Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Af laten vallen is zeker niet gemakkelijk maar onmogelijk is het zeker niet!! Ik heb ook een te dikke merrie, met als extra moeilijkheidsfactor: ze staat op rust en moet de hele dag wat te knabbelen hebben.
Dieet is niet een kwestie van minder voer maar aan ANDERS voeren. Je hooi vervangen door graszaadhooi aangevuld met stro, krachtvoer veranderen in iets met vitamine maar zonder de calorieën (vitamine brok bijv), jezelf afleren om extra's te geven (snoepjes, fruit, groenten) en strenger weidebeheer (graasmasker, strookbegrazing of kleine weitjes die je wisselt). Het is een verandering in de hele levensstijl, niet alleen een kwestie van een brokje minder geven (wat sommigen lijken te denken).
Siets schreef:Dat bedoel ik, ik zit gewoon in een lastig pakket wat dat betreft. Door haar artrose kon ze vanaf een jaar of 22 al geen
zware belasting meer aan, dus meer trainen zat er al snel niet meer in. Dan moet je keuzes maken, al valt er niet veel
meer te kiezen... Alleen zo goed mogelijk opletten dat het niet nog verder uit de hand loopt.
Al lijkt Trix gewoon enorm stabiel in haar gewicht. Als ik foto's terug zie van 15 jaar geleden ziet ze er precies hetzelfde uit.
Het is fijn dat ze niet ingevallen en mager oud wordt, al had het iets minder gekund. Maar helaas... Ze lijkt serieus van de
lucht nog dik te worden...
Focussed schreef:Cyrina: ik ben oprecht verbaasd door je reactie. Z'n schouder is verzonken in vet, idem voor de schoft, boven bij het kruis zitten enorme pockets. Het feit dat dit paard meerdere malen kampioen is zegt NIETS over het feit of hij (morbide) obees is of niet. Ga maar eens naar een Welsh keuring, wat ze graag willen zien is een te dikke pony. Een op normaal gewicht maakt al en stuk minder kans.
Focussed schreef:Cyrina: ik ben oprecht verbaasd door je reactie. Z'n schouder is verzonken in vet, idem voor de schoft, boven bij het kruis zitten enorme pockets. Het feit dat dit paard meerdere malen kampioen is zegt NIETS over het feit of hij (morbide) obees is of niet. Ga maar eens naar een Welsh keuring, wat ze graag willen zien is een te dikke pony. Een op normaal gewicht maakt al en stuk minder kans.
Cyrina schreef:Focussed schreef:Cyrina: ik ben oprecht verbaasd door je reactie. Z'n schouder is verzonken in vet, idem voor de schoft, boven bij het kruis zitten enorme pockets. Het feit dat dit paard meerdere malen kampioen is zegt NIETS over het feit of hij (morbide) obees is of niet. Ga maar eens naar een Welsh keuring, wat ze graag willen zien is een te dikke pony. Een op normaal gewicht maakt al en stuk minder kans.
Ik ben verbaasd door deze reactie. Dat is geen vet, dat zijn spieren! Een trekpaard heeft korte stevige spieren die je er goed bovenop ziet liggen. Moet je die kontspieren en buikspier zien!
Een vet paard is overal rond en "sponzig" zonder duidelijk spiervlakken etc. Zoals deze http://www.borgstijn.net/IMG_1169.JPG
Er is een verschil tussen een zwaar en een dik paard.
Ik ben verbaasd door deze reactie. Dat is geen vet, dat zijn spieren! Een trekpaard heeft korte stevige spieren die je er goed bovenop ziet liggen. Moet je die kontspieren en buikspier zien!
Een vet paard is overal rond en "sponzig" zonder duidelijk spiervlakken etc. Zoals deze http://www.borgstijn.net/IMG_1169.JPG
Er is een verschil tussen een zwaar en een dik paard.