Paarden met een mooie volle nek (Ofterwel.... SPEKNEK!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

Re: Paarden met een mooie volle nek (Ofterwel.... SPEKNEK!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:38

vind de anda van LB wel wat uit proporties en zwaar overbouwd, mooie dikke hengstennek en dan van die sprieterige voorbeentjes eronder en weinig front. wel weer hele dikke billen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:53

Mijn vorige verzorgpaard had ook een onderhals.
Afbeelding

Rustig maar, komt niet door verkeerd rijden. Hier was ze misschien net 2 weken ohz en is een tuiger.
Ze liep ook echt niet altijd zo met haar hoofd omhoog, is momentopname.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:21

het topic gaat over dikke nekken :p niet over onderhalzen ;) misschien daar eens een topic voor starten want ik heb er ook nog wel 1 die aan het begin van de training flink haar nek op kon zetten.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:18

Zo heb ik ook nog wel een hoor. :')

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:23

kimmie261 schreef:
:D :D :D

nog 1 tje gevonden...
[ Afbeelding ]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:24

Ik vind dat mijn 4 jarige ruin v.Ovidius een behoorlijk gespierde hals heeft. :D
Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:26

Change3x schreef:
Ik vind dat mijn 4 jarige ruin v.Ovidius een behoorlijk gespierde hals heeft. :D
[ Afbeelding ]

je hebt nou al iets van 4 keer je paard gepost...

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:30

Weet niet of het al eerder gezegd is maar een echte speknek (niet door spieren dus!) kan door IR komen.. Als je paard op meerdere plekken een vetbobbel heeft, is het helemaal een puntje van aandacht..

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:39

Die van mij is nog steeds in kweking:
Afbeelding
:))

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:57

Afbeelding
een een pre hengst

en nog een met een ook mooie hals

Afbeelding
maar niet echt spek spe"k ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:06

michelle,je hebt een prachtige merrie hoor!! nekkie mag er zeker zijn :j

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:11

kimmie261 schreef:
michelle,je hebt een prachtige merrie hoor!! nekkie mag er zeker zijn :j

Thanks! :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:28

matasja schreef:
het topic gaat over dikke nekken :p niet over onderhalzen ;) misschien daar eens een topic voor starten want ik heb er ook nog wel 1 die aan het begin van de training flink haar nek op kon zetten.
tja, als je dit topic helemaal letterlijk wil nemen, krijg je wsl nauwelijks fotos.. Speknek is nml vet, dus geen spier. Dus dan heeft wessel er ook geen 1, en al die andere hengstennekies/ gespierde nekkn ook niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:26

_horselovee_ schreef:
matasja schreef:
tja, als je dit topic helemaal letterlijk wil nemen, krijg je wsl nauwelijks fotos.. Speknek is nml vet, dus geen spier. Dus dan heeft wessel er ook geen 1, en al die andere hengstennekies/ gespierde nekkn ook niet.

Sorry maar als je denkt dat Wessel vooral een spiernek heeft en die hengst op de vorige pagina ook heb je wat in je ogen :D
Nu moet ik eerlijk zeggen, Wessel heeft wel veel spier, maar ook veel vet. (60% spier 40% vet)
Die bruine Anda hengst heef bijv nauwelijks spier op de nek en veel meer vet. (zeker 40% spier 60% vet).
Vanuit gezondheidsprincipes gezien is de ideale verdeling zo'n 80, 90 of 100 % spier en de rest (20, 10 of 0%) vet. Maar sommige paarden slaan snel op op de nek, waardoor je heel goed moet weten hoe je moet voeren om zo'n slechte verdeling te voorkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:00

Afbeelding

Mijn mooie {spier}nekkie {halsje}..

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:10

Nikita mag hier ook wel meedoen. Trekpaardmerrie van 10 jaar.
Afbeelding
Afbeelding

Jennifer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:38

Oef die Wessel is wel echt buitenproportioneel... net als die bruine anda, wel een hele dikke nek maar ook dik in zijn geheel.

Mijn PRE hengst met speknekje:

Afbeelding

Afbeelding

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:42

Jennifer8 schreef:
Oef die Wessel is wel echt buitenproportioneel... net als die bruine anda, wel een hele dikke nek maar ook dik in zijn geheel.

-O- Say what?
Niet zo jaloers op knappe Wessel! :D
Dat kleine beetje meer vet, geeft hem net dat kleine beetje meer power, en uitstraling. Neehoor, die is prima zo!
Daarnaast, word hij toch niet gereden. Dus bij wie zit het nou in de weg? :))

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:48

Klein beetje meer vet :') ?

Ik schaam me al voor mijn merrie die nu een "kapje" van 5 cm heeft ontwikkeld (staat op rust en wordt nu dik van lucht..) en excuseer me duizend maal voor de DA dat ik het zover heb laten komen en niet eerder heb ingegrepen met m'n voerbeleid (ieder pondje gaat uiteindelijk door het mondje). Ik zou niet heel trots dan zulke foto's posten, maar goed dat moet ieder voor zich weten.
Vind de gespierde nekken wel erg mooi en machtig om te zien :)

En verder moet iedereen zelf weten wat hij mooi vindt :) maar zulke vet nekken blijven helaas ongezond. Zie daarom liever een spiernek :j

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:52

Eerlijk is eerlijk, een Fries hoord gewoon een beetje meer spek/spier/behang wat dan ook te hebben vind ik persoonlijk.
Anders is heel de charme van de Fries eraf.

Maar dat vind ik dan weer. En daarom vind ik het wel leuk dat mijn paard een behoorlijk nekje aan het kweken is. Want het mistaat haar totaal niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:55

die nek heeft wessel ook als hij "slank" is :

Afbeelding

voor het idee hoe hij verder was:
Afbeelding

wat wil je dan,hem uitmergelen??

laat hem lekker die nek houden,zit mij niet in de weg hoor...

overigens heb ik me nog nooit geexcuseerd naar mijn dierenarts,heb daar nog nooit over nagedacht zelfs :+ ,grappige is dat die man helemaal weg is van mijn paarden,en de enige waar die ooit wat van gezegd heeft is maestro zijn nek,van wessel nooit,en de anderen ook niet...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:05

Ik zie geen dunne fries... Hij heeft een hele lege buik, dat heeft weinig met dik zijn te maken. Als je het leuk vindt kun je hem eens laten scoren in het vetscore topic. Geef je een super objectief beeld van z'n "staat". :)

Je moet het niet als aanvallends zien, echt niet. Ik zeg gewoon wat ik zie...
En ik denk dat iedereen wel weet dat een kap een van de minst gewenste vet afzettingen is die je wilt hebben bij je paard. Equivalent van de viscerale vetwaarde bij mensen, en een marker voor gezondheidsproblemen. (oa IR en HB)
Doe ermee wat je wilt. Ik handel persoonlijk het liefst ten goede van mijn paard, dus ook al staat het haar beter, die 5 cm kam gaat eraf. Of anderen dat ook willen doen is helemaal aan hun.

En nogmaals het is geen aanval, en ik blijf Wessel een gave knol vinden. Maar gewoon vanuit mijn eigen ervaring met overgewicht en vetscores wilde ik advies geven. Niks boos bedoelt , no hard feelings :) hoop dat je het ook zo opvat.

Overigens ken ik ook dierenartsen die (shame on hun) hun advies bepalen op rondbuikigheid. Nu is mijn merrie beide (rondbuikig van ruwvoer en dik van vet) en kreeg ik wel van de DA een "standje". Mag van mijn paard 100 kg af :o

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:09

nou ja,voordeel is dat ie in ieder geval niet stuk gaat omdat ik erop wil zitten,denk zelf dat meer paarden daar stuk aan gaan als een beetje vet teveel..

en ik vind hem prima zoals hij nu is :j ,een vetscore topic is dan ook iets wat ik vooral heel ver weg van blijf...zeker niet op internet dit soort dingen :n kom hem dan maar live bekijken..en dan beoordelen,zijn nl al héél veel mensen geweest die hun mening bijgesteld hebben :)

( die denken nl een onwijs dikke brede vette knol te gaan zien,en dan staat er een 'wesseltje'voor ze die 4x minder is als dat ze gedacht hadden :D )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:14

Ik denk dat 60 kg mensen gewicht minder zwaar is dan 100+ overgewicht :D maar dat blijft een discussie.

Lets agree to disagree?

Wat ik wilde toevoegen is dat mijn menig geen feit is, en daarom is het vetscore topic zo leuk. Waarom? Omdat je dan zelf kan leren hoe je het moet doen. En ik vind het persoonlijk belangrijk om m'n kennis te blijven vergroten en daarmee weer je paard te kunnen helpen (moet hij meer ruwvoer/minder? Is hij gezond etc). Doe er je voordeel mee, meer hoe je niet te doen ! :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:14

Sorry zit op telefoon dus heb wat typfouten!