Lange lijnen met 2 pony`s

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:11

mabelbohms schreef:
Dit is hetzelfde tuig.
Kruisriem zit er dus wel aan!

[img]m/qHzyUi.jpg

Hij zit er inderdaad aan. Maar je borststuk lijkt gewoon echt te groot.

Met deze combinatie zou ik persoonlijk niet meer willen mennen. :n
En dat je instructrice jou daar niet op wijst, vind ik een kwalijke zaak.

Nu ben ik wel benieuwd, of jou instructrice gediplomeerd is, en of zij haar menbewijs heeft gehaald.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 12:28

maralyn schreef:
mabelbohms schreef:
Dit is hetzelfde tuig.

[img]m/qHzyUi.jpg

Nu ben ik wel benieuwd, of jou instructrice gediplomeerd is, en of zij haar menbewijs heeft gehaald.

Ze is bezig met haar menbewijs

Weggebokt

Re: Lange lijnen met 2 pony`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:29

Is ze gediplomeerd ?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:32

mabelbohms schreef:
maralyn schreef:

Ze is bezig met haar menbewijs

Sorry, maar dan mag ze jou niet lesgeven.
Misschien moet je opzoek gaan naar een bekwame instructeur die ervaring heeft met het beleren van ponys en paarden voor de wagen, en jou het op een correcte wijze kan leren?
De ervaren instructeurs die ik ken, zijn allen gediplomeerd voor de menbewijs én gediplomeerd om les te geven.

TS doe er alsjeblieft er verstandig aan, om een gediplomeerde instructeur op te zoeken en zelf ook voor het menbewijs te gaan.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:34

Neem maar van ons aan TS, hier ga je je pony niet gelukkig mee maken. Een andere instructeur zou je misschien kunnen uitleggen hoe je op een leuke en veilige manier kunt mennen met je pony's.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:56

Na héél goed speuren zie ik inderdaad de halsriem zitten. Maar totaal op de verkeerde plek. Dat wijst er nogmaals op dat het tuig veel te groot is én niet goed is afgesteld.

Beste mabelbohms, we zeggen dit echt niet om je te pesten, maar om jezelf en je pony te beschermen tegen bijvoorbeeld blessures en ongevallen.

Als je pony goed passend tuig heeft zal hij het waarschijnlijk ook leuker vinden en ook beter doen! Puur omdat hij nu niet goed kan bewegen.

Zijn allemaal goed bedoelde tips :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:08

mabelbohms schreef:
Dit is hetzelfde tuig.

[ [url=m/qHzyUi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op deze afbeelding is ook te zien dat de boom/burry te ver door het lichtoog gaat. De "stop" zit normaliter achter het lichtoog, wanneer je van voren kijkt. Dus dat vierkantje aan de onderzijde hoort aan de andere kant van het lichtoog te zitten.

mensen die bezig zijn met het menbewijs hebben door de bank genomen een paar lesjes gehad. Zeg maar zoiets als iemand die 6 keer ponyrijles heeft gehad, en dan paardrijles gaat geven...

Je hebt erg leuke pony's. Het zou zonde zijn om die door onkunde (geen onwil, dat snap ik ook wel) zover te krijgen dat ze echt niet meer willen.

Vooral dat borsttuig zo laag gaat echt heel veel pijn doen op den duur.

Hier een foto van mijn borsttuig. Zelfs dat van mij zit relatief laag, zou in een normaal geval nog 1 gaatje hoger mogen. Het vertekent enigszins door de onderlegger. Voor mijn paard blijkt uit ervaring dat hij op deze manier prettig loopt.
Maar als je het vergelijkt met hoe het borsttuig bij jouw ponytje hangt, dan zie je waarschiijnlijk een groot verschil.
Mijn paard trekt met zijn borst. Als hij erin gaat hangen, komt het niet voor zijn benen. Hij kan zijn passen dus gewoon make.
Bij jouw pony hangt het aan de bovenkant van zijn benen. Als hij erin gaat hangen, kan hij dus eigenlijk zijn benen niet naar voren brengen, en je hebt een enorm risico dat het pijn doet, of zelfs dat hij zal vallen.

Als je mijn tuig met het jouwe vergelijkt zoals het nu hangt, dan zou het hangen waar de benen van het paard aansluiten op zijn borst. Je ziet dat mijn tuig zeker 25 centimeter hoger hangt dan dat.

Afbeelding

Nog een toevoeging: De kruisriem is de riem die aan de bovenkant van de kont van het paard loopt, van links naar rechts. (Over het kruis)

De riem die het borsttuig omhoog houdt, heet de halsriem. Die loopt ook van links naar rechts. Zit aan beide zeiden aan het borsttuig vast, en houdt het borsttuig omhoog.

Dat is de riem die bij mijn tuig bijna op de schoft van het paard ligt, in dit plaatje. Waar dus aan beide zeiden metalen ringen aanzitten, waar de leidsels doorheen gaan.

Afbeelding

Die riem/tuigonderdeel dat vlak achter de schoft ligt heet het schoftje. Daar zit aan de onderkant de singel (2 in feite) aan vast. Ook op dat tuigonderdeel zitten 2 metalen ringen waar de leidsels doorheen gaan.

Dan verder naar achteren over zijn kruis dus de kruisriem.

De broekriem is de riem die achter de kont langs gaat. (Op deze afbeelding lijkt hij ietwat laag te hangen. Moet ongeveer vuistbreedte onder "zitbeenknobbel" van het paard) Te laag is riskant, als de kar dan geremd moet worden door die riem, zou je het paard onderuit kunnen vegen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-15 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de EDIT knop gebruiken

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:15

Kijk dan ook direct naar het bit van de grote shet. Hij/zij heeft de mond open, doordat het niet goed zit.

Lieve TS, zorg alsjeblieft dat je echt goede begeleiding krijgt. Dit is een bij elkaar geraapt zooitje van tuig en je doet je pony's daar echt geen plezier mee.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:19

Als TS bij mij in de buurt woont (kon het niet vinden in het profiel) dan is ze van harte welkom voor wat uitleg, en een keer rijden met mijn paard. Waarbij ik dan wat tips en trucs geef.

Nog 1 ding, echt niet om te pesten maar puur voor je eigen veiligheid:
Afbeelding

Op deze foto heb je het deel van de leidsels dat je niet nodig hangt om je nek hangen. Dat lijkt op zich handig. Maar als je ponys om wat voor reden dan ook op hol slaan, dan krijg je een enorme ruk achter in je nek. Je zou dan zelfs je nek kunnen breken.

Ik heb ooit een dergelijk ongeval gezien (En ook nog van 1 gehoord) waarbij de leidsels -gelukkig- niet om de nek kwamen, maar om de enkels sloegen. Dat heeft onder ander gescheurde kniebanden opgeleverd, omdat iemand meegesleurd werd aan zijn enkel.

Zoiets wil je uiteraard niet aan je nek...

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:20

Er zijn al veel goede tips gegeven door andere bokkers hierboven, zeker wat mee doen TS!

Je hebt leuke pony's maar op deze manier zit het tuig en de wagen de pony's echt dwars.
Misschien kijken of iemand anders je zou kunnen helpen met menles? Je instructrice zou dit namelijk echt moet afkeuren, het tuig zit echt niet goed en is nog gevaarlijk ook voor je pony maar ook voor jouw!

Ik vind de liverpoolstang bij je grote pony, ook niet helemaal lekker zitten. Hoofdstellen lijken ook niet helemaal goed te zitten. Bewuste keuze om zonder menhoofdstel te mennen maar met een gewoon hoofdstel?
Het dekje zit er onder om ruimte op te vullen zeker? Dan is het tuigje echt te groot voor je kleinste pony.

Ik zou je toch willen adviseren om een ander tuigje aan te schaffen of het tuig echt goed compleet en passend te maken voor je pony's. Dan hebben je pony's er ook veel meer plezier in!

Succes TS en mocht je vragen hebben over het tuig en het juiste afstellen, stel ze dan alsjeblieft!
Niemand bedoeld de tips gemeen, echt alleen om je te helpen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:27

Ik hoop dat mandy jou haar cursusboek wilt lenen wat je krijgt als je de cursis volgt, daarin kun je veel lezen en opzoeken en leren. Er zijn veel nuttige tips gegeven en vooral die veiliheidstips zou ik wat mee doen!
Het zijn leuke ponys en ik hoop dat jullie samen al dan mennend of niet nog veel plezier beleven.

( maar voor een dubbelspan hebben ze ook het zelfde werk tempo? want anders is dat niet altijd even fijn voor alle partijen.)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:32

kwita schreef:
Ik hoop dat mandy jou haar cursusboek wilt lenen wat je krijgt als je de cursis volgt, daarin kun je veel lezen en opzoeken en leren. Er zijn veel nuttige tips gegeven en vooral die veiliheidstips zou ik wat mee doen!
Het zijn leuke ponys en ik hoop dat jullie samen al dan mennend of niet nog veel plezier beleven.

( maar voor een dubbelspan hebben ze ook het zelfde werk tempo? want anders is dat niet altijd even fijn voor alle partijen.)

Ai.... nog 1 om over te vallen....

Voor je dubbelspan gaat doen. Ga alsjeblieft eerst verdiepen in enkelspan TS.
Want dubbelspan is zoo mooi, als je enkelspan goed onder de knie hebt, met de juiste tuigage en wagen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:49

ook al eens gedacht aan het evenwicht van de wagen. als dat niet perfect is krijgt je pony al het gewicht op de rug. en de wagen is vind ik, te groot voor deze pony.
ik hoop maar dat je met alle gegeven tips iets wil doen om te zorgen dat je veilig en leuk kunt mennen, en het ook leuk houdt voor je pony.
en die meninstructeur............... als ze dit toelaat en goed vindt, gelijk mee stoppen!

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 18:19

maralyn schreef:
kwita schreef:

Ai.... nog 1 om over te vallen....

Voor je dubbelspan gaat doen. Ga alsjeblieft eerst verdiepen in enkelspan TS.
Want dubbelspan is zoo mooi, als je enkelspan goed onder de knie hebt, met de juiste tuigage en wagen.

Ik zal geen dubbelspan met ze gaan doen. Dit vonden we alleen wel leuk om een keer te proberen.
Bedankt voor alle tips, aan sommige dingen moet ik idd nog wat veranderen.
Wel vind ik dat Mandy mij erg goed helpt en mij goede tips geeft maar jullie kennen haar natuurlijk niet. Zij ziet ook wel dat het tuig en de neusriem te groot zijn en heeft daar ook iets van gezegt dus daarom gaan we daar zoals ik al zij snel iets aan doen. Bedankt voor de tips van de teugels. Dat had ik niet scherp en zal ik de volgende keer anders doen.
Ik heb wel een menhoofdstel maar de oogkleppen vallen veel te laag dus die gebruik ik niet. Oogkleppen zijn ook niet echt nodig voor mijn pony. Heeft een menhoofdstel nog andere voordelen dan oogkleppen of niet?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 10:31

Niemand die die vraag van het hoofdstel nog kan beantwoorden?
Als ik vragen had mocht ik ze stellen toch?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:38

Als de oogkleppen te laag hangen is ook het hoofdstel te groot. Bespaar jezelf een hoop moeite en ga lekker achter een passend tuig aan. Krijg je een hoop meer plezier van ik ik zou voor mijn eigen gevoel veel veiliger op de bok zitten. Want zelfs ik als leek in mennen kan zien dat het tuig allesbehalve goed zit. Heel spijtig om te horen misschien, maar ik neem toch aan dat je het beste met je pony voor hebt?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:23

Hangt deze zo dan goed of moet hij nog hoger?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mabelbohms op 19-07-15 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:24

Nog iets hoger. Ongeveer 10 a 15 cm.

Vraag over hoofdstel beantwoord ik later nog.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:25

Oke bedankt
Zal hem nog wat hoger doen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:26

Zijn die foto's van vandaag? Waarom hebben jullie wel zon en wij zowat de halve dag regen? :+ :Y)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:27

Op 2e foto die je iets later plaatste te zien alsnog iets hoger, maar geen 15 cm.
Foto's kunnen soms wat vertekenen.
In het echt is het toch makkelijker te zien.

Luchtpijp moet natuurlijk ook niet dicht gedrukt worden...
Maar voorbenen mogen ook niet gehinderd worden. Dat is hier nog net wel.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:28

Leffroi schreef:
Zijn die foto's van vandaag? Waarom hebben jullie wel zon en wij zowat de halve dag regen? :+ :Y)

Haha, ja ik heb ze net gemaakt

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:30

Femke_Tweety schreef:
Op 2e foto die je iets later plaatste te zien alsnog iets hoger, maar geen 15 cm.
Foto's kunnen soms wat vertekenen.
In het echt is het toch makkelijker te zien.

Luchtpijp moet natuurlijk ook niet dicht gedrukt worden...
Maar voorbenen mogen ook niet gehinderd worden. Dat is hier nog net wel.

Oke bedankt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:36

En lijkt het zo, of loopt op die laatste foto de halsriem aan de buitenkant van het lamoen?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:05

Oei meid.. lees je eerst even in voor je ergens aan begint. Dat is niet gemeen bedoeld, maar zoals het tuig nu zit is het niet fijn voor je pony en kan het zelfs gevaarlijk zijn.

Op de foto's hierboven zit je borsttuig nog steeds te laag, hij moet net onder zijn hals zitten zonder dat de ademhaling belemmerd word om het maar even makkelijk te zeggen. De riem die over de hals loopt hoort ook veel meer op de hals te liggen i.p.v richting de schoft. En je kunt er toch maar beter wel een broek om doen, want als jou pony nu een noodstop maakt vliegt de kar van achter tegen zijn benen/kont aan. De lichtogen gaan jou tuig niet zelf tegenhouden, daar is je kar zo te zien te groot en te zwaar voor. Als je geen ogen voor de broek op je lamoen hebt, kijk dan even of je ze aan de stophaken van het lamoen bij je lichtogen kan doen, als de broekriempjes daar lang genoeg voor zijn. Of heeft je kar een rem? Dan raad ik je alsnog aan om een broek bij deze wagen te gebruiken, maar dan kun je de kar zelf in ieder geval remmen.

Let ook even op het liverpool bit dat de andere pony in zijn mond heeft, de scharen horen namelijk niet naar voren te wijzen. Hoe strak zit de kinketting? Je bit moet 45 graden kunnen kantelen en de kinketting mag dus niet aansluiten, daardoor gaat hij naar voren kantelen.

Hopelijk kun je wat met de tips die gegeven worden en succes verder :)