[AR] Kentucky voor de kar !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharontucker

Kentucky voor de kar !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:37

Hoihoi!
vandaag met Tucker voor het eerst naar buiten gegaan :j

kijk en geniet :j

(ik weet dat de kar een beetje naar voren hangt!
er is naar gekeken)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:41

Leuke pony! Maar hier gaan wel een hoop dingetjes mis. :=

Ten eerste, je kar hangt ontzettend uit balans, hij helt naar voren en nu rust alle gewicht op de schoft van je pony, dat is niet de bedoeling.
Ik neem aan dat je deze kar niet kunt verstellen, dus daarmee is deze kar niet geschikt voor jouw pony, daar heb je toch echt een grotere pony voor nodig.

Ten tweede zijn de lamoenen veels te lang, ze komen voor de pony uit en nu kan hij geen bochtje maken of hij wordt geprikt door de lamoenen.

Ten derde zit de broek verkeerd, hij zit nu aan het schoftje vast terwijl die riemen aan het lamoen vastmoeten. Weet je wel precies hoe een tuig goed vastgemaakt moet worden? Anders ben je vrij gevaarlijk bezig hoor!
Voor zover ik kan zien ligt de rest van het tuig wel goed. :j

Wordt je wel geholpen met beleren en met mennen? Door een ervaren persoon bedoel ik dan. Want zo ziet het er niet echt uit. :)

Ik val je hiermee niet aan hoor! Ik probeer jou en je pony alleen maar te helpen. ;) Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Borisje op 24-12-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sharontucker

Re: Kentucky voor de kar !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:43

Afbeelding
iemand heeft mij geholpen die menbewijs heeft.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:44

de lamoen kan wel versteld worden :j
waar zou dan de broek aan vast moeten ? :o

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:45

Serieus!? := Ik kan je vertellen, ik heb geen menbewijs, wel heel veel ervaring met mennen, en de wagen is écht niet geschikt voor deze pony, en de broek zit ook niet zoals hij hoort.

Anders moet je dit even verplaatsten naar Aangespannen In The Picture? Daar lopen meer mensen rond met heel veel ervaring met mennen. :)

De broek moet aan de lamoenen vast, want de broek is bedoeld als rem.
Afbeelding
Zo dus.

Ik probeer je alleen te helpen hoor!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:46

bedankt voor de reacties :j

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:50

Helaas zit hier weinig wat goed is, de wagen past niet bij deze pony. Diegene die jou geholpen heeft kan zijn menbewijs wel inleveren want die heeft het zeker NIET zo geleerd!
Haal aub er iemand bij die er wel verstand van heeft en ga dan samen aan de slag. Als dit fout gaat, gaat er meer fout dan een pony verprutsen alleen.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:51

kijk :
ik heb dus dat riempje door dat ijzere stukje gedaan
Afbeelding
dus dan zou daar dus de broek in moeten ?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:53

Ik zie niet echt een ijzeren stukje. O:)
Maar de broek moet iig los van het schoftje.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:54

oke bedankt :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:54

Oh, ik zie trouwens op alle foto's dat je strengen ook nog veels te los hangen, de pony trekt nu dus ook met het schoftje (en draagt, door het verkeerde evenwicht).
Strengen dus een stuk korter maken. :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:55

Borisje schreef:
Oh, ik zie trouwens op alle foto's dat je strengen ook nog veels te los hangen, de pony trekt nu dus ook met het schoftje (en draagt, door het verkeerde evenwicht).
Strengen dus een stuk korter maken. :)

heb ik gedaan :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:56

Dus hij trekt nu met zijn borst ipv zijn schoftje? De strengen moeten altijd strak staan (nouja als hij stilstaat soms niet dan).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:57

Volgens mij zit de broek vast aan de leidselringen op de halsriem als ik het goed zie.
Ik heb veel fouten met optuigen gezien, maar deze kende ik nog niet.......

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:58

Hmm Dennis, nu je het zegt, die zitten idd daar aan vast. :=

TS: Waar jij dus nu de broek aan vast heb zitten, moeten de leidsels door. :j

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:58

Borisje schreef:
Dus hij trekt nu met zijn borst ipv zijn schoftje? De strengen moeten altijd strak staan (nouja als hij stilstaat soms niet dan).

ja :j

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:59

Borisje schreef:
Hmm Dennis, nu je het zegt, die zitten idd daar aan vast. :=

TS: Waar jij dus nu de broek aan vast heb zitten, moeten de leidsels door. :j

oo zo :) dankje !

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:00

Maar, wat ik je wel heel erg kan aanraden, haal er iemand bij die er echt verstand van heeft, en laat diegene die jou nu helpt zijn menbewijs weggooien alsjeblieft. :=

Want zo gaan er echt ongelukken gebeuren, als je niet weet waar je mee bezig bent. :n Dus haal er echt iemand bij!! Heel erg belangrijk, zeker bij mennen, als er iets verkeerd gaat krijg je straks een ontzettend ongeluk en een pony met een trauma. Als het niet erger is. :\

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:09

Diegene die je heeft geholpen mag haar menbewijs weleens herkansen. Ik heb een tijdje alleen maar gegroomd voor een menner en zelfs ik kan zien dat van deze optuiging helemaal niets klopt :=

Mennen kan, als je het verkeerd doet, erg gevaarlijk zijn. Op jouw foto's zie ik risico naar risico. Om te beginnen zou ik de pony nooit voor deze kar neerzetten. Daarnaast wil ik je adviseren om goede menlessen te volgen bij een ervaren instructeur, of zelf je menbewijs te gaan halen. Als je zelf niet ziet dat er veel mankeerd aan je inspanning moet je echt de weg niet op met deze combinatie. Dit is namelijk niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor je pony en alle andere verkeersdeelnemers.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 21:10

[quote=222]Kan je er geen kleinere wielen onder zetten?
Ik denk dat dat al een heel stuk gaat schelen, dan staat die horizontaler :j
Edit: Want nu kiept de wagen wat naar voor, dan duwt de kar Tuckie als het ware wat naar beneden, als de kar horizontaler staat, dan duwt die niet, maar kan Tuckie beter trekken :)[/quote]

iemand zei dit tegen mij.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:03

Als ik jou was, zou ik een nieuwe kar kopen.
Voor 100 euro heb je een leuke sulky, gewoon zo'n simpele zwarte (of een andere kleur), die zijn 10 keer lichter, veel meer aangepast op je pony en die kun je in álle standen verzetten.

Zit voor jou veel lekkerder, is voor je pony veel beter en goeie kleinere bandjes kosten ook 100 euro. Dan zou ik toch een leuke 2e handse kopen, op Marktplaats, of misschien wel op Bokt.

Je kunt er wel kleinere wielen onder zetten, maar dan blijven de lamoenen te lang, en de kar blijft ongeschikt voor de pony, want hij ís gewoon te groot. ;)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:08

sharontucker schreef:
[quote=222]Kan je er geen kleinere wielen onder zetten?
Ik denk dat dat al een heel stuk gaat schelen, dan staat die horizontaler :j
Edit: Want nu kiept de wagen wat naar voor, dan duwt de kar Tuckie als het ware wat naar beneden, als de kar horizontaler staat, dan duwt die niet, maar kan Tuckie beter trekken :)

iemand zei dit tegen mij.[/quote]

Ja dus, dan zijn je lamoenen nog steeds te lang.

Dit is gewoon heel onverantwoordelijk bezig zijn met je pony, het is goed dat je wat met de tips doet die hier gegeven worden
maar stop met deze kar of laat er iemand met verstand naar kijken.
Overigens gaan de aanpassingen van nieuwe banden en lamoenen misschien nog wel meer kosten als een andere kar?!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:14

Je woont in Deventer zie ik? Dat is voor mij met de trein redelijk te doen.
Is het goed als ik een middagje langskom om je heel veel dingen uit te leggen, voor te doen en goed vast te maken, en dat we samen gaan zoeken wat voor karretje je beter kunt gebruiken?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:32

Oei......... ik ben blij dat ik juist vandaag de andere kant op ben gereden met mijn aanspanning, en jullie dus niet ben tegengekomen onderweg.... :\

Ik had dit eerlijk gezegd op de één of andere manier al een beetje 'verwacht' nalv je andere topics en posts/reacties.
Meid; mennen is inderdaad echt heel erg leuk, maar op deze manier kan je net zo goed met je ogen dicht gaan fietsen over de openbare weg. Dit is vragen om ongelukken! Daarnaast heb jij je pleziertje vandaag misschien wel gehad, maar voor de pony is dit absoluut niet prettig en comfortabel, die doe je daar geen plezier mee! :n

Eigenlijk is hier maar 1 dringende tip voor; ga eerst eens op mencursus / cursus koetsiersbewijs, leer hoe je correct en veilig een paard optuigt en inspant, hoe je het tuig pas maakt, hoe alles hoort te zitten etc. etc. en koop goed materiaal.

Dit dresseerwagentje (zoals ze ook wel worden genoemd) is totaal niet geschikt voor jou pony. Qua maat niet, het lamoen is te lang en steekt véels te ver uit, lamoen hangt idd veel te laag in de lichtogen waardoor al het gewicht op de rug van je pony drukt en je pony dus ook met haar schoftje trekt, dat is uiteraard niet de bedoeling.

Heb even een foto uitvergroot...Er zit werkelijk niets goed aan je tuig, geen enkel onderdeel is vastgemaakt zoals het hoort... de strengen staan veels te los (dus pony trekt nogmaals met het schoftje en dus de rug) de broek is aan een leidselring v/d halsriem v/h borsttuig vastgemaakt?! :? Ik zie een losse riem wat volgens mij de buitensingel lijkt maar waar die naartoe loopt? Borsttuig zit errug vreemd....
Ik heb lang naar die foto gestaard maar echt, ik begrijp werkelijk niet hoe je dit zo hebt vast kunnen maken...
Zie dat je daarnaast de leidsels dan wel weer door die ogen die aan de wagen zitten hebt gehaald...... Zo kan je niet normaal sturen :n

Vergelijk dit eens:
Afbeelding

Met dit:
Afbeelding

Tuig oogt overigens ook veels te groot. Maar daar is eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen nu je je pony op zo'n manier hebt ingespannen.

Ga alsjeblieft nooit meer zo op pad. Laat die wagen lekker staan, (en probeer hem te verkopen) ga fijn wandelen, vd'en, fietsen what-ever en spaar even verder voor een degelijke, passende wagen en volg ondertussen een mencursus.
Wagen blijft ongeschikt, of je er nou kleinere wielen onder laat zetten of niet, die wagen past niet. (dat is overigens ook niet zo simpel, dan moeten lagers + assen etc. vaak ook aangepast worden).

@ Borisje: Ik ben dan wel heel erg benieuwd waar je een 'leuke' sulky voor 100 euro kan kopen....... Dan ben ik er nl. als de kippen bij hoor, voor dat geld! In veel gevallen is het enige wat je voor dat geld kan krijgen, een stapeltje brandhout op wieltjes wat nou niet bepaald degelijk en veilig te noemen is.....

Ik woon overigens echt vlakbij TS. Ze had mij ook wel kunnen/mogen vragen......
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 24-12-11 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:35

sharontucker schreef:
Afbeelding
iemand heeft mij geholpen die menbewijs heeft.

Meen je dat serieus?
:oo Nou ben ik toch wel echt benieuwd waar het gezond verstand bij die persoon dan in godsnaam zit.......
een béetje menner zou echt beter moeten weten.
Zelfs mijn 8-jarig buurmeisje die de ballen verstand heeft van mennen kan prima zien dat dat totaal niet is zoals het hoort.....

Edit: bovenstaande foto laat dus zeker zien dat het tuig te groot is. Je wagen past niet en je tuig past niet. Ik zou zeggen; verkoop die hele handel, ga sparen en koop er wat fatsoenlijks voor terug. En laat je alsjeblieft helpen door iemand die er écht verstand van heeft.

Erg gevaarlijk trouwens, om de leidsels zo los over de grond te laten hangen.....
Als je haar dus ook hebt beleerd op deze manier, zonder enig verstand van zaken, mag je écht van geluk spreken dat er nog geen ongelukken gebeurd zijn. Dan heb je een errug brave pony.....
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 24-12-11 22:38, in het totaal 2 keer bewerkt