Citaat:
Marina’s gezicht kwam met een ruk omhoog.
“Hij kan met vogels praten? Wie is die Mike?” Paniek klonk door in Marina’s stem.
“Mike woont hier al zijn hele leven. Tenminste mijn hele leven,” verbeterde Sophie zichzelf.
“Hij woont een paar huizen bij me vandaan. Samen met zijn vader. Ik wijs hem wel aan als we hem tegenkomen op school. Zijn klas was vorige week op een excursie, maar ik dacht dat ze vandaag of morgen weer terug kwamen.”
Marina knikte alleen maar, ze staarde voor zich uit.
“Heeft zijn vader ook van die vreemde ogen? “ vroeg ze aan Sophie.
Sophie dacht diep na. Zoveel had ze niet met Mikes vader te doen.
“Volgens mij niet, ik dacht dat hij gewone blauwe ogen had. Ze lijken trouwens wel heel veel op elkaar.” Er verscheen een rimpel tussen Sophies wenkbrauwen.
“Misschien moet je zondag maar langskomen. Neem Floor mee dan komen we ze vast in het park tegen als we Floor uitlaten. Ze hebben zelf namelijk ook een hond en gaan iedere zondagmiddag naar het park.”
“Ik zal het thuis even overleggen, maar ik denk dat het wel goed is. Misschien wil Jack me wel even brengen, kan hij oefenen met autorijden.” Daar zou Jack vast geen nee tegen zeggen. Alhoewel Mnr. Tanner nog mee zou moeten als ervaren bestuurder, was Marina niet bang dat het niet zou lukken. Met een ritje in het vooruitzicht had ze Jack immers aan haar kant. Nadenkend over wat de zondag zou brengen liepen ze terug naar school.
Gelukkig werd het snel zondag. Ze hadden Mike niet gezien op school, dus het werd nu extra spannend. Zou het inderdaad dezelfde jongen zijn die ze naar zich had zien kijken. Marina had er de hele zaterdagnacht van wakker gelegen. Ook vond ze het bijzonder dat Sophie dacht dat hij met vogels kon praten. Maar misschien was hij wel anders en kon hij niet met zoogdieren praten zoals zij. Floor was ook enthousiast dat ze mee mocht. Ze was nog niet in het park geweest en verheugde zich er ontzettend op. Zoals verwacht reed Jack haar en Floor in het bijzijn van Mnr. Tanner naar Sophie toe. Deze stond al te wachten op de oprit.
De ochtend vloog om en ze hadden met zijn drieën enorme lol. Sophie vond het geweldig interessant wat Floor allemaal te vertellen had en Marina vertaalde alles met een grote glimlach.
“We moeten eens naar de dierentuin gaan!” riep ze ineens onverwacht uit.
Marina keek Sophie vragend aan.
“Niet ver hier vandaan hebben ze een hele grote dierentuin met een Sealife afdeling waar ze zelfs dolfijnen hebben. Zoogdieren genoeg, en wat zullen ze ons wel niet kunnen vertellen. Al die verhalen!! Ik neem mijn camera mee, misschien kun je ze wel vragen om voor me te poseren. Please??” Vol enthousiasme gooide Sophie haar relaas eruit. Ze keek Marina smekend aan met haar hoofd iets schuin en haar lippen geplooid.
Marina schoot in de lach.
“Je kijkt nu net als Floor als ze een koekje wil. “ Sophie keek Floor aan en vroeg aan de hond of dat dan ook werkte.
“Meestal wel,” antwoordde Marina voor de hond. “Als mijn ouders het oké vinden dat prima. Regel jij dan vervoer?” Sophie vloog haar nieuwe vriendin om de hals.
“Natuurlijk, we maken er een geweldige dag van. Dinsdagmiddag zijn we vroeg vrij en is het niet zo druk in de zoo. Zullen we dan gaan?”
“Mij best,” glimlachte Marina terug. “Maar zullen we zo richting park? “
Sophie stond op en samen liepen ze richting park, nadat Sophie haar moeder even had ingelicht. Toen ze opzij keek zag ze Marina’s gezicht strak staan van de spanning.
“Kop op meid. Hij vreet je niet op hoor. Misschien weet hij wel wat te vertellen over wie je bent.”
Gearmd met Floor aangelijnd tussen hen in gingen ze op weg.
Verwarring
“Floor vang!” Marina wierp de stok weg, maar Floor bleef stokstijf staan. Sophie was een ijsje voor hen beiden aan het halen, maar op aanraden van Sophie vroeg ze Floor dit soort dingen hardop. Dat doen alle mensen, was haar antwoord.
“Marina achter je,” hoorde ze Floor zachtjes zeggen.
“Wat is ..” begon Marina terwijl ze zich omdraaide. “.. er.” Maakte ze de zin in gedachten af.
Weer keek ze in dezelfde kleur ogen die ze iedere ochtend in de spiegel zag.
Een paar seconden keken ze elkaar aan.
“Ik had het dus wel goed gezien,” een zware, meer mannelijke stem drong Marina’s hoofd binnen. Ze knipperde met haar ogen terwijl Floor begon te janken.
“Dat hoorde ik, “zei Floor. Marina keek van de hond naar de jongen tegenover zich.
“Ik ook,” stuurde Floor haar gedachten terug.
De jongen tegenover haar deed een zeer verschrikte stap achteruit. Marina zag dat jongen wit werd en zijn ogen waren groot van verbazing.
“Kon jij mij horen?” fluistert hij.
“Ja,” zei Marina net zo verbaasd terug. “Maar hoe,” ging ze verder.
“Geen idee,” onderbrak de jongen haar.
Op dat moment hoorde Marina opgelucht Sophie’s stem.
“Oh, hoi Mike. Hoe is het? Waar heb je Duke gelaten?” Een grote witte herder kwam aangelopen.
“Ah daar is hij. Hoe is het jongen?” vroeg Sophie terwijl ze de hond aanhaalde.
“Dit is Marina,”ging Sophie verder tegen Mike. “En de hond heet Floor. Marina dit zijn Mike en Duke.”
Marina stak haar hand uit toen ze een duw van Floor voelde.
“Aangenaam,” mompelde ze.
Mike keek haar eerst indringend aan. Alsof hij haar gedachte probeerde te lezen.
“Inderdaad,” zei nu ook Mike terwijl een grijns op zijn gezicht doorbrak. “Zeer aangenaam kennis met jullie maken. Was die voor mij?” vroeg hij nog steeds grijnzend aan Sophie, kijkend naar de smeltende ijsjes in haar hand.
Sophie verschoot van kleur.
“Oh, neem de mijne maar, dan haal ik wel een nieuwe,” blozend en stotterend stond de stoere Sophie daar met de ijsjes in haar hand.
“Niet weer hè?” Hoorde Marina in haar hoofd. Ze keek naar Mike, maar deze stem was anders. “Ze loopt al jaren als een hondje achter hem aan. Ze is soms nog erger dan ik.”
Marina keek omlaag naar Duke die inderdaad met een zielige blik van Sophie naar Mike keek. Marina kon nog net een glimlach onderdrukken en zag ook Mike met zijn mondhoeken trekken.
“Inderdaad,” stuurde Marina terug. “Heel interessant.”
Waarop het hoofd van Duke omhoog schoot.
“Later,” hoorde ze Mike de hond zeggen. “Ik leg alles straks wel uit. Als ik dat kan,” kwam er zuchtend achteraan.
Terwijl Sophie terug ging om voor zichzelf een ijsje te halen, bleef Marina achter met Mike en de honden.
“Zullen we hier even gaan zitten?” Mike wees naar een picknicktafel, er stonden er verscheidene in het park.
“Waar kom je vandaan?” vroeg Mike haar.
“Wick, Engeland. We zijn hier naartoe verhuisd in de zomervakantie.”
“Samen met je ouders?” vroeg Mike verder.
Marina voelde haar gezicht kleuren.
“Ja,” zei ze. “Samen met mijn familie. Waarom wil je dat allemaal weten?”
“Ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik heb nog nooit iemand zoals jij ontmoet. Of moet ik zeggen iemand zoals ik?” Mike keek haar vragend aan.
“Ik wil gewoon weten wie je bent en hoe het kan wat jij doet. De dieren hebben geen geheimen voor me, maar jij bent het eerste mens dat ik kan horen. Zelfs mijn vader hoor ik niet. Kun jij je familie horen?” Mike bleef kijken hoe de kleur in haar gezicht van rood langzaam naar wit ging.
“Wil je daar geen antwoord op geven?” ging hij verder toen Marina bleef zwijgen.
Marina keek hem nu recht in de ogen.
“Ik ken je niet. Ik weet niet of ik je kan vertrouwen met wat ik weet,” of eigenlijk niet weet.
Dacht ze er vrij luid achteraan.
“Hoezo wat je niet weet?” vroeg Mike haar nu.
Marina begon boos te worden. Het was niet fijn als je gedachten niet privé waren, ze was nu dan ook heel blij dat ze niet de gedachten van andere mensen kon lezen.
“Nu blokkeer je me weer en hoor ik niets. Hoe doe je dat?”
“Ik heb geen idee,” antwoordde Marina naar waarheid. “Ik weet niet eens wie ik ben, ik hoopte dat jij mij dat kon vertellen.”
“Sorry,” zei hij. “Maar ik kan je niet helpen. Kunnen je ouders je niet meer vertellen?”
“Het zijn niet mijn echte ouders, ze zorgen voor me sinds ik ben gevonden op het strand in Wick.” Marina keek Mike hulpeloos aan.
“Sorry,” zei nogmaals. Hij keek om en riep naar Sophie om haar te bedanken voor het ijsje en liep toen met Duke weg.
“Ik moet eerst met mijn vader praten, je hoort nog van me.” Marina hoorde zijn stem in haar hoofd.
“Bedankt,” stuurde ze terug.
Sophie kwam aangesneld met een nieuw ijsje. Ze keek teleurgesteld.
“Moest hij weg?”
“Ja, sorry,” zei Marina. “Hij kon me helaas niet helpen. Zullen wij ook zo weer naar huis, ik ben bekaf.”
“Ja tuurlijk.” Zelfs Sophie klonk wat down.
“He kop op.”Marina stootte Sophie met haar schouder aan. “Dinsdag naar de zoo toch? Zullen we even wat leuke plaatjes voor je scoren.”
Sophie glimlachte alweer en gezamenlijk liepen ze terug naar Sophie’s huis.
Die avond aan tafel vertelde Marina over wat ze had ontdekt. De Tanners hadden wel gemerkt dat ze goed met dieren overweg kon, maar nu ze hoorden dat ze echt met ze kon praten vonden ze dat helemaal niet zo raar.
Jack keek haar wel vragend aan.
“Hoeveel heeft Floor precies verteld?” Hij zag dat Floor een poot over ogen sloeg en dat Marina hem niet aan wilde kijken.
“Ik zal niets door vertellen Jack,” zei ze beschaamd. De rest van de familie schoot in de lach. Ze vonden haar niet raar en gingen er mee om alsof ze erachter waren gekomen dat ze heel goed in rekenen was. Ze vonden het fijn dat ze een vriendin had gevonden, maar mnr. Tanner waarschuwde haar wel voor Mike.
“Je kent die jongen niet. Wij hebben geen idee wat je achtergrond is, maar als hij of zijn vader met je wil praten over jouw vermoedelijke afkomst dan wil ik graag dat je mij of Marian meeneemt. Wij zijn dan misschien niet je echte ouders, maar wij houden van je en willen niet dat iemand je verdriet doet.”
Marina keek haar vader met tranen in haar ogen aan. Voor het eerst sinds ze bij de Tanners was, voelde ze zich ook een Tanner.
“Dank je pap.” Bij het uitspreken van dat laatste woordje zag ze het gezicht van Jeff Tanner oplichten, ook Marian had tranen in haar ogen. Marina stond op en spreidde haar armen uit.
Marina bedacht zich niet en stapte in haar omhelzing.
Hoe verwarrend alles ook was, hier was ze altijd welkom, dit was thuis.
Water
Halverwege de nacht schrok Marina wakker. Ze keek op haar wekker, kwart over vier. Ze had nog zeker 2 uur slaap voordat ze eruit moest, maar ze wist ook dat van slapen weinig zou komen. Ze was ergens wakker van geschrokken, iets in haar droom. Rimpels verschenen op haar voorhoofd, maar hoe hard ze het ook probeerde ze kon zich het niet herinneren.
“Alsof dat wat nieuws is,” mopperde ze in zichzelf.
Ze stapte uit bed met het idee om in de keuken een glas melk te halen, op weg naar de keuken wierp ze een blik in de achtertuin waar het nieuwe zwembad lag te glinsteren in het maanlicht.
Van zwemmen werd ze rustiger, water had sowieso een kalmerende werking op haar. Zonder erbij na te denken opende ze de terrasdeuren en liep richting zwembad. Ze trok haar nachthemd en ondergoed uit en nam een duik in heldere water. Ze voelde de paniek wegtrekken en zette haar spieren aan het werk, met gemak zwom ze door het zwembad.
Jack schrok wakker van een luide plons. Floor zat al wakker naast zijn bed.
“Hoorde jij dat ook?” vroeg Jack aan zijn hond.
“Ja hoor,”zei Floor. “Dat is Marina.” Aangezien Jack de hond niet kon verstaan pakte hij een t-shirt en blikte uit het raam. Zijn kamer lag recht boven het nieuw aangelegde zwembad. Wat hij verbaasde hem. Er zwom iemand in hun zwembad! Het duurde een paar ogenblikken voordat hij besefte dat het Marina was en dat ze helemaal niets droeg. Vlug stapte hij bij het raam weg. Zijn ademhaling ging snel en hij voelde zijn hoofd rood worden.
“Doe gewoon Tanner,” zei hij boos tegen zichzelf. “Ze is je pleegzusje!”
Floor keek even op, maar legde haar kop al snel weer op haar poten en begon luid te snurken.
Toch was wat hij nu voelde allesbehalve broederlijk. Zijn nieuwsgierigheid won het van zijn verstand en weer deed hij een stap richting raam. Hij zag Marina stil op de bodem zitten, haar haar danste om haar heen als een sluier. Het is dat Jack af en toe een luchtbel naar boven zag komen anders had hij gedacht dat ze misschien verdronken was. Hij zag Marina langzaam naar het oppervlakte komen, zich aan de kant optrekken en een handdoek pakken. Tien ze haar haar uitwrong zag hij iets heel aparts. Een soort blauwachtige henna tatoeage in haar nek.
Hij sliep waarschijnlijk nog en dit was gewoon een rare droom. Hij wreef in zijn ogen en keek nog eens goed. Marina stond nog op dezelfde plek, maar trok nu haar nachthemd weer aan. Van de tattoo was geen spoor te bekennen.
Hoofdschuddend stapte Jack weer in zijn bed, hij wierp nog een laatste blik op zijn wekker waarbij zijn oog viel op zijn gelukssteen. Deze leek wel licht te geven. Een aquamarijnkleurig licht. Met een hoofd vol vragen viel Jack weer in slaap.
Heerlijk kalm stapte Marina uit het water en droogde zich af. Ineens kreeg ze het gevoel dat iemand haar bekeek. Ze schudde haar hoofd, natuurlijk niet het is half vijf ’s ochtends wie zou haar nu hier staan te bespieden. Rustig droogde ze haar lange haar en trok haar nachthemd weer aan. Ze voelde zich heerlijk uitgerust en klaarwakker. Ze nam de natte handdoeken mee en vervolgde haar weg naar de keuken voor een wel heel vroeg ontbijt.
Zo troffen haar pleegouders haar een uurtje later aan. Genietend van toast met jam een kop warme thee.
“Goh, jij bent er vroeg bij,” lachend gaf Marian haar een kus op haar wang.
“Ja, ik werd heel vroeg wakker en kon niet meer in slaap komen.” Marians blik gleed naar de naar de natte handdoeken die op een hoopje in de hoek van de keuken lagen. Marina voelde haar wangen langzaam kleuren.
“Ik heb vanochtend een duik genomen om wat rustiger te worden, ik had zo naar gedroomd,” legde ze haar pleegmoeder uit.
“Geen probleem meid. Weet je nog waar die droom over ging?” Marian keek haar vragend aan. Ondertussen hing ze handdoeken op zodat ze konden drogen.
“Nee,” zei Marina. “Ik weet alleen dat ik heel bang was, meer niet.”
“Misschien komt het wel door die Mike,” zei Julie die ondertussen ook beneden was. “Het klinkt als een engerd. Ik bedoel je kan zijn gedachten horen. Ieh!” Rillend van afschuw keek Julie naar Marina.
Marina, Marian en Jeff schoten in de lach.
“Nou, “ begon Marina. “Dat valt wel mee hoor. Eigenlijk is Mike is een hele knappe jongen om te zien.”
Met die laatste woorden stapte Jack ook de keuken in.
“Wie is een hele knappe jongen? Ik?” vroeg hij gekscherend.
“Goedemorgen lieverd,” Marian gaf hem een knuffel toen ze hem begroette. Jack probeerde de omhelzing zo stoer mogelijk te ondergaan. Jongens van 16 werden niet meer door hun moeder geknuffeld.
“We weten dat jij ook heel knap bent, maar Marina en Julie hadden het over Mike. Die jongen waar ze gisteren over vertelde,” legde zijn moeder hem uit.
“Owh,” Jack haalde zijn schouders op en ging iets minder vrolijk aan zijn ontbijt zitten. Wat mankeerde hem, vroeg hij zichzelf af.
“Lekker geslapen,” vroeg zijn vader hem nu.
“Ging wel,” antwoordde Jack. “Ik werd wat vroeg wakker door een rare droom.”
“Gut Marina ook al,” antwoordde Julie.
“Zoiets dacht ik al,” zei Jack en begon te eten. Het gesprek was voor hem afgelopen. Hij wist namelijk donders goed dat hij niet had gedroomd. Dat rare gevoel toen hij Marina vannacht had zien zwemmen was nu weer terug en Jack vroeg zichzelf nogmaals af wat hem in vredesnaam mankeerde.
Op school stond Sophie al op haar te wachten. Marina vertelde haar dat haar familie nu ook van alles op de hoogte was, inclusief het verhaal Mike.
“Gelukkig, “zei Sophie. “Ik ben steeds zo bang dat ik me verspreek.”
“Zolang je op school maar je mond houd is er geen probleem,” zei Marina.
Sophie stak lachend haar duim omhoog. Opeens voelde Marina een tinteling in haar nek, alsof er iemand naar haar keek, maar dan veel erger. Ze zag Sophie’s uitdrukking veranderen van vrolijk naar smachtend.
“Volgens mij komt Mike eraan.” Lachend stootte Marina haar vriendin aan.
“Hoe ...?” wist Sophie uit te brengen. Marina begon nu nog harder te lachen.
“Ik zag het aan je gezicht,” legde ze uit.
Marina draaide zich om en stond inderdaad oog in oog met Mike. Ze stond nog steeds verbaasd over het feit dat haar ogen echt exact dezelfde kleur hadden.
“Goedemorgen dames,” groette hij hen vrolijk.
Marina groette hem terug, maar die arme Sophie kreeg geen woord over haar lippen. Haar gevoelens voor de knappe Mike stonden op haar gezicht te lezen.
“Mijn vader zou je graag ontmoeten. Zou je deze week na schooltijd ergens tijd hebben?” Mike keek Marina aan.
“Ik denk het wel, maar mijn vader of moeder wil er graag bij zijn.”
“Geen punt, “ zei Mike nu. “Laat maar even weten wanneer het je schikt. Alleen woensdag lukt niet, dan heb ik training. Ciao!” Met een zwaai liep Mike weer verder.
Sophie wist nog steeds niets te zeggen en keek Mike zwijmelend na.
“Wat voor een training had Mike het eigenlijk over?” vroeg Marina aan Sophie.
“Zwemtraining, hij is aanvoerder van het zwemteam. Geweldig om te zien,” zwijmelde Sophie nog even verder.
“Dat geloof ik graag. Kom,” troonde Marina haar vriendin mee, “les begint.”
De maandag vloog om en ’s avonds sprak ze met haar ouders over wat Mike haar had gevraagd. Gelukkig had Mike haar zijn telefoonnummer gegeven, dus belde haar moeder om een afspraak voor later die week te maken. Marina hoopte vannacht lekker te kunnen slapen en verheugde zich op morgen, naar de dierentuin!