verzorger??? neee bijrijder...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveChamp

verzorger??? neee bijrijder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 13:57

Hallo,

Ik maak dit topic aan omdat ik het even van me af moest schrijven... Ik heb sins een maand een bijrijder voor mijn pony waar ik zelf niet meer op kan. Bij deze noem ik mijn bijrijder even B.

Het begon dus ong een maand geleden. B kwam kijken en mijn pony uitproberen (hij zocht een verzorg pony maar dit is voor mij een berijd pony). B zou anderhalf jaar rijervaringen hebben op een manege. Ik had iets meer kwa kunnen verwacht maar okee mijn pony is goed voor beginners dus ik vond het wel kunnen. Hun hadden zich de volgende dag gelijk bij de ponyclub ingeschreven, ik zou even gewacht hebben maar omdat ze heel makkelijk is zag ik geen probleem.

Maar nu loop ik tegen een paar dingen aan.. Hij is mijn pony niet de baas en denk alleen aan rijden. Nou goed dan een bijrijder maar ik heb nog steeds me handen vol aan de pony in de verzorging.

Nou had ze gister een klein wondje en met rustig rijden had hij wel naar de les gekunnen maar B kan niet rustig rijden en galoppeert het liefst alleen maar. Ik heb dus gezegd dat het niet ging. Nou was dat niet het enige... Hij kwam ook met sporen aan en dan van doe sporen met een groot knobbelje achter, opzich niets mis mee als je een paard heb die ze nodig heeft en je er zelf ook mee kan rijden. Maar B rijd als een beginner en de pony is veelste voorwaarts dus ik zag geen reden voor sporen (Ze zijn aangeschaft zonder overleg met mij)

Nu weet ik niet goed wat ik moet doen.. Dat het nog een beginner is vind ik niet erg maar ik wil meer aandacht aan mijn sportpaard en de anderen willen besteden wat ik dit geval nog niet echt lukt. En ik vind dat het tussen B en mijn pony ook niet echt goed gaat. Ik weet dus even niet wat een slimme beslissing of oplossing is. Ik ga hem van de week helpen met zijn zit.

Maar nu vind het best 'moeilijk' (eerder eng) om te zeggen dat hij iets niet mag zoals sporen en stond dus ook te trillen, en nu ik dit schrijf ook. Ik denk persoonlijk dat als hij een goede band met mijn pony heeft het wel goed zou gaan maar dit gaat zo niet langer.

Sorry als het een beetje lang is of als ik iets vergeten ben. Als het niet duidelijk is mag je het altijd vragen en ga ik me best doen het duidelijk te maken.

Anoniem

Re: verzorger??? neee bijrijder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:27

Als jij er geen goed gevoel bij hebt, afkappen en de deur wijzen.

Zo te lezen is deze bijrijder er pas net en heb je nu al geen controle meer erover. Dan zijn er vast wel andere lieve kinderen die er leuk mee kunnen rijden.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 15:29

chelle_dora schreef:
Als jij er geen goed gevoel bij hebt, afkappen en de deur wijzen.

Zo te lezen is deze bijrijder er pas net en heb je nu al geen controle meer erover. Dan zijn er vast wel andere lieve kinderen die er leuk mee kunnen rijden.

Ik heb hem duidelijk gezecht dat ik geen sporen wil hebben. Maar ik vind het ook sneu om hem nu weg te sturen want ze hebben een lidmaatschap voor een jaar betaald..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:00

Mwah, zoals ik het lees is het niet alleen de sporen maar ook het ongecontroleerd hard rijden toch?

Dat zij dan gelijk het lidmaatschap voor een vol jaar hebben gekocht, dat hebben ze zelf gedaan natuurlijk, je zegt zelf ook al dat je zelf had gewacht. Dat is een risico wat ze zelf hebben genomen, als het paard morgen dood omvalt hebben ze ook lidmaatschap voor niets :+

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 16:06

chelle_dora schreef:
Mwah, zoals ik het lees is het niet alleen de sporen maar ook het ongecontroleerd hard rijden toch?

Dat zij dan gelijk het lidmaatschap voor een vol jaar hebben gekocht, dat hebben ze zelf gedaan natuurlijk, je zegt zelf ook al dat je zelf had gewacht. Dat is een risico wat ze zelf hebben genomen, als het paard morgen dood omvalt hebben ze ook lidmaatschap voor niets :+

Hij heeft der helemaal niet onder controle. De pony heeft uit zijn eigen al een pitte galop die ik er zelf ook niet uit heb gekregen. Ik heb zelf ook nooit een echte klik met de pony gehad (mijn moeder heeft hem ooit gekocht voor der eigen paard als gezelschap en ik ben er later op gaan rijden) maar ik kon hem wel onder controle houden. De pony is echt niet moeilijk en is geschikt voor beginners maar ik vind dit wel een beetje erg worden zonder vooruitgang..

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:03

Hee Kimb! Hoe gaat het er nu mee? Kom het nu pas tegen op Bokt :')
Hoe vond ie het?

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 22:53

Hij stribbelde wat tegen maar toch gedaan. Hij is wel gevallen maar daar leert hij van. Hij houding was gelijk al wat beter

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:43

Jhk -> yrt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:52

Je zou ook kunnen zeggen: vanaf nu rijd jij alleen nog lessen, niet zelf meer. Daarnaast kun je hem ook best zeggen dat je wil dat hij meehelpt met de verzorging. (maar dan iets vriendelijker verwoord :') )

XstormX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:02

ik denk dat hij niet de juiste persoon is zo te horen want je hebt er eigenlijk geen voordeel aan alleen dat je pony beweging krijgt maar hoe.. Ik zou als ik jou was een andere bijrijder zoeken hoe moeilijk dat ook is succes !

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:04

je zult gewoon eerlijk moeten zeggen hoe je erover denkt. Communiceren jullie niet?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:05

Eerst meehelpen in de verzorging, daarna pas rijden.
Probeer echt wat meer voor jezelf en jouw pony op te komen!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:10

Nou, die is wel heel enthousiast, wel jammer dat het ten koste gaat van zijn verantwoordelijkheid gevoel en het overleggen.
Hij klinkt als iemand die jong is en te weinig ervaring heeft en eigenlijk nog niet klaar is om deze verantwoording te dragen. Ik zou er persoonlijk mee stoppen(of een laatste waarschuwing geven na een goed gesprek met eventueel zijn ouders erbij), al heeft hij een lidmaatschap betaald. Als ik het zo lees heeft hij dat gewoon te snel gedaan, zelfs zonder overleg..

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:15

Bij mij was het: eerst mesten dan rijden! Leuke werk komt na het stomme!!
Anders de deur wijzen

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:18

Meid, het is JOUW pony. JIJ moet helemaal tevreden zijn met hoe jouw pony behandeld en bereden wordt.

Voel je je er niet goed bij (zoals blijkt uit dit topic)? Dan zoek je iemand anders. Iemand die net zo graag knuffelt en verzorgt als rijdt. En er zijn tig anderen te vinden die ook nog eens veel beter kunnen rijden. Succes!

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:24

Gelijk de deur wijzen vind ik een beetje grof waarschijnlijk weet B niet eens wat hij fout doet hij heeft geen verstand van paarden en snapt niet wat hij fout doet.

Je zult hem misschien wat meer moeten gaan begeleiden. Ik snap dat dit niet de bedoeling is van een bij rijder maar dan heb je daarna plezier van. Ik vind het goed dat hij gelijk les heeft genomen.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:32

Ik heb hem gister begeleid en toen is hij ook gevallen. Hij moest van mij zonder zadel en galop liep ik mee. Toen wou hij zelf galoperen en dat mocht en toen maakte hij dezelfde fouten. Dit heb ik hem uitgelecht. Maar hij vond dat hij niet sireus zonder zadel kon rijden. Ik wil het nog even aankijken want hij verdiend een kans maar het moet wel beter gaan.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:34

Kim, jou paard dus jou regels!
Het is heel simpel, jij bent de baas dus jij bepaalt wat er gebeurd.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:35

Hoe oud is de jongen?

Jouw pony > jij bent de baas.
Ik vind dat hij al blij mag zijn met deze kans. En een beetje verzorging hoort erbij!
Beetje overmoedig van hem om ook steeds te willen galopperen, terwijl je dit niet een goed kan. Eerst basis in stap en draf.

Livana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:38

Vrienden van mij hebben ook een pony en daar rijden twee hele lieve leuke meisjes op die gewoon doen wat je vraagt.... Ik zou zeker ook zoiets zoeken. Ze hebben der toch maar zelf voor gekozen om dat lidmaatschap te betalen.

Wat zeggen je ouders ervan?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:40

ik mis de ouders van de bijrijder een beetje in het verhaal? heb je die ooit gesproken en daaraan ook duidelijk gemaakt wat je verwacht?
ik denk dat je ook aan hen moet duidelijk maken wat het probleem momenteel is en wat er aan te doen. Ook aan hen zou ik benadrukken dat er toch ook wat meegeholpen moet werken met het werk naast het rijden en dat bv sporen kopen zomaar niet kan.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:43

De moeder vind ook dat hij moet luisteren maar zelf houd ze zich er beetje buiten omdat hij naar mij moet luitsteren. Ik heb toestemming om boos te worden en als hij bij mij stopt gaat hij naar ds shetlander van de staleigenaren. Hij is 13 maar ik wil nog tot eind de vakantie afkijken. Ook omdat ik straks lang moet reizen wil ik dag hij zelf standig kan. Ik heb straks paarden te verzorgen op 2 plekken en school en het huishouden thuis dus dan zat aan me eigen. En ik weet dat als ik dan niet stop het met zelf slecht gaat aflopen. Welaat ik hem meer klusjes doen.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:44

Ik vind het wel knap dat die jongen door heeft dat hij zelf niet heel ver komen zal, en er voor kiest om met begeleiding (aka les bij de ponyclub) te rijden. Dit moet hij alleen wel in overleg doen.
Het is jouw pony, dus jij bent de baas.
Ik heb zelf namelijk ook wel eens deze fout gemaakt, en ben blij dat ik nu alles in overleg doe. Voor mij meer rust en de eigenaar heeft ook echt het gevoel dat zij de eigenaar is. Ookal ben ik degene die op haar paard rijd en zij zelf niet.
Maat dit moet je wel aan B uitleggen. Maak ook regels, die besproken worden, dat is veel fijner dan jezelf op te zitten vreten omdat je nu niet weet wat je doen moet.
En ook met de ouders van B spreken. Hij is hun zoon en ook zij moeten weten waarvan kind aan toe is. Een bijrijder/verzorger geeft je misschien meer tijd voor je andere paarden, maar je krijgt er ook een verantwoordelijkheid bij...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:47

Iruss94 schreef:
Gelijk de deur wijzen vind ik een beetje grof waarschijnlijk weet B niet eens wat hij fout doet hij heeft geen verstand van paarden en snapt niet wat hij fout doet.

Je zult hem misschien wat meer moeten gaan begeleiden. Ik snap dat dit niet de bedoeling is van een bij rijder maar dan heb je daarna plezier van. Ik vind het goed dat hij gelijk les heeft genomen.

Ervaring of geen ervaring, hoeveel geef je om zo'n dier als je het liefst de hele tijf galoppeert en de verzorging niet zo belangrijk vindt?

Ik heb liever iemand die weinig ervaring heeft maar duidelijk pony op eerste plek zet, en liever te voorzichtig is, dan iemand met meer ervaring die alleen aan zichzelf denkt. In dit geval heb je iemand die eerst aan zichzelf denkt vóór de pony, plus amper ervaring. Er zijn zoveel betere verzorgers/bijrijders denk ik dan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:47

Misschien had je het beste van te voren duidelijke afspraken kunnen maken over hoe en wat, maar dat is achteraf.
Ik denk wel dat je hem uit moet gaan leggen dat er meer bij een pony komt kijken dan alleen rond crossen. Het stukje verzorging hoort er zeker ook bij. Daarnaast denk ik dat je wel kunt zeggen dat sporen bij de pony totaal overbodig zijn.
Het lijkt mij een goed plan om samen om tafel te gaan zitten en duidelijk te zeggen wat je van B verwacht en wat hij van jou mag verwachten. Dan is het voor beide partijen duidelijk en los je het op voordat er echte conflicten ontstaan.. Ik weet niet hoe oud jij bent en hoe oud B is maar anders is het misschien een goed idee om de ouders erbij te hebben.