[VER] Sound of silence

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

[VER] Sound of silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 18:05

Afbeelding

De landsheer lachte nog een keer, maar dit keer was het de laatste keer. Ik trok mijn mes en voor dat iemand iets kon doen, was de landsheer dood. Het mes met de groene steen, die harder schitterde, stak uit de borst van de man. Ik schreeuwde, wat door de toeschouwers wordt omschreven als de schreeuw van de stilte, de schreeuw waarmee de opstand naar de bloederige afgrond dreigde te gaan. Het bloed droop over mijn handen en ik genoot van het gevoel, het gevoel van wraak. Ik trok mijn mes terug, veegde hem af aan de kleren van de landsheer en ik stak hem weg in mijn schede. Niemand zei wat en ik moest glimlachen. Mensen waren bang voor mij, terwijl ze bang moesten zijn voor de man die nu dood was. Zwijgend liep ik de cirkel uit, mensen gingen uit zich zelf aan de kant. ‘’Zelfvertrouwen?’’ En Geloof kwam was de eerste die de stilte verbrak. Ik liep door. ‘’Zelfvertrouwen?’’ Dit maal sprak hij harder. ‘’Wat is er gebeurd met je?’’ En dit maal draaide ik me om. ‘’Dit had al veel eerder moeten gebeuren.’’ En ik stak mijn handen naar voren. ‘’Met dit bloed heb ik de dood op Vertrouwen goed gemaakt. Nu alleen nog die armoedzaaier en dan is hij helemaal gewroken.’’ En vrouwen slaakte een gilletje toen ze het bloed zagen. Voordat ik me om kon draaien, boorde een pijl door mijn schouder en ik hoorde geschreeuw en zag voeten rennen. Het laatste wat ik rook was bloed toen ik weg zakte in mijn bewusteloosheid.

Hello darkness, my old friend
I've come to talk with you again
Because a vision softly creeping
Left its seeds while I was sleeping
And the vision that was planted in my brain
Still remains
Within the sound of silence

In restless dreams I walked alone
Narrow streets of cobblestone
'Neath the halo of a street lamp
I turned my collar to the cold and damp
When my eyes were stabbed by the flash of a neon light
That split the night
And touched the sound of silence

And in the naked light I saw
Ten thousand people, maybe more
People talking without speaking
People hearing without listening
People writing songs that voices never share
And no one dared
Disturb the sound of silence

"Fools" said I
"You do not know, silence like a cancer grows
Hear my words that I might teach you
Take my arms that I might reach you"
But my words like silent raindrops fell
And echoed
In the wells of silence

And the people bowed and prayed
To the neon god they made
And the sign flashed out its warning
In the words that it was forming
And the signs said
"The words of the prophets are written on the subway walls
And tenement halls
And whisper'd in the sounds of silence

Langzaam werd ik wakker, terwijl de woorden door mijn hoofd spookte. We zongen dit vroeger altijd toen ik klein was op school. Nooit heb ik geweten wat het betekent en langzaam drongen de woorden tot me door. Voorzichtig, mijn schouder klopte als een malle, krabbelde ik overeind. Mijn mond voelde droog en mijn hoofd voelde beurs. Ik bewoog langzaam al mijn ledematen, alleen mijn linkerarm deed super veel zeer als ik dit deed. Met mijn rechterhand taste ik voorzichtig de zere schouder af en ik voelde het hout van een pijl. Ik brak het hout af wat er in stak en had nu een pijl vast. Ik kon het niet zien, het was te donker. ‘’WIE IS DAAR?” De stem van Geloof schoot omhoog. En Arrogantie, ik hoorde hem sissen, maande hem tot stilte. ‘’WIE IS DAT?’’ Geloof trok zich niks van Arrogantie aan. ‘’Het moet Zelfvertrouwen zijn. Wij vier zitten hier en we hebben geen deur horen openen.’’ ‘’Ja, ik ben het.’’ Mijn stem klonk schor. ‘’Ben je wakker?’’ En Arrogantie klonk opgelucht. Iets wat ik niet snel bij hem dacht te gaan horen. ‘’Ja, hoezo?’’ ‘’Je bent 4 nachten weg geweest, maar je bent er weer.’’ En Wijsheid klopte zachtjes op mijn rug. ‘’Ik kan nu niet naar je schouder kijken, straks, als het licht wordt, wel!”’ ‘’Wat is er gebeurd?’’ En ik hoorde dat iedereen zijn adem in hield.
‘’Na het bloedbad die je had aangericht, weet je nog?’’ ‘’Ik weet het vanaf de pijl in mijn schouder, meer niet.’’ ‘’Oke, nou ja, je werd neergeschoten en er stonden opeens allemaal mannen met pijl en bogen achter je.’’ ‘’We hadden ze niet gehoord, maar ze waren er opeens. Nadat ze jou hadden neergeschoten, renden ze over je heen richting ons.’’ Geloof vulde het verhaal waar Angst aan begonnen was aan. ‘’Ze grepen ons als raad als eerste en daarna nog wat Auko’s. De koning hebben ze gelukkig niet te pakken gekregen.’’ En ik hoorde de woede in de stem van Wijsheid. ‘’Ze hebben ons meegenomen hier heen, we werden vastgebonden op een paar paarden en daarna gooiden ze ons hier in. Jij was al die tijd buiten westen.’’ ‘’Waar zijn we nu dan?’’ ‘’In het hol van de leeuw, we zijn nu in de bunker van de schreeuw, die ze al jaren stiekem aan het bouwen waren.’’ Voordat iemand iets kon doen, viel ik weer flauw.

Voor de tweede keer die dag, kwam ik bij. Het was inmiddels lichter en er viel door een klein raampje wat licht naar binnen. Ik zag de rest van de raad, in een gedoken zitten en ze zagen er slecht uit. In die paar dagen waren ze magerder geworden en er zaten korsten bloed op hun gezicht. Ik voelde dat ik er niet veel beter uit moest zien. ‘’He, je bent er weer.’’ En Wijsheid kroop naar me toe. Hij betaste mijn schouder en de tranen van pijn schoten in mijn ogen. ‘’Het is ontstoken en we moeten die pijl verwijderen.’’ ‘’Laat die maar zitten, die jongen wordt deze week opgehangen op de moord op de Heer.’’ Er stond een grote, brede man achter de deur waar een raampje in zat. Die deur was me nooit eerder opgevallen, maar nu keek de man ons aan. ‘’Meekomen.’’ En hij schopte de deur open, greep me vast en sleurde me mee.

Hij sleurde me een aantal trappen mee op en ik jammerde van de pijn. ‘’Toen deed je wel zo stoer, niet zo jammeren.’’ En hij stopte voor een deur en zonder te kloppen ging hij naar binnen. Hij gooide me op de grond voor de voeten van iemand die ik niet kende en schopte me overeind. Uiteindelijk stond ik daar, trillend als een rietje. De voeten behoorde toe aan een man waarvan ik de naam al wel wist, de Stem. ‘’Jij.’’ De Stem klonk diep en grommend. Hij stond in de schaduw maar stapte naar voren toe, meer het licht in van de kaarsen die overal in de bunker stonden. Er waren een paar kleine raampjes, maar niet veel. Daar was tijdens de bouw duidelijk op bespaard. Ik schrok van het aanblik wat ik te zien kreeg.

De Stem was een kleine, gedrongen man, die jaren lang op het land gewerkt moest hebben. Hij had zwarte ogen en een neus van een havik. Op zijn wang zaten enorme littekens en zijn lippen waren klein en tot een streep geperst. De kleren die hij droeg, paste hem perfect en waren van dierenhuiden gemaakt.

‘’Jij.’’ ‘’Jij hebt de heer gedood.’’ En ik knikte. ‘’En je ontkent het niet?’’ Ik schudde mijn hoofd. ‘’Hij heeft Vertrouwen gedood, dit is zijn straf.’’ En de Stem lachte. Opeens stopte hij met lachen en greep me bij mijn keel. ‘’Hij deed wat goed is, jij bent in en in slecht.’’ Hij spuugde in mijn gezicht. ‘’Bij deze, aankomende week wordt je opgehangen.’’ En hij gooide me naar de deur die open ging en de man die mij had gebracht, greep me weer vast en sleurde me terug naar de kerkers en gooide me weer op de grond, bij de rest van de raad. ‘’Wat zei de Stem.’’ Ik schudde mijn hoofd en huilde tranen zonder geluid.

‘’Hello darkness, my old friend
I've come to talk with you again
Because a vision softly creeping
Left its seeds while I was sleeping
And the vision that was planted in my brain
Still remains
Within the sound of silence’’

Ik keek omhoog en hoorde uit alle hoeken en gaten het lied komen. De woorden vonden een weg naar mijn hoofd, waar ze me troost gaven. Geloof zong mee, Wijsheid zat maar naast me en brabbelde zachtjes mee, Angst zong mee en zelf Arrogantie deed mee. Ik werd rustig en snikte nog wat na. ‘’Wat is dat toch? Ik hoorde het ook toen ik bewusteloos was.’’ ‘’Het is ons strijdlied geworden, een Auko begon er mee en we hebben het overgenomen. Het verbind ons.’’ En ik knikte. ‘’Ze moeten het gehoord hebben en dit is onze manier van protesteren.’’ Ik knikte. ‘’Ik wordt opgehangen, aankomende week.’’ Geloof sloeg een kruisje met zijn handen, die nog steeds samen gebonden waren. Ook mijn handen waren nog steeds samengebonden. Ik veegde met mijn vuist de tranen uit mijn ogen en stond op. Samen met de rest van de groep, zong ik de rest van het lied uit mijn jeugd.

Het vervolg op [UK] [VER]Schreeuw van de stilte, waarin de opstand is gegroeid tot een oorlog, waar niets is wat het lijk...

Vero

Re: [VER] Sound of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:21

hij is echt heel spannend nu! Ik hoop niet dat hij nu dood gaat :oo Want dan word ik net zoals de koning in je verhaal gek :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 18:23

Haha BeSen, daar ben ik nog niet over uit :o Ik ben hem eigenlijk nog niet zat, onze Zelfvertrouwen :P Maar het is dus spannend om te lezen? Ben bang dat het te saai wordt :P

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:26

nee het is zeker niet saai :)
Nee ik ben hem ook nog niet zat haha :P Maar ik was Vertrouwen ook niet zat _O-

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:40

Waarom een nieuw topic? Spannend is het zeker en hoop ook niet dat Zelfvertrouwen dood gaat, ik hoop dat hij op magische wijze ontsnapt, of contact maakt met de degene die hen eten brengt en een vertrouwensband opbouwt ofzo. :D
Althans hoop ik niet dat zelfvertrouwen er snel aangaat.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 19:24

Is wat makkelijker voor mijzelf, het is als het ware een nieuw tijdperk en een nieuwe situatie waar ze in zitten :P

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:27

Oke, vroeg het mij gewoon af, maar wel een duidelijke reden dus. :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 17:18

De dagen kropen voorbij. We probeerden onze handen los te maken, maar tevergeefs. Als we wisten dat iemand ons kon horen, brulden we met zijn allen het lied uit onze jeugd. Als iemand er naar vroeg, deed ik alsof er niks aan de hand was, maar eigenlijk was ik elke dag bang dat ze me kwamen halen. En toen brak die dag aan.

Een voor een werden de rest van de gevangenen opgehaald en naar boven gebracht. Ik bleef alleen achter. De Stem kwam binnen en had mijn mes in zijn handen. Hij streelde er mee over mijn keel en ik hield mijn adem onbewust in. ‘’Het is zover.’’ En hij haalde zijn vingers door mijn haar. ‘’Toch zonde, je bent eigenlijk te knap om te sterven.’’ Hij trok me aan mijn haar naar zich toe. ‘’Of je gaat dood, of je komt bij mij en de rest.’’ Zijn zwarte ogen boorde zich een weg naar binnen in mijn ziel. ‘’Nee, nooit!’’ En hij duwde me naar de grond. ‘’Wát zeg je?’’ En ik herhaalde dit keer harder: ‘’Beter dood dan me bij jullie aansluiten!”’ De Stem liet me los. ‘’Het is jou keuze!”’ En ik plofte op de grond neer. Hij pakte me weer vast, maar dit keer bij mijn nek. Hij pakte een touw van achter zijn rug en deed de strop om mijn nek. Als een hondje liep ik met hem mee, ik kon niet anders. Samen liepen we trappen op en we naderden het licht. Mijn ogen deden zeer van al die dagen in het donker zitten en ik kneep met mijn ogen toen ik buiten kwam.

Afbeelding

Buiten was er een haag gevormd van de andere gevangenen en daarbij stonden nog meer mensen die ik herkende als Schreeuwers. Met een ruk moest ik meelopen, maar ik bleef staan. De stemmen verstomde en iedereen keek me aan. Alsof er een sein werd gegeven, zetten mensen Sound of Silence in. De Stem werd boos en trok me mee. Ik weigerde nog steeds en hij greep me vast bij mijn haren en sleurde me mee. De rest ging harder zingen en struikelend ging ik het trappetje op van de galg. Het touw werd vastgemaakt aan de haak die daar speciaal voor was opgehangen en ik zag bloed aan de paal zitten. De bewakers probeerde de gevangenen stil te krijgen, maar dit mislukte. De Stem begon te schreeuwen en te zwaaien met mijn mes. ‘’HIJ HIER WORDT VANDAAG VEROORDEELD VOOR DE KOELBLOEDIGE MOORD OP DE HEER!’’ Niemand leek te luisteren en het zingen hield niet op. De Stem werd witheet van woede en draaide zich naar me om. ‘’LAAT ZE STOPPEN!”’ En ik schudde mijn hoofd. ‘’Deze opstand heeft u in gang gezet, die mag u zelf stoppen!” De Stem stond nu vlak voor me en zijn ogen spuwde vuur. Hij gaf me een klap in mijn gezicht en opeens was het doodstil. Mijn neus begon te bloeden en langzaam druppelde het bloed op het hout. Er klonk een kreeg en iedereen drong zich naar voren en schreeuwde. De Stem schrok en trok mijn touw strak. Ik kon nog net blijven staan en ik kreeg het benauwd. Hij gaf de opdracht het luik open te doen, en nu pas zag ik dat ik op een luik stond. Ondanks dat, gebeurde er niks. De Stem schreeuwde nu dat het luik open moest en weer gebeurde er niks. Ik kreeg het wel benauwder en er kwamen zwarte vlekken voor mijn ogen. Ik zag dat er werd gevochten, maar kon de link niet leggen. Het luik bleef dicht en ik hapte nog naar lucht. Opeens werd het touw losgelaten en ik kwam met een smak op de grond terecht. Versuft bleef ik liggen, mijn hard klopte in mijn keel. Iemand trok me aan mijn arm overeind en zonder er op te letten wie het was, liep ik mee.

Afbeelding

Mijn redder, iets anders kon ik niet bedenken, trok me mee door de vechtende mensen massa. Angst, Geloof, Wijsheid en Arrogantie zag ik nergens. Ik herkende wel in de massa soldaten van de koning en heel erg veel Auko’s. Ze vochten alsof hun leven er van af hing, of eigenlijk, mijn leven. Mijn held opende een deurtje in de muur van de binnenplaats en leidde me mee naar buiten. Buiten stonden we voor een enorm dicht bos, met voor het bos, een geblindeerde koets. Het deurtje ging open en mijn redder duwde me er in, klom er zelf bij en trok het deurtje dicht. De koets zette zich in beweging. In volle galop reden we het bos in, ik hoorde de vogels fluiten en ik hoorde stenen onder de wielen weg spatten.

‘’Jezus, wat zie jij er slecht uit!’’ Ik herkende de stem, maar ik kon hem niet plaatsen. Ik lag nog steeds op de bodem van de koets met mijn hoofd naar beneden. Langzaam draaide ik mijn hoofd bij, ik hijgde nog steeds als een paard. Ik keek recht in de ogen van Jarl. ‘’Jarl?’’ Mijn stem klonk schor. ‘’Ja, its me.’’ En hij moest glimlachen. ‘’Hoe ben jij hier gekomen?’’ en ik ging rechtop zitten. Naast Jarl zaten ook Arrogantie in de koets, Geloof en Angst. ‘’En waar is Wijsheid?’’ De rest van de raad keek elkaar onzeker aan. ‘’Wijsheid is gestorven, net zoals dat het in de mensen zelf is gestorven.’’ En ik boog mijn hoofd en huilde zachtjes.

‘’Maar ik was jullie op het spoort gekomen.’’ Jarl keek me bezorgd aan, maar er ging ook iets van trots door hem heen. ‘’Ik was jullie richting de bergen gevolgd, ik moest jullie wat belangrijks vertellen.’’ En hij pakte een brief uit zijn binnen zak. ‘’Maar ik zag opeens van die zwarte ruiters richting het dorp van de Auko’s rijden en ik ben in een boom geklommen. Vanuit daar heb ik alles gezien. Toen jullie gepakt waren, ben ik jullie gevolgd. De koning is gelukkig ontkomen, dat is jullie redding geweest.’’ Jarl keek opeens in de verte. ‘’Toen ik wist waar jullie waren, in die bunker, ben ik als een gek naar de koning gereden. Hemelsbreed is het helemaal niet zo ver van zijn kasteel, eigenlijk.’’ En hij keek me weer aan. ‘’We hebben samen een plan gemaakt en terwijl hij zijn mannen bij elkaar riep, ben ik terug gereden. Ze waren bezig met die galg, voor jou, weet je.’’ En hij aarzelde. ‘’Ik ben snachts er naar toe gegaan en heb dat luik een klein beetje gesaborteerd.’’ Jarl keek speels naar buiten, ook al zag hij niet veel door de geblindeerde ruiten. ‘’Zo snel als de wind, zo betrouwbaar als een hond.’’ Alles wat er over hem verteld werd, onthield ik. ‘’Zo kan je het ook omschrijven.’’ Angst maakte mijn handen los. Hij knielde bij me neer en bekeek mijn schouder en mijn nek. ‘’We moesten wachten op het juiste moment, sorry, maar dat was pas vandaag.’’ Ik knikte begrijpend. De brief hield Jarl nog steeds vast. ‘’Wat moest je ons nou vertellen?’’ En Arrogantie pakte de brief uit de handen van Jarl. Hij las de brief fronsend. ‘’Dit kan niet!”’ en Jarl knikte. ‘’Toch wel.’’ En ik pakte nu de brief aan en Angst las over mijn schouder mee. Ik kneep het papier fijn tussen mijn vuisten. ‘’Dit meen je niet!?’’ Jarl knikte weer ernstig. ‘’Dan moeten we nu wel iets doen!”’ De rest van de rit waren we stil en we dachten na.

Bij het kasteel van de koning aangekomen, werden we al opgewacht. We werden bij de arm genomen en mee naar binnen getrokken en we werden door de wirwar van gangen geleid, in de richting van de privé vertrekken van de koning zelf. Er werd niet geklopt en we werden gelijk naar binnen gestuurd. Met de rug naar ons toe stond de koning zelf. Hij staarde uit het raam en keek niet op toen we binnen kwamen. Een beetje hopeloos stonden we daar. Ik kuchte, ik had een kriebel in mijn keel, maar de koning keek tenminste op. ‘’Sorry, sorry, ik heb ze even niet meer op een rijtje.’’ En hij ging zitten op de punt van zijn tafel. ‘’Stand van zaken?’’ Arrogantie bracht hem kort op de hoogte. Hij keek ook naar mij en gebaarde dat ik moest komen. Hij bekeek mijn schouder en riep er iemand bij die in de weer ging met bladeren, zalfjes en touwtjes. Het prikte toen de geneesheer klaar was en hij maakte een buiging en verliet de kamer. ‘’Beter?’’ Ik knikte en deed met moeite mijn kleren goed die naar achteren waren gezakt. ‘’Even over die brief, wie heeft hem?’’ Met een arm diepte ik de brief op uit mijn kleren, mijn andere arm kon ik al met moeite bewegen, maar nu al helemaal niet meer. De koning pakte het aan en zijn ogen schoten over het papier. Terwijl hij de brief nog af las, riep hij de dienstbodes bij zich en bracht ze kort op de hoogte van de situatie. Als een pijl uit een boog schoten ze weg om de boodschap te gaan verspreiden.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:53

En toen was Wijsheid dood :oo :')

Ben wel benieuwd wat de boodschap is :))

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:50

leuk stuk weer, denk dat iemand vals beschuldigd is in die brief, maar kan het ook fout hebben. :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:26

Ja dat zou kunnen :) ben benieuwd :))

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 16:05

...Maar kan je ook de verbanden leggen die ik bedoel? ^^ Ik ben altijd van de ingewikkelde theorieën, zouden jullie kunnen raden wat voor raadslid er nu bij komt?

Weet je wat het erge is, ik weet zelf nog niet precies wat er in de brief staat :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:27

Haha, nou misschien dat er via via iemand van de schreeuw terrecht komt in de raad maar hij doet alsof hij niet bij de schreeuw hoort maar dat is allemaal een plan om de raad te spioneren

wat er in de brief dan kan staan.... Euhh.. Lastig haha

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:39

Hmm. Denk dat Hoop/optimisme of Liefde erbij komt als raadslid. En die brief denk ik dat arrogantie vals beschuldigd word. Verdere theorieën word over nagedacht.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:41

gerlienke schreef:
Hmm. Denk dat Hoop/optimisme of Liefde erbij komt als raadslid. En die brief denk ik dat arrogantie vals beschuldigd word. Verdere theorieën word over nagedacht.

Oeh das ook leuk *D

Gelukkig hoef ik het verhaal niet te bedenken zou het echt lastig vinden _O-

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:25

BeSen schreef:
gerlienke schreef:

Oeh das ook leuk *D

Gelukkig hoef ik het verhaal niet te bedenken zou het echt lastig vinden _O-

Dankje. ;) :D verhaal verzinnen vind ik ook lastig, maar zoiets bij verzinnen is soms wel leuk.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 23:23

Afbeelding

De koning zelf vertrok net zo snel als zijn dienstbodes en we bleven met zijn 5en verloren achter. Een paar dienstmeisjes namen ons mee, kleden ons uit als kleine kinderen, hielpen ons met wassen en gaven ons een setje nieuwe kleren. We lieten het gelaten over ons heen komen, we kwamen nu tot het besef dat we veilig waren, maar hoe lang zou dat duren? We werden naar beneden geleid en we kregen bier, brood en vlees. We aten met muizen hapjes en al gauw vertrok iedereen naar boven. Ik bleef zitten en staarde voor me uit. Mijn wond klopte, maar de pijn van binnen was erger. Werden we verraden? Zat er écht een verrader in ons midden? Ik schudde mijn hoofd en ging ook naar boven, naar mijn eigen kamer. Met mijn kleren nog aan, ging ik op bed liggen, met mijn hoofd op mijn armen. De gebeurtenissen van de afgelopen dagen spookte door mijn hoofd en al gauw viel ik in slaap.

Overal waar ik keek, zag ik schedels en holle ogen die me aanstaarde. De Stem schopte me naar voren als ik stilstond en ik strompelde naar de galg. Ik werd er op gesmeten en het touw om mijn nek werd strak aangetrokken. Alle skeletten draaide zich bij en kwamen met gestrekte armen en gestrekte vingers gretig naar voren. Het touw kraakte terwijl het door de ringen werd gehaald en ik kreeg het extreem koud. Met een ruk stond het op strak en ik stikte bijna. Het schot viel onder mijn voeten weg en ik hoorde iets kraken, maar ik leefde nog? Ik zag mezelf hangen en mijn ziel schoot door de lucht, terwijl ik zag dat de skeletten aan de touwen trokken en me naar beneden haalde. Mijn ziel draaide zich bij en ik viel tegen iets aan.

‘’Zelfvertrouwen? Gaat het?’’ En Jarl stond met een kaars voor mijn neus. ‘’Ja, ja, natuurlijk!’’ en ik krabbelde overeind. Ik zag in de ogen van Jarl dat ik er gejaagd uitzag en streek snel mijn kleren goed en haalde een hand door mijn haar. ‘’’Zeker weten? Ik hoorde je schreeuwen!’’ Weer knikte ik. Met een plof belande ik op bed en Jarl ging voorzichtig naast me zitten. ‘’Het is midden in de nacht, joh!’’ Ik ging liggen en staarde voor me uit. ‘’Ik had een nachtmerrie over vandaag.’’ Dit keer was het Jarl die knikte. ‘’Dat snap ik!” ‘’Ga slapen, als er iets is, moet je komen!’’ Jarl stond op en nam zijn kaars mee. Ik bleef alleen achter in de nacht.

Na nog een paar uurtjes slaap werd ik weer wakker door geklop op de deur. ‘’Zelfvertrouwen?’’ Arrogantie. ‘’We moeten bij de koning komen!”’ Ik wreef mijn slaap uit mijn ogen, gooide wat water in mijn gezicht, iemand moest het al klaar gezet hebben en ik ging mee met Arrogantie. Hij leek niks gemerkt te hebben en liep stoïcijns door naar beneden. In de eetzaal zat iedereen al aan tafel, ook Jarl. Hij straalde. ‘’Om gelijk met de deur in huis te vallen, Jarl wordt het vijfde raadslid.’’ Ik en Arrogantie zaten nog niet eens, maar de koning ging door. ‘’In deze tijden hebben we sterke leiders nodig, een symbool.’’ Ik knikte en nam een slok melk. De snor die achter bleef likte ik weg. ‘’Wat wordt hij?’’ en Arrogantie keek een beetje verbaasd. ‘’Slimheid.’’ Arrogantie trok zijn wenkbrauwen op en nam de koning aan zijn arm mee en probeerde de koning wild gebarend iets duidelijk te maken. Hij verloor en droop af en plofte weer neer. ‘’Goed, dit maal geen ceremonie, maar de pamfletten worden al verspreid.’’ De koning knikte. ‘’Als de oorlog voorbij is, maken we het ruimschoots goed!” ‘’Oorlog?’’ ‘’Ja, het stadium van een opstand is voorbij, dit is een burgeroorlog.’’

De woorden galmde na in mijn hoofd. Burgeroorlog? Ik moest de man gelijk geven. Er was afgesproken dat niemand het kasteel ging verlaten, voordat er meer bekent was over het gevecht bij de bunker. Arrogantie liep met me mee naar boven en in een flits pakte hij me vast en trok mee een nis in. ‘’Vertrouw niemand, alleen jezelf.’’ En hij keek schichtig om zich heen. ‘’Er is een verrader, ik mag niet zeggen wie, maar vertrouw niemand!”’ en hij liet mijn arm los en liep met grote passen voor me uit. ‘’Arrogantie?’’ Hij draaide zich om en keek me aan. ‘’Wie zegt dat ik jou wel kan vertrouwen en mijn naam is Zelfvertrouwen?’’ Lachend stak hij een duim naar me op.

De dagen verstreken en iedereen leefde langs elkaar heen. Iedereen verwerkte de dood van Wijsheid op een andere manier en iedereen moest de gebeurtenissen een plekje geven. Elke nacht had ik weer dezelfde nachtmerrie en ik ging me met de ochtend beroerder voelen. Maar iedereen werd uit zijn trans opgeschrikt toen er een groep ruiters en een groep van soldaten de binnenplaats op kwamen en ze ook een aantal gevangenen hadden gemaakt. Ik herkende de Stem gelijk, maar de rest kende ik niet. Mensen namen ze over en brachten ze naar de kerkers. De koning kwam ook aangelopen, al was het meer rennen en een van de ruiters bracht hem snel en kort op de hoogte. Hij liep samen met dezelfde ruiter naar binnen en ik en de rest van de raad hielpen de ruiters en soldaten zich te ontdoen van de wapens en andere, onhandige kledingstukken. Wij vingen hier en daar verhalen op, het was allemaal erg warrig. Toen ik eenmaal boven was op mijn eigen kamer, pakte ik perkament en een veer om alles eens even goed op te schrijven.
Ik liet mijn perkament liggen toen er werd medegedeeld dat we gingen eten. De inkt was nog nat toen ik weg liep en ik sloot de deur achter me.

Ik sloop op mijn tenen naar de deur van Zelfvertrouwen. Het perkament waar hij mee bezig was geweest, lag open en bloot op zijn bureau. Stiekem gniffelde ik. Ik pakte het papier en streepte wat door met de veer die nog nat was. Tevreden keek ik naar het resultaat en ik sloop de kamer weer uit en ik liep naar beneden toe, alsof er niks aan de hand was.

Het was een grote chaos in de eetzaal, de soldaten die niet te ernstig gewond waren zaten er nu ook bij en bromde er flink op los. Sommige mensen zaten onder de schrammen en de bulten en de ander had een bloederig verband om zijn schouder. Wat dat betreft paste ik er goed bij. Ik slingerde tussen de mensen door naar voren en ging aan de tafel zitten die voor ons als raad was aangewezen. De rest druppelde langzaam binnen en toen het eindelijk stil was, hield de koning een toespraakje, maar hij had ook honger en al gauw viel iedereen aan op het eten wat werd binnen gebracht. Na het eten dromde de hele meuten weer naar buiten, maar de koning hield ons tegen. ‘’We moeten wat bedenken!’’

We maakten plannen voor de komende paar weken. De verrader waarover in de brief wordt gesproken, moet gepakt worden en ook moesten we de dorpen in om mensen te steunen. Als er weer een aanslag werd gepleegd, moesten we daar onmiddellijk heen om daar te ondersteunen. Maar niks was wat het leek, we stonden op om ons klaar te maken om de volgende dag te gaan vertrekken, rende er een dienstbode binnen. Er was wederom een aanslag gepleegd, dit maal in het zuiden, in Supreme, een van de armere delen van het land. We pakten sneller onze spullen in en vertrokken dezelfde avond.

Afbeelding

Die stumpers toch. Als een gek pakten ze hun spullen in en waren in paniek. Ik had mijn spullen al klaar staan en ik wist ook wat er was gebeurd. Ik moest op mijn tong bijten om niks te verraden, dan was het einde verhaal voor mij en dan ook voor de rest van de Schreeuw. In de nacht piepte ik er vaak tussen uit om even met de Stem te gaan praten, of te wel: mijn vader. Dat hij daar nu vast zat deed me pijn, het liefste vermoorde ik iedereen gelijk en dan vooral Zelfvertrouwen. Hij had ook mijn oom vermoord, dat deed me ook heel erg veel zeer, ik was samen met die man opgegroeid, hij was als een tweede vader voor me geweest.

Met zijn 5e reden we voorop, met een groep soldaten achter ons. Ik kneep af en toe in mijn teugels, ik was misselijk van angst voor wat we zouden aantreffen. We hoorden dat er mannen waren geweest die een herberg in de brand hebben gestoken, met alle gasten er nog in. Veel waren ontkomen, maar niet allemaal. Lang niet allemaal, helaas. Elke dode was er een te veel. De rest was ook stil, iedereen zag er wat gespannen uit. We reden in stilte en af en toe werd er iets gevraagd over de route. De mensen die we tegen kwamen en die ons aanklampte, spraken we moed in en we troosten ze waar we konden.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:21

Leuk stuk weer :))

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:05

mooi stuk weer, die geschreven stukjes vanuit die ander z'n perspectief is ook leuk. :) Een wending die ik niet had verwacht.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:11

gerlienke schreef:
mooi stuk weer, die geschreven stukjes vanuit die ander z'n perspectief is ook leuk. :) Een wending die ik niet had verwacht.

Die wending had ik inderdaad ook niet verwacht. maar ik vind het ook leuk :))

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 23:06

Sorrryyu! Heb een paar dagen in Parijs vertoeft, dit weekend plaats ik iets nieuws :D Bedankt voor de complimenten :o

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:28

Hopelijk was je vakantie leuk! :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 13:02

Jaa, echt wel! Helaas midden op de eiffeltoren een hoos bui, niet te zuinig :oo Maar wel lekker weer de rest van de dagen :D Heb nog wel een klein stukje gemaakt op mijn telefoon, ik had zo gezegt, inspiratie :P

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:07

Fijn dat het leuk was :D wel jammer van die bui maar ja daar kan je helaas niks aan doen haha

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 17:28

Zonder te overleggen gingen we over in galop en ik kon mijn hoofd even leeg maken. We reden in volle galop een tijdje door de bossen en de tranen stroomde over mijn wangen. In de dorpen reden we stapvoets en niemand viel ons lastig. De mensen zagen dat het serieus was. In de nacht reden we ook door, we durfden niet te stoppen en niet te gaan slapen.

De tweede nacht kwamen we aan in Supreme. Iedereen stapte af en gaf zijn paard over aan een paar jongens die kwamen toegesneld. Zelfvertrouwen gaf ze wat munten en de jongens bedankte hem uitgebreid. Zelfvertrouwen zag er vermoeid uit met rood omrande ogen en wallen onder zijn ogen. We liepen te voet naar het gemeentehuis en daar werden we ontvangen door een vermoeide burgemeester. Zijn kleren zagen er grauw uit en hij rook naar rook. ‘’Heren, sorry voor mijn vertoning, ik heb de hele dag geholpen met het nablussen.’’ Ik knipte begrijpend, maar het liefste draaide ik de nek om van die verrader. Hij wist zelf dat hij dit kon verwachten, nadat hij ons als de Schreeuw had afgevallen. De ogen van de burgemeester keken even naar me en als ik terug keek, keek hij nerveus naar zijn handen.

De burgemeester was nerveus, ik zag het meteen. Ik besteedde er geen aandacht aan, hij had al stress genoeg. We werden naar een paar kamers gebracht en we moesten met meer mensen op een kamer. Ik ging samen met Slimheid. We gooiden onze spullen op een bed en liepen naar buiten, waar de rest al stond te wachten. De burgermeester trippelde naar de herberg, of wat er nog van over was. Mensen waren zwart van het roet en waren met de hand bezig om te kijken of er nog wat te redden was. Met doeken om hun handen om zich tegen de hitte te beschermen. Ik rende naar ze toe en hielp mee. ‘’Zelfvertrouwen?’’ En Angst stond aan mijn schouder te trekken. ‘’Er is niks meer aan te redden!’’ Ik haalde mijn schouders op en hielp de mensen mee. ‘’Bedankt!’’ Een man stond voor mijn neus en samen trokken we planken weg en we vonden wat zilver. De man gaf het aan de herberggier, die het huilend schoon poetste. Ik besloot een praatje aan te knopen met de man waarmee ik nu samen bezig was. ‘’Wat is hier in godsnaam gebeurd.’’ En de man keek over zijn schouder, we waren uit de buurt van andere mensen. ‘’Brandstichting. Door de Schreeuw.’’ En hij ging stug door met het door spitten van de spullen. ‘’Daar gaat iedereen van uit inderdaad, maar weten jullie het zeker?’’ ‘’Ik heb dingen gehoord. En gezien!”’ Het laatste voegde hij er twijfelend aan toe. ‘’Hoe bedoel je?’’ “Niet iedereen is bij ons in het dorp te vertrouwen.’’ Ik stopte met het verslepen van de planken. ‘’Als je zegt wat er is, kan ik je helpen!’’ Het laatste klonk wat te hard en de burgemeester keek schuw over zijn schouder. ‘’Helpen? Helpen? Jullie kunnen ons niet helpen.’’ Hij klonk spottend. ‘’Dat denk je maar, ik heb al meer gedaan in deze hele opstand om het tot een goed einde te brengen, dan iemand anders. Ik heb ook de middelen om jullie te helpen.’’ De man leek te twijfelen. ‘’Ik verplicht je het te zeggen, voor jou en de rest van het land.’’ De man ging over stag. ‘’De burgemeester, hij is niet te vertrouwen. Hij heeft meer met de Schreeuw te maken!’’ Ik was stom verbaasd. ‘’Hij heeft jullie geholpen met het blussen van de brand? Hij lijkt het echt heel erg te vinden?’’ ‘’Ik weet het niet precies, hij wilde zich terug trekken ofzo.’’ De man zweeg. ‘’Ik ga het uitzoeken, dat beloof ik je!’’ ‘’Ik ga nu weg, kan je de volgende nacht hier weer terug komen? Dan vertel ik je meer!’’ Ik was stomverbaasd over mijn eigen belofte en ik wilde het terug nemen, maar besloot het niet te doen toen ik de hoop in de ogen van de man zag. Hij knikte.

Zelfvertrouwen ging naar het gemeentehuis om zich even op te frissen, terwijl wij naar het klooster gingen waar de gewonde werden verzorgt. We hoopten meer uit de mensen te krijgen. Nou ja, ik hoopte het niet. Het was voor mij zo duidelijk als wat dat ik het moest proberen te manipuleren.
Ik sloop door het gemeentehuis, als een inbreker. Moeiteloos vond ik mijn, ‘onze’ kamer terug en ik waste me zelf met wat water dat klaar stond. Het water was oud, er kwamen vast niet veel mensen hier. Ik pakte wat schone kleren uit mijn reistas en kleedde me om. In mijn hoofd zette ik op een rij wat ik wist van dit gemeentehuis. Eigenlijk was dit niks. Na dat ik me had omgekleed liep ik door de gangen, opzoek naar het kantoor van de burgemeester. Met een oud, houten bordje werd het aangegeven en ik duwde de deur open en sloot deze achter me. Mijn ogen moesten wennen aan het donker en ik luisterde naar mijn eigen ademhaling. Toen deze wat rustiger was, sloop ik door het hoogpolige tapijt naar het bureau. Het tapijt dempte mijn voetstappen. Ik rommelde wat in de laatjes en vond wat papieren met een onbekende lakzegel die ik dacht te herkennen. Ik stopte ze in mijn kleren en sloot de laatjes weer. Mijn hart sloeg over, ik hoorde meerdere mensen naderen. Met mijn hart in mijn keel schoot ik in de kast achter de deur. Net op tijd, de deur ging open en ik zag door een spleet dat er twee mensen het kantoor in liepen. De burgemeester en de gast kon ik niet herkennen.

Ik stond met mijn rug naar de deur samen met de burgemeester in zijn kantoor. ‘’Waarom?’’ De burgemeester klonk klagelijk. ‘’Waarom hebben jullie mijn inwoners zo gestraft?’’ ‘’Dat hadden we je gezegt.’’ De burgemeester begon te ijsberen. ‘’Jullie zijn wreed!’’ Ik stapte naar voren en greep de man bij zijn arm. ‘’Jij bent wreed! Jij hebt dit op je stad afgeroepen!’’ Ik kneep in de arm en de burgemeester stond te piepen. Met een smak gooide ik de man tegen de grond en boog me over hem heen. ‘’Met ons is niet te spotten, onthoud dat nou eens.’’ Ik liep naar de deur en de burgemeester bleef liggen waar hij lag. Met een smak gooide ik de deur dicht.

Ik bleef zitten waar ik zat, ondanks dat de burgemeester nu alleen was. De burgemeester krabbelde overeind en ging aan zijn bureau zitten met zijn hoofd in zijn armen. Ik had medelijden met de man. Waarschijnlijk wou hij het beste voor zijn stad en is het een beetje uit de hand gelopen. Hij bleef daar een hele tijd zitten en ik kreeg kramp. Zachtjes probeerde ik te verzitten en ik zat nu nog vervelender. Na een tijdje, ik weet niet hoelang, werd er geklopt en ging de burgemeester weg. Nadat ik tot 200 had geteld, durfde ik mijn schuilplaats te verlaten en ik rende naar mijn kamer. Daar stond Slimheid. ‘’Waar was je al die tijd?’’ Koortsachtig dacht ik na. ‘’Ik was in de stad, opzoek naar jullie!’’ Slimheid leek te vrede met mijn smoesje en hij liep naar beneden. Aarzelend liep ik achter hem aan. Niks aan de hand, we gingen eten.

Het eten wat we hier kregen, was weinig. De burgemeester wilde zich daarom bij ons aansluiten om het beter te maken voor zichzelf en de rest van de stad. Maar toen verscheen die brief van hem en ik balde mijn vuisten onder de tafel. De vieze, vuile verrader. Waarom hij zich zo tegen ons keerde, wist ik niet. Maar wat ik wel wist, was dat hij dood was, en die Zelfvertrouwen ook. Ik mocht hem niet, hij was te pienter. Hij kon mij zomaar wel eens door hebben…

Aangezien we de hele nacht door hebben geleefd, ging iedereen in de ochtend even plat liggen. Slimheid ging naar buiten, hij had nooit veel slaap nodig gehad en ik had de kamer voor me alleen. Voorzichtig haalde ik de brieven onder mijn kleren vandaan en ik las ze met verbazing. Steun van een stad werd afgekocht met goud en andere waardevolle spullen. De twijfels die de burgemeester kon hebben, werden weggenomen op een slinkse wijze. De zegel was inderdaad die van de Schreeuw, ik herkende het van de ringen*. In de laatste brieven werden bedreigingen geuit, die dus zijn uitgevoerd. Ik stopte de brieven weer tussen mijn kleren en ik dommelde wat in.

Buiten ging ik opzoek naar materialen die ik kon gebruiken voor mijn plan. Ik haalde wat takken, wat touwen en ik ging aan de knutsel. Met wat bessen bekladde ik de hele boel, het leek net bloed. Ik haalde een vodje perkament uit mijn zak, die ik speciaal hiervoor had meegenomen en ik schreef er met hetzelfde bessenbloed op: ‘’Dood.’’ Meer kon ik niet, mijn vader had het nooit de moeite waard gevonden met te leren schrijven. Het waren dan ook meer tekeningen dat letters, maar de boodschap was duidelijk.