Paarden met een mooie volle nek (Ofterwel.... SPEKNEK!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Paarden met een mooie volle nek (Ofterwel.... SPEKNEK!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:10

Het paard op de bovenstaande foto's ís Onyx toch? :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:13

Mijn ouders in Frankrijk hebben trouwens zo'n paard te koop staan. merrie van 1.80. Ook zo'n megahals! Prachtig dier. Helaas dat ze zo'n eind weg staat anders had ze zo hier mogen staan. Wat een knotsen van paarden.

Dit is haar vader
http://storage.canalblog.com/29/67/275993/73466417.jpg

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:34

Af laten vallen is zeker niet gemakkelijk maar onmogelijk is het zeker niet!! Ik heb ook een te dikke merrie, met als extra moeilijkheidsfactor: ze staat op rust en moet de hele dag wat te knabbelen hebben.
Dieet is niet een kwestie van minder voer maar aan ANDERS voeren. Je hooi vervangen door graszaadhooi aangevuld met stro, krachtvoer veranderen in iets met vitamine maar zonder de calorieën (vitamine brok bijv), jezelf afleren om extra's te geven (snoepjes, fruit, groenten) en strenger weidebeheer (graasmasker, strookbegrazing of kleine weitjes die je wisselt). Het is een verandering in de hele levensstijl, niet alleen een kwestie van een brokje minder geven (wat sommigen lijken te denken).

Cyrina: ik ben oprecht verbaasd door je reactie. Z'n schouder is verzonken in vet, idem voor de schoft, boven bij het kruis zitten enorme pockets. Het feit dat dit paard meerdere malen kampioen is zegt NIETS over het feit of hij (morbide) obees is of niet. Ga maar eens naar een Welsh keuring, wat ze graag willen zien is een te dikke pony. Een op normaal gewicht maakt al en stuk minder kans.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:59

Focussed schreef:
Af laten vallen is zeker niet gemakkelijk maar onmogelijk is het zeker niet!! Ik heb ook een te dikke merrie, met als extra moeilijkheidsfactor: ze staat op rust en moet de hele dag wat te knabbelen hebben.
Dieet is niet een kwestie van minder voer maar aan ANDERS voeren. Je hooi vervangen door graszaadhooi aangevuld met stro, krachtvoer veranderen in iets met vitamine maar zonder de calorieën (vitamine brok bijv), jezelf afleren om extra's te geven (snoepjes, fruit, groenten) en strenger weidebeheer (graasmasker, strookbegrazing of kleine weitjes die je wisselt). Het is een verandering in de hele levensstijl, niet alleen een kwestie van een brokje minder geven (wat sommigen lijken te denken).

Ik weet niet of je deze reactie nu direct richting mij schrijft, dat is niet duidelijk, maar ik voel me wel aangesproken.
Vertel mij wat over een andere manier van leven, kleine magere weitjes en geen extraatjes meer. Er wordt altijd
uitgegaan van een verkeerde manier van leven bij een paard met overgewicht, er wordt zo kortzichtig over gedacht.
Je schrijft een alinea met dé oplossing in jouw ogen. Nogmaals, als het zo makkelijk was geweest, was mijn fjord
nu super slank geweest.

Trix staat in een kale weide, krijgt 2 handjes brok per dag, en om de dag beweging. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen
dat ik op deze leeftijd geen grote veranderingen meer wil door voeren, ik weet voor mezelf dat ik het niet beter kan
doen dan hoe het nu gaat. Er wordt ook altijd hard geroepen dat het per definitie ongezond is, (vooral door de bokkers!),
dat paarden met overgewicht niet oud kúnnen worden. Laat Trix nou volledig goedgekeurd zijn door de DA en tandarts.
Een goed hart, prima longen en ze heeft al haar tanden nog. Daar komt bij dat ze heerlijk in haar vel zit, en nog elke
dag zichtbaar geniet.

Het lijkt nu alsof ik niet tegen kritiek kan, maar ik wil met mijn post alleen even een in mijn ogen groot misverstand
uit de wereld proberen te helpen. Veroordelen is zo ontzettend makkelijk als je er zelf niet mee te maken hebt...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:02

Ik bedoelde het niet direct tegen jou hoor, en ik heb ook echt geen kritiek op hoe je met je paard omgaat.
Want ik weet hoe moeilijk het is... Ik kan mijn paard niet eens extra beweging geven, ik moet altijd maar rekenen en goochelen met voer. Mag ze wel de wei op, moet ze minder hooi, moet ze ander hooi etc. Pfff gek wordt je ervan :\

En hoezo de oplossing in mijn ogen? Dat is gewoon de oplossing... Zo simpel is het... Er moet minder in dan er verbrand wordt. En dat kan op die manieren (graszaadhooi, stro, geen/ander krachtvoer, weidebeheer etc.) en door meer te trainen natuurlijk, al kan dit niet bij alle paarden.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:06

Dat bedoel ik, ik zit gewoon in een lastig pakket wat dat betreft. Door haar artrose kon ze vanaf een jaar of 22 al geen
zware belasting meer aan, dus meer trainen zat er al snel niet meer in. Dan moet je keuzes maken, al valt er niet veel
meer te kiezen... Alleen zo goed mogelijk opletten dat het niet nog verder uit de hand loopt.

Al lijkt Trix gewoon enorm stabiel in haar gewicht. Als ik foto's terug zie van 15 jaar geleden ziet ze er precies hetzelfde uit.
Het is fijn dat ze niet ingevallen en mager oud wordt, al had het iets minder gekund. Maar helaas... Ze lijkt serieus van de
lucht nog dik te worden...

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:32

Afbeelding

Hopelijk zien jullie het. foto is van vorig jaar.

Afbeelding

En deze foto is van afgelopen winter. Meneer was moe van een dagje buiten in de sneeuw

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:10

Siets schreef:
Dat bedoel ik, ik zit gewoon in een lastig pakket wat dat betreft. Door haar artrose kon ze vanaf een jaar of 22 al geen
zware belasting meer aan, dus meer trainen zat er al snel niet meer in. Dan moet je keuzes maken, al valt er niet veel
meer te kiezen... Alleen zo goed mogelijk opletten dat het niet nog verder uit de hand loopt.

Al lijkt Trix gewoon enorm stabiel in haar gewicht. Als ik foto's terug zie van 15 jaar geleden ziet ze er precies hetzelfde uit.
Het is fijn dat ze niet ingevallen en mager oud wordt, al had het iets minder gekund. Maar helaas... Ze lijkt serieus van de
lucht nog dik te worden...

Nou moet ik zeggen dat als je een ouder paard hebt moet je er niet meer voor willen gaan dat ze afvallen. Laat maar lekker dik. Zolang ze dat blijft gaat het goed. Als die oude paarden ineens mager worden gaan ze zo hard achteruit!! En dan is het ineens gebeurd!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:35

cp112 schreef:
Het paard op de bovenstaande foto's ís Onyx toch? :+

Volgens mij Celeste. Foto komt uit een advertentie hier op bokt markt waar een dochter van hem te koop staat.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:43

Focussed schreef:
Cyrina: ik ben oprecht verbaasd door je reactie. Z'n schouder is verzonken in vet, idem voor de schoft, boven bij het kruis zitten enorme pockets. Het feit dat dit paard meerdere malen kampioen is zegt NIETS over het feit of hij (morbide) obees is of niet. Ga maar eens naar een Welsh keuring, wat ze graag willen zien is een te dikke pony. Een op normaal gewicht maakt al en stuk minder kans.

Ik ben verbaasd door deze reactie. Dat is geen vet, dat zijn spieren! Een trekpaard heeft korte stevige spieren die je er goed bovenop ziet liggen. Moet je die kontspieren en buikspier zien!
Een vet paard is overal rond en "sponzig" zonder duidelijk spiervlakken etc. Zoals deze http://www.borgstijn.net/IMG_1169.JPG

Er is een verschil tussen een zwaar en een dik paard.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:00

Nope, foto is Onix. Staat o.a. in die advertentie, maar wel als paps :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:29

Aha. Verkeerde paard op de foto dus bij advertentie.

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:38

hier is er nog eentje van dat trekpaard

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:50

Focussed schreef:

En gelukkig is dat de laatste jaren heel erg veranderd, te dikke pony worden afgerekend op overgewicht. Ze mogen wel in show/keuringsconditie zijn, maar vette pony's, hoe mooi ze ook zijn worden niet meer op de eerste plek gezet. Hier gaan ze ook alleen getraind de ring in, dwz in het vroege voorjaar wordt er begonnen met spier/conditietraining, het is niet zo dat ze een week ervoor vet uit het land worden getrokken. er mag wel een klein laagje opzitten vind ik, je moet geen ribben kunnen zien, want dan heb je net iets teveel sportconditie. Onzin dus ook dat mijn 3jarige te vet was op voorgaande foto's, misschien net ietsje rijk laagje wat erop zat, maar niet vet voor een 3jarige, anders dan de meeste 3jarige kwpn'ers, die ongetraind uit het land komende, aan het werk worden gezet, dit was allesbehalve een grote slungelige pony, maar daarop is hij nog niet vet.

Hengst hierboven is zowiezo niet extreem vet, maar er zit ook een aardig laagje op, kap op de hals staat mooi stevig rechtop, en idd zoals al genoemd, hier en daar wat vetophopingkjes. maar niet obees ofzo.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:40

Cyrina schreef:
Focussed schreef:

Ik ben verbaasd door deze reactie. Dat is geen vet, dat zijn spieren! Een trekpaard heeft korte stevige spieren die je er goed bovenop ziet liggen. Moet je die kontspieren en buikspier zien!
Een vet paard is overal rond en "sponzig" zonder duidelijk spiervlakken etc. Zoals deze http://www.borgstijn.net/IMG_1169.JPG

Meen je nu serieus dat je denkt dat die kap spieren zijn? 8)7
Of je het mooi vindt of niet en of het gewenst is binnen een ras is te bediscussiëren, maar of het vet is of spier lijkt me toch duidelijk..

Het is triest dat paarden zo gefokt, gevoed en gehouden worden (bewust, ik heb alleen maar respect voor de eigenaren die keihard werken om het vet te verbranden).
Vooral dit nekvet lijkt op de viscerale vetwaarden bij mensen. Dit is vet wat juist gevaarlijk is (bij mensen vnl buikvet, bij paarden deze kap. Niet voor niets zijn paarden met zo'n kap veel gevoeliger zijn voor HB en IR).

Maar ik probeer me verder niet meer te mengen in de discussie omdat we wel erg offtopic gaan :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:42

Vind mijn dikkertje dap hier ook wel passen, met deze foto tenminste.
Let op, ze is niet te dik, maar hoogdrachtig. Kan in 1 a 2 weken bevallen.

Afbeelding

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:48

Focussed schreef:

Meen je nu serieus dat je denkt dat die kap spieren zijn? 8)7
Of je het mooi vindt of niet en of het gewenst is binnen een ras is te bediscussiëren, maar of het vet is of spier lijkt me toch duidelijk..

Het is triest dat paarden zo gefokt, gevoed en gehouden worden (bewust, ik heb alleen maar respect voor de eigenaren die keihard werken om het vet te verbranden).
Vooral dit nekvet lijkt op de viscerale vetwaarden bij mensen. Dit is vet wat juist gevaarlijk is (bij mensen vnl buikvet, bij paarden deze kap. Niet voor niets zijn paarden met zo'n kap veel gevoeliger zijn voor HB en IR).

Maar ik probeer me verder niet meer te mengen in de discussie omdat we wel erg offtopic gaan :)[/quote]

Ik heb het nooit over de kap gehad dat dit spieren zouden zijn.. (en je hoeft er ook niet zo'n minderwaardige smily bij te zetten). Een vetrand in de kap, wil niet zeggen dat het hele paard vet is. Dat is wat ik al de hele tijd bedoel. Sommige paarden hebben aanleg om daar vet op te slaan (hengsten sowieso al meer en dan bepaalde rassen nog mee, dat kun je mooi vinden of niet), maar het maakt niet het paard te dik, als je de rest van dit paard ziet, dan zit daar zeker niet te veel vet op, anders zag je de spiermassa niet zo zitten, zoals in billen en buik. De kans is groot dat als je dit paard te veel laat afvallen de kap gaat kiepen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:36

Ff een stukje anatomie dan maar ;)
In een manenkam kunnen geen spieren zitten, onmogelijk!

Foto van mijn mooie meissie (moet kunnen, want ze hoort toch ook wel in dit topic, hoewel ik er na alle ellende die het gebracht heeft niet trots op ben)
Afbeelding

Alles vlak boven de bovenste "lijn" die je ziet in haar hals is per definitie vet.

Dat trekpaard is in mijn ogen ook echt wel veel te dik, ook bij dikke paarden kun je prima spieren zien, dat zegt niet zo veel. Bekijk de laatste foto eens die hier geplaatst werd. Koudbloed zijn is geen "excuus" voor overgewicht!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:48

Vader van mijn eerste veulen heeft een lekkere brede hals :9 Veulen heeft ook de hals van zijn vader meegekregen.

Op deze foto lijkt hij wel héél erg breed, maar is wel een beetje vertekend.
Afbeelding

Afbeelding

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:19

Wauw, wat een gaaf dier!

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:26

wauw! wat een beest!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:58

Mijn speknekkie :)

Afbeelding

Afbeelding

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:34

Marisjuuuuuh schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit is mijn speknekje. :o <3

Dit vind ik niet echt een speknek...

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:04

Die van mij heeft ook een behoorlijke speknek. Helaas is de rest van z'n lichaam ook spek. :')
(Overigens voer ik 'm echt ontzettend schraal, en zou ik niet weten hoe ik hem nóg minder moet voeren, dus tenzij je iets kan toevoegen, hoef ik daar geen commentaar op.)

Afbeelding

Afbeelding

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:25

goh ik raad dat focussed daar vast wel weer een antwoord op heeft