romy aan het werk in scapa pistache , tips gevraagd !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:08

:? waarom al dat gezeur over ditjes en datjes?
Geweldig toch!Het leven gaat niet over wedstrijden en schoenen...
Lekker HAPPY zijn met je paard is veel belangrijker!
:# I <3 rondscheuren ;) ;) ;)

ankehoix

Re: romy aan het werk in scapa pistache , tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:19

Ziet er inderdaad uit als alleen maar lol met je knol.
Maar als ik jou was zou ik me niet gaan richten op de overgang stap galop maar juist naar rust in het hele rijden. Alles wordt haastig gedaan zegmaar. Soms zit je pony ook in kruisgalop, ook als je aan t crossen bent daar goed op blijven letten!
Verder ook gewoon beugels eraan doen, nu je zo lichtrijdt zonder beugels hinder je je pony ook alleen maar onnodig veel.
Ze heeft wel lekker veel energie voor haar leeftijd :)

En AppleDumplin, gezeur over ditjes en datjes? Ik zie geen 'gezeur', ts vroeg om tips die volgens mij gewoon worden gegeven. Het leven gaat niet over wedstrijden en schoenen maar wel om veiligheid en dat je paard fijn loopt en dus nog veel langer mee kan. (Hiermee bedoel ik niet dat die van Ts niet langer mee kan :+)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:24

Dit is inderdaad lastig beoordelen. Je zegt zelf dat er wel stukjes zijn waar we wat mee zouden kunnen. Welke bedoel je dan voornamelijk want ik zie niet echt training. Het ziet er hartstikke leuk uit hoor. Maar waar ben je mee bezig op de filmpjes? Wat was je instelling die dag? Want persoonlijk zie ik je niet echt ergens aan werken. Okey het stap-galop gedeelte maar ik denk dat je iets meer met de basis bezig moet gaan. Meer controle over het tempo en het ook duidelijk het verschil daarin. Wat meer rust inderdaad en controle.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 06:46

dankjewel !
hier kan ik wat mee !
echt bedankt !

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:24

HAW >> JITP

Geertema

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:00

het ziet er echt heel leuk uit maar verder volgensmij in het 2e filmpje ga je naar stap.
Ik zou daar wat meer je zit gebruiken ;)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:43

Ik zie meer snelheid dan controle... En als het je bedoeling was om te crossen, ga dan in verlichte zit. En bij de van stap naar galop, ik zie helemaal geen controle. Je vliegt gelijk weg in een veelste snelle galop. Eerst de basis, dan pas verder. Je moet een rustige galop zien te krijgen. Doe je beugels aan en neem les.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:47

Ik vind je voor het mooie beeld ook wat te groot voor de pony.
Voor de rest: lekker niet aan wedstrijden d enken en mooi door rijden, zou wel les nemen als je aan een cross ofzo wilt meedoen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:06

Jullie wonen echt supermooi zeg!!

Maar probeer te vertragen met je zit en niet door in te zakken met je lichaam. Dus bekken kantelen en voor je gevoel je knieën naar beneden duwen en je tenen omhoog trekken.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 16:37

dankjewl voor de tips !
de cross heb ik afgeblazen , om
de reden dat ik vandaag naar de westijd
ben gaan kijken en je aallen mee mocht springen als je een
C-pony of groter hebt.

dus het is voor mijn kleine B-pony het hoog gegrepen :j

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:25

wat jammer!
als je een keer wat serieuzer gaat dressuuren doe dan even je beugeltjes aan en werk aan je controle, je kunt ook gewoon een vaste dag in de week dat je lekker gaat dressuren (ja ik weet het in je op staat dat je moet afwisselen) maar dan kun je toch gewoon instappen uitstappen en op het laatste een drafje klein galopje doen zonder zassdel en dan doe je weer als afsluiter weer een sprongetje alsje iedere week goed traint kom je ergens!
ik hoop dat je er iets aan hebt!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:29

Je zit ver achter in het zadel, verder naar voren zitten dus, voeten naar achter, knieën naar onder.

Ik cross ook veel (met jou roze/paarse set :+) maar toch let ik op mijn houding.

Zou verder met bit gaan rijden en veel concentreren op het rug gebruik, pony moet over de rug lopen, kan alsnog crossen en ontspannen :)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:42

ik zou hem idd meer door z'n rug rijden, en een bit nemen (wat is de reden dat je geen bit hebt?)
en, waarom rijd je hem in de linker galop in een strakkebocht naar rechts? dat lijkt me ook niet lekker zitten.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:20

Ik zie niet echt 'dressuur' in...
Sorry, alleereerst zou ik normale rijlaarzen/schoenen aan doen, een normaal Hoofdstel dan zou je mischien een beetje normaal kunnen rijden...
Samengevat: Geen controle, geen goede paardrijkleding, neem Les

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:23

overdrijven is ook een vak !
normale schoenen ? man ik rij zonder beugels , en dan ga je daar over z*iken ?
normaal hoofdstel ? moet je met bit rijden om '' normaal '' te kunnen rijden dan volgens jou ?
waarom geen controle , ik kan haar toch terugpakken en ze toet wat ik zeg ?
geen goede paardrijkleding ? ik rij met cap , bodyprotector , rijbroek , rijshirt
en jij noemt dat '' geen goede paardrijkleding'' ?
ik kan nu eenmaal even geen les nemen ivm intructrice die een hele drukke tijd heeft.

sorry hoor !
maar dit is de eerste reactie waar ik dus écht niets aan heb.
buiten dat je dingen erbij haalt die helemaal niet van toepassing zijn
zeg je hier ook gewoon dingen die niet waar zijn !

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:45

romyloverrr schreef:
overdrijven is ook een vak !
normale schoenen ? man ik rij zonder beugels , en dan ga je daar over z*iken ?
normaal hoofdstel ? moet je met bit rijden om '' normaal '' te kunnen rijden dan volgens jou ?
waarom geen controle , ik kan haar toch terugpakken en ze toet wat ik zeg ?
geen goede paardrijkleding ? ik rij met cap , bodyprotector , rijbroek , rijshirt
en jij noemt dat '' geen goede paardrijkleding'' ?
ik kan nu eenmaal even geen les nemen ivm intructrice die een hele drukke tijd heeft.

sorry hoor !
maar dit is de eerste reactie waar ik dus écht niets aan heb.
buiten dat je dingen erbij haalt die helemaal niet van toepassing zijn
zeg je hier ook gewoon dingen die niet waar zijn !

Waarom heb je daar niets aan ik geef gewoon tips die noodzakelijk zijn bij paardrijden

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:47

ik heb erbij gezet waarom ik er niets aan heb :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:09

Ik rij szomers op mijn slippers, in de korte broek (welliswaar op een pad), kan ik dan niet dressuurmatig rijden? Is goed met jou, dat jij iets niet kunt, betekend niet dat anderen het niet kunnen, alsof je met rijlaarzen beter zitten kan :+

Alsnog zou ik met bit gaan rijden, gewoon om het correct gebruik van het complete lichaam erin te krijgen, en misschien toch met beugels (en laarzen ivm vast kunnen haken) voor een correctere zit, kunnen lichtrijden etc.
Pony vind je heus geen slechtere baas als je 'minder natuurlijk' gaat rijden, dat zonder bit crossen zal ze zeker prima vinden, maar 'bakwerk' zal ze vast en zeker prima vinden, je doet haar geen pijn met correct rijden, eerder met hoe je nu rijd.

Ik combineer beide, ik werk zo een 4/5 dagen in de week serieus (met bit, zadel) en de overige dagen (bij mooi weer) rijd ik met het touwhalster en een pad lekker door het bos, gewoon crossen en verder ontspannen, het water in en go on.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:21

Bitloos kun je net zo goed mee rijden als met een bit.
Alleen een stalhalster is geen bitloos.

Voor je echt gaat springen: koop een boomzadel, dit zadel is voor een keer een klein sprongtje prima maar niet voor een cross.

Jij en je paardje zijn een leuk team, maar er zal ook af en toe serieus gereden moeten worden voor het behoudt van je pony

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:34

ik vind het er allemaal vrij en leuk uitzien. Alleen is er geen sprake van 'dressuur'.
Het ziet er nogal speels en ongecontroleerd uit, alsof je maar wat rond rijd.

waar was je precies mee bezig? Ik bedoel meer te zeggen, waar was je mee aan het oefenen?
Dit kost voor de pony ook geen enkele moeite/inspanning om lekker rond te galopperen.
Opzich geen probleem, maar jij geeft aan graag iets aan je dressuur te doen, toch?

Dan zou ik beginnen met een soort 'piste' af te zetten, en dan niet persé met paaltjes, maar meer voor jezelf dat je binnen een bepaald vlak blijft. Zo ben je al bezig met je pony begrenzen en kan je niet in zo'n hoog tempo rondcrossen want dan vlieg je 'de bak' uit.
Verder kan je figuren gaan oefenen, en tempowisselingen, dus heeeel zachtjes draven zonder in stap te vallen, of bijvoorbeeld flink doordraven maar niet in galop gaan.

Verder wil ik nog zeggen dat als je écht dressuur wilt gaan trainen en daar verder in wilt komen je les zal moeten nemen :j een instructrice ziet veel meer vanaf de grond dan dat jij kan voelen op je paard.

De kleren enzo, is je eigen keuze, neem aan dat je ook wel laarzen hebt. En als je zo netjes kan rijden, dan is dat alleen maar een hele goede oefening voor je zit :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:36

Als je tips wilt moet je je niet zo aangevallen voelen, bereik je alleen maar discussies mee, zeker op bokt :)

Ik vind jullie een leuke combi, ziet er zeker uit als jullie veel plezier hebben met elkaar!
Toch ga ik wel met het merendeel dat je echt met laarzen moet rijden. Het is ook echt niet goed voor je enkels :n
Ook al zal je nu vast wel denken 'ze moet niet zo zeuren, mijn keuze' dat klopt, maar gympen bieden echt geen steun!

Verder kan ik inderdaad niet echt tips geven omdat je alleen maar aan het crossen bent. :)
Als je dressuurtips wilt hebben, zadel met beugel, fatsoenlijk hoofdstel indoen (met of zonder bit) andere instructrice zoeken, en echt serieus aan de slag gaan!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:41

Lizzy, maar Romy had gelijk, haar kleding is niet fout (ze rijd niet met beugels dus laarzen zijn niet nodig, rest heeft ze wél netjes aan) en je hebt geen bit nodig om correct te rijden.
En waarom moeten haar schoenen steun bieden, ze 'hangen' maar wat.

Ik vraag het maar :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:14

Als je even goed leest zeg ik ook, een hoofdstel met of zonder bit.
Als je je paard goed onder controle hebt hoeft een hoofdstel ook echt zeker niet met bit te zijn!

En de schoenen. Tja, daar kan lang over gediscussieerd worden.. ik vind gympen gewoon niet verantwoord om mee te rijden :)
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 28-05-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:16

Ik ging in op je 'Als je tips wilt moet je je niet zo aangevallen voelen', nah ik zou zelf ook commentaar hebben op iets wat nergens op slaat, zo bedoel ik het :)

Jillhorse schreef:
Waarom heb je daar niets aan ik geef gewoon tips die noodzakelijk zijn bij paardrijden

Niets is noodzakelijk wat betreft kleding, schoeisel, tuigage.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 14:06

Lizzyy schreef:
Als je tips wilt moet je je niet zo aangevallen voelen, bereik je alleen maar discussies mee, zeker op bokt :)

Ik vind jullie een leuke combi, ziet er zeker uit als jullie veel plezier hebben met elkaar!
Toch ga ik wel met het merendeel dat je echt met laarzen moet rijden. Het is ook echt niet goed voor je enkels :n
Ook al zal je nu vast wel denken 'ze moet niet zo zeuren, mijn keuze' dat klopt, maar gympen bieden echt geen steun!

Verder kan ik inderdaad niet echt tips geven omdat je alleen maar aan het crossen bent. :)
Als je dressuurtips wilt hebben, zadel met beugel, fatsoenlijk hoofdstel indoen (met of zonder bit) andere instructrice zoeken, en echt serieus aan de slag gaan!

ik voel me niet aangevallen !
lees mijn andere reactie's maar.
alleen op die reactie reageer ik zo , alleen omdat ik ze norgens op vind slaan :D