van verzorgpony naar mijn eigen droompony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_97

van verzorgpony naar mijn eigen droompony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 19:39

Op 27 november 2012 is mijn verhaal begonnen..
Ik was op zoek naar een verzorgpaardje en zag een advertentie op internet, dat iemand een verzorger zocht voor een haflinger (Vrouwke, 5 jaar, 1.43) met haar veulen (Lady Kiwi 1, bijna 1 jaar). Ik ben dol op haflingers dus dat maakte het al extra leuk. Ik heb toen gelijk gemaild en kreeg al snel antwoord dat ik maar een snel moest komen kennis maken. Zo gezegd zo gedaan .. een week later stond in daar dan, tegenover misschien wel mijn toekomstige verzorgpaardjes. Ik heb toen wat met de eigenaresse gekletst en daarna hebben we een afspraak gemaakt voor die zaterdag om te proefrijden. Die zaterdag ben ik weer naar mijn toen nog misschien wel toekomstige verzorgpaardjes gegaan om eens een proefritje te gaan maken. gepoetst, opgezadeld en daar gingen we dan! De eigenaresse waarschuwde me van te voren dat Vrouwke soms wel eens een bokje kon geven, maar dat deed ze dan puur om me uit te proberen.
Ik zat nog geen 10 seconde op haar rug op madame begon al te bokken. Gelukkig bleef ik zitten! Na heel wat bokken te hebben doorgezeten daarna toch super enthousiast van Vrouwke afgestapt in de hoop dat zij mijn toekomstige verzorgpaardje zou mogen worden. En ja hoor dat werd ze!
Afbeelding
Afbeelding

Toen begon het allemaal …
de weken erna kon ik eigenlijk alleen nog maar met haar stappen. Als ik wilde draven ging ze alleen maar bokken op haar plek en de galop hoefden we niet eens aan te denken.
Nu het rijden met Vrouwke niet zo lekker liep ging ik foto’s met haar maken in de wei en soms maar met Kiwi aan de slag. Haar wat poetsen enzo .
Afbeelding

Omdat we de winter ingingen kon ik bijna niet rijden omdat op de plek waar Vrouwke en Kiwi staan alleen een buitenbak is. Daarom gingen we ongeveer 1 keer per week naar de pensionstalling tegenover waar ik dan in de binnenbak kon rijden. De dochter van de eigenaar van de pensionstalling bood me aan om een les te geven omdat ik eigenlijk niet vooruit kwam door het vele bokken wat Vrouwke alleen nog maar deed. Door de lessen die ik bijna iedere week van haar heb gehad ging ik met sprongen vooruit. Vrouwke bleef nog wel veel bokken maar ik kon tenminste alweer redelijk normaal draven en we hebben in de binnenbak ook voor het eerst gegaloppeerd.
Afbeelding

Eind december kwam er een nieuw paardje bij Vrouwke op stal, een shetlander: Leo van Landhorst. Dat werd dus ook automatisch mijn verzorgpaardje.
Afbeelding
Toen Leo op stal kwam werd Kiwi helaas verkocht. Kiwi is gelukkig wel goed terecht gekomen. Kiwi staat nu op de pensionstalling tegenover bij haar oude verzorgster Nancy_ hier op bokt.

Vanaf februari mocht ik Vrouwke meenemen naar mijn wekelijkse manege les. Sinds die tijd is er ook weer veel veranderd! We rijden sindsdien veel serieuzer. Het bokken werd sindsdien ook weer minder. In stap bokt ze helemaal niet meer, in draf ook niet meer zoveel alleen in de galop nog.
Toen het weer wat mooier weer werd en we weer in de wei konden rijden zijn we ook eens begonnen met springen.
Afbeelding

Omdat het beter ging met rijden heb ik toen ook mijn eerste wedstrijd gedaan met Vrouwke. Dat ging redelijk goed. We namen toen een gedeelte 2 plaats met 179 punten.
Afbeelding

et bokgedeelte ging ook weer wat beter. In de stap en draf bokte Vrouwke zo goed als niet meer, de rechtergalop ging ook prima alleen de linker galop vond ze nog moeilijk dus daar kreeg ik soms nog wat bokken.
Afbeelding

We hebben ons toen een tijdje bezig gehouden met het springen en hebben toen ook samen de 1 meter grens bereikt.
Afbeelding

In augustus hebben Vrouwke en ik mee gedaan aan de Haflingerdag in Ermelo met de crosstraining.
Dat was echt een geweldige ervaring om mee te maken!
Afbeelding

Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe Vrouwke op buitenrit zou zijn dus zijn we eens een buitenrit gaan maken. Vrouwke is buiten super braaf, verkeer maakte haar helemaal niet uit.
Afbeelding
We zijn weer verder gegaan met trainen, trainen en nog een trainen.
Afbeelding

Nu we bijna een jaar verder zijn heeft Vrouwke, zo ook ik erg veel geleerd! We zijn begonnen als twee guppies. Toen ik de eerste keer opstapte kon ik stappen met haar maar daar bleef het bij. Want in draf en galop kon ze alleen maar bokken. Nu bijna een jaar verder, bokt ze alleen nog in de linker galop en zelfs dat gaat steeds beter.
Afbeelding

2 weken geleden heb ik iets te horen gekregen waar ik altijd alleen van heb kunnen dromen.
De eigenaresse wilde Vrouwke verkopen en ik was degene die haar mocht kopen. Ik was en ben natuurlijk nog steeds hier zoooo blij mee!
We hebben al zoveel van elkaar geleerd en ik hoop nog meer van haar te mogen leren.
over 2 weken wordt Vrouwke klinisch gekeurd en als dat goed is dan is deze knappe pony officieel van mijn! <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kim_97 op 18-11-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Re: van verzorgpony naar mijn eigen droompony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:46

Mooi paard zeg! En leuk verhaal erbij.
Veel plezier met je eigen paardje!

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:48

Wat leuk voor je zeg!!
Veel succes/plezier met je prachtige pony

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:48

wat leuk voor je, alvast gefeliciteerd met je mooie aanwinst :)

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:51

Wow, wat een leuk verhaal! Veel plezier met haar!

WaldoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:54

Echt een supper mooi verhaal :)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:59

Wat een leuk verhaal kim :)) en wat een prachtige foto's zitten ertussen ^^ haha

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:02

Leuk verhaal Kim.( ik ben de eigenaressen van Vrouwke en Leo)
Al ik jullie in het begin zag, 1 jaar geleden, 2 van die puppy's.
De eerste keer dat je op Vrouwke reed en ze bokte zo dacht ik: "die zien we nooooiiiit meer"!
Maar Kim is een doorzetter en die zit zo vast op een paard/ pony, die krijg je er nooit af.
Die zit werkelijk aan het zadel geplakt.
En nu zijn jullie al zo een.
Jullie zijn echt een leuk setje, zegt iedereen.
Ik hoop dat ze 5 december goed gekeurt word dan kan je Vrouwke je eigen pony noemen.
En ik wens jullie nog heel veel jaren samen toe!

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:10

wauw kim het is en blijft een prachtige haf!
en wie had knnen dromen dat ze van jou werd?
heel veel plezier met haar en ik kom binnen kort zeker een keertje langs om te komen kijken!
:)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:15

Oeeh leuk overzichtje Kim!! :D
Wist ook niet dat je op bokt zat ;)

Heel veel geluk met vrouwke!

Leuk dat je Kiwi ook vermeld :D (dat is mijn pony nu)

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:52

Ah super leuk overzicht Kim :D Heel veel geluk en plezier met Vrouwke! :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:07

Super leuk om jullie vooruitgang te zien! Hopelijk wordt ze goedgekeurd!

Wat ik me alleen wel afvraag is of het paard weleens is nagekeken door bijv. dierenarts of osteopaat. Misschien zit er ergens fysiek iets niet helemaal lekker dat het bokken verklaard;)

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 21:18

@no--a

bij de keuring wordt ze sowieso ook nagekeken door een dierenarts, dus als het aan iets fysieks ligt zal dat er bij de keuring wel uitkomen. ;)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:01

kim wat een leuk verhaal!! hoop dat jullie nog veel plezier beleven!!

ik zie niet alle fotos ;) maar heb ze denk wel een keer gezien.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:03

no--a schreef:

Wat ik me alleen wel afvraag is of het paard weleens is nagekeken door bijv. dierenarts of osteopaat. Misschien zit er ergens fysiek iets niet helemaal lekker dat het bokken verklaard;)

Veearts is pas nog geweest, maar het is ook een eigenschap van een haflinger.
Mijn vriendin heeft ook een haf en die doet het in de rechtergallop.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:07

vrouwke schreef:
no--a schreef:

Veearts is pas nog geweest, maar het is ook een eigenschap van een haflinger.
Mijn vriendin heeft ook een haf en die doet het in de rechtergallop.

Ik zal ook niet beweren dat er iets mis is met het paard maar ken genoeg paarden waarbij er wél iets vast zat in bijvoorbeeld de rug/schoft/nek en die daardoor hun lichaam niet goed konden gebruiken waardoor ze bij bepaalde belastingen gingen bokken. Vaak werd er dan vooral in de galop gebokt. Natuurlijk weet ik niet of het paard wel eens goed gecontroleerd is, maar bedoelde het daarom ook meer als tip/vraag.
Zou zonde zijn als er straks toch iets vast/scheef blijkt te zitten;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:08

Joehoeeeeeeee Kijk eens aan.

Gefeliciteerd meid.... geniet nog vele jaren van deze ondeugd.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:49

leuk overzichtje en leuke pony :)

Annemiek184

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:19

Superleuk! & veel plezier saampjes! :D

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:03

leuke pony! veel plezier samen!

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:44

Hej kim!
Leuk verhaal over jou en vrouwke!
Jullie zijn inderdaad al zo veel verder gekomen samen en kunnen samen nog heel ver komen! Ik wens je dan ook heel erg veel pLezier met vrouwke!!!

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:05

wauw, super gaaf zeg! Je ziet ook echt verbetering!

troytroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:26

Leuk paard!!!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:32

Wat een mooi verhaal, ik hoop op een nog mooiere afloop, dat ze de jouwe mag worden. Het zit precies wel in de hafjes, dat bokken, bij ons was het omdat ons zadel veel te nauw was. Daarna heeft ze het niet meer gedaan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:43

Manadeluca schreef:
Wat een mooi verhaal, ik hoop op een nog mooiere afloop, dat ze de jouwe mag worden. Het zit precies wel in de hafjes, dat bokken, bij ons was het omdat ons zadel veel te nauw was. Daarna heeft ze het niet meer gedaan.

Zadelmaker is 1 1/2 maand geleden geweest en heeft het zadel weer passend gemaakt.