[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:04

Heerenveen is voor mij ook wel te doen!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:49

Op een goede dag is Heerenveen voor mij ook wel te doen! Ik ben ziek en slechte dagen laten zich niet plannen, maar het moet vast eens te regelen zijn. Leuk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 17:40

Voor mij is alles te ver zolang het niet in mijn eigen dorp is... ik ben een scheitert met autorijden op vreemd terrein 8-) en openbaar vervoer is ook niet mijn ding.

Overigens ben ik weer mooi in de beroemde aap gelogeerd.... ik dacht nog iets te maken van de restanten wol, dus aan de nog onaangebroken bollen begonnen. Kwam natuurlijk te kort, maar ze hadden vorige week de schappen er nog vol mee liggen.
Je raadt het al niks meer ;(
Nu was ik nog niet zover er meer dus ik ga het wel uithalen en wat anders verzinnen...
Maar de nog nieuwe bollen zijn nu aangebroken en kan ik dus niet meer terug brengen. Op die manier groeit mijn stapel 'restjes' ook weer aardig 8-)
Afbeelding
Ik zou er nog een das van kunnen maken, maar met 3 draden is die wat aan de zware kant :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 20:04

Afbeelding
Garen voor mijn nieuwe debiele project. Weten jullie nog, die lange IJslandse paardrijsweater? Ik ga nu voor haar man aan de slag met een IJslandse trui. Met IJslandse paardjes. Maar uiteraard niet gewoon 1 paardje die herhaald wordt, maar 5 verschillende. Tolt, telgang, stap, galop, tolt. En dan twee kanten op (vanaf de rug lopen ze bij elkaar vandaan, zodat ze aan de voorkant weer bij elkaar komen) :+. En de trui is niet in 2 kleuren, maar in 3 (want blauwe paardjes is vreemd). En ik moet ook gaan steeken, want hij wil graag de versie met de rits in de kraag. En alsof dat allemaal niet idioot genoeg is, wordt het met twee garens tegelijk gebreid, omdat het hoofdgaren ongesponnen is :+.

Dus. Ik kan mijn lol weer op. Aan de andere kant, ik had niet anders van hem verwacht dat hij niet voor de standaard opties zou gaan :)). En 1 voordeel: dit patroon is gewoon in Engels. Dus niet in het Deens, zoals dat andere patroon.

Garen is gisteren gekomen, het ongesponnen garen valt me niet tegen. Morgen komen mijn nieuwe pennen en kabels (vooral mijn kabels vallen uit elkaar, wat ik een beetje te spannend begon te vinden), dus dan proeflapje breien. Vinden jullie het leuk om weer te volgen?

En iemand een voorstel voor wanneer in Heerenveen afspreken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 20:21

Klinkt als een leuk project, Lalidan :D Hoe brei je met ongetwist (ik neem aan dat je dat bedoelt, het ziet er nl wel gesponnen uit?) garen

Lalidan schreef:
En iemand een voorstel voor wanneer in Heerenveen afspreken?

Ehh... als je bij mij bedoelt dan graag nadat ik de vloer gelegd heb :P Ben druk doende maar hij ligt er nu pas deels in.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 20:31

Wat een leuk en uitdagend project Lalidan!

Ik ben al blij dat mijn brede sjaal niet teveel fouten heeft :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 21:22

Het heet echt ongesponnen. Als je het in handen hebt, lijkt het ook echt eerder alsof het gekaard is (alle vezels zelfde kant op gekamd) en daar stroken van gemaakt zijn. Hoe dan ook, ze noemen het unspun:

https://istex.is/en/vorur/plotulopi/

Dan wachten we tot je je vloer klaar hebt, goed plan :j. Trek jij aan de bel als het kan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 21:33

Lang geleden breiden mijn oma met die ouderwetse/originele versie van de IJslandse wol. Zelf ook wel kleine stukjes gedaan. Om gek van te worden, als je ook maar iets te hard trok, brak de draad.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 21:34

Heb je een foto van je sjaal Brimi_Disa? En in al mijn breiwerken zitten fouten hoor, dat is de charme van handgemaakt O:)

Dat doet dit dus ook, maar je schijnt het met een beetje vocht ook zo weer aan elkaar te hebben.. Maar je moet het wel per se met een degelijk garen samen breien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 22:06

Aha, ik begin te snappen waar de dubbele draad voor is. Die "draagt" dan de ongesponnen draad? Wat voor effect geeft dat? Ik ben benieuwd hoe dat garen dan aanvoelt, zowel voor als nadat je het gebreid hebt?

En is goed, ik laat weten als de industriële betonlook is bedekt de boel begaanbaar is. We kunnen wel al een datum prikken met de mensen die komen? In het kader van stok achter de deur, zeg maar :P Hebben mensen voorkeur voor een bepaalde dag in de week? Of eventueel een dagdeel, bij voorbeeld 's avonds? (voor mij zou een dag in het weekend handig zijn maar ben benieuwd wat de anderen willen).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 22:11

Klopt, dat is het idee. Geen idee hoe het voelt, het is voor mij ook nieuw. Daarom kan ik ook niet wachten om het uit te proberen :))

Mijn agenda gaat alle kanten op, zowel doordeweeks als in de weekenden. Dus ik heb geen voorkeur, het moet gewoon maar net uitkomen..... Dus tenzij ik mijn hele agenda hier ga plaatsen, is het handiger als iemand anders wat meer richting geeft. Weekend is wat mij betreft prima. Meestal heb ik wel voorkeur voor middag en/of avond, 's ochtends ben ik nooit zo vlot :o

Wat voor vloer ben je eigenlijk aan het leggen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 22:35

Niks bijzonders, gewoon laminaat. Maar dat had ik nog nooit eerder gedaan dus het is even onder de knie krijgen tussen de andere bedrijven (schilderen, spullen verhuizen, gordijntjes naaien) door. Gisteren heb ik in de kleine slaapkamer de vloer eruit gehaald omdat ik er niet tevreden over was, en opnieuw gelegd. Het is nu beter, maar valt natuurlijk wel onder de noemer "onnodig dubbel werk" te scharen :Y)

Ik ben heel benieuwd hoe het breien en het resultaat met dat garen je gaan bevallen. De wel gesponnen draad is, afgaande op je foto, dezelfde kleur?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 22:46

Oh, herkenbaar dat van het leggen van een vloer. Het is net breien, maar dan fysiek iets intensiever. Maar af en toe is het gewoon uithuilen, uithalen en opnieuw beginnen :j :)). Ik kan me mijn problemen hier nog goed voor de geest halen (hier bleek boven de vloer dusdanig niet egaal, dat het uiteindelijk gewoon niet bleek te kunnen zonder te egaliseren. Dat ging niet gebeuren, dus nu liggen er tapijttegels in).

Van alle 3 de kleuren heb ik beide soorten garen en die zijn steeds in dezelfde kleur inderdaad :j. Dat hoeft uiteraard niet, we hebben ook wel overwogen om net een andere tint ofzo uit te kiezen, maar uiteindelijk koos hij toch hiervoor. Dus van de drie kleuren die ik gebruik (blauw voor de trui, beige als contrast en zwart voor de paardjes) heb ik dus in beide soorten garen :j.

Dut is overigens het patroon, voor wie het leuk vind: https://www.ravelry.com/patterns/librar ... rse/people

Maar dan de paardjes dus aangepast :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 23:07

Dezelfde kleur lijkt me inderdaad de beste optie, als het een trui met drie kleuren én een figuratief patroon én mogelijk textuurcontrasten (twee soorten garen) is. Leuk patroon, ben heel benieuwd naar de kleur blauw, en naar het eindresultaat. Heeft degene waar de trui voor is zwarte paarden?

Fysiek intensief vind ik niet zo erg. Had meer last van het schilderen, dat háát ik en kreeg er ook een schilderschouder van. Ik vind het vooral saai, waardoor ik na een uurtje ofzo de zaag aan de kant smijt en even iets anders moet gaan doen :Y)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 23:11

Nee, een schimmel _O- en hij heeft zelf in geen IJslander, de IJslander die ze hebben is van zijn vrouw. Maar hij wou hetzij graag een blauwe trui, hetzij (bordeaux -achtig) rood. Het beige is dezelfde kleur als de contrastkleur van de trui van zijn vrouw, wat de reden was dat die gekozen werd. Tja, wat doe je dan met de paardjes?

Het blauw is een mooie koningsblauw
Afbeelding
Altijd lastig op de foto te zetten, maar het geeft een idee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 23:20

Dat is een heel geschikte kleur blauw voor bij beige en schimmels-in-negatief :)) Het ziet er wat gemeleerd uit, klopt dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 10:12

@lalidan: klinkt als een leuk en spannend project en ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:35

Lalidan schreef:
Heb je een foto van je sjaal Brimi_Disa? En in al mijn breiwerken zitten fouten hoor, dat is de charme van handgemaakt O:)

Dat doet dit dus ook, maar je schijnt het met een beetje vocht ook zo weer aan elkaar te hebben.. Maar je moet het wel per se met een degelijk garen samen breien.

Natuurlijk :j

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:37

Mooie kleurtjes !

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:38

Bedankt, dat vond ik ook <3

Ik brei deze sjaal trouwens voor mijn moeder, het is een verjaardagscadeau.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:42

Overigens heb ik mijn 'restjes' project toch nog weten uit te breiden tot een heus vloerkleed. Beetje 'zoet' maar leuk voor met de paasdagen :D

Afbeelding

Overigens zijn die dingen een ramp om te stofzuigen ;( en dan heb ik nog niet eens huisdieren of veel mensen over de vloer :D

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:48

Prachtig <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 11:55

Leuke kleurtjes, beide :) Wat een mooi cadeau, Brimi_Disa

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:22

Dat ziet er allemaal heel erg leuk uit, zeg!

Jeetje, wat een project Lalidan. Veel succes daarmee!

Qua meeting is een weekend voor mij het handigste, in verband met werken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 22:06

DubbelFun schreef:
Overigens heb ik mijn 'restjes' project toch nog weten uit te breiden tot een heus vloerkleed. Beetje 'zoet' maar leuk voor met de paasdagen :D

[ Afbeelding ]

Overigens zijn die dingen een ramp om te stofzuigen ;( en dan heb ik nog niet eens huisdieren of veel mensen over de vloer :D

Heel leuk! Doet een beetje denken aan een voddenkleed. Daar was mijn moeder vroeger dol op. Ik vind ze ook leuk.

Misschien iets aan de onderkant vastmaken om beter te kunnen stofzuigen?