[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:06

Wat een gave weer Sanneb! <3

Hi Suliko, leuk!
Je vogel wordt echt heel mooi. :j

@oji, oeh ja kunstlicht is ook zeker niet best voor huidskleur. :D kan je dat filmpje nog terug vinden, vind zwart met wit voor huidskleur zo raar.

Alles in 1 keer aanschaffen bij het begin is ook wel diep in de buidel tasten ja. Sterkte met je paardje.
Net begonnen en dan al die portretten neerzetten, ik zeg vooral door gaan. :D

Met veel oefenen leer je wel omgaan met die snelle droogtijd van acryl.
Olieverf op je palet kan je wel gewoon mee door gaan de volgende dag. Ik gebruik niet veel en meng wel steeds opnieuw als het op is. Vergeet je wat je gebruikt hebt dan kun je ook eerst een apart blad pakken en daar de namen noteren die je gaat mengen voor welk deel. Je moet wel een beetje onthouden hoeveel je van elk gebruikt, klopt het niet dan kun je nog wat goede kleur toevoegen. Met de tijd krijg je daar gevoel in.

Gebruik zeker wit om een kleur lichter te maken, maar niet overal alleen bij de lichte stukken van huidskleur. Puur wit op mijn doek zelden, hooguit wat stipjes.

Hoe minder wit hoe dieper de kleur.

Leuk, succes!

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:13

Leuk olieverf vragen :D

Inderdaad je kan olieverf rustig bewaren, je kan het zelfs invriezen als het erg lang moet drogen tussen de lagen.

Ik gebruikt veel blauw, paars en bruin in de schaduwen.
Voor het licht gebruik ik lichtblauw, licht roze, crème en voor echt felle highlights wit. Wel meng ik wit door kleuren om te harder en lichter te krijgen.

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:20

Bedankt allemaal.

Oji ik zie dat er alweer veel tips zijn gegeven over de olieverf. Ik heb het wit door een te natte transparante laag gemengd. Wit is van zichzelf nooit transparant (voor zover ik ooit gezien heb).

Ik heb het Pegasus veulen eerst met acryl verf over de inkt geschilderd en daarna met olieverf.

Meng je nou eerst zwart/wit en dan de kleur erdoor? Doordat te doen verlies je de mooie heldere kleuren. Nooit zwart mengen in een huidskleur en wit alleen op het einde toevoegen.

Je kan wel eerst zwart/wit schilderen dat laten drogen en dan de kleur erop glaceren. Voor de snelheid kan je zwart/wit in acrylverf doen. Hoe meer glacis lagen (wel steeds drogen anders krijg je modder) hoe levendiger het wordt.

Veel plezier met de olieverf.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:52

WAUW sanneb, wat bijzonder mooi, helemaal fan van :)
@Schemerdier, vind het beide hele toffe schetsen, zou je die eerste ook nog uitwerken in inkt?
@Seven, wow zoveel detail! hoe groot is die?
@oji, vind de eerste een beetje gek, de proporties kloppen niet helemaal. Vooral de tweede spreekt mij aan, ook een leuk perspectief :D
@Suliko, meestal doe ik ook maar wat :Y) al lijkt dat nooit zo. Vind hem heel mooi :)

Ben zelf alweer een heel eind verder, vandaag maak ik hem af
Afbeelding

Gisteren ook iets gewaagd gedaan.. eindelijk aan de wolken begonnen bij deze tekening (heb er maaanden niet aan gewerkt :+ ) het is nu lekker dramatisch. Ga wel proberen om hem iets rustiger te maken, het is een beetje too much

Afbeelding

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:19

Dat dramatische vind ik juist heel gaaf. Geeft het paard een extra krachtige uitstraling.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 00:33

Ga het even laten voor wat het is..
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 02:32

nenahdm schreef:
Ga het even laten voor wat het is..
[ [url=m/wsCF4a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo laten
Het straalt kracht uit

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:40

Ik vind m heel gaaf. Wel vind ik dat het paard een beetje wegvalt in de achtergrond omdat daar zo veel gebeurt.

Ik heb net een klein schetsje gemaakt, deze ga ik morgen in het groot uitwerken:

Afbeelding

Ik heb een paar idee'tjes in mijn hoofd. Het paard wordt iig een voskleurige, ik twijfel nog over aftekeningen. De achtergrond wordt koperkleur :).

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:15

Heel gaaf Nenah, je die het paard wat meer naar voren kunnen laten komen door de wolken lichter te maken waar het paard donker is en andersom. Vooral bij het hoofd, bij de rest heb je dit al genoeg.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:49

Moest weer even zoeken, maar was dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=gZMwXd0dU8s over het mengen van huidskleur met acrylverf. Handige voor mij was dat ik dezelfde acrylverf heb, Talens Amsterdam. In de basis had ik dus de kleuren van het Zorn pallet als huidskleur, maar tijdens het schilderen merkte ik wel dat ik meer kleuren nodig had om expressie te krijgen en heb dus gebrande omber, ruwe omber, gebrande sienna, karmijn rood en pruisisch blauw ook gebruikt...

Ik vond dat sowieso wel een handig kanaal voor tips, maar uiteindelijk doe ik dan toch weer mijn eigen ding merk ik.

Ik heb in dat eerste schilderij inderdaad lopen stoeien met de verhoudingen. Het gezicht an sich klopt wel in de verhoudingen, maar ik had aanvankelijk de haarlijn veels te laag ingezet. Dat wel weer gecorrigeerd, maar kon hem niet meer zo hoog optrekken als ik zou willen. Bedoeling was ook dat het eigenlijk net zo groot zou worden als de 2e, maar de 1e is in zijn totaliteit wat (te) groot uitgevallen waardoor ik met het haar in de knoop kwam met de ruimte...en een kale peuter is ook niet leuk... ha ha. De eerste was ook waar ik het eerst mee begonnen was, dus de tweede had ik al iets meer "geleerd". Vind zelf de tweede ook beter gelukt. Ik had alleen wel gehoord dat een mond met tanden heel lastig is te schilderen is, en dat vind ik zelf nog wel aardig gelukt.

Oeh, ik denk dat een vos op koper achtergrond wel heel erg mooie combi is! Maar teken je dit uit je hoofd San? Dat je twijfelt over de aftekeningen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:33

oji schreef:
Moest weer even zoeken, maar was dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=gZMwXd0dU8s over het mengen van huidskleur met acrylverf. Handige voor mij was dat ik dezelfde acrylverf heb, Talens Amsterdam. In de basis had ik dus de kleuren van het Zorn pallet als huidskleur, maar tijdens het schilderen merkte ik wel dat ik meer kleuren nodig had om expressie te krijgen en heb dus gebrande omber, ruwe omber, gebrande sienna, karmijn rood en pruisisch blauw ook gebruikt...

Ik vond dat sowieso wel een handig kanaal voor tips, maar uiteindelijk doe ik dan toch weer mijn eigen ding merk ik.

Ik heb in dat eerste schilderij inderdaad lopen stoeien met de verhoudingen. Het gezicht an sich klopt wel in de verhoudingen, maar ik had aanvankelijk de haarlijn veels te laag ingezet. Dat wel weer gecorrigeerd, maar kon hem niet meer zo hoog optrekken als ik zou willen. Bedoeling was ook dat het eigenlijk net zo groot zou worden als de 2e, maar de 1e is in zijn totaliteit wat (te) groot uitgevallen waardoor ik met het haar in de knoop kwam met de ruimte...en een kale peuter is ook niet leuk... ha ha. De eerste was ook waar ik het eerst mee begonnen was, dus de tweede had ik al iets meer "geleerd". Vind zelf de tweede ook beter gelukt. Ik had alleen wel gehoord dat een mond met tanden heel lastig is te schilderen is, en dat vind ik zelf nog wel aardig gelukt.

Oeh, ik denk dat een vos op koper achtergrond wel heel erg mooie combi is! Maar teken je dit uit je hoofd San? Dat je twijfelt over de aftekeningen?

Ja, deze gaat uit t hoofd :). Daarom heb ik ook een schets gemaakt, normaal doe ik dat eigenlijk niet.

Ik twijfel omdat ik zelf erg fan ben van vossen met veel wit, maar ik denk dat dat met het koper niet mooi wordt :P. Ik heb al eerder met koper gewerkt, dat gaf een mooi resultaat en het experiment met goud was ook geslaagd imo.

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:36

Wat gaaf nena! :j

Mooi San, benieuwd naar het vervolg.

oji schreef:
Moest weer even zoeken, maar was dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=gZMwXd0dU8s over het mengen van huidskleur met acrylverf. Handige voor mij was dat ik dezelfde acrylverf heb, Talens Amsterdam. In de basis had ik dus de kleuren van het Zorn pallet als huidskleur, maar tijdens het schilderen merkte ik wel dat ik meer kleuren nodig had om expressie te krijgen en heb dus gebrande omber, ruwe omber, gebrande sienna, karmijn rood en pruisisch blauw ook gebruikt...

Ik vond dat sowieso wel een handig kanaal voor tips, maar uiteindelijk doe ik dan toch weer mijn eigen ding merk ik.

Ik heb in dat eerste schilderij inderdaad lopen stoeien met de verhoudingen. Het gezicht an sich klopt wel in de verhoudingen, maar ik had aanvankelijk de haarlijn veels te laag ingezet. Dat wel weer gecorrigeerd, maar kon hem niet meer zo hoog optrekken als ik zou willen. Bedoeling was ook dat het eigenlijk net zo groot zou worden als de 2e, maar de 1e is in zijn totaliteit wat (te) groot uitgevallen waardoor ik met het haar in de knoop kwam met de ruimte...en een kale peuter is ook niet leuk... ha ha. De eerste was ook waar ik het eerst mee begonnen was, dus de tweede had ik al iets meer "geleerd". Vind zelf de tweede ook beter gelukt. Ik had alleen wel gehoord dat een mond met tanden heel lastig is te schilderen is, en dat vind ik zelf nog wel aardig gelukt.

Oeh, ik denk dat een vos op koper achtergrond wel heel erg mooie combi is! Maar teken je dit uit je hoofd San? Dat je twijfelt over de aftekeningen?


Wat ontzettend leuk dat filmpje. Met zwart kun je huidskleur maken, weer wat geleerd. :D
Deze man heeft ook een kleurenpalet die weer anders is. En gebruikt pruisisch blauw.
https://youtu.be/hRNGqLmwoBI

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:30

Oh en dan dat dramatische paardeschilderij, niets meer aan doen juist enorm goed zo!
en san ik vind je getekende paard al zo mooi!(stiekem wenste ik dat ik het ook zo goed kon!)

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:40

Op Instagram zag ik dat er van inktober nu een wekelijkse challenge is. Eerste week thema flight.
Ik heb hiervan geleerd dat ik potlood lijntjes niet meer weggegumd krijg nadat ik er met oost Indische inkt overheen ben gegaan :')

Afbeelding

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:43

Knap die duif!

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:51

Heel mooi Wendy! :j

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:31

Heel mooie duif :j

Hier ligt m'n apache even stil door het drogen.
Heb wel twee ideeën welke ik wil uit werken weet alleen nog niet zo goed welke ik ga maken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:32

Wendy15 schreef:
Op Instagram zag ik dat er van inktober nu een wekelijkse challenge is. Eerste week thema flight.
Ik heb hiervan geleerd dat ik potlood lijntjes niet meer weggegumd krijg nadat ik er met oost Indische inkt overheen ben gegaan :')

[ [url=m/lzrfrh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi :j.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:42

nenahdm, prachtig die tekening met het paard en de wolken! Vind het juist wel wat hebben dat het paard lijkt samen te smelten met de lucht en zou juist niet te veel het verschil tussen paard en achtergrond benadrukken.

Wendy15, wat leuk uitgewerkt! En herkenbaar, erachter komen dat er grijze potloodstreppen door de inkt zichtbaar zijn die niet weg willen heb ik ook al eens mee gemaakt :')

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:48

Nenahdm, ik vind de wolken achter het paard helemaal niet TE. Ik zie het meer als een 'krachtig' paard en een 'krachtige' achtergrond :D

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:55

Ik vind je paard en achtergrond eigenlijk hele mooi nena
Ik snap dat sommige vinden dat het samen te is maar ik vind de sfeer daardoor juist heel sterk, onheilspellende zo gezegd

Mijn beide projecten met de tweede laag olie
Afbeelding
Edit en m'n voeten :=

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:47

Wat een prachtige werken komen hier voorbij! Seven vind jouw olieverf werken echt prachtig <3

En nenahdm ik vind het paard met de wolken ook echt tof, waarmee werk jij?

sanneb: wat creatief en eigen, echt hele mooie schilderijen!

Ik wil me ook graag melden, mijn doelen zijn verder gaan met pastel tekenen, en naast paarden dit jaar ook een hond en kat getekend hebben.

Verder lijkt het me ook leuk te verdiepen in andere technieken. Met verf twijfel ik dan tussen acryl of olie. Wil daarmee ook graag dark fantasy dingen schilderen. Waar werken jullie mee en wat zou het beste voor mij zijn?

En iets van zwart wit werken met grafiet of met fineliner lijkt me ook leuk. Maar daar weet ik dus ook nog niks vanaf haha.

Mijn eerste pastel tekening van mijn overleden paard Y;( Ik ben met haar begonnen tijdens een workshop van Michelle_S hier op bokt. Echt super leuk! En ik heb nu een boek besteld van Realisme in Portret om mezelf verder te ontwikkelen, want sowieso kan de hals nog beter maar kwam echt niet verder dan dit resultaat. Laat haar zo, en hoop dan verder te ontwikkelen bij een volgend model.

Afbeelding

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:54

Dank je wel kyona :D
Jij gaat ook top zeg met je pastel werken ben benieuwd naar je volgende :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:57

Mooi zeg, urosa :D.

Quickly2003

Berichten: 293
Geregistreerd: 06-04-17

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:10

Ik ben niet echt goed in het tekenen maar wil het wel wat vaker gaan doen. In de hoop dat ik het iets beter kan volgend jaar :')
Laten we misschien beginnen met 1 tekening in de maand..
Afbeelding
Hier ben ik nu mee bezig. Tips zijn altijd welkom ;)