind trouwens. Maar ik zeg al, een zonsondergang, een pad door het bos, een zeilboot, een lieveheersbeestje, echt alles is al gedaan door velen voor mij, Zo ook bloemen en opspattende en vallende en hangende druppels. Er zijn mensen die daar echt super creatief in zijn ook qua reflecties etc. Zo ver ben ik dus nog niet maar wie weet....

Het is bij mij net als met kerststukjes, ik koop de modernste dingen en weet precies hoe het er uit moest zien omdat ik het eerst in een winkel gezien heb natuurlijk en ik eindig altijd met een oud oma stukje waar je de slappe lach van krijgt.....

Maar je kunt niet iemands druppel naapen natuurlijk. Iedere druppel is uniek alleen het principe was al lang bedacht door iemand anders.

En vanwege mijn gebrek aan kennis heb ik de isowaarde op 1600 gezet denk ik.....anders is de sluitertijd te langzaam en wegens gebrek aan goed licht zeker met dit weer moet die ISO zo hoog anders had ik zwarte foto's. Bloos Misschien is er nog een andere manier ?
Je merkt het al ik weet er echt niets van hoor. Ik kocht de Eos en ging eerst lekker op automatische stand foto's maken maar dat is zonde. Dan kun je net zo goed een gewone digitale camera nemen.
Bij foto 1 is de isowaarde ook 1600...komt uit dezelfde reeks. Feitelijk is die eigenlijk niet scherp genoeg....

Ik zal het boekje nog eens doorbladeren... Bloos

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:24

Ik vind ze echt heel gaaf!!!

Ik wil ook graag zo'n camera, maar heb er de centen niet voor, de camera die ik nu heb maakt met mooi weer hele leuke foto's maar met dit weer is het waardeloos, om binnenshuis maar helemaal niet over te spreken, er zitten wel instelingen op, maar wat ik ook probeer, het llukt gewoon niet Verdrietig

Ik vind ze echt mooi, en al is het niet heel origineel, toch zijn ze wel mooi

vind ik dan

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:54

Wat voor camera heb je Tries en Faf ? Ik loop al jaren met de tweede Digitale Ixus op zak, 2,1 megapixel, hij zit nu nog in mn tas omdat hij zo klein is. Voor fototjes hier en daar is hij eigenlijk nog steeds perfect.

Daarna ongeveer drie vier maanden geleden kocht ik van mn vader een Kodak Z740 over voor 50 euro. Daar kon ik ook hele mooie foto's mee maken ik zal er wat laten zien...

Afbeelding

Deze is gigantisch ingezoomd en dan nog digitaal ingezoomd. Waren ontsnapte koeien en we hebben ze ook nog gevangen !
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die had toch echt wel al wat meer mogelijkheden dan de mijne ookal is het een goedkope camera en niet eens spiegelreflex.
Toen begon ik aan een echte camera te denken en toen we een meevaller hadden heb ik hem gekregen. Maar op de duitse ebay staan toch ook de zogenaamde B merken en zeker gebruikt, best geodkoop aangeboden. Maar je moet even geluk hebben. Op marktplaats trouwens ook.
Hadden we die meevaller niet gehad dan had ik zoiets gekocht voor tussen de 60 en 200 euro of zoiets.

Dat was trouwens ook de eerste keer dat ik me wat verdiepte in instellingen etc.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:00

En jij bent net 4 weken bezig Bloos!
Wauw! Echt prachtige foto's! dat doe ik je niet na vooral niet als je pas 4 weken bezig bent!
Petje af, je hebt talent!