[DIGI] Het leven is verroekelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:30

Mooi weer met zon, gelukkig want dan krijg je het niet kauwd in je jurk! :D

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:05

Gefeliciteerd met je diploma Mariett! *\o/* Heb je nog live kauwtjes kunnen laten zien?

Bij ons ziet de dakgoot er uit alsof er kreupelhout groeit, de kauwen zijn terug en kennelijk bezig met een nieuw nest. Vanmorgen zag ik ze zitten, dus ik riep 'Hoi, hoe gaat het met het nieuwe nest?'.
Ze keken me aan alsof ik gek was en vlogen weg met zo'n vibe van 'geschifte onderburen...'

Plan is toch om het dak na dit broedseizoen kauw-proof te maken, al vind ik dat wel sneu. Zou ik een kast kunnen ophangen als alternatief? Wat voor afmetingen ed zou ik dan aan moeten denken?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:20

Gefeliciteerd met je diploma! Hoe is het gegaan, was het leuk?

Heel vaak hoor ik 'het geluid' <<) van de kauwtjes niet trouwens, 2x totaal sinds ik dat bericht eerder heb gepost denk ik.
Van de week zag ik wel een kauw heel trots paraderen met een of ander witte meuk dat hij had gevonden, toen moest ik nog aan je project denken met dat ze wit verzamelen voor in het nest. Hij had zijn hele bek vol, helemaal trots ermee aan de wandel <3

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:24

Ik zag van de week ook een kauw met iets wits in zijn snavel, zo leuk :D

En gefeliciteerd met je diploma! Hoe was je dag?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 19:08

Volgens mij zegt mn gezicht genoeg :D
Afbeelding

Was echt ontzettend leuk! Ik was als laatste aan de beurt (van de 9) en ik kreeg een hele leuke, dierbare toespraak van mijn professor :) Ik heb gescheiden ouders, dus er waren in totaal 4 ouders, mijn broer en dan nog twee vrienden. Achteraf hebben we nog een gebakje gegeten in Haren, dat was zoals je kan zien ook leuk:

Afbeelding

Oh dat is leuk Indy-Mouse! En ook dat je wacht tot na het broedseizoen :D Heb je een hoge boom waar hij aan kan hangen? Volgens mij hangen onze kasten zo'n 4/5 meter hoog, maar hoger vinden ze fijner. Ik zal maandag even vragen hoe groot de kauwenkastjes zijn, weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Telpeva je bent ineens groen! Staat je goed :) Onze kastjes zitten ook alweer vol met wit spul! We gaan er dit jaar ook weer wat mee doen, even kijken hoe we het aan gaan pakken.

Ik was een beetje chaotisch voor ik weg ging naar de uitreiking woensdag en heb even tussendoor het berichtje getypt, dus erg duidelijk was ik niet :+ Maar de kauw-cam is voor het komende broedseizoen, we hebben hem nog niet opgezet. Ik heb twee jaar geleden een nestkast-camera gekocht maar we hebben hem nooit kunnen gebruiken omdat hij stroom nodig heeft, maar de kast in de tuin heeft wel stroom in de buurt. En het zijn twee hele interessante vogels, beide recruten (vogels die in onze kolonies zijn geboren, geringd zijn en nu voor de eerste keer terug komen). De ene is van vorig jaar (best uniek!) en de andere van twee jaar geleden. Ik wens ze altijd veel succes en geef ze een aai over hun bol dus ik denk dat ze daarom terug komen.
Maar het gaat leuk worden om gewoon af en toe bij de kauwtjes te kunnen kijken, ik had al naar een livestream op YouTube gekeken zodat jullie ook mee konden kijken, maar het lijkt alsof ik daar een laptop voor moet hebben die de hele dag actief/aan is. Vind ik toch minder.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:36

Ahh je jurk is zo leuk, echt zo gaaf! Gefeliciteerd <3
Veel succes ook met de kauwen, ik blijf gezellig volgen.

En dankje! dat ik groen ben is nog vrij nieuw. Nu past mijn coolmees pet extra goed :j :))

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:14

Ik volg ook nog steeds mee, ik vind die kauwen en hoe jullie van alles erover in kaart brengen echt leuk en interessant.

Die jurk is geweldig en wat straal je. Alsnog ook van harte gefeliciteerd.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:01

Late reactie, maar niet minder gemeend: gefeliciteerd met je diploma! En gave foto voor die trap in je mooie jurk!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:11

Hartelijk gefeliciteerd en je jurk is fazantisch gaaf.
Staat je heel goed.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:30

Wat een superleuke foto's zeg, en de jurk staat je prachtig. <3

Ik zat net op het balkon in het zonnetje. Hoor ik ineens geritsel boven me en word ik stiekem in de gaten gehouden door iemand die een pinda wil van het vogelvoerplankje. _O- Ik ben maar naar binnen gegaan en toen kwam hij meteen een pinda halen. :D

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 09:36

Waaah sorry voor de stilte jongens! En dank jullie!

Geweldig Danielle :D Dat koppie <3
Het maakt me oprecht zo blij als mensen me foto's van kauwtjes sturen :) Dus ga graag door, hahah.

Het is momenteel héél druk met de kauwtjes, ze zijn vroeg begonnen dit jaar (door die warme dagen natuurlijk) en we zijn de kauwtjes aan het identificeren. We zetten de camera's in buisjes aan de zijkant van de kasten, ze nemen 1,5-2 uur op. Na het veldwerk moet je dus de filmpjes gaan bekijken, ik zet ze op een stuk of 8/9 kasten. Ik begin mijn dag om 8:30 met uitzoeken en nog wat dingen invullen en eindig meestal rond 22:00. Daar tussendoor wel nog gegeten en langs het paard geweest, maar tijd voor andere dingen heb ik dus even niet op het moment :+ Voor jullie een paar kauwenvideo's die ik grappig vond en heb opgeslagen :)

De vrouw van deze kast, 209, is altijd wat bang voor de camera. Dit keer is haar man heldhaftig voor de camera gaan staan zodat zijn vrouw erin kon :) Ging razendsnel!

Hier gaat het paar in de kast copuleren en de rest van de kolonie reageert daar sterk op, ééntje komt zelfs de boel verstoren:

Super aandoenlijk deze

En deze <3

Ik krijg als het goed is binnenkort een pdf met de afmetingen van de kastjes doorgestuurd! Dus dan kan ik ze ook weer naar jullie doorsturen, voor wie een kauwenkastje wil maken/kopen.

Het ontwerp voor de opdracht waar ik mee bezig was is goedgekeurd, als ik groen licht krijg om er iets over te vertellen dan ga ik dat doen, het is echt een ontzettend leuk idee!

Ik heb een Nederlandse dropfabriek een mailtje gestuurd over custom dropjes maar nog geen reactie gekregen. Zoetekauw.. lijkt me zo leuk! Maar denk dat het iets is voor over een paar jaar.

Dan een nieuwe voor een kaartje, spechtaculair :) Ik heb al een groene specht dus dan moet het een bonte specht worden (of nog iets anders leuks, zoals de zwarte specht). Dus dan heb ik fazantisch, hop eens langs en spechtaculair, denk ik. Ik heb wat rondgevraagd maar er lijkt nog niet heel veel interesse te zijn voor de oehoe met de plaatsnamen, dus die komt dan later.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:23

Aaawhhh wat zijn het toch geweldige beestjes…heerlijke filmpjes, dank je voor het delen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:35

Aww die filmpjes <3 en wat maken ze een lieve zachte geluidjes!

Heb je al kleintjes gezien ts? Van de week heb ik een jonge ekster zien zitten in het gras, misschien dat de eerste kauwtjes dan ook gaan uitvliegen of al bijna zo ver zijn?

Zoetekauw :') :') :')

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 10:27

We hebben nu de eerste baby's <3 De kauwtjes zijn dit jaar vroeg, maar dat betekent dat de eerste kast een dag eerder is dan vorig jaar :+ Ze hebben een heel strak ritme! De eersten zullen dan dus over een maand gaan uitvliegen. We hebben nog even :)
Afbeelding

Mocht iemand van jullie binnenkort op Texel zijn, daar hebben ze nu de sokken, petjes en theedoeken liggen (na vandaag, pakketje komt vandaag binnen)! Vooral handig als je graag een petje wil passen.

Nog een paar filmpjes voor wie graag een kauw ziet! Dit is een solokast, kast 2020. Daar lagen twee eitjes in maar de kauwen zijn niet verder gegaan met broeden. Helaas hebben we er niet de hele dag zicht op, dus geen idee waarom. Maar hier kwam de buurman (zo'n 100 m verderop) langs om wat informatie op te doen. Je ziet aan zijn gedrag dat hij hier niet hoort, en we hadden hem inderdaad ook als broedvogel bij de buurkast gezien. Zie je hoe voorzichtig hij is?

Deze is van gisteren :+ Deze vrouw was zó luid! Ze schreeuwt echt vanuit haar buik en vooral als haar man in de buurt is. Ik heb stukjes aan elkaar geknipt en ze gaan iets te goed in elkaar over, daardoor lijkt het drukker dan de bedoeling was.

Ik had laatst een leuke opdracht voor een tekening, die is nog een verrassing dus mag ik nog niet delen :) Maar ik mag wel delen waar het voor was! Dit is een nieuw bedrijf/concept, bedacht door drie biologen. Je kan elk kwartaal een verrassingspakket bestellen, daarin zit een nieuw biologieboek en dan dus vijf bijpassende spulletjes. Die zoeken ze goed uit, ze kwamen naar me toe met een concept waar ik zelf vrij een tekening bij mocht maken. Die gaan ze dan weer op iets drukken zodat het er echt heel goed bij past. Dan hebben ze ook nog een brief van de auteur erin.
Vond het zo leuk dat ik hem wilde delen :) Ik krijg er niks voor voor het delen hoor, maar vond het echt een leuk concept.
https://bioboekenbox.nl/

Als het goed is wordt het snel weer iets rustiger hier, als ik niet elke dag meer die identificatie hoef te doen. We (ik doe het voornamelijk maar mijn professor helpt ook graag mee) gaan dit jaar recordsnel met het identificeren, zijn dus lange dagen voor mij maar dan zijn we ook eerder klaar als het goed is. Hopelijk kan ik dan weer wat tekeningen maken :)
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 24-04-25 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek tekst aangepast.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:30

Hoop dat m’n moeder er blij mee is :D

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 20:52

Jaaa zo leuk Selina! Ik herkende je naam al :D Is het voor Moederdag of voor de verjaardag van je moeder (of gewoon)?

Belangrijke video (echt even geluid aan):

De afmetingen van onze kastjes:
Afbeelding

Ik heb de PDF ook! Daar is alles wat leesbaarder.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:00

Zo jammer dat er geen automatische vertaling beschikbaar is voor deze video, we hadden graag een nieuwe
A A [music] gehad

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 21:02

Misschien moet hij nog even laden! Ik denk dat het dit keer iets als 'hoi, piep' is (dekt de lading misschien niet echt)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:59

Nawww die piepjes!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:51

Voor Moederdag!

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:45

Ah wat lieffff! <3

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:12

Klopt het dat jouw spullen bij de oostvaardersplassen liggen?

Ik heb m’n moeder de kalender gegeven en ze kende hem al. Heeft er toen mee in haar handen gestaan en vond hem super leuk.

Super toevallig want dat wist ik niet. Maar ze is er super blij mee!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 18:45

Ha ja! Dat klopt! Wat ontzettend leuk dat ze hem al kende (voor de verrassing iets minder) en vooral ook dat ze hem al zo leuk vond :D

Hier is het trouwens super druk (en erg leuk), hard aan het werk met de kuikentjes. De oudste zijn nu 20 dagen oud!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 21:59

Even vogeltjes update :) Hier was ik trots op.

Vijf dagen geleden kwam ik deze kleine baby tegen.. vijf dagen oud en niet oké. Zijn rechter vleugeltje was helemaal opgezet. Het hele huidje stond strak, maar er zat een heel strak draadje om het vleugeltje. Nog zo'n klein baby'tje, maar ik heb het draadje weg weten te knippen met een nagelschaartje die ik in de auto had. Één verkeerde knip en je hebt de vleugel, dus best spannend.
Afbeelding

Dit is hetzelfde kuiken vandaag op de dag 10 check! Vleugeltje is helemaal bruikbaar en heeft geen zichtbare beschadiging. Ik hoop dat hij het gaat redden, en dat we hem over een jaar of twee weer zien :)
Afbeelding

In ander nieuws, de legergroene shirts zijn out of stock bij de leverancier (print on demand) dus het is eigenlijk wel een mooi moment om over te stappen naar iets anders! Ik heb vandaag mijn eerste shirt besteld om te voelen en te testen, een Vinking shirt (die had ik ook nog niet zelf, dus hè). Biokatoen, en de stof is super zacht! Een vriendin heeft een shirt van hetzelfde merk dus ik ben vrij enthousiast.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 22:17

Jij hebt je goede daad duidelijk weer gedaan, wat fijn dat dat vleugeltje zo goed hersteld is!