Transformatie, van puppypony naar powerhengst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

Transformatie, van puppypony naar powerhengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 18:41

maar dan in merrie vorm... :+

ong een jaar geleden werd mijn droom eindelijk werkelijkheid... een eigen pony! <3 Ik spaarde mijn hele leven lang (letterlijk) al voor een eigen pony. Toen had ik eindelijk het geld bij elkaar en kon ik mijn droompaardje gaan uitzoeken <3 *\o/* Dus heel marktplaats, sporthorses en bokt afkijken naar een leuk paardje voor me, ondertussen had ik een advertentie aangemaakt dat ik een pony zocht zodat de eigenaren mij konden uitkiezen. Dat vond ik een fijn gevoel omdat ze mij dan blijkbaar een perfect baasje vonden voor hun pony. Na een paar dagen kreeg ik een mailtje dat ze een leuke pony genaamt Honey voor mij hadden. Dus ben samen met mijn moeder wezen kijken maar het paardje bleek te maaien met de voorbenen, dus toch maar niet gedaan. Ondertussen had ik ook nog een ander mailtje gekregen van iemand die ook een hele leuke pony te koop had staan, maar deed daar toen niets mee, want ik had die andere pony nog op het oog (was toen nog niet wezen kijken). Maar toen toch maar later terug gemaild dat ik de pony toch wilde bekijken, mede omdat hij heel dichtbij stond (kwartiertje van mijn huis). En dat was maar goed ook :D In het mailtje stond ook nog een filmpje van haar:

Toen we bij Honey aankwamen mochten we haar eerst uit de wei halen, dat deed ze heel lief. Daarna gepoetst en opgezadeld, ook allemaal heel goed. Daarna werd ze eerst voorgereden en daarna mocht ik er zelf op. Was wel wat spanning maar toch werd ik verliefd op dr :D

tijdens het proefrijden
Afbeelding

Afbeelding

Dus na de ontmoeting een paar dagen nagedacht en toen was ik er zeker van: dit wordt mijn nieuwe maatje! :D Na de onderhandeling werd ze de volgende dag nog gebracht :D ik was echt zo blij!

toen Honey aankwam:
Afbeelding

met mijn (verzorg)shetlander die een half jaar helaas alleen heeft gestaan vanwege overlijden van haar weidemaatje...
Afbeelding

Afbeelding

we hebben in die periode ook lekker gereden, nou ja, lekker.... wat schaam ik mij zeg als ik deze foto's zie... :n
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na die periode ging alles mis... Honey begon kreupel te lopen en we wisten de oorzaak niet.. het ging met ups en downs, de ene dagen liep ze gewoon zuiver maar daarna weer onregelmatig. Dus na een paar weken toch maar de dierenarts gebeld en een kreupelheidsonderzoek gedaan. Ze vertrouwden het niet en wilden foto's maken. conclusie: Honey heeft een heeeele lichte vorm van artrose in haar linkerkogel -O- Dit kwam doordat haar hoeven niet recht stonden (hebben we niet gemerkt en de hoefsmid ook niet? :? ) het was nog absoluut niet erg dus een schema meegekregen van de dierenarts en aan de slag met opbouwen! eerst moesten we 3 dagen lang 10 minuten rechtuit wandelen, daarna 3 dagen 12,5 minuut wandelen en zo door tot de 25 minuten. Daarna mocht ik onder het zadel 3 dagen lang 10 minuten stappen en ook zo door tot de 25 minuten. Daarna draven en zo door.

Ondertussen was Honey een heel stuk aangekomen. :o Ze mocht niks anders dan wandelen en in de wei dus slanke pony werd dikke pony :o Ik heb toen foto's gemaakt met het zadel erop, ik heb er toen natuurlijk niet op gereden, want dat mocht ze nog niet.

oef wat is ze hier dik zeg 8)7 (de neusriem zit hier veel te laag, was de eerste keer dat ze dit hoofdstel om had en na deze foto gelijk een paar gaatjes ingeprikt) het is trouwens hetzelfde zadel als op de vorige foto's! :roll: :oo
Afbeelding

maar we gingen trainen, trainen en nog eens trainen! Strak het schema aangehouden en sinds ong. 2 maanden hebben we weer les! En ik moet zeggen, ze is heeeel goed veranderd! *\o/* <3

een paar weken geleden:
Afbeelding

Afbeelding

en een paar dagen geleden! :D ons rijden is absoluut nog niet perfect, maar we hebben nu ongeveer 9 lessen gehad en daarvoor heeft Honey nog nooit les gehad, dus wees alsjeblieft lief :) We moeten beide nog ontspannen onder en in het zadel, ik heb de neiging om mijn adem in te houden en mijn handen vast te zetten, Honey vind het nog heel moeilijk om rustig te lopen en los te laten. We zijn nu vooral bezig met ontspanning en aanleuning, maar toch is dit wel een heule verbetering van vorig jaar :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=55FAEB64

en nog een filmpje waar we gingen springen, deze hoogte hebben we maar 1x gesprongen en gaan voorlopig meer bezig met de techniek dan met hoogte :) let niet op mijn stem trouwens :Y)
https://www.youtube.com/watch?v=6RRZExdshDQ

Ze is veranderd hè? :D Ik ben heel erg trots op haar. We blijven meer en meer groeien als combinatie en willen over een tijdje (als ze er klaar voor is, wat ze nu nog niet is vind ik) een keer een wedstrijdje doen, gewoon voor de ervaring :) Respect als je dit allemaal gelezen hebt, laten jullie een reactie achter? Zouden we leuk vinden! :D

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5623B502

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56263331
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen

Anoniem

Re: Transformatie, van puppypony naar powerhengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:46

Leuke pony, en wat is dat bruine hoofdstel gaaf! :D Waar heb je die vandaan?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 18:51

Deetjeeuh schreef:
Leuke pony, en wat is dat bruine hoofdstel gaaf! :D Waar heb je die vandaan?

dankjewel! :D Hoofdstel is van budgethoofdstel.nl maar zie nu dat ze hem niet meer hebben...

oh nog 1 ding, als iemand toevallig tips heeft om haar nog iets meer af te laten vallen, hoor ik ze graag! :D

niemand die het leuk vind om te reageren...? :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de EDIT knop gebruiken

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:28

mijn bijrijdpaard is ook te dik, hij krijgt nu alleen nog ruwvoer en dan de helft van wat hij kreeg (half net gevuld) in een slowfeeder, verder staat hij de hele dag op de weide met erg kort gras, wat ook kan helpen is een graasmakser waardoor ze alleen kleine plukjes gras kan pakken. en ja veel bewegen.

Je noemt zelf de verbeterpuntjes al op, meer ontspanning.

probeer je handen iets hoger te houden en geef haar iets meer de ruimte, zoveel als nodig maar met contact en probeer meer met je zit te rijden, verder heb je al lessen en gaan jullie zeker wel voorruit dus heel veel succes :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:33

Springen met een pony met artrose in kogel?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:50

Strasshorse schreef:
mijn bijrijdpaard is ook te dik, hij krijgt nu alleen nog ruwvoer en dan de helft van wat hij kreeg (half net gevuld) in een slowfeeder, verder staat hij de hele dag op de weide met erg kort gras, wat ook kan helpen is een graasmakser waardoor ze alleen kleine plukjes gras kan pakken. en ja veel bewegen.

Je noemt zelf de verbeterpuntjes al op, meer ontspanning.

probeer je handen iets hoger te houden en geef haar iets meer de ruimte, zoveel als nodig maar met contact en probeer meer met je zit te rijden, verder heb je al lessen en gaan jullie zeker wel voorruit dus heel veel succes :)

Dat is wel een goed idee! Ze staat nu ook op heel kort gras en krijgt om de 2 dagen een meter gras erbij (strookbegrazing). We zijn nu veel bezig met bewegen, de dierenarts zei dat ze continu moet bewegen, ook ivm haar hele lichte vorm van artrose. Ik krijg ook hele goede goede begeleiding van mijn instructrice, die heeft er heel veel verstand van. (was internationale ruiter, als ik het goed begreep :D )

Daar heb ik wat aan! bedankt :) ik probeer haar inderdaad steeds meer ruimte te geven, maar blijf toch gespannen. ik zet mijn linkerhand heel erg vast. daar zijn we nog mee aan het werk :)

girlyggirl schreef:
Springen met een pony met artrose in kogel?

dat moet ik nog even uitleggen. zoals ik al had gezegd heeft Honey een hele hele lichte vorm van artrose in haar kogel, omdat haar hoeven in de franse stand stonden. Toen heeft de dierenarts een schema meegegeven voor de hoefsmid hoe hij haar hoeven recht moest zetten. Dat heeft hij gedaan. Honey's gewrichten wreven eerst niet goed over elkaar heen, daardoor kwam de artrose. Nu staan haar hoeven weer recht, waardoor haar gewrichten wel goed over elkaar heen wrijven maar dus niet meer over de artrose. Daardoor word haar artrose niet erger. :) Het is voornamelijk nu dat haar spieren weer goed sterk worden, die zijn nu zo goed dat ik weer mag springen. Ik spring heus niet 7 dagen in de week, ik spring alleen in de les met begeleiding van mijn instructrice.

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:00

Wat een leuk paard !
Hij is wel stukken donkerder geworden dan toen je haar kreeg of zie ik het verkeerd ?
Fijn dat het nu goed gaat met haar kogel !
Veel plezier nog samen
X

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:47

wat een leuke pony! ik heb ook een nakomeling van Casper gehad.
is ze druk? of houd ze van veel lopen? qua bouw lijkt ze er wel op!
leuk dier.
En rijden kan gewoon met lichte artrose, net als springen. Maar wel met mate
Met deze moet je in ieder geval geen wedstrijd willen springen.
Probeer haar niet te diep met der hoofd te rijden.
houd je ellebogen gebogen en je handen rechtop. (niet in je polsen gaan knikken of naar beneden duwen)
Dan zul je zien dat t uiteindelijk veel relaxter gaat en dat je der van voren goed kan rijden.

Steffan92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:08

Wat een macho, foto 5 is ook zo leuk!

LeaDup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:13

Leuke foto's zeg! En wat een leuk paardje!