Tinky's story

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Tinky's story

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 13:59

Dit topic gaat over Tinky, mijn tinkermerrie die al een heel verhaal achter de rug heeft.

Maar nu, hoe ontmoette ik Tinky? Wel, het begon allemaal vorig jaar, de week dat ik op schoolreis was. Men moeder en ik hadden een zwakte voor Tinkers. En zochten altijd op het internet naar leukerds. Een paar weken voor schoolreis, stootte we op een stal, zeer dicht gelegen waar wij wonen; Tinkerstal den Bosberg. We gingen naar 'Te koop' en dan werden we helemaal verliefd, op een zeer knappe tinkermerrie. Tinky genaamt. Maandag vertrok ik op schoolreis en elke avond belde ik mijn moeder om te horen hoe het eraan het thuisfront aanging. Die dag was het dus Dinsdag. Na het oefenen van ons schoolreis lied mochten we onze ouders bellen en dat deed ik dan ook. Mijn moeder begon van ; 'Je zult kwaad op me zijn.. Ik ben naar Tinky gaan kijken' Ik schreeuwde het uit! Dit kan toch niet waar zijn?! Telkens vroeg ik naar meer.. Ze was hoogdrachtig en kon elk moment bevallen, de eigenaars waren super vriendelijk. Maar Tinky zag er minder mooi uit dan op de foto, omdat ze dus het veulen droeg en het gewicht ervoor zorgde dat haar rug en achterhand wat inzakte. Ook was ze véél spieren kwijt omdat ze zo lang stilstond. Er was alleen één groot probleem was : Geld. Die nacht kon ik haast niet slapen.. Woensdag, ik stond in de gang. Ik was helemaal opgemaakt en mijn haar was gestylt. De fuif was te gek! Ik gooide alles los, maar het werd nogal warm en in de gang was het frisjes. Ik keek wat naar men gsm omdat ik al de hele avond zat te smsen. Mijn ogen tuurde naar het schermpje en ik kreeg een bericht. Een goede vriendin van me stond naast me. Ik keek naar de sms. Het was mama. 'Heb Tinky gereserveerd voor ons' Gillend maakte ik een vreugdesprong en sprong in de armen van mijn vriendin. Ze keek me vragend aan maar ik legde alles dus uit. Nu kon ik zéker niet wachten tot ik thuis was.. Gereserveerd betekend trouwens dat wij voorang hebben om der te kopen. Niemand kan haar dus kopen voordat wij toestemming geven! Tinky was trouwens toen nog drachtig van Calipso. Op 8 april 2011 beviel Tinky van Calipso. Op 27 april zag ik Tinky voor het eerst in het echt. Ze was super lief, ik weet nog dat ik toen zonder zadel op der rug had gezeten :) Op 11 mei had ik voor het eerst met Tinky in de bak gereden, ookal is/blijft Tinky écht geen bak liefhebber. Dan gaat ze ook staan en protesteren om vooruit te gaan :P Toen besloten we stilletjes om haar te kopen.. Week na week, gingen we bij Tinky op bezoek. Soms gingen we 2 weken niet. We konden toch niet veel doen aangezien ze geen bak-fan is + we afhankelijk waren van haar oude eigenaars. 6 Augustus was er weer een keuring op Tinkerstal den Bosberg. En dit was dé dag. We kochten haar. Tinky zou binnen een paar dagen gebracht worden. Maar dan ging het mis. Zaterdag kregen we telefoon van de Tinkerstal. Tinky had koliek, zware koliek. Mijn ouders zouden meteen moeten komen, want ze gingen haar brengen naar de dierenkliniek in Merelbeke. Die nacht was erg zwaar voor mij, ik besefte dat het gedaan kon zijn, zonder dat ze zelfs ook maar even hier thuis had gestaan.. Toen mijn ouders terugkwamen van de kliniek vertelde ze ons wat er gaande was met haar; Ze had last van lichte hartruis, en haar mag zat werkelijk vol met reflux. De veeartsen hebben haar maag dan leeggepompt en er kwam zeker 10l reflux uit, wat erg veel is. Die nacht heeft ze de hele nacht op stal gestaan met infuus en muilkorf. Om de 4 uur werden ook haar bloedwaardes gecheckt. Die nacht heeft iedereen nogal onder druk gezeten, telefoon=operatie. Dat gebeurde die nacht gelukkig niet, maar de volgende dag dus wel. We kregen telefoon dat het even slecht met haar ging. Ze had wat problemen met haar blinde darm. Na 2 uur, kregen we wéér telefoon, en toen was het goed nieuws. Een dierenarts geloofde dat ze het kon halen, zonder een operatie. De volgende dag ging ik naar haar kijken, wat ik daar aantrof, was verschrikkelijk. En het beeld zal altijd wel in mijn geheugen gegrift zitten. Ze was GRAAT-mager. Ik kon elk ribbetje tellen. Ze was helemaal ingevallen, en had een kale plek van het infuus. Overal hingen slangetjes, ik kon haar amper aaien of een knuffel geven. Ook toen ik weer uit de stal wou gaan, liep ze als een gek achter me aan omdat ze ook naar buiten wou.. Buiten aan haar stal hing haar medische fische; daarop stond dat ze amper 400kg woog, ook waren de dierenartsen met haar in de weer geweest en hebben haar laten stappen en draven. Dag na dag, ging het beter met haar en na een paar dagen bezocht ik haar weer in de kliniek. Ze zag er toen veel beter uit, ze was actief en de dierenartsen hadden haar manen ingevlochten. Ze was er echt een favoriet :) Ze droeg geen muilkorf meer, en het infuus was ook weg. Ze stond toen ook al wat op haar hooi te knabbelen en ze mestte weer prima! Alles ging weer een pak beter! Dan was het vrijdag 12 augustus, ze mocht naar huis. Haar oude eigenaars gingen haar brengen met de trailer. Ik was natuurlijk weer super stressy en was razen benieuwd hoe de pony's op haar gingen reageren. Gelukkig ging het goed. Nu zijn we zeker 5 maanden verder, en mijn Tinkertje is weer helemaal goed gekomen! Hier zijn een paar foto's van de voorbije maanden!
^ik weet dat het gigantisch is, maar het is zeker de moeite waard!

De eerste keren op/bij jou ♥
Afbeelding
Mijn eerste keer op Tinky. Zonder cap, draag anders altijd een cap!
Afbeelding

Je eerste dag bij ons
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Duidelijke foto van de kale plek van haar infuus, en het feit hoe mager ze stond.

Je eerste buitenrit, samen met mij :)
Afbeelding

Lekker bij de andere paardjes in de wei
Afbeelding
Afbeelding

Je werd steeds mooier <3
Afbeelding

Onze band werd sterker
Afbeelding

Tot we staan waar we nu staan :+:
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt dat jij in mijn leven kwam, en ik hoop, dat we nog meer bij elkaar groeien in 2012!

PuurxNatuur

Re: Tinky's story

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:03

wauw wat een mooi verhaal en wat is ze opgeknapt zeg!.. :+:

super gedaan! +:)+

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 14:07

Bedankt :)

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:06

Ze ziet er echt super uit nu!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:07

Wauw, als je ziet hoe ie eruit zag en nu, echt respect!!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:22

ze is erg goed opgeknapt.
Nog veel plezier met haar volgend jaar

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:37

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:38

waauw wat een verhaal ! <3
mooie tinker is ze er op geworden zeg <3

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:50

Wat een verhaal!
En er is al duidelijk verschil te zien joh, knap werk! Ben benieuwd hoe ze er over een half jaar uitziet :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:52

Bedankt! Ben inderdaad ook razend benieuwd hoe ze eruit gaat zien in de zomer/late lente :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:58

Ze is echt geweldig :+:
Nu snap ik waarom ze ze mager is, en ik maar denken dat ze verwaarloosd was. jeetje wat heeft dat meissie het zwaar gehad.
Ik vind haar er nu echt super uitzien!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:20

Mooi hoor :), vindt die beelden dat ze ligt en jij der aan het kriebelen bent erg leuk :).
Ik ben er zeker van dat het je terug gaat lukken om der er uit te laten zien als een paar jaar geleden.
Ze ziet er nu ook redelijk goed uit nog wat aan de magere kant maar dat is 200% te begrijpen met die
koliek en dan het veulentje geweest :)

veel plezier er mee in 2012.. die 2 shetjes zijn ook erg leuk

ps. Ik ben ook van België :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 19:35

Snackie, dat begrijp ik wel. Als je haar geschiedenis niet weet, kan je ook niet anders dan dat denken. Ik ben heel erg blij, dat die éne dierenarts in haar geloofde. Dat ze het haar niet hebben aangedaan om te opereren, want wie weet, zou ze er nu dan niet meer geweest zijn.

Erg bedankt, hetlevenwint! :) Ja, dat was echt een magisch moment tussen ons beide. Ik heb toen ook werkelijk gehuild van geluk en heb toen ook weer aan het verleden gedacht. Helaas, zal dat iets zijn dat ons beide altijd zal bijblijven. Maar door dit incident, heb ik mijn ogen geopend en voel ik me nog sterker verbonden met haar, op een vreemde manier, geniet ik nu ook veel meer van de kleine dingen in het leven.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:31

Goed werk ! ik herinner me haar zelf nog van de keuring te alden Biezen !
Ze was prachtig toen maar ik ben zeker dat t je gaat lukken ze terug in haar oude glorie te herstellen xxx

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 13:15

Quinzy schreef:
Goed werk ! ik herinner me haar zelf nog van de keuring te alden Biezen !
Ze was prachtig toen maar ik ben zeker dat t je gaat lukken ze terug in haar oude glorie te herstellen xxx

Wat super dat je haar toen gezien hebt! Ik ben eigenlijk razend benieuwd hoe ze toen was. Je hebt een PB over die oude eigenaar.

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:51

ze ziet er nu super uit!
maar jeetje wat een verhaal! :(:)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:07

Erg bedankt :) En het was idd zwaar.