[SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

[SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:38

Twee vrij recente werken van mij. :)

De eerste is een Fries in aquarel, geschilderd op een formaat van 60x70.
Een hele leuke om te doen, vanwege de mooie uitdrukking in het paard, de leuke houding van de Fries en natuurlijk die prachtige bos manen. :~

Afbeelding

En nog een potloodtekening op groot formaat, waarbij vooral de fijnbesnaarde snuit van het paard en de ondeugende, open uitdrukking me opvielen dus dat was ook de uitdaging om dat in deze grote potloodtekening (50X60) te vangen.

Afbeelding

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: [SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:42

wauw, super gemaakt zeg!

de verhoudingen kloppen helemaal, de details zijn helemaal uitgewerkt. heel knap!

ik vind het persoonljik mooier als er nóg meer verschil komt tussen licht en donker. dus de donkere gebieden nog meer accentueren.

maar dat is een kwestie van smaak. in de aquarel zie je ook echt je eigen stijl naar voren komen. heel mooi!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:50

Bedankt voor je compliment Moonprayer.

Wat betreft het contrast heb je gelijk. In de gebruikte technieken is dat een uitdaging, omdat grafiet natuurlijk grijs is, en je in aquarel te maken hebt met dunne lagen verf, en je op moet passen dat je het papier niet oververzadigt en de verflaag 'doodslaat'. In dat geval kies ik er liever voor om het materiaal ten volle tot zijn recht te laten komen en voor de nuancering. :)

Ik werk sinds kort ook weer met olie/acryl, en daarin heb ik nog veel meer mogelijkheden om met het licht te 'spelen'. Binnenkort plaats ik ook van die technieken wat.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: [SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:25

super ik ben benieuwd!
en wellicht kun je wat technieken en methodes combineren

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:28

Ik vind de fries echt geweldig, vind dat je de kleuren goed hebt gebruikt! Hij spreekt me ontzettend aan. Kan er naar blijven kijken!
De 2e vind ik ook erg goed, maar minder als de fries. Ik vind de oren er een beetje raar opzitten. Ik vind ze wat te puntig, maar voor de rest vind ik die ook erg mooi.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:16

Wauw erg mooi, even een vraagje: Gebruik je aquarel papier? En maak je die dan van te voren nat, opspannen en drogen en dan verven? Of niet? Want bij mij begint het hele papier te bobbelen als ik op aquarel papier begin. Gebruik je echt alleen aquarel verf? Of ook potloden. Super mooi hoor!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 17:51

Bedankt Inney. De oren van de tweede zijn 'in het echt' beter, ik denk omdat er toch links en rechts wat schaduwen en nuances wegvallen door het uploaden. Nu zijn ze wat plat en lijkt het minder. :)

Horsiegek, ik span inderdaad het papier altijd op. :)

Daarnaast gebruik ik een zware kwaliteit aquarelpapier (300gram) die van 100% katoen is gemaakt voor de meeste werken, dat scheelt ook.

Opspannen doe ik op stevige multiplexborden en rondom met van die papieren lijmstroken. Papier natmaken aan twee kanten en even laten 'relaxen'. Daarna aan een kant droogdeppen met een schone! doek en op het bord leggen.
De papieren tape natmaken met een sponsje en daarmee het papier rondom vastzetten. Soms heb je pech bij het drogen dat het papier niet goed aan de tape hecht, kan je opnieuw beginnen.

Als het papier opgespannen is en natgemaakt wordt gaat het natuurlijk toch wel bobbelen, maar dat trekt dan weer weg als het papier weer droogt, anders heb je het papier niet goed natgemaakt voor je het hebt opgespannen. :)

De Fries is uitsluitend met penseel gedaan maar ik gebruik soms ook wel aquarelpotloden hoor. :)

janique

Berichten: 3053
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Friesland/ groningen

Re: [SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:57

Ontzettend goed aquarel werk, moeilijk medium maar je bent er duidelijk erg bedreven in. Je grafiet werk spreekt me minder aan, kwa contrast, maar ook kwa afwerking.
Verrassend dat je aquarel werk op zo'n groot formaat is! Dat vind ik alleen nog maar knapper!

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:00

Je aquarel kan ik hier zo ophangen :) Het is jammer dat ik niet zo'n paard heb momenteel die ik getekend wil hebben.. anders had ik het wel geweten :D Prachtige kleuren, mooie fade out, en ik vind het ontzettend knap dat je zoveel detail krijgt in zulk licht werk en dat het niets teveel heeft. :) Het ziet er heel natuurlijk uit, geweldig werk.
De tweede vind ook erg gaaf. Je stijl spreekt me ontzettend aan. Ik zou wellicht het contrast bij de neus ietwat verhogen, maar ik vind het zo knap dat de paarden op je werk zo 'glanzen' ondanks dat je nergens een groot verschil aangeeft tussen de glans en het paard zelf. Erg hoogstaand dit.

Biancxx

Berichten: 249
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Bij mn paard

Re: [SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:50

hé dat is mijn knappe fries!
ben er zo ontzettend blij mee. de uitdrukking klopt ook exact met het ondeugende nieuwsgierige bekkie van Rommy.
Inmiddels had hij boven mijn bank in een mooie lijst. super!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:58

Leuk om te horen Biancxx! :)

Bedankt voor het compliment _Denise_ !
Ik merk dat bij olie, waar je vanzelf al een veel diepere, rijkere pigmentwerking hebt (ik gebruik ook bij olie verschillende lagen, en verwerk er soms ook tempera-achtige mengsels in), het ook een uitdaging is om dat transparante en lichtvoetige vast te houden.

Esmefleur
Berichten: 504
Geregistreerd: 19-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: [SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:21

Nummer 1 is echt mooi heb ik wel even naar zitten staren xD

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 09:34

Bedankt voor het compliment Nonalover!

VERAx
Berichten: 3508
Geregistreerd: 19-11-09

Re: [SCH] Aquarel Fries en grafiettekening warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:43

Wauw, werkelijk prachtig! Vooral de eerste vind ik érg mooi, hij heeft heel veel uitstraling. Helemaal top!