[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:30

Ik vind niet alleen je vest mooi, maar ook het hofje waar je in
woont <3! Waar is dit?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:25

Prachtig vestje! Heel leuk ook van ‘lokaal’ wol <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:11

BloemBloem schreef:
Ik vind niet alleen je vest mooi, maar ook het hofje waar je in
woont <3! Waar is dit?

PB :)

En dan jullie wel! Ik vind de lokale wol ook heel leuk.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:30

Vraagje: ik hoor veel over een ‘ooievaars schaartje’, dat dat handig zou zijn. Is dat zo? Wat is het voordeel ten opzichte van een gewone schaar?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:28

Hier weer een paar sokken af, dit keer voor mijn Opa. Sinds het overlijden van mijn Oma werden er geen sokken meer voor hem gebreid en nu kan ik hem vanmiddag verrassen.

Heb inmiddels een sok virus te pakken, zo leuk om te doen!

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:36

Mooi!

En ik heb nog nooit van een ooievaarsschaartje gehoord...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:16

Mooi Sheran, en wat een fijn wolletje! De sokken voor de opa van BloemBloem zijn ook goed gelukt, en wat lief dat je je opa ermee gaat verrassen.

Hier wel een ooievaarsschaartje. Het is een fijn, precies schaartje, maar ik heb hem vooral omdat hij zo mooi kleurt bij mijn andere spulletjes (koperkleurige steekmarkeerders, donkere houten naalden en zo). Ik heb er nog geen knip mee kunnen zetten die ik niet met een ander schaartje had kunnen zetten. Maar hij is wel mooi :9

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:28

Even een update van mn eerste sjaal :P ik ben bijna toe aan de volgende bol wol, ik heb al filmpjes gekeken maar wat doe je dan met het losse draadje dat achter blijft? Het laatste stukje van de bol is ook niet zo mooi
Afbeelding

Afbeelding

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:48

moonsparkle schreef:
Even een update van mn eerste sjaal :P ik ben bijna toe aan de volgende bol wol, ik heb al filmpjes gekeken maar wat doe je dan met het losse draadje dat achter blijft? Het laatste stukje van de bol is ook niet zo mooi
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een mooie sjaal, ik zeg goed bezig :j
Het makkelijkste ( en mooiste ) is om aan het einde van een pen te stoppen met de oude bol.
Dan op de nieuwe pen verder te gaan met de nieuwe bol.
Met een borduurnaald met groot oog, kan je de draadjes naderhand netjes wegwerken.

Als je meer ervaring hebt, kan je de oude draad al breiend wegwerken, maar met een naald gaat voor jou denk ik veel makkelijker.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:19

Ik ben inmiddels weer bezig met mijn blauwe trui, nadat ik hem helemaal uitgehaald heb omdat hij me niet naar de zin was :+ (ik moest nog 1,25 mouw :))). En ik had nog fotos beloofd van mijn belachelijke brei project. Hij is al een tijdje af en opgehaald, maar ik vergeet steeds de fotos te plaatsen..... Maar bij deze:

Afbeelding
Afbeelding

Als hij voor mezelf was geweest had ik de kraag anders willen hebben, hoger en meer aangesloten, maar zij wou hem heel graag zo. En aangezien hij voor haar is, mag zij kiezen :))

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:40

Oh wauw :~ voor op het paard neem ik aan? Echt mooi!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:54

Voor op een paard, inderdaad :j.. Specifieker, eerst voor hun vakantie naar IJsland en daarna voor op haar eigen IJslander.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:26

Die is mooi geworden Lalidan!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:20

Prachtige trui Lalidan.

Ik ben ooit begonnen aan zo'n lange paardrij trui en daar zat ook zo'n wijde kraag op. Geen idee waarom. Apart dat dit bij jou trui ook zo is. Er zal een reden voor zijn.
Ik heb er trouwens een korte trui van gemaakt. Was niet gemotiveerd genoeg om ermee verder te gaan. :D
Ik ga volgende winter een col erop breien.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:37

Dit is niet wat er volgens het patroon op zat, maar wel wat zij graag wou. Dus dit is een eigen aanpassing. En voor mezelf zou ik ook nooit zo'n lang ding gebreid hebben _O-

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:26

Erg mooi zeg, is dat een Jennifer Steingass patroon?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:45

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:32

Hah, die heb ik ook op mijn favo lijst staan :)

Ik heb eigenlijk alleen istex lettlopi en een paar bolletjes wol van andere merken met dezelfde dikte. Maar nu kom ik leuke patronen tegen met dunnere wolfspelzen. Is dat een kwestie van steken toevoegen/weglaten bij patronen? Ik weet niet goed hoe ik daar mee om moet gaan. Iemand ervaring mee?

Deze bijvoorbeeld
https://www.ravelry.com/projects/MoozaM ... en-sweater

En deze
https://www.ravelry.com/patterns/library/dala-sweater

De eerste is sport 12 en de tweede fingering 14 beide naald 3.5mm
Terwijl lettlopi aran 8 is op naald 4 mm

Voor wie op Ravelry zit:
Deze trui https://www.ravelry.com/projects/lindtski/jalokivi vind ik gaver dan het originele patroon. Ze heeft naald 6 gebruikt ipv 4 en haar wollen zijn allemaal van een andere dikte en gebruikt ze dubbel. Mijnhoofd doet zeer om te bedenken hoe dat werkt.. iemand ervaring?

Wellicht is het een kwestie van gewoon proberen…

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:46

Het gaat vooral om de steken verhouding. Ik heb zo de steken verhouding van de letlopi niet meer in mijn hoofd, weet jij zo wat die is?
Want dat zegt meer over of iets kan of niet dan garen dikte.

En anders is het een kwestie van proeflapjes breien..... Net zolang tot je of de juiste verhouding gevonden hebt, of geconcludeerd hebt dat je de juiste verhouding niet gaat krijgen.

Edit: lettlopi staat natuurlijk gewoon in mijn eigen link :+ dat is 17x23 (0,74)
Jouw eerste patroon gaat uit van een verhouding van 25x32 (0,78), dat wordt lastig, dan zou je het op een dunnere pen moeten proberen en kijken waar je dan op uitkomt.

Tweede patroon zit ook op 25x32, dus heeft hetzelfde probleem.
Laatste patroon geeft geen verhouding aan, maar geeft aan dat 18 steken 10cm is. Als hij voor 10cm om en nabij 23 pennen uitkomt, komt die redelijk overeen met lettlopi, maar gezien de maat pen waar zij op breit, verwacht ik dat je veel meer pennen nodig gaat hebben om 10 cm te halen.
Samengevat, je kan het proberen met proeflapjes en andere maten pennen, maar ik betwijfel of je op een acceptabele verhouding uitkomt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:23

Nog een paar toeren en dan is de deken soort van klaar. Ik zit alleen in dubio of ik nog een rand met golfjes in roze/paars/blauw/wit eromheen ga haken om de deken met name wat breder te maken.

Afbeelding

Wat zouden jullie doen?
Op de foto lijkt het iets smaller dan in werkelijkheid.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 22:39

Ik zou denk ik wel een rand maken. Dan werk je de buitenrand naar mijn mening toch wat netter af.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 13:47

assie schreef:
Nog een paar toeren en dan is de deken soort van klaar. Ik zit alleen in dubio of ik nog een rand met golfjes in roze/paars/blauw/wit eromheen ga haken om de deken met name wat breder te maken.

[ Afbeelding ]

Wat zouden jullie doen?
Op de foto lijkt het iets smaller dan in werkelijkheid.

Prachtig geworden!
Ik zou een rand erom maken maar dan alleen met blauw. Dan springt de afbeelding er goed uit en vraagt de rand geen aandacht.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:28

Lalidan schreef:
Het gaat vooral om de steken verhouding. Ik heb zo de steken verhouding van de letlopi niet meer in mijn hoofd, weet jij zo wat die is?
Want dat zegt meer over of iets kan of niet dan garen dikte.

En anders is het een kwestie van proeflapjes breien..... Net zolang tot je of de juiste verhouding gevonden hebt, of geconcludeerd hebt dat je de juiste verhouding niet gaat krijgen.

Edit: lettlopi staat natuurlijk gewoon in mijn eigen link :+ dat is 17x23 (0,74)
Jouw eerste patroon gaat uit van een verhouding van 25x32 (0,78), dat wordt lastig, dan zou je het op een dunnere pen moeten proberen en kijken waar je dan op uitkomt.

Tweede patroon zit ook op 25x32, dus heeft hetzelfde probleem.
Laatste patroon geeft geen verhouding aan, maar geeft aan dat 18 steken 10cm is. Als hij voor 10cm om en nabij 23 pennen uitkomt, komt die redelijk overeen met lettlopi, maar gezien de maat pen waar zij op breit, verwacht ik dat je veel meer pennen nodig gaat hebben om 10 cm te halen.
Samengevat, je kan het proberen met proeflapjes en andere maten pennen, maar ik betwijfel of je op een acceptabele verhouding uitkomt.

Whoa, dank je. Goede uitleg! Ik ‘snap’ het nog steeds niet, als ik kan het niet visualiseren wat er gebeurd met een breisel. Maar ik begrijp wel dat het lastig is om de factoren die zo dicht bij elkaar liggen goed te krijgen qua verhouding. Dus echt top uitgelegd. _/-\o_