MerrickLover: Steigeren is niet iets wat je een paard zomaar even kan aanleren. Bovendien is het sowieso niet vertrouwd om het
te doen bij een paard die je nog niet goed kent of geen goede band mee hebt, want het kan snel tegen je gebruikt worden.
Les nemen bij iemand die goed bekend staat in VHD is daarom wel aan te raden.
Ik heb het beau wél zonder les te nemen geleerd. Maar heb mij wel proberen te verdiepen in de VHD en verschillende
sites opgezocht. Ik begon eerst met kleine dingen zoals de jambette. Beau en ik spelen ook wel eens samen wanneer
hij los in de bak is, en dan achtervolgd hij mij en steigerd hij wel eens uit plezier wanneer ik rondjes door de bak ren
of iets raars doe. Later heb ik hier dus een commando aangeplakt en omdat beau erg werkwillig+snel leert deed hij dit
binnen een paar keer al zonder moeite op commando. Natuurlijk was dat geen perfecte verzamelende steiger, maar
daar ben ik nu dus mee bezig

Hoe je het een paard zonder zo'n karakter moet aanleren, ik heb geen idee. Mijn merrie wil bijvoorbeeld niks van VHD afweten
en besteet daar dus ook geen tijd in. Een pony of paard moet het wel leuk vinden, anders kom je niet ver.