Prins de hengst en Sando op buitenrit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kelz

Re: Prins de hengst en Sando op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:56

ja Superroos, ciska en kelly geven je helemaal gelijk..
haha

SjOrSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:11

wat een leuke pony's volgens mij zijn het egt 2 supper lieve schatjes,,(mooie foto's)

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:21

ik vind het super hoor wat je allemaal met deze 2 pony bereikt al heb. vooral bij prins omdat hij nog maar 3 maanden onder zadel is. het lijk me niks mooier dan zo met je paardej heb bos in te kunnen. voor het paard ook fijner geen hoofdstel en zadel op zijn rug.

ga zo door zou ik zeggen

nishrinakn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:06

Wat leuk om dit te zien en te horen... echt super !
Waar in de omgeving woon je? je woont super zeg, heerlijk om zo buiten te kunnen gaan rijden vanaf je thuis.
Wij hebben hier ook wel een bos, maar niet zoals dit... wij verhuizen graag naar een plaats waar je zo lekker buiten kunt gaan rijden.
Ik vind het erg knap dat je zo zonder tuig op je paardjes rijd!
Mijn pony kan ook steigeren op commando, ze is 146 en rijd ik Z2 dressuur mee bij de paarden.
Ik heb haar ook al knielen geleerd en ben met trainen op een hoog niveau.
ook heb ik met haar zonder tuig gereden, maar wanneer ze schrok,,, hihi, was het in paniek en rennen!! Ze is een hittepetit.
Ik wil haar in de toekomst ook meer van de vrijheidsdressuur gaan leren.. je kunt ook eens kijken naar Nishrina op mijn website. http://www.nishrinakn.nl
Nogmaals leuk hoor!
Groetjes van Mireille
Afbeelding

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:38

Net zoals je andere topic, super! Veel plezier nog met je leuke paardjes! Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:15

En mijn voorganger heeft het verkeerd verplaatst, helaas dus weer een verplaatsing.
ITP---> JITP

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:00

Hee,
ik vind het echt knap hoor, ik wil mijn pony ook aan zo'n band leren rijden! Ik stuur je even een pb.!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:28

ik vind het rijden met de halsring er netjes uitzien, maar kind kruip niet meer op die pony! vier jaar= nog niet volgroeid, en zéker bij de driejarige: gewoon een zadel erop! je hebt nu te maken met puntdruk waardoor het dier onherroepelijk last krijgt van de rug. de ruiter voor prins is gewoon veel en veel te groot. met een zadel zou al een heel stuk schelen, iig beter voor de rug en minder 'hefboom' van de ruiter.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:40

nou het gaat niet om te groot zijn maar om het gewicht en hij kan mij prima dragen is nagekeken...
daarbij is er een gloednieuw zadel wat voor prins goed gekeurt is in bestelling vandaat dat we zonder zadel rijden tot dat ons perfecte zadel inhuis is gelevert..
en hij is dan wel 4 jaar maar hij wordt ook echt niet iedere dag gereden ofzo hoor..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:41

nou en of! te lang zijn heeft wel degelijk invloed op het paardenlichaam. ik vraag me oprecht af wie het voor je heeft nagekeken of je erop past, want je bent gewoon echt te groot, dit is ongezond voor je pony, hoe jammer het ook is.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:46

wat een leuke paardjes! en echt gaaf dat ze jullie zo vertrouwen. ik vertrouw mijn pony ook 100% maar dit zou ik nog niet helemaal durven (o.a. omdat ik zelf niet zo goed zonder zadel zit)
mijn pony heet trouwens ook sando, hihi Tong uitsteken

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:49

ow wat toevallig zeg...
nou gewoon lekker oefenen joh komt het vanzelf voor dat je het weet rij je ook zo weg..

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:58

Toch moet ik wat met merrieveulen meegaan.. Op deze leeftijd ook al zit je er zelden op kan er toch echt wel schade ontstaan Knipoog. Zeker als er een tegroot iemand op zit. En al helemaal het feit om erop te gaan staan op deze jonge leeftijd. want dan wordt het gewicht al helemaal op 1 plaats gefocused in plaats van op de juiste manier verdeeld.

Ter informatie:

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

Hierbij vind ik het nog steeds heel mooi wat een band jullie met jullie pony's hebben en dat jullie samen op deze manier met jullie pony's kunnen rijden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:47

Sorry ik vind je voor de eerste pony echt veel en veel te groot, niet zo prettig voor de pony

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:16

Je hebt een hele goede band met je paard, maar ik vind jouw toch echt te groot.
Citaat:
beter een iets zwaarder iemand met een onafhankelijke zit dan een lichte ruiter die gigantisch stoort..
hier ben ik het dus niet mee eens
Beter helemaal niet rijden dan een te zwaar iemand op een zeer jonge pony.
Maar je hoeft toch niet per se te rijden, Er staat ook dat er geen goede kleine ruitertjes in de buurt zijn , maar toch vind ik dit geen excuus om er toch op te gaan rijden

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:20

he he, er zijn eindelijk mensen die het ook met me eens zijn! Haha!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:04

Erg fijn voor je dat je je pony zo vertrouwd, maar erg onverstandig vind ik. Het is en blijft een dier, hij kan schrikken en er vandoor gaan. En jij ligt ernaast, wees verstandig en zet dan in ieder geval nog een cap op. Ook zonder teugels vind ik niet echt slim, je kan er ook teugels aan maken en ze gewoon lang laten, je pony merkt er niets van, en als er wat gebeurd heb je misschien nog een beetje controle. En ga me niet vertellen dat je pony nooit schrikt, want elke pony schrikt wel eens, misschien is het nog niet gebeurd, maar voor alles komt een eerste keer. Ik las net dat er een zadel onderweg was, gelukkig! Je pony is jong, en ik weet niet of je ook draaft/gallopeert zonder zadel? Maar dat lijkt me niet echt fijn voor je pony, dat gehobbel op z'n rug, en al helemaal niet omdat de pony nog zo jong is, en jij veel te groot. Lachen Nee, het ziet er allemaal mooi ontspannen uit, maar ik ben er niet kapot van, ik vind het erg onverstandig.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:19

1.23m... jij zou bij wijze van spreken nog beter de pony kunnen dragen dan hij jou. Ik vind het idee leuk, super dat het kan met een pony, maar ik vind het ook onverstandig. Er wordt veel gesproken over hoe goed de band met je pony is, dat moet ik dan maar van je aannemen.. maar ik vind het absurd onverstandig. Inderdaad zegt iemand voor mij al dat een dier altijd natuurlijk reacties heeft, verder is hij nog erg jong en dus onvoorspelbaar (volwassen paarden zijn al onvoorspelbaar, laat staan zo'n jonkie!) en het is ook nog eens een hengst. Wat iemand al terecht opmerkte: ik was jou niet graag tegengekomen als ik op een hengstige merrie zou rijden. Want dan kan de band met je pony nog zo goed zijn, de natuur wint toch. En die lengte van jou.. ik vind het echt sneu om aan te zien op zo'n jonge pony die de kracht nog niet heeft. Moet de band die je met je pony hebt alleen van de pony z'n kant komen of kun jij ook even overwegen of jij echt wel degene bent die er op moet gaan zitten?

Sowieso, maar dat is niet alleen op jou gericht, vind ik het vaak moeilijk te geloven dat mensen echt een goede band hebben met een paard/pony. Natuurlijk, ze zullen er zijn, maar hoe weet jij dat wat je pony voor jou doet komt doordat hij zo ontzettend gek op je is? Misschien is het een meegaande pony of kom jij (onbewust) vrij dominant over. Misschien onderwerpt hij zich gewoon. Of misschien vindt hij het gewoon leuk. Vergeet niet dat pony's en paarden gewend zijn om een leider te hebben. Natuurlijk kun je een leuke band opbouwen met een dier, dat zal ik niet ontkennen. Maar ik heb soms het idee dat mensen al heel gauw roepen dat ze "zo'n goede band" hebben met hun paard/pony. Zelfs dat het soms als 'excuus' wordt gebruikt.. en daar hou ik toch niet echt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:50

Het spijt me zeer, maar ik vind het heel onverstandig wat jullie aan het doen zijn. Je kunt zeggen dat je zo'n goede band met de pony hebt, maar als je zo gek bent op die pony, waarom ga je er dan op? De rug is nog niet volgroeid, zonder zadel erop geeft idd puntdruk, en dan: staan op de pony!!
Werkelijk! Wat denk je dat er gebeurt als de pony schrikt, en jij komt met je hoofd verkeerd terecht? Hersenbeschadigingen zijn aardig snel opgelopen, en onherstelbaar. Onvoorstelbaar, wat ontzettend dom!
Ik heb aardig wat ervaring met paarden, ik heb een ongeluk gehad, en geloof me, het is niet fijn. Mijn rechterheup is kapot (ik kwam op een harde kluit terecht) en ja, ik kan weer rijden, omdat ik op mijn heup terechtkwam. Maar met staan kom je niet op je heupen terecht...

En wat denk je wat dat doet voor de rug? Echt als je je pony wilt verpesten moet je zo doorgaan! Waanzin dit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:27

ik kan niet anders dan het eens zijn met bovenstaande reacties. ik vind het knap, en nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat je met de beste bedoelingen handelt, maar je hebt nu geleerd dat zo'n dier echt te klein voor je is, en dat je nu zeker en onherroepelijk nodeloos schade toebrengt aan gewrichten en botten. zonde van zo'n mooie pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:56

Ik geloof zonder meer dat de TS met de beste bedoelingen handelt. Het probleem is alleen dat TS veel te weinig ervaring en kennis heeft om te weten waar ze mee bezig is.

eroftmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:02

super vet dat jullie dit kunnen met de paarden
alleen vind ik het best gevaarlijk zeker om zo langs een weg te gaan want het zijn en blijven toch vlucht dieren ook al zijn ze zoo braaf ze kunnen toch een x schikken

schanullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:22

Zijn best veel goede kleine ruiters rond Arnhem.
Op stal Mansour wordt gedegen les gegeven.
Remmen doe je op je zit en niet aan het bit en ook het voorwaarts gaan doe je niet door te schoppen.
Jammer dat er altijd een negatief beeld gegeven wordt van manege ruiters.
Er is de laatste jaren heel wat veranderd op de manege bedrijven.
En natuurlijk de mindere zullen er ook blijven.

Goed passend zadel,kleine ruiter en je dier mag het misschien beleven om heel oud te worden.

Of je nu wel of niet een onafhankelijk zit hebt,gewicht blijft gewicht,en door de erg lange benen een hefboomwerking waardoor je zitbeenknobbels lekker in de ruggegraat duwen.

Nee,vind het er niet leuk uitzien,wel bewondering voor de band die jullie hebben met de dieren Haha!

Superhitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:55

ik vindt het echt helemaal TOP dat julie dit kunnen
en dat dat die pony's nog zo jong zijn en super braaf zijn in het bos!!!!!!! Cool Cool
meschien ben ik het er mee eens dat jullie er groot voor zijn
maar dat kan weinig kwaad als ik het zo zie Ach gut
als die pony's wat ouder zijn wat ervareder enz....
zijn het wel meer kinder pony's
een kind van 5 t/m 9 kan toch geen pony zadelmak maken Clown Clown

ik zag ook die tropic van dat stijgeren echt super knap Bloos Bloos
veel suc6 veder....................... Haha! Haha! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:52

@ superhitt, heb jij röntgenogen? het is algemeen bekend dat het rijden op een paard de nodige gevolgen heeft in de meeste gevallen, laat staan als dit gedaan wordt door een te grote ruiter.