Digitaal tekenen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Digitaal tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:16

Ik heb net een Wacom gehad van school. Haha! En wil al een tijdje digitaal gaan tekenen. Maar met welk programma doen jullie dat, en hoe begin je?

sammyvriend

Re: Digitaal tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:59

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:00

Photo-filtre, maar ik doe het niet voor school ofzo. gewoon leuk, plaatjes over elkaar heenzetten enzoo.. Knipoog Ik kan zowiezo niet uit de lossen hand teken op de comp, wel op een blaadje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:00

Ik had inmiddels Fiffill al ff PB gestuurt. Bloos Maar toch bedankt! Ga met photoshop aan de slag. Lachen

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:01

oja, en héél soms paint, als ik op pf niet weet hoe ik dat moet doen, en het op paint ook gewoon kan Haha!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:02

Bij Wacom tabletten zit Photoshop elements of Corel Painter, afhankelijk van welk type tablet.

Zelf gebruik ik Photoshop (de gewone niet elements) en ben bezig met painter te verkennen Nagelbijten / Gniffelen .

En je begint gewoon met zelf uittesten en eventueel tutorials op internet uitproberen, er is niet 1 manier van hoe je het moet doen, niemand kan het je leren, je doet het gewoon zelf en iedereen doet het anders Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:03

Maar met hoe begin je bedoelde ik meer welke tools enzo. Lachen

Edit: Bij mij zit er geen photoshop elements ofzo bij hoor, bij m'n Wacom. Maar maakt ook niet uit heb het hele zootje op m'n laptop staan. Tong uitsteken

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:06

Is het dan wel een echte (nieuwe) wacom en niet een ander merk tablet?

Juul schreef:
Maar met hoe begin je bedoelde ik meer welke tools enzo. Lachen

tekentool? Pling
paintbrushes?

kom op, zo moeilijk is het toch niet om zelf te bedenken? Waarom wil iedereen altijd een voorgekauwde handleiding zonder zelf wat te proberen? :/ .

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:15

Volgensmij zit niet bij elk tablet sowieso een fotoshop hoor. Dat weet ik eigenlijk zeker. Ik krijg volgende week een wacom en daar zit ook niks bij (geloof ik Huilen van het lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:23

Ik heb een zwarte Bamboo Wacomtablet.

Iceprincess: Vragen stellen mag toch? Ook domme vragen? Nagelbijten / Gniffelen Ik zie vaak bij die WIP's een soort van digitale verf op het tekenstuk zelf zegmaar. Wat is dat dan?

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:20

Bedoel je dan een soort van digitaal kleurenpalet naast het onderwerp? Zo ja, dan is dat om de goede tinten bij de hand te hebben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:22

Toen ik nog digitaal tekende met mijn Wacom vond ik Corel Painter een heel fijn programma Ja . Daar zitten ook ontzettend veel penseelstreken en potloodsoorten in.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:35

Juul schreef:

Iceprincess: Vragen stellen mag toch? Ook domme vragen? Nagelbijten / Gniffelen Ik zie vaak bij die WIP's een soort van digitale verf op het tekenstuk zelf zegmaar. Wat is dat dan?

Dat zijn gewoon de tinten die je gebruikt. Zo kan je snel met het pipetje de juiste kleur selecteren. Handiger is het om de specifieke kleur die je moet hebben, in je kleurenpalet te zetten.
Verder teken en schilder je gewoon met je penseeltje of potlood of airbrush. Net wat je wilt.
Zoek maar eens bij deviantart op digital art tutorial o.i.d. Krijg je genoeg informatie.

Edit: hiervoor gebruik je bijv. Photoshop. Ikzelf zweer bij Photoshop. Met andere programma's als Paint Shop Pro enzo kan ik niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:15

Okee. Ik heb zelf ook Illustrator.. Iemand die daarin tekent?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:40

Illustrator is wat lastiger onder de knie te krijgen en meer voor echt illustraties. Ook een totaal andere manier van werken/stijl. In ieder geval, Photoshop is een pixelprogramma en Illustrator een vectorprogramma.
Waar je in Photoshop echt een teken/schildereffect krijgt, heb je dat niet met Illustrator. Desalniettemin kun je met Illustrator ook hele gave dingen maken!

*kan niet uitleggen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:44

Haha! We krijgen op school ook wel zo nu en dan een Illustratorlesje. Lachen Maar dan begin ik gewoon in Photoshop. Ja

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:12

Met illustrator maak je een vector dmv puntjes en ancors, digitaal tekenen/verven doe je gewoon door kleuren op elkaar te kwakken Clown .
En ik heb het even nagekeken en ja, bij alle Wacom tabletten zit een tekenprogramma;
Bamboo One: ArtRage2
Bamboo: geen maar deze is ook niet erg geschikt om te tekenen
Bamboo Fun: Adobe Photoshop Elements 5.0

En bij alle Intuos en Cintiq zit Corel Painter Essential3
Intuos en Cintiq zijn het beste om te tekenen op hoger nivo.

En tuurlijk mag je domme vragen stellen, maar het zou erg fijn zijn als mensen eerst zelf nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:17

Justwrite office zit er als enige bij. En ik heb gewoon de Bamboo dus dat klopt. Knipoog Van school gehad, dus 't zal wel goed zat zijn. Lachen En ik kan ook zelf wel nadenken hoor, heb ik ook gedaan. Maar niet iedereen is zo briljant om precies de dingen te denken die andere mensen zouden willen dat ze denken. En dus domme vragen stellen.

Lees je posts trouwens eens terug, je spreekt jezelf telkens tegen. Domme antwoorden bestaan ook hè..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:28

Juul schreef:

IcePrincess schreef:
En ik heb het even nagekeken en ja, bij alle Verward Wacom tabletten zit een tekenprogramma;
Bamboo One: ArtRage2
Bamboo: geen maar deze is ook niet erg geschikt om te tekenen
Bamboo Fun: Adobe Photoshop Elements 5.0
En tuurlijk mag je domme vragen stellen, maar het zou erg fijn zijn als mensen eerst zelf nadenken.

IcePrincess, tuurlijk mag je domme antwoorden geven, maar het zou erg fijn zijn als mensen eerst zelf goed lezen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:41

Excuseer voor 1 woord overlezen zeg. De gewone bamboo zit niet eens in mijn hoofd omdat die het minst geschikt is voor digitaal tekenen, als iemand het heeft over een bamboo in combinatie met digitaal tekenen ga je over het algemeen uit van de fun of one.
En betreffende mijn eigen post, iemand die wel de moeite neemt even een website te bekijken en de info op te zoeken en tijdens het maken van de post zich bedenkt dat er nog 1 type is vergeet wel eens een woordje zoals 'alle' te corrigeren.

Maar he, ik wil best mijn mond houden hoor, ik ben bereid tips te geven aan mensen die graag willen, als ze er zelf ook wat meer moeite voor doen. Softwareinfo kun je gewoon op de site vinden, meerdere topics op bokt en google?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:00

Nou, ik vind de reactie op IP wat fel. En ja, ik vind haar reactie volledig terecht aangezien er hier regelmatig een topic over hoe digitaal te tekenen en wat je nodig hebt langskomt. Regelmatig ontvangen wij dan ook PBs met dezelfde vragen, zijn er topics met dezelfde vragen en de moeite om te zoeken (het algemene tips voor tekenaars topic? Kijkt niemand in. Hebben wij UKers daarvoor al die pagina's volgekalkt met tips? Voor de dooie lol?) Dit is een algemene opmerking, dus niet zozeer alleen op de TS gericht. Ik zou zeggen pak een brush, speel wat met de opacity, de functies van de brushes en kijk wat voor effect het heeft. Klinkt misschien heel kinds, maar het is een kwestie van proberen en ontdekken. En als je daarbij aan je hand vastgehouden wilt worden is dat je goed recht.

Dus, om toch inhoudelijk (en voor de TS behulpzaam) te reageren:

Digitaal tekenen heeft geen vaste regels. Wil je toch aan je hand vastgehouden worden, kijk dan of op tutorial sites (er zijn er ook in het Nederlands, maar die zijn veel dunner gezaaid dan Engelstalige) of als je alles in het Nederlands uitgelegd wilt krijgen met de garantie dat je leert welke 'knoppen' handig zijn voor realisme, koop een vakblad. Programma's als Painter en Photoshop hebben tegenwoordig ook nederlandstalige tijdschriften met daarin regelmatig stap voor stap tutorials over hoe digitaal (bepaalde dingen vaak) te schilderen. Daar leer je denk ik het makkelijkst van hoe het 'kan'. Het meeste en meest constructief leer je uiteraard door ook en juist zelf veel uit te proberen en er actief mee bezig te zijn. Even tussendoor wat tekenen is leuk voor de aardigheid, maar meer dan 'aardig' zal het dan ook niet worden. Het is aan jou om te bepalen welke ambitie je hebt met je digitale tekenkunsten. De tijdschriften zijn volgens mij overigens vrij makkelijk aan te komen want ik heb ze zelfs laatst bij de AH gezien. Knipoog

Succes ermee. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:10

Thanks daar kan ik wat mee. Ja

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:12

Ik krijg morgen de Wacom Bamboo Fun Small Haha!
Zit photoshop elements 6 bij en Artrage 2 Bloos
Heb nu al zin om foto's te gaan bewerken enzo Lachen (was 't gwoon zat om alles met de muis te doen)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:20

Juul schreef:
Ik had inmiddels Fiffill al ff PB gestuurt. Bloos Maar toch bedankt! Ga met photoshop aan de slag. Lachen

Mijn antwoord weet je dus eigenlijk al een beetje. Knipoog Ik werk met Photoshop.

Zelf werk ik niet van tutorials e.d. Lachen Ik zoek het liever zelf uit door gewoon te proberen. Gewoon wat spelen met je instellingen en brushes enz. Ik weet dat ik nog veel meer dingen uit mijn Photoshop kan halen dan dat ik nu doe, maar dat komt vanzelf wel door te oefenen en te oefenen.
Wat voor mij wel heel belangrijk is is de basiskennis van het tekenen op papier. Dus niet digitaal. Dat vind ik zo belangrijk omdat het voor mij dan stukken makkelijker is om ook digitaal goed te kunnen tekenen. De verhoudingen, bot- en spierstructuur zitten er dan al goed in zodat je ook zonder grote problemen digitaal een goed werk neer kan zetten.
Wat ik meestal doe is eerst op papier een schets zetten en die dan scannen en invoeren in Photoshop. Die schets trek ik dan over en dan ga ik tekenen. Lachen

Sinds kort maak ik ook wat speedpaintjes, dat is ook heel leuk om te doen en een goede oefening. Je begint met grote brushes en een redelijk lage opacity, en dan zet je een grove opzet neer. Dan ga je die steeds meer verfijnen d.m.v kleinere brushes, meer schaduwen en highlights, enz. Is een goede oefening en ook nog leuk om te doen. Ik doe het nu nog in zwart-wit, aangezien dat vrij simpel is want dan hoef je niet alle kleuren uit te zoeken, maar ik wil het ook in kleur gaan doen.
Een voorbeeldje is bijv. Zaza:
Afbeelding

Voor mij is basiskennis dus heel belangrijk + gewoon lekker proberen, ontdekken en oefenen! Lachen

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:12

Ik heb de mijne nu juist geinstalleert en nou zeg, dat valt echt niet mee! Het enige wat ik eruit kan halen is dit Huilen van het lachen Huilen van het lachen Oefening baart kunst, hoop ik.
Al die ontzettend gedetailleerde dingen op bokt, leek echt heel moeilijk, maar als je eenmaal met die pen in je hand zit is het nog 10 keer moeilijker!!!

Afbeelding