Prins de hengst en Sando op buitenrit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Prins de hengst en Sando op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:09

Een kind kan best een pony zadelmak maken, mits dat kind een onafhankelijke zit heeft, en er goede begeleiding bij is met voldoende ervaring.
En als die begeleiding er niet is.... dan maar niet. Maar ik hab ook al eens eerder gezegd, dat ik die obsessie met rijden niet goed begrijp. En als je dan zo graag wilt rijden, koop dan een passende pony.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:30

precies, de 'rijobsessie'. mensen lijken te denken dat er op een pony gereden MOET worden... ernaast kan je ook vele dingen doen, ik heb heel veel plezier met mijn pony van 97 cm, geen haar op mijn hoofd die ook maar aan rijden met deze pony DENKT. verder heb ik nog een jaarling lopen die rond de 1,25 zal worden. heel misschien pas ik er nog op (zwaarder type pony), als hij flink uitgroeit. maar dat weten we niet zeker, en tegen die tijd (als ik zelf twijfel) komt de osteopaat uitsluitsel geven.

mij maakt het niet uit, een paard is niet gemaakt om op te rijden, dat is een leuke bijkomstigheid voor de mens. er wordt steeds gesproken over de geweldige band met de dieren, maar als je echt van je paard houdt hou je rekening met hém, en niet alleen met je eigen plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:40

Ben ik met je eens. Natuurlijk kun je een hoop lol met je paard/pony hebben, maar nooit ten koste van het dier.
Als je van je paard houdt, hou je er rekening mee, zorg je ervoor, neem je je verantwoordelijkheid ervoor. Anders ben je imo geen dieren waard.

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:20

Stoer hoor!(als ik mijn pony los laat rent ie weg:S:P)

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:05

wie zegt trouwens dat wij het niet hebben laten testen..
en wij doen ook niet alleen maar rijden wat jullie volgens mij denken..
en zoals wij rijden berijk je echt niet met alleen maar er op zitten daar komt ook nog veel grondwerk bij...enz.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:34

Als je je er echt in verdiept zou hebben zou je dit soort acties neit eens doen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:51

karoliena schreef:

precies. ik vraag me dan ook oprecht af welke DA en/ of osteopaat (niet met elkaar te verwarren, voor inwendige zaken als spieren etc. heb je toch echt een osteopaat of fysiotherapeut nodig) deze activiteit met dit/ deze dier(en) en deze ruiter(s) goedkeurt.

YasS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:40

Wat onwijs leuk wat jullie kunnen doen met de pony's. Mijn pony blijft trouwens gewoon staan hoor als je haar loslaat waar dan ook. Niks aangeleerd ofzo! Ze is gewoon heel braaf, en ik weet niet of jullie iets aan geleerd hebben? Wel super lieve en leuke pony's om te zien! Knipoog Groetjes!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:21

Wat leuk ! Haha!
Sando, daar had ik ook interesse voor gehad Tong uitsteken
Vind je eerlijk gezegd wel wat te groot..
maarja dat is mijn mening Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:01

merrieveulen schreef:
karoliena schreef:

precies. ik vraag me dan ook oprecht af welke DA en/ of osteopaat (niet met elkaar te verwarren, voor inwendige zaken als spieren etc. heb je toch echt een osteopaat of fysiotherapeut nodig) deze activiteit met dit/ deze dier(en) en deze ruiter(s) goedkeurt.

Ik ben het met jullie eens... en dan nog, dat iemand het goedkeurt wil niet zeggen dat het ook goed is. Mss zelf nadenken...

YasS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:36

merrieveulen schreef:
karoliena schreef:

Ik ben het met jullie eens... en dan nog, dat iemand het goedkeurt wil niet zeggen dat het ook goed is. Mss zelf nadenken...[/quote]

Ik weet niet, maar volgens mij gaat dit niet meer over de leuke fotos die ze gemaakt hebben. Ik vind het onwijs leuk wat jullie ponys allemaal kunnen hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:45

Niet iedereen vindt het leuk. Natuurlijk is het leuk wat de pony's kunnen, alleen de gevolgen van rijden op een te kleine pony, en staan op een pony, daar zou eens beter over nagedacht moeten worden.
Dit zijn gewoon onbezonnen acties, en hoe leuk en lief ook, het os wel heel onverstandig. En ik kan wel met iedereen meegaan en roepen dat het allemaal heel schattig is, maar ik vind het dus níet schattig, ik vind het dom.
En dat gaat echt wel over de foto's. Maar negatief commentaar wordt soms ook gegeven, hoort er wel bij.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:30

Echt gaaf hoor! Dat jullie dat kunnen met die pony's is echt stoer Haha!
Leuke en mooie pony's ook!
groetjes!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:12

inderdaad Yamcha. mijn merrie van 97 cm gaat ook voor me door het vuur, en zij zou ook plezier hebben in buitenritten waarbij ik op haar rug zit. een paard weet niet wat artrose is, niet wat slijtage is, en denkt niet na over het feit dat hij dat in de toekomst op kan lopen op deze manier. tegen de tijd dat je het merkt is het al te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:25

Dat is het ook.
Daar om is het ook aan de ruiter om zijn/haar verstand te gebruiken, ipv kijken of die oortjes naar voren staan. Ik ken heel veel pony's en paarden die vinden álles leuk.
Maar een kind vindt het ook geweldig om een kilo Magnums te eten, maar íets vertelt me dat dat toch geen goed idee is... een kind vindt het ook tof om papa te helpen in de tuin... maar een kruiwagen is veel te zwaar voor zo'n klein ding.
Ik heb op een manege gewerkt, en een boel kids die wel wilden helpen met uitmesten en voeren en paarden halen hoor... ze mochten van mij best brok geven, dat is niet zo zwaar... en met zo'n minibezem een beetje vegen... maar het echte uitmesten en hooi geven deed ik toch heus zelf... dat zijn kilo's en kilo's aan gewicht, daar maak je dat kleine lijfje kapot mee. Want het blijft nooit bij 1 keer, ze vinden het leuk, en willen het iedere keer doen.
En ik laat zo'n klein ding niet met een hete KWPN van 1.70 wandelen, hoe leuk ze het ook vinden. Mij te gevaarlijk. Er kan maar zo een trekker aankomen, en een schrikreactie van een groot paard... ben bang dat zo'n kind het niet overleeft.

Dan kijk ik niet naar leuk. Ik kijk naar verstandig. Er zijn nog zoveel dingen ook vreselijk leuk en niet gevaarlijk...
Maar bij een klein kind is het doodnormaal als je daar naar kijkt, wat veilig is, maar bij een pony moet alles maar kunnen... ik snap dat niet.
Mensen worden woest als je een kind zwaar werk laat doen, hoe leuk het kleine ding dat ook vindt... maar een kleine pony moet alles maar kunnen?
Ik vind dat raar. Ouders denken wel voor hun kinderen, maar ruiters niet voor hun paarden. Paard moet het zelf allemaal maar aangeven, terwijl je wel tegen een kind zegt: "niet doen, is niet goed voor je".
Rare wereld.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:35

mooi gezegd, prima metafoor!

om een voorbeeld te geven: mijn paard houdt nog meer van rijden dan ikzelf. hij wil elke dag wel rijden, en bijv. in de winter, als ik weinig rij, is hij vaak niet te genieten. hij had er altijd plezier in, wilde elke dag wel op stap, etc.
toen bij ons de zadelmaker kwam voor controle van de vulling van mijn zadel, gaf hij aan dat het zadel te smal was voor Faram. Faram had nooit iets laten merken, altijd hetzelfde plezier in het rijden, altijd voor me door het vuur. ik voelde me zwaar schuldig dat ik het niet opgemerkt had.

zo kan een paard nou eenmaal zijn. wie weet heeft Faram er best last van gehad, maar hij wil te graag. het is aan mij om hem daarvoor in bescherming te nemen, natuurlijk kan ik hem met het oude zadel blijven rijden, ik merk er toch niks aan? hij heeft er toch lol in?

tot ik over vijf jaar opstijg en mijn paard door zijn rug gaat, of noem maar eens wat. daar ga ik dus niet op zitten wachten, en ik neem aan dat geen enkele paardenliefhebber dat zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:45

Ik zou dat idd ook niet doen. Ik vermijd liever risico's dan dat ik op grenzen ga zitten. Zeker met dieren. Als de maximum gewichtsgrens voor een pony 60 kg is, ga ik er dus niet op. Beetje overdreven misschien, maar ik heb liever een comfortabele marge wat dat betreft. Terwijl ik 50 kg weeg, maar goed, ik kán aankomen, en een zadel weegt ook wel wat kilootjes...
En dan kan het paard er best een hoop lol on hebben, ook al zou ik te zwaar zijn. Maar ik zou me de grond in schamen als het paard kissing spines zou hebben, artrose, of weet ik wat... ik vermijd het risico liever.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:51

precies, en imo lopen er een hoop mensen rond die dat ook zouden moeten doen.
als je nagaat, mijn ruin van 1,52 meter, rond de 450-500 kilo wegend, mag maximaal 15% van zijn eigen ideale gewicht dragen. dat is dus 67,5 - 75 kilo. niet veel, voor een normaal gebouwde E-pony, zeker als je het gewicht van een zadel erbij rekent. bij mij komt een ruiter van meer dan 65 kilo er niet op. maar goed, ga nu eens rondkijken naar dit soort paarden, en de ruiters daarbij...

bij zwaardere typen paarden (shets, ijslanders) wordt uitgegaan van maximaal 20% van het eigen ideale gewicht. maar dat gaat voor de pony van de TS zeker niet op. het dier is vier jaar, dus tien procent van het ideale gewicht komt meer in de buurt. en dan zit je op (schokkend) 35 - 40(?) kilo ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 00:04

Ja, het is schokkend. Het grootste gedeelte van de ruiters is ook te zwaar voor hun paarden. En zeker met jonge paarden moet je heel voorzichtig zijn.
Pony van de TS is idd luxe gebouwd, dus kan weinig gewicht dragen, en zeker op die leeftijd... ben onder andere daarom een groot voorstander van laat inrijden. Die jonkies moet je zo voorzichtig mee zijn...
Mijn vriendin heeft heel bewust gewacht tot haar paard (grote KWPN, 1.72) 5 jaar was, eerder durfde ze het echt niet aan. Zij weegt natuurlijk 70 kilo, en dat is voor zo'n paard niet te veel, maar hij was zo hard aan het groeien, en was toen hij 4 was nog echt een slungel.
Nu merk je dus dat hij het makkelijk aankan, maar de osteopaat was erg blij dat ze gewacht had. Het scheelt hem een hoop werk (die mensen hebben veel werk, vooral door te vroeg/ te zwaar belaste paarden en pony's).

punker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:28

ik vind jullie pony's vet sgattig en ik vind het leuk om te zien wat jullie allemaal met ze doen ga zo door Pling

xHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:30

WaauW echt supeer dat jullie zo goed kunnen omgaan met je pony's.
Dat hoef ik niet te proberen met mijn pony,,
Die vind dat VEEEEL te leuk ..,, Yihaa Bloos Tong uitsteken
Egt Vet leuk!

xx Haha!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:29

Hoppetee... Clown Ik dacht al.. 3 pagina's, da's best veel voor 1 topic, laat ik eens een kijkje nemen... *kijkt en scrollt, *ziet allemaal positieve reacties, *scrollt verder, *AAA wéér een gebruikelijke betweterige discussie. Natúúrlijk. Rolleyes

Leuke pony's! Ja Lijkt me heerlijk zo'n hele toer door mooi lanschap! Lovers

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:08

Mooie beestjes en leuke fotos!

Ha, ik heb deze fotos is op HT gezien Clown

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:23

Erg leuk dat je wat NHachtig rijdt, maar toch vind ik het los laten grazen opzienbarend.

Ja, je kunt makkelijk zeggen: "We hebben een goede band, ze zien ons als leiders" etc.etc. Maar dan moet je je ook tijdens het grazen als leider gedragen. Je neemt immers niet zelf een leidende positie aan in het grazen (kuddevorm met daarbij 1 leidende merrie die oplet e.d.). Er hoeft ook maar iets te gebeuren en het paard schrikt (denk aan een knal oid.). Leiderschap staat écht niet boven reflex!
Misschien geloof je het niet, hier komt mijn 'fijne' verhaal.
Ik longeerde altijd NHachtig (zonder lijn, volgens de Emiel Voest methode met touw in de handen e.d. Ik heb daar ook bij Emiel Voest een cursus gevolgd over NH) tot de eigenaar iets liet vallen, met als gevolg een klap. Ondanks MIJN leiderschap overwon het reflex het verstand, mijn paard begon te rennen en viel daarbij, met als gevolg dat een paal door haar borst is gegaan.
Tja, daaruit heb ik geleerd, dat ik tóch verstandiger kan zijn en met een touw te longeren. Nogs steeds volgens de NHprincipes met lichaamstaal, maar mét een touwtje.

Overigens vind ik het ook onverstandig om zonder ook maar enige vorm van begeleidend materiaal als touwhalster, bitlooshoofdstel, gewoon halster, hoofdstel oid. om te hebben zonder enig grondwerk te verrichten (ik kan natuurlijk nu niet weten of jullie dat doen, maar dat even terzijde). Mijn ouders zouden het écht níet goed vinden als ik zonder beschermend materiaal als cap zou gaan rijden. Zéker niet zonder zadel en zonder begeleidend materiaal als halster/hoofdstel. Natuurlijk is dit jullie eigen keuze, maar ik vind het stoerder als je een cap op je hoofd zet, en voor de zekerheid een touwhalstertje om hebt met een teugeltje (wat je overigens niet hoeft te gebruiken, je kunt ook neckrope én touwhalster+teugeltje hebben) waardoor je, áls je paard schrikt toch nog teminste één zekere vorm van 'besturing hebt' én daarbij, als je paard schrikt, en je valt daarbij, zal hij sneller moeten stoppen als je aan zijn hoofd hangt (om het zo even uit te drukken met teugels) dan dat je een neckrope vast hebt. Een neckrope is niet zo lang als een teugel om veilig náast de paardenbenen te belanden, en daarbij kun je het paard stoppen met een ruk aan de teugels.

Ik denk dat je pas klaar bent om zó te gaan rijden ín een níet omheind gebied als je verschillende
methodes hebt geprobeerd, weet waar je paard het beste op reageerd, teminste 1 cursus volledig hebt afgerond mét paard bij een 'gediplomeerd' NH ruiter (gediplomeerd in de zin van:"Heeft een eigen goed gerespecteerde en uitgevoerde methode, denk aan Parelli oid), én daarbij zekerheid voor het rijden kiest.

Waarbij ik dus níet zeg dat je dit rijden onverandwoord kunt doen in een omheinde omgeving (denk aan bak of weide).

Misschien komt dit hard/aanvallend aan, maar je zult het pas beseffen tot er iets gebeurt waar je toch echt spijt van gaat krijgen.

Groetjes
Anniek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 23:10

Ik ben het helemaal met jou eens. Maar of het veel zin heeft om TS te waarschuwen weet ik niet, ze denkt van zichzelf dat ze al heel veel ervaring heeft en weet wat ze doet.