[INFO] Aanvraag topic paarden tekenen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wonderworst_

Re: [CENTRAAL] Aanvraag topic paarden tekenen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:26

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:44

_Mondy_ schreef:
_Mondy_ schreef:
Toch maar een poging wagen, is er dan echt niemand die dit een leuke uitdaging vind ?

[ Afbeelding ]

http://img834.imageshack.us/img834/4513/gn5k.jpg

[ Afbeelding ]

wapperende manen
http://img571.imageshack.us/img571/4853/jqao.jpg

Voor alle kunstenaars onder ons... wat voor een foto's en paarden zoeken jullie precies ? Heb het idee dat wit niet echt makkelijk is oid aangezien niemand een poging wil doen met de lichte kleuren (op special na). Dus met echte interesse is het moeilijker om een witte te doen, of heeft bijv joker net niet het juiste koppie oid ervoor ? Zou nog steeds het erg gaaf vinden om vsn joker zo'n mooi kunstwerk voorbij te zien komen, maar als hij te saai of te lastig is ivm get gebrek aan kleur weet ik iig dat het vrij onmogelijk is :D Uiteraard zijn er meerdere foto's van hem(en mij), maar weet nooit goed wat jullie zoeken :)

Of ik foto teken (niet dat jij dat wilt, want zo goed ben ik niet :') ) ligt aan verschillende punten. Hoe moeilijk de foto is (voor mij is een bijzondere, een paard in een rare houding of een foto met een mens er bij moeilijker), waar ik op dat moment zin in heb (een uitdaging of juist iets waar ik gevoel in kan proberen te leggen bijvoorbeeld, maar ook naar met welk materiaal ik bezig wil en of dat bij de desbetreffende foto kan.) en of de foto en het paard me aanspreekt (mooi paard, bijzondere foto, de kwaliteit van de foto of een bijzonder gevoel bij een foto). Verder moet je denk ik ook geluk hebben dat een tekenaar net jou foto tegenkomt. :)

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:24

Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij hannah41. Ik ben meestal gewoon aan het scrollen, en soms zie ik 'hem' dan gewoon.

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:29

STIPPEN & APARTE KRUISING IN DE AANBIEDING :')
Ik heb meer dan een jaar een appaloosa C pony gereden Stip, maar door een aantal dingen niet meer, en ik werd ook een beetje te groot voor hem. Haar dochter rijd nu op hem en ik mis hem zo verschrikkelijk.. ik rijd nu wel een ander paardje (op dezelfde plek) maar het blijft vreselijk.
Dus als U nog een model zoekt, hou ik me zeker aanbevolen voor een super mooi aandenken aan hem.
Ik hoor het wel, dit is hem:

Afbeelding

En met het paardje dat ik nu rijd, King
Afbeelding

En 1 met mij
http://oi42.tinypic.com/16beipu.jpg

als U het wat lijkt heb ik natuurlijk nog veeeeeeeeel meer foto's van hem.
PB als het U wat lijkt, ben benieuwd!

GerenGerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:33

Laatst bijgewerkt door GerenGer op 11-11-13 18:59, in het totaal 2 keer bewerkt

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:44

@gerenger ik weet dat een paar fotografen niet blij gaan worden als hun foto zomaar wordt nagetekend.. Dus eerst navragen bij de fotograaf voor het zomaar posten van foto's!

Dit is nl. een quote een paar pagina's terug

Pattypaard schreef:
Daisyree schreef:
Pattypaard heb je toestemming van Femke? Ik weet namelijk dat ze het niet fijn vind als haar foto's zonder toestemming gebruikt worden.

Ik heb Femke meteen een berichtje gestuurd.
De foto mag gebruikt worden om te tekenen maar het resultaat mag niet openbaar gemaakt worden of door de kunstenaar gebruikt worden. (Mag niet op internet getoond worden en het resultaat mag niet gepubliceerd worden of verkocht worden aan een ander dan aan mij)

Kan me voorstellen dat dat wel wat mensen weerhoud om deze foto te tekenen :).

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:47

er staat toch dat de fotograaf er bij moet worden vermeld? dus neem aan dat dat gedaan is;)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:13

Ik vind het een hele gave foto/ Dus als het zeker is dat Fotograaf ook toestemming geeft, dan zet ik die mooie vos graag op papier!

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:27

Ik sla deze vos ook even op!

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:18

Heb jammer genoeg niet perfecte foto's maar wil ook mijn paard laten tekenen ze onderhand's al niet meer de jongste en heeft veel meegemaakt en wil haar dan ook graag op papier hebben voor in mijn nieuwe kamer :D
Hier 3 foto's
1:
http://i40.tinypic.com/1zejmfk.jpg
(Tinypic draait hem zelf :( )
2: Deze zou ik heel graag willen maar denk ik niet mogelijk?
Afbeelding
3:
http://i43.tinypic.com/15wic5h.jpg

Ik hoop dat iemand de mijne wil tekenen :D

bij de fotoshoot foto's logo er niet bij en achtergrond mag ook wel weg maar niet wat jij jullie willen :o

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:37

Ik kreeg via via de tip om even in het topic te kijken, omdat er wat werd besproken over m'n foto('s).

Er werd een aantal pagina's terug door iemand geschreven dat bij het plaatsen van een foto in dit topic automatisch toestemming wordt gegeven, en dat de kunstenaar dan auteursrecht heeft op het eindproduct.
Maar dat is geen juiste aanname van de wet.

Een origineel werk (in dit geval een foto) dat nagetekend wordt, is in feite een kopie van het origineel. Daarom heb je te maken met het auteursrecht van de fotograaf.

Je kunt zelf ALLEEN auteursrecht over een origineel werk krijgen. Op een kopie van een foto blijven dus ALTIJD de rechten van de fotograaf rusten, NIETvan de kunstenaar.
Als een kunstenaar iets van een foto tekent, moet hij dus rekening houden met de rechten van de fotograaf en kan toestemming voor gebruik en verkoop van het werk alleen verkegen worden via de fotograaf zelf. Niet via een eigenaar van het paard.
Geen toestemming, levert dus altijd een schending van de rechten vd fotograaf op.

Helaas is het voor de consument als leek niet altijd even duidelijk hoe het werkt.
Zelfs als je als fotograaf duidelijke uitleg geeft over wat er wel en niet gedaan mag worden met foto's, gaat dat nog wel eens fout.

Een foto natekenen voor eigen gebruik mag altijd.
Het auteursrecht op de foto kan je dat niet verbieden.
Maar.... Het kunstwerk vervolgens verkopen of online zetten (bokt/facebook/website) mag dus niet. Dat is namelijk het openbaar maken van een kopie van het originele werk, en daar rusten de rechten v/d fotograaf op. Daar is dus altijd directe toestemming v/d fotograaf voor nodig. Dat is wettelijk zo geregeld.
Dat is niet te omzeilen met een berichtje in een topic op een forum. En het is ook niet eerlijk om die verantwoordelijkheid bij een leek (de consument) neer te leggen. De kunstenaar hoort op te hoogte te zijn van de wetten en regels binnen z'n vakgebied.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:54

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:00

Graag even via PB als je aan het tekenen gaat.
Ik zou het enorm appreciëren en ik ben zeker bereid om er een (paar) over te kopen,
want die krijgen vast en zeker een speciaal plaatsje bij mij of de eigenaar... ;(

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:40

Misschien vind iemand deze wel leuk :)
Afbeelding
Afbeelding

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:37

Femke; diegene was ik :) puur en alleen ook omdat ik het helder voor mijzelf en anderen wil krijgen.

Het is een grijs gebied op sommige punten en dat wil ik helder krijgen.
In het geval van dit topic -en ik heb het wederom neergelegd bij iemand die zich hierin verdiept heeft door middel van de opleiding tot curator- zit het grijze gebied erin dat de plaatser verantwoordelijk is. Hoewel het natuurlijk discutabel is als een tekenaar of schilder aan de slag gaat met een werk wat hier geplaatst is waarvoor geen toestemming gegeven is; hij of zij zal altijd kunnen wijzen naar de plaatser. Dat is degene die 'de opdracht' geeft. Misschien valt hierin winst te behalen mbv de moderators en een opmerking in het topic of bij plaatsing van een foto?

Een ander puntje: als je een foto na tekent/schildert zit je met copyright, maar als je iets er aan veranderd, dan is het kunst of in ieder geval valt het dan buiten de copyright omdat je iets van jezelf er in hebt verwerkt (toegevoegd of weg hebt gewerkt?) dit heb ik namelijk ook meermalen vernomen.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:08

Voor zover ik weet kan je wel inspiratie haken uit een foto maar dan mag het geen kopie, je moet minstens een x-percentage veranderen waardoor het werk duidelijk erg anders is dan de foto. Maar voor kunstwerken weet ik niet precies hoe dat zit, ik zal het eens nakijken (tenzij iemand zo het antwoord al weet).

Maar voor de kunstenaars onder ons, better safe than sorry. Het is altijd verstandig om met de fotograaf te overleggen. De ene fotograaf heeft minder problemen met het na laten tekenen van foto's dan de andere ;). In veel gevallen kan je ook best toestemming krijgen. Soms met een verdeling van de winst in geval van verkoop bijvoorbeeld.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:21

misschien een uitdaging?

Afbeelding

ik zou het leuk vinden om op de hoogte gebracht te worden als iemand zich er aan gaat wagen :)

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:23

Die sla ik iig even op easygoing!
Heb je hem toevallig ook ergens groter staan?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:29

Daisyree schreef:
Die sla ik iig even op easygoing!
Heb je hem toevallig ook ergens groter staan?

Ja denk het wel. heb hem via fb naar je toegestuurd ;)
Deze heb ik ook nog

Afbeelding

Afbeelding

Misschien dat je hier een betere in ziet ;)

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:38

Ik vond die eerste wel leuk. Juist omdat die schimmel zich er ook even mee komt bemoeien :D

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:39

Daisyree schreef:
Ik vond die eerste wel leuk. Juist omdat die schimmel zich er ook even mee komt bemoeien :D

hahaaa ja vond ik idd ook, nou ben benieuwd hoor :j

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:05

Fnanne schreef:
Femke; diegene was ik :) puur en alleen ook omdat ik het helder voor mijzelf en anderen wil krijgen.

Het is een grijs gebied op sommige punten en dat wil ik helder krijgen.
In het geval van dit topic -en ik heb het wederom neergelegd bij iemand die zich hierin verdiept heeft door middel van de opleiding tot curator- zit het grijze gebied erin dat de plaatser verantwoordelijk is. Hoewel het natuurlijk discutabel is als een tekenaar of schilder aan de slag gaat met een werk wat hier geplaatst is waarvoor geen toestemming gegeven is; hij of zij zal altijd kunnen wijzen naar de plaatser. Dat is degene die 'de opdracht' geeft. Misschien valt hierin winst te behalen mbv de moderators en een opmerking in het topic of bij plaatsing van een foto?

Een ander puntje: als je een foto na tekent/schildert zit je met copyright, maar als je iets er aan veranderd, dan is het kunst of in ieder geval valt het dan buiten de copyright omdat je iets van jezelf er in hebt verwerkt (toegevoegd of weg hebt gewerkt?) dit heb ik namelijk ook meermalen vernomen.

Wat je laatst typte heb ik ook meegekregen in mijn laatste lessen over auteurs rechten dus wat je hebt getypt is wel degelijke waar:) de fotograaf kan uiteindelijk alleen de fout bij de opdrachtgever leggen, dus het is heel erg van belang dat de opdrachtgever zelf ook oplet dat er toestemming is gevraagd. ik herinner mijn "klanten" er altijd aan voor ik aan een tekening begin om gezeur te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:48

Voor natekenen is het auteursrecht echt niet moeilijk, je maakt een kopie van andermans originele werk.
Had je tekening/schilderij niet tot stand kunnen komen zonder de foto? Dan rusten de rechten vd fotograaf er gewoon volledig op.
Pas als je iets maakt dat origineel is en dus op geen enkele wijze terug te herkennen is of geinspireerd is op de originele foto, DAN heb je als kunstenaar een origineel werk en volledige eigen rechten.

Een tekening die semi abstract is, maar waar bijv de houding van het paard gewoon vanaf de foto is opgezet, blijft een kopie van de foto. Een creatieve kopie, maar toch een kopie.

Denk ook eens aan muziek...
Als iemand een liedje maakt, doet hij dat met melodie, instrumenten en vaak ook tekst.
Als je zelf ook een liedje maakt, is het niet genoeg om alleen een viool te gebruiken ipv een piano als t origineel om rechten op t liedje te krijgen.

Pas als je een totaal andere melodie en tekst maakt, is het een origineel.
Is een klein deel hetzelfde in de liedjes? Dan is het een sample uit t origineel, en daar moet een musicus de originele componist ook gewoon voor betalen. Zelfs als al het andere eromheen anders is... ander ritme, andere tekst, andere melodie in de rest van t liedje...

Zo lang er dus iets, al is t maar n klein deel, van het origineel nog herkenbaar is, dan zit je vast aan de rechten van de oorspronkelijke maker.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:15

beetje jammer dat het weer zo een enorme heisa discussie moet worden, ik heb precies hetzelfde geleerd wat voorgaand gezegt werd, omdat de wet zo blijkbaar in mekaar zit. kan iedereen wel een tegenwoord aan gaan geven maar dat heeft helemaal geen zin. kunstenaar die in opdracht werkt is volgens de wet dus gewoon niet strafbaar maar de opdrachtgever wel. Ik zal het nog even terug zoeken.