[VRAAG] Wet palette, gebruikers? Ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

[VRAAG] Wet palette, gebruikers? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 20:56

Hey kunstzinnige bokkers :D
Nou is het dus al jaren geleden dat ik voor het laatst heb geschilderd en ik zie nieuwe producten op de markt, zoals dus een wet palette. Zijn er mensen die dat gebruiken, is dat wat?

Voor wie het nog niet kent een korte uitleg: een palet waar je je verf dus op kan doen, met daaronder een soort spons met water. De bovenlaag is een soort 'papieren' laag die toch ook stevig is, wat er dan voor zou zorgen dat de verf op je palet minder snel uitdroogt zodat je langer met je (perfect gemengde) verf kan doen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 00:55

Ik haal even een oud topic omhoog. Ik ben me ook aan het oriënteren op zo’n palet, en dan in het bijzonder die van Army Painter.

Ik ben momenteel bezig op de wekelijkse schilderles met het werken met alleen de primaire kleuren en wat wit en zwart. Nu kan ik de ene dag een half uur zitten en schilderen en de andere dag ben ik na vijf minuten alweer klaar om op bed te gaan liggen. Ik vind het zonde om dan de verf weg te gooien. Of ik heb eindelijk een specifieke kleur gemengd die ik een dag later nog wil gebruiken.

Zijn er inmiddels al mensen die er ervaring mee hebben?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:55

Ik heb er ook wel van gehoord maar nooit gebruikt. Volgens mij ook eens iets gelezen van iemand die nat keukenpapier met daarover bakpapier gebruikte. Ik heb geen idee of dat echt werkt, en het ook nooit geprobeerd want ik schilder bijna nooit meer, maar wellicht ook het proberen waard.

Tazzey

Re: [VRAAG] Wet palette, gebruikers? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:16

Dat zag ik ook voorbijkomen inderdaad maar ik denk dat dat vooral handig is als je een lange schildersessie hebt. Ik vraag me af of keukenpapier lang genoeg water kan vasthouden om het een dag te bewaren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:53

Wendy15 schreef:
Ik heb er ook wel van gehoord maar nooit gebruikt. Volgens mij ook eens iets gelezen van iemand die nat keukenpapier met daarover bakpapier gebruikte. Ik heb geen idee of dat echt werkt, en het ook nooit geprobeerd want ik schilder bijna nooit meer, maar wellicht ook het proberen waard.

Dit gebruik ik. Weliswaar voor het verven van Dungeons and Dragons mini’s, maar het principe blijft hetzelfde. Ik kan er regelmatig ook een dag mee bezig zijn en dan maak ik tussendoor af en toe even het keuken papiertje weer vochtig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 10:19

Ik heb uiteindelijk deze gekocht
https://www.greenstuffworld.com/en/wet- ... lette.html

Hoe lang de verf goed blijft durf ik niet te zeggen want zo vaak gebruik ik hem niet, in mijn geval is hij ook voor het schilderen van miniatuurtjes en daar gebruik je nooit zoveel verf bij (in mijn geval over het algemeen 1 of 2 druppels verf per keer ofzo). Mijn reden voor de aankoop was vooral zodat het niet al tijdens het schilderen opdroogt wanneer je even wat langzamer bent met het schilderen, en daar voldoet het in elk geval voor.
Andere verf en grotere hoeveelheden verf zoals om een canvas te beschilderen heb ik zelf nooit geprobeerd, ik weet niet hoe lang dat goed zou blijven maar op zich sluit de wet palette wel goed af en het blijft ook lang vochtig daarbinnen.

Mijn huidige work in progress frutsel voor als mensen dat nog leuk vinden om te zien

Afbeelding

Als ik trouwens meteen nog een tip mag geven over nieuwe moderne producten, dan kan ik een brush rinser ook aanbevelen <3 mijne is ook van Greenstuff world maar volgens mij heb je die tegenwoordig ook van andere merken en ook merkloos uit china. Geweldig, altijd schoon water bij de hand om je penseel te reinigen, ideaal ook bij kleuren wissels terwijl je werkt. Ik ben in love!
https://sceneryenzo.nl/product/penseel- ... ser-11123/

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:30

Bedankt voor jullie reacties. Telpeva wat een mooie mini is dat geworden!
Ik ben er ook ooit eens mee begonnen. Wij spelen Gloomhaven en Frosthaven en daar zitten ongeschilderde mini's bij en die wil ik nog eens schilderen. Ik ben dus eens begonnen met wat goedkope Warhammer mini's om er wat handigheid in te krijgen. Ik wil daar zeker nog wel mee verder.

Die brush rinser ziet er interessant uit. Is die alleen geschikt voor kleine penselen of ook voor iets grotere?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 10:36

Dankjewel! Die spellen ga ik ook eens googlen, spellen doe ik zelf eigenlijk niet ik ben vooral verliefd op het schilderen.
Hoe groot vind je groot? het grootste dat ik heb liggen is geloof ik maat 6, daarvan verwacht ik dat het wel moet kunnen in de rinser.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:40

Er zitten echt prachtige mini's bij maar ik durf het nog niet aan om eraan te beginnen. Ik ben zo bang dat ik ze verpest. Ik zou eigenlijk eens een workshop ergens moeten volgen.
Ik wil wel eerdaags ergens een tweedehands Lemax kersthuisje op de kop tikken om te kijken of ik die mooi kan schilderen. Als dat lukt dan ga ik mijn verzameling Lemax huisjes opnieuw schilderen.

Penseel 6 is ongeveer wel waar ik aan dacht. Ik schilder op doek en papier graag met kleine penselen voor fijne details. De grote penselen om achtergronden te maken zijn zo groot dat die zeker niet zullen passen maar die gebruik ik 1 keer per werk en daarna niet meer. Die zijn onder de kraan ook makkelijk schoon te maken gelukkig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 10:56

Als je een warhammer winkel in de buurt hebt zou je daar kunnen proberen, daar kan je ook uitleg krijgen over het schilderen van mini's, zo zijn er wel wat basis technieken die niet moeilijk zijn en wel snel leuk resultaat geven.

Ik vind het in ieder geval leuk dat je het topic omhoog hebt geschopt, ik had al even niet meer geschilderd en nu heb ik er ook weer helemaal zin in :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:52

Goede tip! Er blijkt een zaak bij ons in de stad te zitten, ik ga daar volgende week eens informeren of zij dat soort workshops ook aanbieden. Ik heb net wel het Army Painter XXL palette besteld, ik ben heel benieuwd.

Wat ga je voor leuks schilderen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 10:03

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:09

Ohhh die is wel heel erg schattig! Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.