[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje00

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 07:17

Leuk dat iedereen zo bezig is. Volgens mij zijn die oude machines inderdaad goud waard. Ik heb een nieuwe Pfaff gekocht, maar ook echt blij mee.

Maten is inderdaad goed nameten en dan nog klopt het niet altijd. Ik ben nu bezig met een pantalon en moet toch een maat kleiner hebben dan op het maattabel stond.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:36

_Nelleke_ schreef:
Hier even een update na mijn post van een kleine 3 weken geleden: ik ben inmiddels aan het naaien geslagen. Ik had een goedkope Singer besteld en hoewel ik best verrast ben door de kwaliteit merk ik dat de machine toch niet helemaal is wat ik er van had verwacht. Wellicht doordat ik 20jr geleden op de naaimachine van mijn moeder heb leren naaien. Dus die oude machine is onder het stof vandaan getrokken en voldoet aan alle verwachtingen. Het is een PFAFF van 40jr oud.

De basis had ik eigenlijk nog best goed onder de knie. Dus heb een stapel kleertjes van m'n dochter gerepareerd, kussensloopjes gemaakt, caravangordijntjes en ben begonnen aan kleertjes. Begonnen met een broekje voor m'n nichtje en een flared broek voor m'n dochter. Gaat me eigenlijk allemaal wel makkelijk af. :D

Wel een vraag: ik was qua maat eigenlijk uit gegaan van mijn dochter haar confectiemaat maar deze blijkt veeeeeel te groot te zijn. (Patroon van Qjutie uit een magazine). Heb nagemeten en de broek klopt maar in de maattabel zou ze 2 maten kleiner hebben dan haar confectiemaat nu. Is dit vaker zo of heb ik gewoon pech nu. Goede les in elk geval: eerst maten opnemen voordat ik ga knippen.

Hier moest ik even om grinniken.
De oude machines zijn echt nog voor "het leven" of te wel generaties gemaakt. Vaak van moeder naar dochter, enz.
Dat vind je vandaag gewoon niet meer ( zoals met vele apparaten)
Dus regelmatig TLC en dan gaat ze de volgende 40 jaar weer mee.

Wat maten betreft... heb ik nu ook geleerd : meten is weten.
Nadat ik eindelijk de juiste stof gevonden heb voor manliefs longboxers, heb ik de eerste gemaakt door een oude in delen over te nemen.
Ging redelijk goed - maar ontzettend veel delen.
Dus een makkelijker patroon gekocht.
Dacht, dan hoef ik alleen de benen te verlengen.
In alle onderbroeken heeft die XL, dus braaf de XL genaaid...
En ja ,hoor ... hij verzuipt erin, haha.
Daarna een "L" proef met een ander stof: ook te groot.
Tenminste te kont.
Nu ga ik voor de "M" en dan nog iets aanpassen.

Voor een leek als mij, die dacht onderbroeken zijn gemakkelijk, echt een opgave, haha.

Maarja, van "even snel " wat naaien ben ik gewoon nog lichtjaren weg.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:30

Nog even een tip voor allen die veel naaien.
In het kader van Cyberaanvallen of overbelast stroomnet :+ :
Antieke hand of trapnaaimachines worden vaak voor een habbekrats (10-20euri) als deco verkocht .
Met een beetje TLC zijn die goud waard als een keer de stroom uitvalt.
Ok, zijn kunnen dan meestal alleen de rechte steek en bij sommigen heb je nog speciale naalden nodig maar : je kan naaien :D

Heb laatst van mij oom in Duitsland de oude machine van mijn overgrootmoeder "gered" ... kennelijk had zij 2 : een voor het dagelijks gebruik (oude singer, versleten en staat nu in de trapgang bij mijn tante) en een die zij zelf geerft of gekregen heeft maar niet veel gebruikt.
De machine is een Gritzner nr 1 uit 1897 en afgezien, dat gewoon mooi is zij ook nog na meer dan 100 jaar geheel compleet, incl alle (verroeste, haha) voetjes, handleiding en zelfs sleuteltje.
Echt bijzonder.
Heb haar even uit de tafel gehaald om schoon te maken en later eens oefenen met trappen.
Een beetje olie heeft al wonderen gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard: ze zijn ongelooflijk mooi, bij die van mij is zelfs parelmoer verwerkt in de plaat

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:55

Prachtige machine hoor :j
Mijn oma naaide in de oorlog met de hand winterjassen voor mijn vader en oom van oude dekens dus zo kan het ook, al ga ik liever even naar de winkel natuurlijk :')

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:58

Supermooi die oude machines!
Mijn machine komt uit circa 1960. Maar die heeft een sterke motor dus ik ben er blij mee!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:57

Toffe machines, idd! Maar als de stroom uitvalt slinger ik t aggregaat wel aan als ik per se moet gaan naaien dan _O-.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:01

Afbeelding

Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met een nieuwe kussenhoes voor het kussen van de hond. Gisteren de rits erin gezet. Ik ben er echt superblij mee, vind de kleur echt heel mooi en het ribstof en de teddystof zijn zo zacht <3.

Volgens de wasinstructies mag het niet in de droger (polyester), maar denk dat ik dat ga negeren, dan slijt t maar wat sneller :o.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:55

Hier gaat alles in de droger. Gouden regel is overigens ook dat je stof eerst een keer wast voor je het gaat verwerken. Zeker voor kleding maar ik doe dingen zoals honden kussens.ook een keer in de was. Dan heb je 't minst last van krimp etc

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 14:10

Ja, wassen heb ik wel gedaan, maar in de droger niet. In de zomer droogt de boel snel, maar straks in de winter wil ik t toch liever in de droger doen. Vandaar de opmerking.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:10

Ik gooi alle stof voor het naaien in de wasmachine EN droger

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:13

Ooh, dan zal t wel loslopen allemaal. Thanks.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:15

Ik heb vooral geen zin in kledingstukken die krimpen na het maken :')

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 20:56

Ik heb de "luxe" niet om alles op te hangen. Gewoonweg geen energie en kracht voor dus alles hier gaat in wasmachine en wasdroger wat ik voor mijzelf maak. Voor m'n nichtjes en neefje enkel wasmachine, hun moeder heeft geen wasdroger en hangt alles op.

Over 't algemeen houd ik gewoon aan dat je stof die je gaat gebruiken moet wassen/drogen zoals je dat ook met het gemaakte (kleding) artikel doet.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 21:08

Wat mooi gemaakt! Hier was en droog ik ook altijd de stof voordat ik wat ga maken. Het is me al eens overkomen dat ik met veel bloed, zweet en tranen iets had gemaakt dat na 1x in de droger was gekrompen en niet meer aan kon… :’)