[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polarize

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 17:47

Lekker bezig ezellover!

Ik heb een concept voor wat ik deze maand voor de challenge maak, maar vandaag heb ik even alle diertjes in de tuin gemaakt met gouache
Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 18:40

@Polarize: prachtig getekend.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 18:59

Prachtig Polarize!

Bedankt voor jullie berichtjes. Ik moet volgende week naar de internist en dan gaan we kijken hoe we dit moeten aanpakken. Ik heb er alle vertrouwen in dat we het wel weten te managen.
Ik hoop dat ik morgen wat energie heb om mijn challenge te maken voor deze maand. Ik heb wel een leuk idee in mijn hoofd.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:05

Weer een stapje verder met mijn rund.

Afbeelding

Leuk leven heb je in de tuin Polarize. Je inspireert me, misschien ga ik binnenkort ook eens met m'n schetsboek in de tuin zitten. Ik teken en schilder nu met dit mooie weer al in ons tuinhuisje.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:07

Wauw wat gaat die koe mooi worden zeg.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:09

Wat een heerlijk zomers tafereel Polarize.

Wauw Thats_me hij wordt echt gaaf!

Ik ben met een life drawing cursus bezig. De eerste stap is bewegende dieren van een filmpje natekenen zodat je terug kan spoelen. En je mag niet gummen zodat je je fouten leert verbergen.

Ben begonnen met bizons natekenen van een documentaire en vind het echt niet te doen _O- . Het hoofd en de middelste schets leken niet eens op een dier :+ . Heb ik voor die twee toch even vals gespeeld en m op pauze gezet. Maar niet gegumd en je kunt verrassend veel verbeteren zelfs zonder gummen. Had ik niet gedacht en ik ben uiteindelijk niet ontevreden
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 17:16

Wat leuk dat je met een cursus bent begonnen, waar volg je die?

Je eerste pogingen tot het tekenen van bizons is toch wel goed gelukt. Al snap ik heel goed dat je soms nog even smokkelt en het beeld stil zet.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:19

Het zijn toch heel duidelijk bizons hoor! Erg leuk!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 00:43

Dank jullie wel. Ik heb heel bewust geen foto gemaakt van voor het stilzetten van het filmpje :=

Het is een online cursus van Aaron Blaise van creatureartteacher.com. Hij is animator van o.a. brother bear. Ik vind zijn wildlife schetsen heel tof. Ik doe tegelijkertijd een van David Colman van dezelfde website. Ze vullen elkaar mooi aan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:39

Wat tof zeg! Ik hou van die Disney/Pixar stijl. Benieuwd wat voor moois je nog meer gaat maken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:36

Tabbladen, wat ontzettend mooi!!!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:39

@Polarize: Wat cool dat je met eigenlijk hele simpele vormen en kleuren precies laat zien welke planten het zijn.

Tabbladen schreef:
Wat een heerlijk zomers tafereel Polarize.

Wauw Thats_me hij wordt echt gaaf!

Ik ben met een life drawing cursus bezig. De eerste stap is bewegende dieren van een filmpje natekenen zodat je terug kan spoelen. En je mag niet gummen zodat je je fouten leert verbergen.

Ben begonnen met bizons natekenen van een documentaire en vind het echt niet te doen _O- . Het hoofd en de middelste schets leken niet eens op een dier :+ . Heb ik voor die twee toch even vals gespeeld en m op pauze gezet. Maar niet gegumd en je kunt verrassend veel verbeteren zelfs zonder gummen. Had ik niet gedacht en ik ben uiteindelijk niet ontevreden
[ Afbeelding ]

Sjemig, dat is knap zeg!
Niet mogen gummen is wel een hele goede training, maar ik moet er niet aan denken. :+

Ik heb tijden geen potlood aangeraakt maar roodvos is hier en moest ik er dus toch maar aan geloven :P
Zelfs kleurpotloden gebruikt, dat is sinds de tweede klas niet meer gebeurt en ik had al spijt bij het eerste ingekleurde dingetje maar ach, het was wel vermakelijk. :')

Verdichtsel 'Paardenbloemenoogst'
Afbeelding

Verdichtsel 'zelfvertrouwen'
Afbeelding

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:10

Tabbladen schreef:
Dank jullie wel. Ik heb heel bewust geen foto gemaakt van voor het stilzetten van het filmpje :=

Het is een online cursus van Aaron Blaise van creatureartteacher.com. Hij is animator van o.a. brother bear. Ik vind zijn wildlife schetsen heel tof. Ik doe tegelijkertijd een van David Colman van dezelfde website. Ze vullen elkaar mooi aan.

Ik was al aan het zoeken naar waar die mislukte bizon dan moest zijn, deze zijn hartstikke gaaf. :P

Om nog even in te haken op de discussie van een halve maand terug, ik gebruik ook een basislaag onder mijn potloden inderdaad. Deels omdat ik er geen geduld voor heb, maar deels ook omdat ik de combinatie van meerdere soorten medium over elkaar leuk vindt. Ik deed vaak eerst een laag aquarelpotlood die dan nat ging en daar dan weer droog overheen, maar ik heb laatst van mijn moeder een palletje plakkaatverf gekregen dus ik heb voor deze challenge een onderlaag plakkaatverf gebruikt. Dat was wel leuk maar zorgde wel voor nieuwe uitdagingen, want die verf heeft natuurlijk andere kleuren dan mijn potloden dus waar ik normaal makkelijk met een potlood kon bijstippen/kleuren kon dat nu opeens niet.

Heb je nog wat geprobeerd met potloodgrips Polarize?

Ik vind de inzendingen voor deze maand zo leuk :D Ik moest heel hard lachen om die van Vikawiek en vervolgens weer om die van Tabbladen. En om de reactie van Laurora daarop, die meteen mij en Juut en
Vika kwam appen dat Tabbladen precies haar kat had getekend.
En ik vind ze er flink op vooruit gegaan met kleur Juut :j Een beetje "oh jee wat ben ik aan het doen" hoort erbij in het proces, als je maar lang genoeg doorgaat komt het meestal op een gegeven moment wel weer goed. (Dit zeg ik ook tegen mezelf :') )

Ik heb ook een (driedelige) inzending af voor deze maand. Juut en Laurora en Vika zien elkaar regelmatig en hebben een appgroep waarin nogal wat af wordt gepraat, en af en toe komen daar dan vreemde dingen ter sprake, dan verzint de een iets en doet de ander daar weer een schepje bovenop en dan kan je dat als beelddenker uiteindelijk zo mooi voor je zien, je kent het wel. Ik heb deze maand elke keer als er weer wat raars besproken werd gezegd "he, daar is weer een idee voor de challenge van deze maand!" Dus ik kon zo terugzoeken en al die dingen tekenen.

Prins Courgette
Afbeelding

Gelukkig hebben paarden geen duizend pootjes
Afbeelding

(En deze hoort er niet echt bij want dit was een snel krabbeltje, maar ik wilde hem jullie niet onthouden.)
Als Jezus herrezen uit het dronkenschaap
Afbeelding

Ik bedacht me net dat er eigenlijk ook een tekening moest zijn waar het duizendpotig paard zo groot was als een gewoon paard en toen vond Juut dat daar dan een huilende hoefsmid naast moest, dus ik denk dat ik dat nu maar ga tekenen.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:30

@polarize ik vind de bloemen echt leuk gerenderd, vluchtig maar doeltreffend :D

@thats_me die wordt al gaaf! Het lijkt me best een gepriegel al die vakjes in een andere kleur, of valt dat mee?

@tabbladen wat een goede oefening!
Ik vind ze goed gelukt :D
Ik moet eerlijk bekennen dat wanneer ik in de wei schets dat ik ook alleen de paarden teken die enigzins stil staan te grazen of te slapen, anders gaat het zo snel en dan krijg je van die halve krabbels die ergens vaag lijken op een paard _O-

julius_juut schreef:
Ik heb tijden geen potlood aangeraakt maar roodvos is hier en moest ik er dus toch maar aan geloven :P
Zelfs kleurpotloden gebruikt, dat is sinds de tweede klas niet meer gebeurt en ik had al spijt bij het eerste ingekleurde dingetje maar ach, het was wel vermakelijk. :')

Verdichtsel 'Paardenbloemenoogst'
[ Afbeelding ]

Verdichtsel 'zelfvertrouwen'
[ Afbeelding ]

Dwingt Roodvos jou ook al tot dingen die je eigenlijk helemaal niet wil doen }:0 Straks moet jij ook nog een paddenstoelmuts maken
Maar dat is maar goed dat hij je dwingt want ze zijn echt super leuk geworden :D de verschillende stadia van de paardenbloemen vind ik een leuk detail en het ezeltje is echt te snoezig <3

_roodvos_ schreef:
Ik vind de inzendingen voor deze maand zo leuk :D Ik moest heel hard lachen om die van Vikawiek en vervolgens weer om die van Tabbladen. En om de reactie van Laurora daarop, die meteen mij en Juut en
Vika kwam appen dat Tabbladen precies haar kat had getekend.
En ik vind ze er flink op vooruit gegaan met kleur Juut :j Een beetje "oh jee wat ben ik aan het doen" hoort erbij in het proces, als je maar lang genoeg doorgaat komt het meestal op een gegeven moment wel weer goed. (Dit zeg ik ook tegen mezelf :') )

Hier ben ik helemaal mee eens, en het is ook standaard onderdeel van mijn tekenproces. En anders moet je Roodvos, Laurora en mij gewoon appen voor advies!

Ik heb ze natuurlijk al gezien, maar ze blijven in 1 woord heel geweldig _O-

Ook goed dat de Bokkers mijn wortelbaard nu hebben kunnen zien, die teken ik zelf namelijk nooit :D

_______

Ik had dit prachtige pakketje bij Signe besteld, een print en een project waar Signe de laatste tijd hard aan heeft gewerkt genaamd 'De brieven van Tante Thee'. Ik had een paar moeie dagen achter de rug en tijdens het overhandigen zei Signe de woorden 'een verhaaltje voor het slapen'. Met de inhoud van De brieven en die woorden voelde ik me geïnspireerd en daar is dit uit voortgekomen <3

Afbeelding

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:35

Thanks iedereen <3
Dit was ook echt wel een challenge voor mijzelf om niet alles tot in de fijne details af te werken, maar ik had nog uren aan die pagina kunnen zitten

Potloodgrips heb ik nog niet veel mee kunnen doen, mijn hele lichaam werkt een beetje tegen op t moment, maar heb dinsdag al een afspraak staan bij de huisarts om dat aan te kaarten.

En hele gave dingen komen langs! Zo leuk om te zien hoe verschillende alle invullingen voor de challenge zijn!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:41

Dank jullie wel voor de lieve reacties.

@Vikawiek. Ik denk dat ik t voorlopig ook maar bij slapende dieren hou _O- . Wat een mooi pakketje en wat tof dat daar weer iets moois en creatiefs uit voort is gekomen!

@julius_juut wat creatief! Je hebt ook echt verschillende ontwikkelingsfases weer gegeven bij de paardenbloem. Echt tof! En dan dat ezeltje, zo lief <3

@roodvos, wat een heerlijke inzendingen. Die prins courgette is mijn favoriet. Sprookje vibes en echt een verhaaltje opzich met die eenden, geweldig! Ik ben ook flink onder de indruk van hoe je die hand hebt getekend. Handen zijn zo moeilijk. Ben stiekem wel een beetje benieuwd wat voor gesprek aan deze inzendingen vooraf is gegaan := .

Een aanvulling want ik krijg net een leuk pakketje. *\o/* Ik zag een poos terug een toffe foto op pinterest en kreeg toestemming van de fotograaf om er een schets van te maken voor op een t-shirt. En de pakketbezorger heeft die net langs gebracht. Ben zo blij met het resultaat <3

Afbeelding

Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:47

@juut oohh dat ezeltje <3
Je paardenbloem vind ik ook echt fantastisch, zo leuk bedacht!

@roodvos allemaal geweldig. En ja, ik wil een huilende hoefsmid naast een duizendpootpaard plz

@vika ooohh wat mooi!
En zo tof dat jij ook een Brieven van tante thee hebt <3

@tabbladen
Er word zoveel afgekletst in onze appgroep dat we volgens mij zelf van de helft amper meer weten waar de vreemde ideeën vandaan komen _O-
(dat je telefoon in een andere kamer ligt en je opeens 80 berichten hebt gemist :') )
Je vosje is geweldig! Heel erg tof geworden!
Waar heb je het shirt laten drukken als ik vragen mag?

Mijn challenge voor deze maand is nog in de maak, maar vanwege nog 3 knutsels tussendoor ligt ie steeds een paar dagen stil. Hoop dat ik m nog optijd afkrijg.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:24

Uit dronkenschap herrezen weet ik nog wel, dat kwam doordat we op een feestje foto's hebben genomen van mij waarop het leek alsof ik stomdronken terwijl ik eigenlijk op een heel braaf feestje was en die naar mijn ouders hebben gestuurd, en 1 van die foto's gingen we op zo'n Jezus kaars plakken. Toen zei ik dat ik als Jezus uit het dronkenschap was herrezen, maar Roodvos las eerst dronkenschaap. De rest heb ik geen idee meer van :')

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:30

Mooie tekeningen dames.
Het lukt me even niet om uitgebreid te antwoorden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:03

Ik ben aan het genieten van jullie geweldige creativiteit. Echt heerlijk!

Mijn eigen energie gaat nog steeds naar een schrijf project. Geen tijd voor beeldende kunst. Maar dat komt wel weer. Nu geniet ik gewoon mee van jullie werk.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:15

Oh wat gaaf Vika! Het is duidelijk jouw stijl maar je ziet er ook wel wat Signe in terug. En wat een compliment voor Signe, dat haar werk inspireert om dingen te gaan maken :)

Ik kan natuurlijk niet anders dan dat shirt geweldig vinden, Tabbladen :D Ik ben ook wel benieuwd waar je het hebt laten drukken, het is zeefdruk denk ik? Niet zo', opplakding?

Laurora: je post m aan het einde van de maand alsnog maar als hij niet af is hoor, je hebt er niet zo lang aan gewerkt om m niet te laten zien en hij is best al toonbaaar.

Citaat:
Ben stiekem wel een beetje benieuwd wat voor gesprek aan deze inzendingen vooraf is gegaan := .

Prins courgette: Juut heeft een groentetuin en daar groeien courgettes in, en inherent aan courgettes kweken is dat je plotseling heel veel courgettes hebt. Dus we gingen "goede" oplossingen bedenken voor een teveel aan courgettes, zoals er een kasteel van bouwen voor prins Courgette wat dan aangevallen zou worden door zijn loopeendjes, die vast wel een hapje courgette lusten. (We weten nu ook dat Juut uit ervaring weet dat als je courgette in de frituur doet, het niet op friet gaat lijken en ook niet lekker wordt)

Het paard: ik had een gigantische mot gevangen (we hebben een jaarlijks terugkerend mottennest...), en mijn huisgenoot zei toen dat hij eigenlijk best bang was voor motten. Daarna ging het zo (parafrased):
Juut: Ik kan me dus niet voorstellen dat je bang bent voor motten en vlinders.
Vika: Alles wat op je kan zitten is eng.
Roodvos: Paarden en olifanten kunnen ook op je zitten.
Vika: Het zou veel logischer zijn om bang te zijn voor paarden, maar nee, het zijn de vlinders en de kriebelige pootjes die eng zijn.
Roodvos: Het was vast heel anders als paarden ook kriebelige pootjes hadden gehad. Honderden, om dat gewicht te kunnen dragen.
Vika: oh nee.

Het dronken schaap:
Vikawiek is vet braaf en drinkt nooit, dus toen we laatst een feestje hadden (Wat ook vet braaf was, we gingen een potluck doen in hobbitkleren en daarna weerwolven spelen rond het kampvuur) hebben we iemand een zooi lege bierflesjes mee laten nemen en foto's gemaakt voor Vika's ouders waar hij " dronken onder een boom lag", zodat zij ook eens konden denken dat ze een normaal kind hadden. Dus nu hebben we een reeks foto's van "dronken Vika".
Een tijd later zei ik dat er een soort Vikawiek-shrine in mijn kamer aan het ontstaan was met alle dingetjes die ik van hem gekregen had, die paddestoel en dat boekje met een verhaal over kabouters die hier ook wel voorbij zijn gekomen in het topic. Toen vroeg Vika of ik daar dan zo'n grote witte kaars met Jezus erop bij wilde maar dan met zijn kop erop, met zo'n dronken-vika-foto erbij. "Herrezen uit het dronkenschap". Maar als je dat dus met een schuin oog snel leest staat er "herrezen uit het dronken schaap" en dat was zo'n belachelijk beeld dat het op papier moest.

Voor de hand heb ik een referentiefoto gemaakt van mijn eigen arm die ik heb nagetekend, na tig pogingen om gewoon mijn arm na te tekenen terwijl ik hem voor me hield. En vervolgens heb ik een avond zitten vloeken op dat insectpaard in hetzelfde perspectief op die arm tekenen, tot groot leedvermaak van Juut die naast me zat. "Nee, nu is hij plat." "Nee, nu komt hij opeens uit de arm gegroeid, dat was ook niet de bedoeling.... :( "
Afbeelding

Het proces:
Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:42

Wat zijn jullie heerlijk creatief bezig.

Dat shirt is echt geweldig en dat dronken schaap en het duizendpootpaard, echt hilarisch. Het werkje zelfvertrouwen met het paard en de ezel vind ik ook erg sprekend.

Lekker bezig iedereen!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:24

_roodvos_ schreef:
Oh wat gaaf Vika! Het is duidelijk jouw stijl maar je ziet er ook wel wat Signe in terug. En wat een compliment voor Signe, dat haar werk inspireert om dingen te gaan maken :)

Ik kan natuurlijk niet anders dan dat shirt geweldig vinden, Tabbladen :D Ik ben ook wel benieuwd waar je het hebt laten drukken, het is zeefdruk denk ik? Niet zo', opplakding?

Laurora: je post m aan het einde van de maand alsnog maar als hij niet af is hoor, je hebt er niet zo lang aan gewerkt om m niet te laten zien en hij is best al toonbaaar.

Citaat:
Ben stiekem wel een beetje benieuwd wat voor gesprek aan deze inzendingen vooraf is gegaan := .

Prins courgette: Juut heeft een groentetuin en daar groeien courgettes in, en inherent aan courgettes kweken is dat je plotseling heel veel courgettes hebt. Dus we gingen "goede" oplossingen bedenken voor een teveel aan courgettes, zoals er een kasteel van bouwen voor prins Courgette wat dan aangevallen zou worden door zijn loopeendjes, die vast wel een hapje courgette lusten. (We weten nu ook dat Juut uit ervaring weet dat als je courgette in de frituur doet, het niet op friet gaat lijken en ook niet lekker wordt)

Het paard: ik had een gigantische mot gevangen (we hebben een jaarlijks terugkerend mottennest...), en mijn huisgenoot zei toen dat hij eigenlijk best bang was voor motten. Daarna ging het zo (parafrased):
Juut: Ik kan me dus niet voorstellen dat je bang bent voor motten en vlinders.
Vika: Alles wat op je kan zitten is eng.
Roodvos: Paarden en olifanten kunnen ook op je zitten.
Vika: Het zou veel logischer zijn om bang te zijn voor paarden, maar nee, het zijn de vlinders en de kriebelige pootjes die eng zijn.
Roodvos: Het was vast heel anders als paarden ook kriebelige pootjes hadden gehad. Honderden, om dat gewicht te kunnen dragen.
Vika: oh nee.

Het dronken schaap:
Vikawiek is vet braaf en drinkt nooit, dus toen we laatst een feestje hadden (Wat ook vet braaf was, we gingen een potluck doen in hobbitkleren en daarna weerwolven spelen rond het kampvuur) hebben we iemand een zooi lege bierflesjes mee laten nemen en foto's gemaakt voor Vika's ouders waar hij " dronken onder een boom lag", zodat zij ook eens konden denken dat ze een normaal kind hadden. Dus nu hebben we een reeks foto's van "dronken Vika".
Een tijd later zei ik dat er een soort Vikawiek-shrine in mijn kamer aan het ontstaan was met alle dingetjes die ik van hem gekregen had, die paddestoel en dat boekje met een verhaal over kabouters die hier ook wel voorbij zijn gekomen in het topic. Toen vroeg Vika of ik daar dan zo'n grote witte kaars met Jezus erop bij wilde maar dan met zijn kop erop, met zo'n dronken-vika-foto erbij. "Herrezen uit het dronkenschap". Maar als je dat dus met een schuin oog snel leest staat er "herrezen uit het dronken schaap" en dat was zo'n belachelijk beeld dat het op papier moest.

Voor de hand heb ik een referentiefoto gemaakt van mijn eigen arm die ik heb nagetekend, na tig pogingen om gewoon mijn arm na te tekenen terwijl ik hem voor me hield. En vervolgens heb ik een avond zitten vloeken op dat insectpaard in hetzelfde perspectief op die arm tekenen, tot groot leedvermaak van Juut die naast me zat. "Nee, nu is hij plat." "Nee, nu komt hij opeens uit de arm gegroeid, dat was ook niet de bedoeling.... :( "
[ Afbeelding ]

Het proces:
[ Afbeelding ]

:= Heerlijk dit.

Ik heb t shirt bij shirt discounter besteld. Ik wou graag zeefdruk, maar dat kan alleen bij een grotere oplage dus het is toch een soort sticker geworden. Even afwachten of het mooi blijft na een paar wasbeurten

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:56

Oh, dat is er zo op de foto niet aan af te zien. Zijn dan alleen de gekleurde lijntjes “sticker” of zit het geheel nog op een soort groot zwart vlak?

Over het algemeen houdt dat heel aardig hoor :) binnenstebuiten wassen schijnt wel te helpen met prints goed houden, dus dat doe ik altijd voor de zekerheid. En over textielverf heb ik ook wel eens gelezen dat het beter niet in de droger kan, maar dat is weer ander spul dan zo’n print natuurlijk (al slijt dat net zo goed met wrijving).
We hebben hier wat shirts van de zwaardvechtclub met prints erop (van mariett, maar niet de shirts die ze nu verkoopt maar nog via een ander drukbedrijf), sommige daarvan worden wekelijks gewassen en zijn nu ruim 1,5 jaar oud en die prints zijn vager dan ze waren, maar nog niet weg.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:06

Alleen de lijntjes zijn sticker inderdaad. Al het donkerblauw is de stof zonder sticker.

Oh dat valt me mee. Hopelijk geldt dat voor die van mij ook