[SCH] Andante als eenhoorn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

[SCH] Andante als eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:20

Omdat ik niet het WWMPT-topic vol wil spammen toch maar een topic. :D

Ik zag in dat topic een hele leuke foto van Fnanne's paard Andante: http://img.photobucket.com/albums/v718/fanja/IMG_1033.jpg, en bij de stoere pose kreeg ik een leuk idee. Dat was meteen een mooie gelegenheid om eens wat nieuwe dingetjes uit te proberen die ik al langer wilde doen, zoals het werken met zout.

Voor wat de pose betreft heb ik wat "dichterlijke vrijheid" genomen en het plaatje iets veranderd. Om de borst beter uit te laten komen en hem nog wat stoerder te maken heb ik voor een gestrekte hals en een wat meer opgerichte houding gekozen. Om hem toch nog een beetje op Andante laten lijken, dus ik gebruik wel de aftekeningen en de voskleur. :)
Oh ja, en een hoorn, gespleten hoeven en lange sokken want dat is lekker cliché. :+ :D

Hij is dus nog niet af, en aangezien het een hoop geëxperimenteer is heb ik mezelf carte blanche gegeven om hem hopeloos te verprutsen als het nodig is. :+ Maar vooralsnog: so far, so good. :)

Hij is 24 bij 32 cm op 300 grams aquarelpapier, ik moet echt een groter blok gaan aanschaffen want ik weet nog niet hoe ik hier het oog en neusgat in moet gaan friemelen. :+

1: De achtergrond die nog aan het drogen is. Kleuren zijn voornamelijk vermiljoen, crimson, en een beetje burnt sienna. De sienna knalt eer een beetje teveel uit op de foto, hij komt nauwelijks boven de roodtinten uit. Je ziet hier dat het zout er nog opligt, dat kan er pas af als het helemaal droog is. Om te kijken hoe het effect uitpakt heb ik het er op verschillende momenten opgedaan, een beetje toen de verf nog heel nat was en ook nog toen het al meer opgedroogd was. Je ziet hier al de typische structuur naar boven komen. :)

Afbeelding

Overnacht laten drogen, en het zout eraf gehaald. Ik wilde dat heeeel voorzichtig doen met een extra zachte penseel, maar het zit zo vast dat je het er dus echt af moet krabben. :D De eerste foto is te bruin, deze is te paars. :+
Ik vind de structuur echt heel erg gaaf geworden. :j

Afbeelding

En zo ligt hij er nu bij. Ben tot nu toe heel tevreden over het plaatje, het ziet er echt uit zoals ik in mijn hoofd had en dat gebeurt niet zo vaak. Ik word ook een beetje handig in highlights aanbrengen door verf met de penseel weer van het papier af te 'trekken', dat zie je vooral op de borst en aan de rechterkant van de buik.
De kleuren lijken hier aardig op wat ze moeten zijn. :)

Afbeelding

Volgende klusje worden de voorbenen. Tips and trics (voor de onmogelijke staart) zijn altijd welkom. :)

_MV_

Re: [SCH] Andante als eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:26

Wauw, echt heel mooi!
Heb geen tips of truukjes, ben namelijk niet zo creatief!
Vind de pose van het paard en de kleur heel gaaf, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Veel succes verder.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:37

Je gaat echt super goed!! vind hem al erg mooi worden!!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:07

Erg mooi, geeft een leuk effect dat zout :j Ben benieuwd hoe hij kwa kleur gaat worden, lijkt me moeilijk om het niet te flets te laten zijn aangezien je het er niet lekker dik op kunt smeren? := Ben benieuwd hoe deze gaat worden :j

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:05

De onderste plaatjes laden niet op mijn slome pc :(
Maar je opzet is erg geslaagd en je hebt er een gezonde dosis fantasie aan toegevoegd. Ik weet niet welke kleur je Andante gaat geven (omdat ik het laatste plaatje niet zie), maar bij die voskleur was een donkere achtergrond misschien sterker geweest.
Hoe bevalt dat zout op papier? Gaat het er niet van kapot? Ik dacht dat het alleen op doek kon, maar blijkbaar pakt het ook op aquarelpapier.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 09:46

Wat zitten er vreemde halve zinnen in de openingspost, volgens mij is er iets verkeerd gegaan bij het editten. :=

Bedankt voor het compliment Pruttel. :)

Janique, thanks. :) lekker dik smeren kan inderdaad niet. :D Maar je kunt aan de andere kant ook weer dingen doen die met acryl of olieverf weer niet kunnen. Het is inderdaad niet zo dekkend als acryl of olie, maar de kleurintensiteit hangt volgens mij ook af van de hoeveelheid pigment in de verf. :)

Capriole, misschien dat de *link* van de laatste afbeelding het wel doet? :) Ik heb eerst gedacht aan blauw of groen als achtergrondkleur, maar ik wilde toch eens kijken of het met rood juist extra kon knallen. Als deze goed uitpakt wil ik een soort serie met verschillende kleuren achtergronden doen. Het papier houdt het goed met het zout, maar ik denk dat lichter papier inderdaad kapot gaat als je het er af moet krabben.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:14

Nu laden ze bij mij wel en die laatste is ook echt de moeite. Ik ben benieuwd hoe die eruit gaat zien als ie helemaal uitgewerkt is.
Ik heb nog wel referentiefoto`s voor je serie in de aanbieding als je op zoek bent trouwens. O:)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:56

Eindelijk iemand die ook eens iets gaaf doet met aquarel. :)
Het ziet er echt indrukwekkend uit, en ben hartstikke benieuwd naar de volgende update. Techniek heb je zo te zien wel door. :) Eerst water, dan verf, en het teveel eraf halen of laten uitlopen. Vlekkenspel in de vacht is echt super goed zo en de experimenten met het zout zijn ook zeker niet slecht. :) Doe zo voort! :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:07

Ik vind het leuk om te zien hoe je lekker probeert met aquarel en telkens weer iets nieuws doet. :)

Ik vind het er veelbelovend uitzien en wacht gewoon rustig af zonder teveel mijn mening nu al prijs te geven. :P

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:40

Leuke opzet al. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Met zout werken geeft idd leuke effecten. Ik veeg het er altijd gewoon met mijn hand af, als het droog is.
Ik denk dat ik zelf voor een blauw-groene achtergrond had gekozen, om Andante er meer uit te laten springen. Maar deze achtergrond kan natuurlijk ook heel leuk uitpakken, als je straks verder bent. Ik blijf volgen ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:16

Weer een update, ik ben zo druk met studeren dat ik te weinig tijd heb gehad om hier weer even rustig voor te gaan zitten. Over de benen ben ik tevreden, met name de knieen zijn beter gelukt dan ik had gedacht. De witte tussenlijntjes moet ik nog wegwerken, dat laat ik even wachten tot de verf wat gedroogd is. :)

De staart is.... niet zo heel erg naar m'n zin. De draaiingen en de kleuren zijn wel zoals ik voor ogen had, ik wilde alle gebruikte kleuren er in terug laten komen. Maar het geheel vind ik toch een beetje een grauwe mengelmoes geworden. :+ Kijken of ik er nog wat aan kan fiksen. :D

Next: fill in the details. ;) :):)

Afbeelding

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:39

Dit gaat zéker de goede kant op!
De dynamiek is heel passend, de kleuren passen heel goed bij elkaar en de compositie is gewoon echt prachtig!
Ga zo door!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:12

Volgens mij is hij af! :D

Ik heb een paar extra fijne penselen gehaald om de details in te kunnen vullen. De staart is volgens mij aardig opgeknapt door er een paar extra banen met veel pigment op te leggen. De kleine randjes wit rond de benen vond ik eigenlijk toch wel leuk staan, dus die heb ik bewust zo gelaten. Ik heb erg zitten tobben met de benen, eerst waren ze gewoon wit omdat het alleen papier was. Toch was dat een beetje kaal, met paars en roze heb ik er wat schaduw en diepte aan toegevoegd.

JoSav, ik ben inderdaad heerlijk aan het experimenteren. :j Het kopiëren van foto's in grafiet begon me toch een beetje te vervelen op den duur. Wat ik ook heel leuk vind is dat je zo ongelofelijk veel kan vinden aan uitleg en mogelijkheden op het internet, daar krijg ik dan echt zin van om het zelf te gaan proberen. :D

Er is nog een hoop voor verbetering vatbaar, maar ik ben er aardig trots op geloof ik. :o 8-)

Afbeelding

En een close-up van het hoofd. Let wel, dit is enorm opgerekt, van het puntje van de neus tot de kaak is het op het origineel maar 3,5 centimeter. ;)

Afbeelding

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:37

3,5 cm? Nou dan bewonder ik je echt om dat prutswerk. :))
Hij is echt heel erg mooi.
Als je hem zo uitvergroot ziet, valt het wel op dat zijn hoorn niet juist staat. Maar in de volledige versie valt dit echt niet op. :) Echt heel knap !

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:34

Wow :wow:
Erg mooi geworden zeg! Al die kleuren passen goed bij elkaar.
De staart is ook super geworden.
Ja, erg mooi werk +:)+

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:46

marjoke schreef:
3,5 cm? Nou dan bewonder ik je echt om dat prutswerk. :))
Hij is echt heel erg mooi.
Als je hem zo uitvergroot ziet, valt het wel op dat zijn hoorn niet juist staat. Maar in de volledige versie valt dit echt niet op. :) Echt heel knap !

Dat wilde ik dus net zeggen,
maar mij viel het wel al op in het klein :j
Behalve dat ene detail vind ik m echt heel mooi geworden!
Ik ben wel heel benieuwd hoe de kleuren van de achtergrond nou echt zijn,
want op sommige foto's vind ik het vreselijk en op sommige geweldig... frustrerend :')

Ik vind ook de hoorn heel mooi gedaan en de manen en staart,
en die hoeven! :~ echt geweldig effect!
en dat witte er omheen, heeft inderdaad wel wat.
ik ben er nog niet uit wat ik daar van vind :+
wel leuk denk ik... :P

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:35

Waarschijnlijk ligt dit aan mij, maar die hoeven; dat hoort zo?
Om de een of andere reden geeft mij dat een gek gevoel, stel je voor dat je paard zulke hoeven had :=
Wel Super gedaan verder, heel precies ook!
Verder ga ik mee met TE5 wat betreft het witte, heb het gevoel dat het de benen er hoekig uit laat zien..

En ook ik ben stiekem heel benieuwd naar de echte kleuren van de achtergrond ;)

Afterall, wel een toppertje zo +:)+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:03

Had de hoorn toch iets lager gemoeten? Ik dacht dat hij zo ongeveer wel goed zat. Willen jullie de volgende keer wel even van te voren aangeven als er een hoorn niet goed zit. :') De kleuren zijn echt een ramp om op de foto te zetten. :\ Heb nu lamplicht, buiten en met flits én combinaties daarvan geprobeerd, maar ik krijg hem niet zoals ik wil. Het houd een beetje het midden tussen de laatste en de op één na laatste versie. :)

Thanks Majorke, ik moet nog even dooroefenen voordat ik er net zo handig mee ben als jij denk ik, maar ik vind het wel onwijs leuk materiaal om mee te werken. :j De volgende schets ligt al klaar, ik wil graag ook wat gaan proberen met maskeervloeistof.

JoSav, ik ben benieuwd wat je er nu van vindt. :D Ik ben inderdaad heerlijk aan het experimenteren. Ik werd er toch een beetje flauw van om alleen maar grafiet te doen en precies foto's na te maken, dit is echt heerlijk!

Fijn dat de kleuren prettig kijken Babe. Ik dacht in het begin dat het met rood en bruin misschien wat eentonig zou worden (maar goed, toch proberen. :P ), maar door toch verschillende kleuren te gebruiken en die weer terug te laten komen is het denk ik aardig gelukt.

TE5, het is misschien net het de rechtergvoorknie? Die oogt inderdaad iets te scherp nu je het zegt, daar haal ik nog een beetje af.

Mrie, normale paarden hebben inderdaad niet zulke hoeven (en ook geen hoorns over het algemeen ;) ). Bij eenhoorns worden ze echter wel vaker zo afgebeeld. Ook staarten zoals een koe die heeft of een sik en baard worden gedaan, maar dat vond ik bij dit plaatje niet zo passen. :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:18

Wauw Elanor, wat heb je Andante práchtig neergezet zo!
Ga alsjeblieft door met experimenten, ik vind het echt geweldig. :D
Qua kleurgebruik spreekt dit schilderij me meteen al aan, de kleuren versterken elkaar heel mooi en Andante springt er goed uit.
De compositie vind ik echt gaaf, heerlijk dynamisch en origineel. Heel leuk hoe je het een en ander eraan veranderd hebt.
Al met al een prima werk, ik kijk al uit naar de volgende. :j

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:53

Hij is erg leuk geworden. De kleuren zijn mooi zo (al had ik een wat meer afstekende achtergrond gekozen).
De witte lijntjes zijn ook prima zo. Idd bij dat ene been iets meer afvlakken, zodat hij daar wat minder hoekig is.
En jammer dat de hoorn net niet recht zit. Die had meer in dezelfde richting als de hals moeten lopen. Hij staat er nu wat haaks op. En ik heb even naar boven gescrolld, maar op de tekening valt dat niet zo op. Het valt eigenlijk pas op, nu hij is ingekleurd.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:14

De hoorn staat met zijn 'wortel' wel op de juiste plaats hoor, dat is het niet. Maar de punt moest meer naar rechts. Snap je? Nu staat de hoorn scheef ;) . En ik had het wel op voorhand gezegd, als het me wel opgevallen hoor. Maar had het dus nog niet eerder gezien. :)

En ach.. Alles moet je leren. Ik vind dat je toch erg vooruit bent gegaan hoor. Als ik dit vergelijk met je vorige werken.. Dit is al van serieuze kwaliteit! Veel oefenen en veel proberen, en dan vind je vanzelf wat mooi is en wat niet.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:26

Om eerlijk te zijn vind ik de hoorn niet zo. Hij is idd scheef, maar ik vind hem vooral niet zo bij het geheel passen. Misschien dat dat komt omdat hij scheef is, dat vind ik moeilijk te zeggen zo. Dan zou ik even moeten photoshoppen. :)
In tegenstelling tot bijv Kimmes, vind ik je achtergrond juist uitermate goed gekozen. Ik denk dat ik je werk stukken minder had gevonden met een achtergrond in een andere kleur. Juist omdat je niet extreem veel diepte hebt gemaakt qua kleur, en dus meer in bij elkaar liggende tinten (super die paarse accenten in de manen) is een rode achtergrond een veel bijpassendere keuze dan een koelere tint.
De witte omlijning vind ik goed passen, behalve bij de aanhechting van de voorbenen. Verder zie ik idd ook heel goed de vooruitgang. Zeker door blijven gaan!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:19

Bedankt voor alle uitgebreide commentaren allemaal. :)

Ik zie nu inderdaad wat jullie bedoelen met de hoorn, hij had iets meer gekanteld moeten zijn. Ik snap jouw opmerking ook JoSav, ik had het ook zonder hoorn kunnen doen en dan was het waarschijnlijk toch een goed plaatje gebleven. Misschien zou hij beter zijn uitgevallen als hij iets meer 'glow' eromheen had gehad, hij lijkt nu ook wat weg te vallen in de achtergrond. Daarvoor had ik echter te weinig papier wit gelaten bij de achtergrond. Ik ben nu bezig met een non-eenhoorn in elk geval. :D

Kimmes, de kleuren zijn zoals JoSav zegt bewust zoals ze zijn. :) Een wat beperkt palet met kleuren die dicht bij elkaar liggen. Ik vind het een hele fijne combinatie, en heb het idee dat het elkaar zo versterkt en een bepaalde sfeer geeft.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:03

Ik bedoel ook niet, dat ik het niet mooi vind, hoor. Ik ben zelf van veel kleur en daarom zeg ik ook, dat IK daar voor gekozen zou hebben ;)
Ik vind het een mooi geheel zo met een mooie warme sfeer :j

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:30

Wat een gaaf plaatje is dit geworden!
Over de hoorn ben ik het eens met de rest, ik zou de halslijn laten overlopen in de hoornlijn, inclusief de kromming erin, om zo een mooi geheel te krijgen.
Die koeievoetjes zijn ruig! :+: