[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:28

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:31

Afbeelding
Gevonden

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:51

Ik zie dat je de 2e versie van de R6 hebt, die kan heel goed tracken op het oog. Af hulplicht staat bij mij op OFF.
In hetzelfde menu, maar dan tabblad 1, staat subject to detect, die staat bij mij op animal, eyedetection op auto, switching tracked objects op 0.
tabblad 2 kies ik voor 2, met tracking sensitivity op -1, accel/decel tracking op 0
Verder gebruik ik backbutton focus. Als je daar meer van wilt weten dan kan ik je dat ook nog doorgeven.
Ik gebruik de meeste instellingen die Jan Wegener ook gebruikt bij zijn vogelfotografie.
https://www.youtube.com/watch?v=JPXHd0lPLLI&t=1522s
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 12-08-25 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:18

Ik heb geen ervaring met de R6 helaas.. maar als je de ontspanknop half indrukt, blijft hij dan door focussen, of houdt ie de focus dan vast totdat je de ontspanknop doordrukt of loslaat? Dat zou wellicht nog het probleem kunnen zijn?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:02

Denken jullie dat het heel zwaar wordt als ik de R6 met de ef 70-200 2.8 II + adapter kies? Of zal het te doen zijn? Ik zoek liever een goedkopere body maar kom er nog niet helemaal uit waar ik video en foto’s goed mee kan maken. :P Ze hebben allemaal voor en nadelen, maar wil ook niet iets kopen waarvan ik twijfels heb haha!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:11

Het weegt wel wat. Ik heb die combinatie ook gehad.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 01:09

R6 mark II: Approx. 588 g (670 g with card and battery)

Objectief, de II versie van de L 70*200 f2.8
Weight
Manufacturer Specification Weight 52.6 oz (1490g)
Actual Weight 52.4 oz (1485g)
Lens Hood Weight 3.4 oz (95g)
Tripod Ring Weight 4.1 oz (115g)
In-Use Weight 59.8 oz (1695g)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:43

Zo moeilijk om een keuze te maken _O-

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:58

Mettee schreef:
Denken jullie dat het heel zwaar wordt als ik de R6 met de ef 70-200 2.8 II + adapter kies? Of zal het te doen zijn? Ik zoek liever een goedkopere body maar kom er nog niet helemaal uit waar ik video en foto’s goed mee kan maken. :P Ze hebben allemaal voor en nadelen, maar wil ook niet iets kopen waarvan ik twijfels heb haha!

Het is geen licht gewicht, dus ik moest echt wel even wennen. Inmiddels heeeel blij met de combi!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:13

absque_dubio schreef:
Mettee schreef:

Het is geen licht gewicht, dus ik moest echt wel even wennen. Inmiddels heeeel blij met de combi!

Ik heb de lens net besteld! Voor de camera ga ik nog even kijken. Ik dacht misschien de r10 als alternatief maar las wel dat die meer ruis geeft als je bijv in binnenbakken wil schieten en is natuurlijk geen full frame.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:14

De R10 zou ik idd niet doen in jou geval.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 17:46

Keuze gemaakt _O- *\%/* Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 19:32

Nice! Veel plezier ermee!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 22:27

Thanks! Hadden vandaag een hondje op bezoek dus heb hem gelijk maar even gepakt. Zal nog wel ff duren om er goed bekend mee te raken en de juiste instellingen te vinden maar goed dat is een leuk proces :P Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:53

Ik ben ook aan het twijfelen

Ik heb een Sony a6000 e mount.
Wil eigenlijk over naar full frame. Heb een macro objectief. Maar zou graag een goed teleobjectief willen voor vogels, eekhoorns etc in het bos.

Maar ik twijfel te erg om over te stappen op nieuw camera bijvoorbeeld de Sony a1 en de dure telelens. Die combi kost echt een hoop geld.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 12:00

Gefeliciteerd Mettee en absque_dubio!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 13:31

BeFunny schreef:
Ik ben ook aan het twijfelen

Ik heb een Sony a6000 e mount.
Wil eigenlijk over naar full frame. Heb een macro objectief. Maar zou graag een goed teleobjectief willen voor vogels, eekhoorns etc in het bos.

Maar ik twijfel te erg om over te stappen op nieuw camera bijvoorbeeld de Sony a1 en de dure telelens. Die combi kost echt een hoop geld.

Ik heb zelf de Sigma 100-400mm gekocht, die is heerlijk voor wild en vogels!
Hij is eigenlijk voor full-frame bedoeld, maar je kan de Sony lenzen gewoon uitwisselen tussen apsc en fullframe, dus ik gebruik hem op mijn a6700 waar hij zich gedraagt als een 150-600mm lens. Ideaal!

Maar als je de A1 overweegt dan zou ik ook meteen een Sony objectief erbij nemen. Op zo’n dure camera zie je denk ik aardig wat verschil tussen de Sigma 100-400 en de Sony 100-400 bijvoorbeeld.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:28

Ik heb het objectief ook al in mijn hoofd. die zou ik ook kunnen kopen bij bijv camera expres gereviseerd. Alleen op de a6000 werkt de af dan niet. Dat is ook bij mijn macro objectief zo. Bij macro vind ik het toch fijner om dat zelf te doen dus mis ik dat niet. Maar met een tele tot 600 of 800mm vind ik dat niet fijn vandaar mijn twijfels.

Maar 150- 600 mm vind ik ook ideaal klinken. Heb je toevallig voorbeeld foto's?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:16

Met tele moet je echt wel AF hebben.
Glas is vaak belangrijker dan de camera.
Met aps-c heb je meer "bereik" vanwege de cropfactor. Maar, je komt altijd mm's te kort ;)
Zorg dat je je ook goed inleest en filmpjes bekijkt die over het bewuste objectief gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:10

Wat vreemd dat de autofocus niet werkt. Mijn EF-mount lenzen werken allemaal prima op mijn a6500, a6600 en a6700, de autofocus is overal heerlijk snel.

Ik heb geen foto’s bij de hand nu, maar zal morgen eens een paar foto’s maken met verschillende objectieven voor het idee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:16

Ik weet niet of dat bij de Sigma zo is hoor.

Mijn Samyang 100mm macro full frame objectief daarbij werkt de af niet op de a6000 ;)

Anders zou ik zeggen ik koop enkel een objectief eerst erbij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 18:44

Maar Samyang heeft überhaupt vaak geen autofocus. Heb je dan niet gewoon een lens met manuele scherpstelling?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 19:13

Nee ik heb een dure Samyang die op een full frame alle functies heeft. Bij een macro objectief vind ik dat niet zo'n probleem.
Toen ik mijn a6000 kocht waren er eigenlijk nog niet veel mount objectieven en de Samyang Macro was toen het beste Macro objectief vandaar deze lens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:35

Interessant!

Ik heb het even in Chatgpt gegooid omdat ik er nooit van had gehoord, en die zegt:
“ Goede vraag — dat gaat om de communicatie tussen lens en camera.
Ik leg het stap voor stap uit waarom een third-party lens soms niet (goed) werkt:

1. Omgekeerde-engineering van het protocol
• Sony deelt zijn E-mount protocol (de taal waarmee body en lens met elkaar praten) niet volledig openbaar.
• Fabrikanten zoals Sigma, Tamron, Samyang moeten dit zelf reverse-engineeren.
• Daardoor kan het gebeuren dat een lens niet 100% compatibel is met alle cameramodellen, zeker als Sony nieuwe functies toevoegt (bijvoorbeeld eye-AF of nieuwe AF-algoritmes).

2. Firmware verschillen
• Een lens kan goed werken op oudere bodies, maar op een nieuw model ineens niet meer optimaal.
Voorbeeld: sommige Samyang AF-lenzen hadden aanvankelijk moeite met de Sony A6000-serie, maar kregen later een firmware-update.
• Bij third-party lenzen is het dus vaak nodig om via een dock (Sigma USB Dock, Tamron TAP-in Console) of via service een update te doen.”

En ook meteen even gevraagd of je die update zelf kan doen:
“ Samyang heeft verschillende macro lenzen voor Sony E-mount, maar belangrijk verschil:
• Samyang AF-lenzen → sommige kunnen firmware-updates krijgen via de Samyang Lens Station (USB-dock).
• Samyang MF-lenzen (handmatig) → deze hebben geen autofocus en geen firmware, dus er valt niets te updaten.

En dan specifiek:
• De Samyang 100mm f/2.8 Macro (Sony E-mount) is een handmatige lens (MF only). Die heeft dus geen autofocus en geen update-mogelijkheid.
• Samyang heeft (voor zover bekend) geen autofocus-macro uitgebracht voor Sony E.

Daarom werkt jouw lens op de Sony A6000 alleen volledig handmatig. Dat is normaal en geen fout of compatibiliteitsprobleem.”

Jouw autofocus macro lens was blijkbaar niet heel bekend :)) Misschien maar heel kort in het assortiment geweest?
Maar misschien kun je dus gewoon een update doen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 23:36

Nou ik heb hem er even bij gepakt.
Het objectief is nu een stuk goedkoper. Maar het is geen AF objectief. Dus ook op full frame zou dat niet werken. Ik heb dat ook nooit erg gevonden want Macro.
In de winkel legden ze enkel uit dat op de a6000 geen AF zou werken waarop ik aangaf is niet erg want macro. Maar hij is helemaal niet AF.

Ik heb de 100mm 2.8 die mf is dus _O- niks bijzondere moet in het assortiment objectief. Gewoon geen AF.