Sjimmie met zijn 1e zadeltje! (pannekoekzadel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_annetjj

Sjimmie met zijn 1e zadeltje! (pannekoekzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:00

Gister heeft Sjimmie voor het eerst zijn zadeltje op gehad.
Hij reageerde er prima op, alleen bij het aansingelen begon hij een beetje te draaien.
Dat ga ik gewoon rustig opbouwen en komt helemaal goed.

Vandaag heb ik er al gewoon mee gereden. (gestapt)
Hij heeft er gewoon braaf mee gelopen, dus ik ben natuurlijk super trots op hem!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stilstaan blijft moeilijk Vork

Afbeelding
Wat heeft ie toch een lekker koppie Lovers

En nog wat andere fotos van Sjimm.

Afbeelding
Hallo ik ben Sjimmie, en ik kan vliegen Vork

Afbeelding
En ik kan vet goed springen, maar ik schaam me soms wel voor mijn baas Clown

Afbeelding
Sorry hoor, ik snap dat mens ook niet Bloos

Afbeelding
Tjaaa, echte liefde

Afbeelding
6 maanden geleden, geen bit, geen zadel.

Gr, anne & sjimmie

Lisannos

Re: Sjimmie met zijn 1e zadeltje! (pannekoekzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:08

AAAAAAAAAAAAAAHHHH!
MYN SEXY'S! (l)

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:11

heej,ziet er leuk uit! lijkt wel soms alsof je erg veel druk op je teugels hebt (zie de hele tijd zn tanden).. Lachen is een tip!

en trouwens, even iets heel anders , ik heb het zelfde halster als jou (lijkt het wel Tong uitsteken) alleen in paardenmaat whaha!

succes verder nog!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:12

leuke shet.. Maar helaas moet ik toch zeggen dat je te groot voor hem bent Sigaar

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:17

hij kouwt er op het bit, maar ik heb de teugels gewoon ontspannen.

en helaas vind ik had het nog prima kan Sigaar
ik kom niet met mijn voeten voorbij zijn knie.
en ik doe heus geen dingen die niet kunnen Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:43

Het gaat erom of je met je voeten uit de beugels op/voorbij de knie komt en ik kan me bijna niet voorstellen dat dat NIET zo is.

Begrijp ik nu goed dat je hem zo aan het inrijden bent? Dit zadel laat helemaal de ruggegraat niet vrij dus als je straks wilt draven(lichtrijden e.d.) steun je met je volle gewicht in de beugels en op zijn rug (zeker omdat je toch wel richting max. gaat qua gewicht en lengte..let wel ik zeg niet dat je dik bent o.i.d. maar je lijkt me wel aan de zware kant en te lang voor deze pony en dit zadel helpt daar niet echt bij)

Een zadeltje als deze is eigenlijk alleen maar geschikt voor kleine kinderen.

Het is wel een erg leuke pony en hij pakt het allemaal braaf op zeg...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:46

ander zadel erop als jij erop blijft rijden, je verpest de ruggengraad nu!
of gooi er een klein kind op Lachen de pony is braaf, iemand die n beetje kan rijden kan dit best onder jou begeleiding.

leuke pony, lekker koppie zit erop.
maar doe alsjeblieft wat met de tips, want je bent echt naar mijn mening te zwaar.. en ook te lang voor het lichtrijden en werk straks.

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 19:22

ik ben niet van plan te gaan daven met hem.
en als ik dat toch nog wel doe blijf ik door zitten omdat ik altijd zonder zadel gereden heb met hem.

hij ziet er braaf uit en er rijden al 2 kleinere meisjes op.
die tot nu toe nog geen dag zonder vallen hebben gehad met hem.

ik rijd hem zelf maar af en toe en dan is het nog stappen.

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:14

vind jij dat zadeltje lekker zitten. ik ehb er ook een voor mijn shetje en ik vlieg er altijd uit ik ga dus liever zonder zadel.heb jij daar geen last van.egt een vet mooie shet en inderdaat hij kan goed springen Tong uitsteken Tong uitsteken

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:16

heej gaaf zeg! je bent echt niet te groot voor hem hoor, shetten zijn onwijs sterk en kunnen je gewicht prima aan Knipoog
ik heb vroeger ook shet gereden, helaas heb ik van die shet veel vlieglessen gehad:P ze zijn expert in mensen te laten vliegen Sigaar

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:18

kan je niet gaan mennen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:20

moniekk schreef:
heej gaaf zeg! je bent echt niet te groot voor hem hoor, shetten zijn onwijs sterk en kunnen je gewicht prima aan Knipoog
ik heb vroeger ook shet gereden, helaas heb ik van die shet veel vlieglessen gehad:P ze zijn expert in mensen te laten vliegen Sigaar

Leuk om neer te zetten wat je in paardenboeken vindt ClownHelaas zijn paardenboeken vaak ook niet kloppend, netzoals dit Knipoog
Mag ik vragen waarom je perse wil rijden?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:21

moniekk schreef:

*zucht* Ik ben het met Jolliegirl eens. Verder wel erg leuke shet!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:23

Je kan beter wat anders met hem gaan doen.. Stuk leuker voor de gewrichten van je pony zijn rug Knipoog

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:13

Leuke shet !

Maar ik vind je ook wat te groot (en een beetje te zwaar) voor hem..
Vooral in combinatie met dit zadeltje, maar dat is al gezegd Ja

Kun je geen bijrijdstertje zoeken voor hem, die hem dan rijdt ? Heb ik voor mijn Shet ook gedaan toen ik er zelf niet meer op kon rijden Lachen
Dan kun je zelf met hem gaan mennen of vrijheidsdressuur gaan doen ofzo Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:58

jij bent duidelijk té groot en imo ook te zwaar. Zoek alsjeblieft een passend ruitertje en verpest zijn rug niet al op zo'n jonge leeftijd. liefde voor paarden is nog altijd wat anders dan liefde voor paardrijden.

Dat 'shetten dat best kunnen hebben omdat ze heel sterk zijn' is het meest onzinnige wat je kan zeggen. Een mier is in verhouding wel 10x zo sterk dan de meeste andere grote dieren. Betekent dat (overdreven gezien) dat een mier een vogel kan dragen? Tuurlijk niet.

veilige regel is 20% van het gewicht van de pony, en dat is íncl. zadel, dekjes e.d. Gezien je lengte lijkt het me sterk dat je daar onder valt.

Daarbij moet je zowat je benen opvouwen om niet de grond te raken, je kan bijna meelopen.

Nee sorry, dit is niet inrijden, dit is naar de kl*te rijden van een leuke, jonge pony.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:07

ik begrijp niet dat dit per sé moet. kijk eens rond op Bokt, een hoop shet eigenaren laten hun beestjes inrijden en berijden door kleine kinderen, in mijn profiel vind je een topic van het 'inrijden' van mijn pony Flicka, door een jongetje van 5 jaar, wat gewoon prachtig ging, voor beiden.

verder is een pannekoekzadel beslist niet geschikt om mee op een paard te rijden zolang er beugels aanzitten (denk ook aan bijv. Barebackpads, waarbij dit al algemeen bekend is). doordat de ruggegraat het enige harde deel is waarop het steunt, komt alle druk daarop terecht. de zachte weefsels naast de ruggegraat worden ingeduwd, en alle (punt)druk komt op de ruggegraat. hiermee rij je je pony echt kapot. daarbij is een boomzadel zowiezo geen overbodige luxe, de boom dient voor verdeling van het ruitergewicht, een goed passend boomzadel maakt dat het gewicht van de ruiter op een optimale manier over de rug verdeeld wordt, waardoor de gemiddelde druk over het oppervlak zo laag mogelijk gehouden wordt.

zeker als je zelf naar verhouding groot en zwaar bent voor je pony is het zaak dat je jouw gewicht over een zo groot mogelijk oppervlak verdeelt. in dit geval, zoals hier op de foto's te zien, is zonder zadel, of met bijv. een pannekoekzadel rijden, écht uit den boze.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:16

Leuke shet, dat zeker!

Voor het inrijden vind ik je toch echt te groot en in verhouding met de pony ook te zwaar.
Als er al 2 kleinere meisjes op rijden laat die de pony inrijden en verpest het z'n rug niet door er zelf op te willen blijven rijden!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:14

Een pannenkoeken zadeltje kan je best gebruiken voor het zadelmak maken van je pony, leuk hij dat zo braaf oppakt al is het echt een te korte voorbereiding zo.

Dat hij het halthjouden moeilijk vind is niet zo raar, door je lengte haal je hem uit balans, probeer een klein ruitertje te vinden zodat hij goed kan leren op zijn eigen benen te lopen en goed zijn balans kan zoeken. Op deze manier, met jou als ruiter zal dat neit gaan lukken.

Als je aan het draven toe bent met een klein ruitertje zul je inderdaad een ander zadeltje moeten zoeken, lichtrijden met een pannenkoek is heel erg slecht voor je pony.

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 02:07

even voor de duidelijkheid, sjimmie word al 2 jaar gereden en het is dus geen inrijden.
hij is alleen nog nooit met zadel gereden.

en het geld groeit mij ook niet op de rug,
nog een ander zadel kopen gaat gewoon niet lukken.
ik weeg 50 kilo en ben 1,64.
sjimmie is rond de 1.09 (hij is vrij groot maar dat komt omdat er ook nog welsh, ijslander? doorheen zit. hij heeft geen papieren dus zeker weten doen we het niet) en vrij breed gebouwd.
ik vind dat hij het best wel kan hebben.

ik stap alleen maar met hem en er word al door een kleiner ruitertje mee gedraafd.

stilstaan heeft ie altijd moeite mee gehad want het is gewoon een zenuwpees,
ook bij het kleinere ruitertje gaat dit nog niet altijd goed.

perse rijden? omdat ik wat fotos op bokt zet word er gelijk al gezegt dat ik perse op hem wil rijden.
rijden is leuk, maar als je goed kijkt staan er ook springfotos bij Vork

ik rijd maar heel af en toe, ik fiets vaak met hem, of vrijspringen.
noem maar op. maar ga mij asjeblieft niet uitmaken voor een of andere idioot die geen drol van haar eigen shet weet.

ik doe geen dingen die hij niet aankan, enz.

miss_annetjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 02:33

JoyCiej007 schreef:
Daarbij moet je zowat je benen opvouwen om niet de grond te raken, je kan bijna meelopen.

Nee sorry, dit is niet inrijden, dit is naar de kl*te rijden van een leuke, jonge pony.

als ik zonder zadel rijd, kom ik net iets boven zijn knie uit.
en nee sorry, dit is ook geen inrijden, dit is 10 jaar oude sjimmie waar al een hele tijd mee word gereden,
maar voor het eerst met zadel. Knipoog

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:38

Ik denk dat ze op het woord "inrijden" komen, omdat jij het hebt over de eerste keer een zadel op gehad te hebben.

Ik zal ook niet bewerden dat je niets over je eigen pony weet, maar ik vind je toch zeker wel aan de grote kant voor hem. Dit is geen aanval op jou, maar juist een aanwijzing! Het is aan jou om daar iets mee te doen. het hoeft niet, mag wel, graag zelfs!

Groetjes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:05

als je wilt rijden, moet je dat voor de pony ook op een goede, en vooral gezonde, prettige, manier mogelijk maken. een goed zadel hoort daarbij. een paard kost nou eenmaal geld, en een eenvoudig tweedehands zadeltje van goede kwaliteit is best te vinden. een pannekoekzadel is gewoon niet geschikt om mee te rijden, zéker niet zonder pad met ruggegraatvrijheid eronder. maar zelfs dan zit je nog met de veel te hoge puntdruk, omdat je geen drukverdelende zadelboom hebt.

ik weeg 50 kilo en ben 1,63 lang, ik zou het niet in mijn hoofd halen om op zo'n kleine shet te rijden, ook niet voor eventjes in stap. overbelasting is overbelasting, óók in stap.

ik zie op de rijfoto's ook nergens een pony die correct en ontspannen onder de man gaat. het geeft gewoon een heel naar beeld zo. als je ook met hem fietst etc, waarom moet je er dan alsnog op?

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:22

dit is niet waar over het zadeltje.ik heb een een stetje en die kan aleen met een pannekoek zadeltje en niet met een gewoon zadelje dat doet pijn aan zijn rugetje.dus het is ook wat je pony het lekerste wind rijden.dus je hoeft iet altijd zo egte zadel het ik ook wat je pony het lekerste vind.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:41

dan heb je nog nooit een passend zadel gehad mistyikke

on topic , leuke pony en ach lol met je knol Haha!

maar slimmer had wel geweest om even door te sparen Vork
voor een ander zadeltje
dit zijn echt stap zadeltjes voor kleine veder gewichtjes
je hebt dit soort ook met kussentjes er onder
die kost dan wel 100 euro maar is wel vele malen beter voor de ruggegraat
okee hij is 1,09 maar niet zo heel breed gebouwd

denk dat er eerder welsh door zit en je grenst dus wel aan zijn max , ...
je had misschien beter kunnen besteden aan
dubbelle lijnen oid Knipoog

heb je een klein bijridertje ?
miss een idee om die te zoeken Knipoog

iig heel veel plezier met je pony
die zo te zien heel braaf is

edit even wat overvloedige dus "sen er uit gehaald Bloos