Ceriadwen schreef:Zou verboden moeten worden.
Lekker onderbouwend ook 
Lara_Silver schreef:Oei, oei, oei.. Ik deed dit soort dingen ook. Ook zonder cap overigens, maar alleen in de wei, een val was veel zachter aangekomen. Meid je hebt letterlijk geen idee hoe je er uit ziet als je er af kukelt met je hoofd op het asfalt, een schedelbreuk, alle operaties erna. Geloof me dan meer even 'minder stoer' en een cap op.
Ik zou ook zeker informatie gaan halen bij je ouders wat betreft hun verzekering, of die ongelukken die voortkomen uit dit soort uitjes dekken. Want als jou pony los zo zonder tuig, en een auto of iemand beschadigt, ik ben er zomaar even zeker van dat jou ouders dan alles kunnen dokken. Zou jammer zijn, want als het te laat is kom je er niet meer van af met een 'sorry dat wist ik niet'.
Het gaat niet om het feit dat je zonder tuig rijdt, dat deed ik ook heel vaak, is hartstikke goed voor je zit en je evenwicht. Maar in een beschermde omgeving waar mijn pony nergens heen kon en ik anderen niet in gevaar bracht. Zeker met 16 jaar zijn dit zaken die je eigenlijk zelf zou moeten beseffen en begrijpen.
Oh ik weet zeker wel wat de gevolgen van zonder cap rijden kunnen zijn, ik rijd altijd trouw met cap maar had hem nu even afgelaten
Ik ben een keer uit mn stapelbed gevallen op school kamp en heb toen al een schedelbreuk gehad dus ik weet wel degelijk waar het over gaat :;)
Ik weet hoe het zit met de verzekeringen en ik ben aansprakelijk omdat ik geen hoofdstel in had. Echter is het niet op een openbare weg, ja 1 foto in het begin het is een rustige weg en ik houd hier zeker rekening mee (ik ken mijn pony en doe dit enkel als ik het ECHT vertrouw) dit stukje is naast een weg maar hij kan ook niet zomaar de weg op, is namelijk een klein bosje ernaast. Nogmaals ik doe dit alleen als ik het 100% vertrouw.
Hij kon hier ook niet zomaar ergens heen, ik weet dondersgoed wat de gevolgen zijn, dit risico neem ik, dat is mijn keus. Ik ken de pony en weet dat het kan. (ik ben btw 15) Het zal een eeuwige discussie blijven van het tuigloos buitenrijden, ik zal nooit 'zomaar' tuigloos naar buiten gaan. Ik neem echt niet zomaar risico's, ik wist dat het kon en er is nooit wat gebeurd (pony is er ook niet meer, dus is ook niet voor herhaling ofzo
)
Meningen zullen verschillen, met deze kleine kon het gewoon, ik zal het nooi zomaar doen 
kirrepir schreef:Neckrope lekker in de wei/bak doen, waar je geen andere weggebruikers hindert. Houdt er rekening mee dat de weggebruikers die jij tegenkomt niet weten dat jij hem met alleen touwtje kan houden. Dat kan niet-paardenmensen onzeker maken en dat moet je zeker bij de weg willen voorkomen. Dat je hem niet compleet onder controle hebt is te zien op het laatste filmpje, of hij nou vrolijk is of niet, hij doet daar iets wat jij niet van hem vraagt. Dus mijn tip zou zijn: buitenrit lekker met cap op en (bitloos) hoofdstel, en in de wei/bak genieten met het rijden met neckrope. Denk er nog eens goed over na, een ongeluk zit in een klein hoekje, dat moet je zoveel mogelijk willen voorkomen.
Zoals ik al zei, dit geen openbare weg, het is een stuk ernaast. Ik rijd altijd naar het bos toe met hoofdstel en pas daar doe ik het af, juist omdat ik niet andere onzeker wil maken en ik het risico niet wil lopen in het verkeer problemen te veroorzaken.
Dat laatste filmpje, beetje flauw dat mensen dat nu als argument pakken, als ik met losse handen in harde galop ga maakt het echt geen verschil of ik nou hoofdstel in he of niet, dan had ik alsnog eerst teugels moeten pakken en hem terug moeten zetten dan was hij al rechts, hij is meteen gestopt toen ik hem dat vroeg en omgekeerd, dat is gewoon een bloopertje en heeft echt absoluut niks te maken met tuigage
Cap draag ik altijd, nu even niet voor filmpje, tips zijn niet nodig. pony is al weg dus rijd er niet meer mee
capopjekop schreef:Eerlijk gezegd vind ik het onverantwoordelijk dat mensen in de openbare ruimte van ons landje zonder hoofdstel gaan rijden. Ons verkeer is best druk en een ongeluk zit in een klein hoekje. Mocht de pony eens schrikken of geen zin hebben om te luisteren dan heb je niets in te brengen, (met een (bit)looshoofdstel kun je nog een goede ophouding maken of hem omtrekken. Dat gaat je met een neckrope niet lukken). Prima dat je zonder hoofdstel rijdt, maar doe dat dan netjes in een bak of weiland. Dan zijn de gevolgen alleen voor jezelf en lopen onschuldige omstanders geen gevaar.
Overigens wel goed om het af te wisselen. Zelf reed ik ook regelmatig in de bak met een neckrope om te zien of de hulpen er netjes inzaten en ik niet te veel met de teugelhulpen deed. Leuke pony is het ook!
Ik snap het Ons niet helmeaal in je zin?
Tja hoofdstel heb je misschien iets meer te zeggen, echter is het wel zo dat een paard gaat als ie gaat.
Witje is een mietje en durft er niet eens vandoor te gaan, ik rijd meestal met andere paarden buiten en weet dat hij daar nooit van weg zou gaan. Dit is vlakbij ons op stal en hij kan niet zomaar de weg op rennen, het is dus ook zo goed als afgesloten
Als ik mijn neckrope omhoog gooi kan ik hem zo omtrekken als ik wil hoor (kleine pony he ;p ) ook heb ik mijn zweep als noodrem, als ik zweep naar voren houd maakt hij meteen een bocht of staat stil.
Ik denk écht wel na voordat ik zomaar zoiets doe hoor
Romyloverr, heb al getemd 
Nogmaals ook met hoofdstel had hij dat gewoon gedaan, is ook puur omdat ik daar losse handen had, als ik rechtdoor wil en ik merk dat hij andere kant op wil en ik laat hem merken dat het niet mag doet hij dit niet. Ik wil niemand in gevaar brengen en ook niet mezelf en de pony, vind het jammer dat nu iedereen meteen oordelen gaat trekken 
Appelmoes_11 schreef:Ik zou inderdaad even een cap opzetten, heb je verder weinig last van en het kan veel schelen

maar goed, dat heb je nu wel gehoord.
Zo lang je op je paard zit, ben je bestuurder, en wordt bij ongelukken dus alles gedekt. Als je valt, heb je sowieso geen controle meer, wat je paard ook aan harnachement omheeft maakt dan niet uit.
Leuke foto's en een ontzettend leuke pony! Je bent wat te groot, maar ach, die paar daagjes nog

Als je tuigloos rijd word het niet gedekt, hetzelfde als je zonder cap op iemand anders paard rijd en je valt is het jou verantwoordelijkheid, als je met cap rijd is het de verandwoordelijkheid van de eigenaar van het paard.
Als je met tuig rijd gaan ze ervanuit dat je alles gedaan hebt om je paard te controleren e.d. tuigloos heb je volgend de wet geen controle middel.
Ik vind het echt zonde dat alles zo negatief is zonder dat mensen echt weten hoe het ligt 
Ik zal nooit zomaar met neckrope gaan rijden, ik denk hier echt wel over na en ook om het veilig te houde nvoor iedereen. Cap was af voor filmpjes (Was laatste weekje dat pony er was) .
Laatste filmpje vind ik persoonlijk geen argument voor ongehoorzaamheid, beetje jammer dat dat nu gebruikt word 
Ik heb geen zin om deze discussie verder te voeren, meningen zijn verschilt.
Ik wist dat het kon en dat het veilig was op dat moment, ik en verstandig genoeg om de situatie in te schatten