Citaat:
Ja sorry, ff niet goed opgelet. Ik keek naar zn schoudervrijheid en niet goed hoe het zadel lag. Dus excuses. Dr zijn trouwens wel shetzadels. Deze schuiven niet naar voren en zijn geloof ik van rubber ipv leer. Super licht en zijn speciaal voor shets gemaakt.
Daar maak je in mijn ogen even een foutje
Ik heb ruime ervaring met zadels voor shetlanders, je hebt inderdaad speciale shetlandzadels, maar dit wil níet zeggen dat een normaal VZH voor A/B pony's (ook kleine welshjes) in beginsel niet goed zouden liggen. Vaak zijn deze zelfs fijner met rijden, die shetzadels stellen niet veel voor. Zo heb je de pannekoekzadeltjes, da's eigenlijk het zelfde effect als een dekje met een singel, niet geschikt voor serieus rijden. Dan heb je de versie pinokkio, waar wij er ook één van hebben. Deze zijn niet áltijd van rubber gemaakt; ik heb er een van leer.
Bovendien is het ook zo dat de veronderstelling dat deze zadels níet naar voren schuiven, niet klopt. Het ligt er nog altijd per pony aan of een zadel wel of niet verschuifd. dat wij een speciaal (leren) pinokkiozadeltje voor onze shetmerrie hebben, wil niet zeggen dat deze niet verschuifd. Sterker nog, er moet áltijd gereden worden met staartriem, omdat een shet nu eenmaal vaak niet beschikt over een ruime, gangbare schoft. Daardoor is het goed mogelijk dat, ongeacht of het nu een speciaal shetzadeltje is of niet, het tóch nog naar voren schuift