Lange lijnen met 2 pony`s

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 14:39

Ayla schreef:
Oei meid.. lees je eerst even in voor je ergens aan begint. Dat is niet gemeen bedoeld, maar zoals het tuig nu zit is het niet fijn voor je pony en kan het zelfs gevaarlijk zijn.

Op de foto's hierboven zit je borsttuig nog steeds te laag, hij moet net onder zijn hals zitten zonder dat de ademhaling belemmerd word om het maar even makkelijk te zeggen. De riem die over de hals loopt hoort ook veel meer op de hals te liggen i.p.v richting de schoft. En je kunt er toch maar beter wel een broek om doen, want als jou pony nu een noodstop maakt vliegt de kar van achter tegen zijn benen/kont aan. De lichtogen gaan jou tuig niet zelf tegenhouden, daar is je kar zo te zien te groot en te zwaar voor. Als je geen ogen voor de broek op je lamoen hebt, kijk dan even of je ze aan de stophaken van het lamoen bij je lichtogen kan doen, als de broekriempjes daar lang genoeg voor zijn. Of heeft je kar een rem? Dan raad ik je alsnog aan om een broek bij deze wagen te gebruiken, maar dan kun je de kar zelf in ieder geval remmen.

Let ook even op het liverpool bit dat de andere pony in zijn mond heeft, de scharen horen namelijk niet naar voren te wijzen. Hoe strak zit de kinketting? Je bit moet 45 graden kunnen kantelen en de kinketting mag dus niet aansluiten, daardoor gaat hij naar voren kantelen.

Hopelijk kun je wat met de tips die gegeven worden en succes verder :)

Moet de kinketting dan strakker?

Ayla

Re: Lange lijnen met 2 pony`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:43

Ik denk dat hij losser moet, maar dat kan ik niet vanaf de foto's beoordelen. Je moet in ieder geval je scharen naar 'beneden' kunnen duwen, zo ver dat deze in een hoek staan van 45 graden ten opzichte van de mond. Als je niet precies weet wanneer hij goed zit kun je het misschien met een instructeur of iemand die er wat meer verstand van heeft overleggen. De kinketting mag ook niet gedraaid zitten.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:26

Ayla schreef:
Ik denk dat hij losser moet, maar dat kan ik niet vanaf de foto's beoordelen. Je moet in ieder geval je scharen naar 'beneden' kunnen duwen, zo ver dat deze in een hoek staan van 45 graden ten opzichte van de mond. Als je niet precies weet wanneer hij goed zit kun je het misschien met een instructeur of iemand die er wat meer verstand van heeft overleggen. De kinketting mag ook niet gedraaid zitten.

Zeg geen dingen waar je niks vanaf weet zoals je kunt zien zitten de lijnen in de bril en krijg je inderdaad dit effect heeft geen ene zier met de kinketting te maken of iets dergelijks.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:27

ardo_iggy schreef:
Ayla schreef:

Zeg geen dingen waar je niks vanaf weet zoals je kunt zien zitten de lijnen in de bril en krijg je inderdaad dit effect heeft geen ene zier met de kinketting te maken of iets dergelijks.

Moet ik hier dan iets aan doen of is dit prima zo?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:30

het is prima zo niks aan doen.

Op deze manier heb je op het vriendelijkst het bitje in de mond zitten en totaal geen hefboom effect.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:31

ardo_iggy schreef:
het is prima zo niks aan doen.

Op deze manier heb je op het vriendelijkst het bitje in de mond zitten en totaal geen hefboom effect.

Oke bedankt.
Ik weet dat je hem ook scherper kunt zetten maar we laten hem voorlopig zo.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:19

Ardo_iggy: ik probeer alleen maar te helpen ;) In dit geval heb ik niet goed gekeken nee en klopt het kinketting verhaal misschien niet, maar dan nog lijkt mij het bit zo niet helemaal lekker te zitten als de scharen zo ver naar voren 'wijzen'. Ik dacht te zien dat de leidsels wel op de eerste gleuf zaten, maar dat had ik verkeerd gezien.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:42

Ik heb een nieuw tuigje en hoofdstel voor Arie dus we kunnen weer aan de slag vandaag.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 14:46

Voor degene die benieuwd waren wat er dan precies dient als broek.
Dit haakje (en aan de andere kant) daar doe ik dan de brancard beugel doorheen.

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:44

Brancard beugel???

Dit is inderdaad een riem voor de broek. Dus dan hoor je ook zeker een broek te gebruiken.

Als jij de lichtogen van het mentuig bedoeld, dan zit je er dus mooi mee mis!
Die horen alleen maar het lamoen te tillen.
Met de borstuig, vast met de strengen aan de zweng van de wagen, trekt een paard.
En met de ogen van de broekriem (van de wagen) met de broek, remt het paard de wagen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:52

Brancard beugels zijn hetzelfde als lichtogen.
Dit haakje is niet bedoelt voor een broek.
Dat zit normaal veel meer naar achteren.
Normaal horen ze inderdaad alleen het lamoen te tillen maar bij deze kar dient dit als je de lichtogen hierdoorheen vastmaakt ook als broek. Het lamoen kan zo nooit naar achter of naar voren schieten dus kan de kar nooit tegen de achterbenen van een pony aankomen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:55

mabelbohms schreef:
Normaal horen ze inderdaad alleen het lamoen te tillen maar bij deze kar dient dit als je de lichtogen hierdoorheen vastmaakt ook als broek. Het lamoen kan zo nooit naar achter of naar voren schieten dus kan de kar nooit tegen de achterbenen van een pony aankomen.

Kan met een goede broek die correct bevestigd ook niet. Dus dat is een broodje aap hoor, spijt me zeer.
Maar dit is echt verre weg van correct! Op deze manier krijgt het paard dus continu druk rond om de schouder a schoft. Helemaal als er een noodrem plaats zal vinden

Dit soort wagens, horen niet eens te bestaan...

Zoek iemand die de ogen van de broek op de juiste plek kan slijpen en lassen.
Want dit is niet hoe het hoort.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:58

maralyn schreef:
mabelbohms schreef:

Kan met een goede broek die correct bevestigd ook niet. Dus dat is een broodje aap hoor, spijt me zeer.

Dan is er toch geen broek nodig als het nu ook niet kan

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:59

mabelbohms schreef:
maralyn schreef:

Lees even verder door Mabelbohms..

Want een broek is zeer zeker wel nodig.

Nu drukt het continu rond de schouders en schoft. En al helemaal wanneer er een noodstop gemaakt wordt!!!

Wel even verder lezen.
Je quote nu alleen wat jou aanstaat, zonder de feiten.

Dan is er toch geen broek nodig als het nu ook niet kan

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:05

Broek aan
Vanaf 1 april moeten alle enkelspannen, tijdens alle wedstrijden, met broek gereden worden.
De achterliggende gedachten bij het besluit van het menforum (dat enkelspannen verplicht opgetuigd moeten worden met broek) is de volgende. Bij een enkelspan is er één trekkend paard/pony, die dus ook in zijn eentje het rijtuig achter zich moet tegenhouden bij een overgang terug. Uiteraard kan met goed remgebruik het paard daarbij ondersteund worden. In geval van achterwaarts gaan ondersteunt de broek het paard met het achterwaarts duwen van het rijtuig. Wanneer er dan geen broek is, komt de druk uitsluitend op het schoftje van het tuig. Dit is ook de reden dat de FEI dit vorig jaar internationaal al verplicht gesteld heeft, en dat de KNHS deze reglementswijziging nu overneemt.

Van de KNHS geplukt... Duidelijk, of niet?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:11

maralyn schreef:
Broek aan
Vanaf 1 april moeten alle enkelspannen, tijdens alle wedstrijden, met broek gereden worden.
De achterliggende gedachten bij het besluit van het menforum (dat enkelspannen verplicht opgetuigd moeten worden met broek) is de volgende. Bij een enkelspan is er één trekkend paard/pony, die dus ook in zijn eentje het rijtuig achter zich moet tegenhouden bij een overgang terug. Uiteraard kan met goed remgebruik het paard daarbij ondersteund worden. In geval van achterwaarts gaan ondersteunt de broek het paard met het achterwaarts duwen van het rijtuig. Wanneer er dan geen broek is, komt de druk uitsluitend op het schoftje van het tuig. Dit is ook de reden dat de FEI dit vorig jaar internationaal al verplicht gesteld heeft, en dat de KNHS deze reglementswijziging nu overneemt.

Van de KNHS geplukt... Duidelijk, of niet?

Dat geld voor wedstrijden.
Toevallig had ik het daar met Mandy vandaag nog over en ze zij dat als ik nog is een wedstrijdje wil gaan rijden dat ik dan haar sulky met broek wel mag lenen. Ik kan best wel eens kijken of ik een broek aan dat haakje vast kan maken maar zo hoort het bij mijn kar niet en ik ben bang dat dat ook niet past.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:13

En jou wagen is geremd neem ik aan?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:19

maralyn schreef:

Het in een ongeremde wagen.
Ik heb van mensen gehoord dat je niet persee een rem nodig hebt omdat je in nederland verder ook geen heuvels hebt enzo. Een rem is dus niet echt nodig als ik alleen maar in het land rij en heel soms buiten een ritje maak.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:21

mabelbohms schreef:
maralyn schreef:

Het in een ongeremde wagen.
Ik heb van mensen gehoord dat je niet persee een rem nodig hebt omdat je in nederland verder ook geen heuvels hebt enzo. Een rem is dus niet echt nodig als ik alleen maar in het land rij en heel soms buiten een ritje maak.

Nee... je paard kan ook niet op de kletter gaan ofzo... :')

Ach meid... zoek het lekker uit weet je.

Haal gewoon je menbewijs, en laat de instructeurs die de cursus geven en dus niet krijgen eens flink jou mentuig en wagen onder de loep nemen.

Zoals ik kan zien, klopt er gewoon 0.0 van.

En dan ben ik --enkel -- een groom... (Die graag veilig mee op pad gaat)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:37

geloof niet dat het zinnig is hier iets te melden, want aannemen doe je het toch niet.
Ik ga verder mee met alles wat hier is gezegt, jammer hoor zo'n leuke pony

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:46

koetjeboe schreef:
geloof niet dat het zinnig is hier iets te melden, want aannemen doe je het toch niet.

Ik ben juist blij met de tips en ik heb nu ook een ander tuig en sommige tips heb ik echt wat aan alleen hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik snap ook wel dat ik beter een broek kan gebruiken maar hoe kan ik dat dan doen als hij niet aan de kar past? Ik kan er toch ook niet iets aan toveren waar de broek aan vast hoort te zitten?!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:49

mabelbohms schreef:
koetjeboe schreef:

Ik snap ook wel dat ik beter een broek kan gebruiken maar hoe kan ik dat dan doen als hij niet aan de kar past? Ik kan er toch ook niet iets aan toveren waar de broek aan vast hoort te zitten?!

Nou volgens mij heb ik dat toch duidelijk vermeld??

Laat een handige harry die ogen verplaatsen?
Is wél geteld 10 minuten werk, slijpen en lassen.

Wij hebben dat ook gedaan, omdat tussen een fjord van 1,37 en een fries van 1,63 toch wel redelijk wat verschil zat.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:53

Mag het even ietsje minder fel tegen TS volgens mij is ze echt wel met de tips over haar tuig bezig geweest?

Verder ga ik wel mee met andere bokkers, misschien kun je sparen voor een nieuwe kar? Want een niet geremde kar lijkt me ook wel erg gevaarlijk, wat ga je doen als je pony ervan tussen gaat? Dan heb je helemaal niks meer en als hij echt in paniek raakt heb je aan die leidsels ook niks meer. Ik weet trouwens niet of je je kar ook aan kan passen zodat hij wel remmend is? Heb daar verder ook geen verstand van.
Het lijkt me wel slimmer om een echte instructeur te vinden voor het mennen als je hier serieus mee aan de slag wilt, ik men zelf niet en heb het nog nooit gedaan. Maar volgens mij is het een tak van de paardensport die niet onderschat mag worden en is het vele malen moeilijker dan het lijkt!

Leuke pony's heb je daar, ben er maar zuinig op. ;)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:56

Ik ga hier niet teveel zeggen want je hebt van meerdere mensen heel goed advies gehad.
Maar ik schrik wel enorm als ik deze combi zo zie.
Hoop voor t ponytje dat dit met een sisser gaat aflopen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:58

xBontfire schreef:
Mag het even ietsje minder fel tegen TS volgens mij is ze echt wel met de tips over haar tuig bezig geweest?

Dat is maar net hoe je het interpreteert natuurlijk.
Want het was helemaal niet fel bedoeld, maar ogen openend.

Want elke keer komt er een "Ja maar." Om de hoek.
Zo lijkt het helemaal niet, alsof ze daadwerkelijk er mee bezig is.

En al helemaal met ondersteuning van een instructeur?... Die nog bezig is voor haar menbewijs, die theoretisch gezien al eigenlijk geen les mag of hoort te geven..?