erg leuk om te zien hoe jullie vertrouwen in elkaar hebben, echt respect haha. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
erg leuk om te zien hoe jullie vertrouwen in elkaar hebben, echt respect haha.
Ik heb nauwelijks nog nieuwe reacties over een cap of weet ik veel wat gezien. Zo blijft het tenminste een leuk topic. Charlotjuuh schreef:florrtje schreef:waarom moeite doen om hierop te reageren![]()
de dag dat kalife wegstormt met mij en niet meer kan tegenhouden met neckrope dan scheer ik al mijn haar af.
Ik wou dat ik zo'n vertrouwen had.
Al is het nu nog zo'n mak paard, het is nog steeds een paard... Tenzij dit een ander dier is, maar ik zie toch wel heel goed dat dit een paard is... (een paard = een vluchtdier!!!! zo mak als een lammetje of niet)
Bastiaantje schreef:Het heeft toch wel geholpen om er wat van te zeggenIk heb nauwelijks nog nieuwe reacties over een cap of weet ik veel wat gezien. Zo blijft het tenminste een leuk topic.

HedwigO schreef:Wat geweldig dat jij zo`n band hebt met je paard!!Ben stiekem een beetje jaloers. Ik heb nu ook een onwijs goede band met mijn bijrijdarabier maar ik zou voor geen goud met neckrope buiten een bak gaan rijden. Die van mij schrikt namelijk nogal snel dat heeft weinig met de vertrouwensband te maken.
Nou ik zou zeggen blijf zo veel lol hebben en wees op je hoede idd met galopperen op asfalt enz.
Maar tis wel mijn grote lieveling, en ik zie hem ook doodgraag.

florrtje schreef:twas ook maar een galop voor 2 meter,
Maargoed, verder zeg ik niets. 
Bandida schreef:florrtje schreef:twas ook maar een galop voor 2 meter,
En met wat pech was je op die twee meter onderuit gegaan met een beslagen paard. Een beetje gezond vestand? Niet alleen de straat overigens, alles is betonhard bevroren. Hoefijzers = schaatsen. Laat jij je paard ook beslagen op de weide lopen met dit weer? Haal die ijzers er toch onderuit als je dit soort actie wil in de winter..
Wat ik nog het meest onverantwoord vind aan dit topic is dat het beeld van een jong meisje zadelloos en optomingloos op een arabier de indruk wekt dat dit zowel weinig training inhoudt als weinig risico voor een niet-getrainde combinatie (en de toevallige mede-weggebruikers). Geen van beide is waar.
Realiseren jullie (eigenaar en ruiter) je wat er kan gebeuren wanneer mensen dit idilische beeld ook graag voor zichzelf willen, maar geen idee hebben hoe dit werkt?
TS: Even voor de duidelijkheid, dit staat los van het feit of dit voor jou in combinatie met dit paard veilig kan of niet. Kan ik niet over oordelen. Ik heb het over beeldvorming.
Citaat:af en toe kwamen we wat gras tegen dat niet te hard lag en goed lag om een galopje te doen.
helaas enorm beperkt.
meeste waren glad of te hard, vooral veldbaantjes en lege velden waren steenhard of met ijs.
nuja toch 2stukjes tegen gekomen die goed waren
Citaat:er ligt hier nergens ijs of ijzel

Lydiaaa schreef:Citaat:af en toe kwamen we wat gras tegen dat niet te hard lag en goed lag om een galopje te doen.
helaas enorm beperkt.
meeste waren glad of te hard, vooral veldbaantjes en lege velden waren steenhard of met ijs.
nuja toch 2stukjes tegen gekomen die goed warenCitaat:er ligt hier nergens ijs of ijzel
Of ik ben heel dom, maar hoe kan iets anders glad worden zonder ijs/ijzel?
Gewoon een vraag, niet aanvallend bedoelt.

florrtje schreef:Bastiaantje schreef:Het heeft toch wel geholpen om er wat van te zeggenIk heb nauwelijks nog nieuwe reacties over een cap of weet ik veel wat gezien. Zo blijft het tenminste een leuk topic.
Chiqa schreef:Florrtje, ik had je andere foto's ook bewonderd in dat andere topic, ik denk
gewoon dat jij een echt paardenmeisje bent, geboren en getogen op de rug van een paar dben jij één, jij heb een gave.
Ik zou het never nooit doen omdat ik dit vertrouwen mis, maar denk dat we jou wel het vertrouwen kunnen geven dat jij weet wat je doet.....Althans....dat gevoel heb ik heel sterk bij je foto's.
En wat anderen zeggen? Zal grotendeels ongerustheid zijn, maar ook mss wel jalouzie, want je heb een bijzondere gave.
Vraagje heb je wel eens een ongeval gehad met een van je paarden?
florrtje schreef:Bastiaantje schreef:Volgens mij is het ook puur afhankelijk van hoe een paard afgericht is wat de beste manier is om hem te rijden. Als een paard zo op de neckrope goed afgericht is en dat idee krijg ik toch wel heel sterk bij de paardjes van Muiske, dan zijn ze op die manier net zo goed te remmen als een paard die altijd met een bit gereden wordt. Ik denk niet dat het er veiliger op wordt om een paard die niet of nauwelijks gewend is aan een bit een bit in te hangen en te denken dat je hem vervolgens beter kan remmen. Dat is echt afhankelijk van de africhting van het paard.
Verder vind ik dit de meest paardvriendelijke manier om met een paard om te gaan. Zonder dwang, zonder veel poespas, volgens mij is daar allemaal niks op aan te merken.
dat klopt al haar paarden gaan er perfect op.
muiske haar mama wou zippo eens de les spellen (hij is nogal eenhandig en nogal aan muiske geplakt) dus ze nam een stang bit met hefboomsysteem en ging eens de baas spelen toen ze wou wandelen met hem.
wat haar slecht uitkwam, na 1km verder stormde zippo terug naar huis, hoe harder ze trok hoe harder zippo wegliep,
een uur en half hield zij het vol om te gaan wandelen en zippo keer op keer over drukke straten in volle galop naar huis.
tja muiske haar mama wou niet luisteren naar haar...
en kalife... muiske heeft hem zo danig ver gekregen dat een klein kind van drie jaar met een neckrope met kan rijden.
bij hem heb je echt niets nodig, ook in het verkeer is hij zeer betrouwbaar.
weggaloperen doet hij niet als hij van iets schrikt, dit is gewoon ter plaatse en zolang dat kalife voelt dat jij zeker bent van jezelf zal hij ook niet eens een poging ondernemen om weg te lopen.
want jij bent de leider en jij bepaalt het gevaar.
zelfs al zou er een bom naast ontploffen zou hij nog niet eens omkijken
) 
Julia86 schreef:Chiqa schreef:Florrtje, ik had je andere foto's ook bewonderd in dat andere topic, ik denk
gewoon dat jij een echt paardenmeisje bent, geboren en getogen op de rug van een paar dben jij één, jij heb een gave.
Ik zou het never nooit doen omdat ik dit vertrouwen mis, maar denk dat we jou wel het vertrouwen kunnen geven dat jij weet wat je doet.....Althans....dat gevoel heb ik heel sterk bij je foto's.
En wat anderen zeggen? Zal grotendeels ongerustheid zijn, maar ook mss wel jalouzie, want je heb een bijzondere gave.
Vraagje heb je wel eens een ongeval gehad met een van je paarden?
Het is toch geen gave, gewoon een manier van rijden. Ik ben er heel erg voor en heb er respect voor hoor. Maar met alleen vertrouwen kom je er niet, want een dier denkt niet als mensen!!!! Ik heb de boeken van Monty Roberts gelezen en daaruit blijkt wel dat als je op zo'n manier met paarden om wil gaan, er heel veel tijd in gaat zetten om hun taal/denken/leefwijze te leren kennen en dan nog weet je nooit precies hoe het zit.
Ben er dus zeker wel voor, maar dan wel op een verantwoorde manier en er niet vanuit gaan dat je een gave ofzo hebt, dat vind ik naief.
Julia86 schreef:Het is toch geen gave, gewoon een manier van rijden. Ik ben er heel erg voor en heb er respect voor hoor. Maar met alleen vertrouwen kom je er niet, want een dier denkt niet als mensen!!!!
Want je hoeft mij dit met de beste instructeur ter wereld nog niet te leren, simpelweg omdat ik die gave niet heb, angstiger ben en niet zo lenig. 
Julia86 schreef:Ben er dus zeker wel voor, maar dan wel op een verantwoorde manier en er niet vanuit gaan dat je een gave ofzo hebt, dat vind ik naief.
Dus hoezo naief, je kan ook iets aannemen niet overal hoeft een verklaring of theorie voor te zijn.