Zwarte Shetlander @ WORK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Zwarte Shetlander @ WORK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 16:26

Hallo bokkers.
Vanmiddag heb ik met bijrijdstertje Shelly en Rianne 6 jarige shetlander een buitenritje gemaakt.
Dit was voor Rianne weer de eerste keer in 4 maanden dat ze buiten was dus in het begin was het allemaal erg spannend. Shelly is 11 en rijd nog maar 1 jaar dus wees een beetje lief voor haar Knipoog
Shelly heeft afentoe de neiging om haar handen optetrekken maar verder rijd ze keurig voor haar leeftijd.
Ik was zelf mee op de fiets om opteletten en foto's temaken.
Geen commentaar op de grote, ze is mischien tegroot ( Niet naar mijn mening) maar zeker niet tezwaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even een drafje langs de weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Richting het heuveltje

Afbeelding
Op dit heuveltje gingen we even naar voren en naar achterenleunen oefenen Haha! hier ging het dus niet helemaal goed Knipoog

Afbeelding
Los teugeltje

Afbeelding
Even stappen

Afbeelding
Middendrafje.

Afbeelding

Afbeelding
Nog een inimieni sprongetje

geit

Re: Zwarte Shetlander @ WORK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:27

zo dat zadel mag wel 3m naar achter denk Tong uitsteken

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:30

Ik heb de indruk dat het zadel te ver naar voor ligt. Verder Leuke shetlander heb je. Ik geloof best dat ze niet te zwaar is; Over haar groote spreek ik mij niet uit. Maar ik zou nog geen sprongen gaan maken: aan haar houding te zien is ze er niet klaar voor, en ook de basis lijkt me nog niet helemaal goed te zitten. let hier op:
-handen (piano)
-Voeten (kapstokken)
- beenhouding, (teveel naar voor of naar achter: moet een rechte lijn vormen.)
-Gaan zitten in het zadel
-En rechtop zitten.

Ze heeft er duidelijk van genoten!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:30

haha, dacht precies hetzelfde!! Verder ziet het er wel leuk uit. Volgens mij vind het meisje het wel leuk om op de foto te gaan!! Ze kijkt de hele tijd lachend in de camera enzo...

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 16:32

Het zadel ligt inderdaad niet helemaal goed, maar de nieuwe is nog niet binnen. (platzadeltje).
En Rianne heeft er niet al teveel last van.
Verder rijd ze aleen voor haar plezier, haar houding enz laten ze met buitenritjes achterwege.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:35

Dat dacht ik ook. Het zadel is het meest storend.
Daardoor zit je ook (gedeeltelijk) op de lepel van het zadel.

Houding is erg belangrijk, ook tijdens de buitenritjes, vanwege de belasting van je pony.

Hopelijk heb je er wat aan. (voornamelijk de reactie van Soet dus Knipoog )

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 16:36

Ruiter zelf zit niet op bokt Knipoog

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:38

leuk stel samen:)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:41

Inderdaad zoals superwoman zegt; de houding is over het algemeen belangerijk voor de verdeling van druk etc. Verder is jou bijrijdstertje neem ik aan dus kan jij het haar doorgeven lijkt mij? Lachen

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 16:43

Nee Knipoog Ze is niet mijn bijrijdstertje. (Maar samengevat zo even neergezet)
Ik doe de Rivelinohoeve nu 2 jaar.
De eigenaresse heeft een vriendin en daar is shelly de dochter van, ze komt afentoe de pony's poetsen en als ik er toevallig ben maken we een klein ritje.
Als ik haar een keertje zie zal ik het wel zeggen, maar aangezien ze 11 jaar is en 1 jaar rijd denk ik niet dat het erg veel zal helpen.

Bedankt voor de reacties Knipoog

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:33

Ik zou denk ik toch maar niet meer gaan rijden met dat zadeltje, hij ligt echt enorm op zijn schouder, maar dat heb je zelf denk ik wel gezien.

Vind het er leuk uitzien Lachen

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:35

zo,, leuke foto's hoor.! ziet er leuk uit..! Haha!

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:36

mooie pony, en het ziet er goed uit! alleen als je een heuveltje op gaat moet je naar voren zitten Knipoog

niknokjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:37

Haha! aaaahh lieve shet

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:40

Leuk beestje! Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:46

Goed; ik ga met de rest mee, al wil ik hier nog even wat opmerkingen aan toevoegen:

Allereerst vind ik dit een leuke combi, en grootte/gewicht valt heel erg mee Lachen Dekje staat haar ook erg leuk Lachen
Verder:
1. Het zadel. Ligt inderdaad vééls te ver naar voren. Ik las dat je een ander zadeltje krijgt, en dat het niet voor serieus rijden is bedoeld en dat de pony 'er geen last van heeft'. Dit zie je volgens mij toch een beetje verkeerd: aan de pony zelf zul je het niet merken nee, maar een zadel dat zowat op de schouder/nek ligt beperkt de pony érg in haar bewegingsvrijheid, en kan zelfs na lange duur schadelijk zijn... Ik zou op zijn minst een keuze maken tussen of níet rijden, of in iedergeval iets met een staartriem fabriceren zodat het zadel niet naar voren gaat liggen. Dit zadel zal ook schuiven over de rug, en dat is niet goed....
2. Het losse teugeltje; hier gebeuren veel 'ongelukken' mee; pony en ruiter genieten intens van mooie natuur en mooie rit, maar laat, helemaal zo'n beginnend ruitertje NOOIT met zo'n waslijn van een teugel buitenrijden. Wat zou er gebeuren als de pony onverwacht ergens van schrikt? juist ja, hij zal aan de kletter gaan of op zijn minst opzij springen. heb je dan zulke waslijnen, dan heb je níets meer te vertellen, en zul je misschien je teugels verliezen. Ik zou hier dus érg mee oppassen...
3. Houding v/d ruiter: dat het niet voor serieus rijden is bedoeld en alleen voor een buitenrit vind ik geen goed argument om de houding goed te praten. Natuurlijk is ze nog jong en moet nog veel leren. Maar, zoals eerder gezegd, deze houding is niet echt bijzonder goed, niet voor de rug van je bijrijdstertje, maar ook niet voor je pony.
Dit onder het mom: jong geleerd is oud gedaan Knipoog Lachen

Succes, nog veel plezier gewenst met deze leuke combinatie, en ik hoop dat je wat van onze tips en adviezen in je achterhoofd op zal nemen Lachen

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:52

zit er heel leuk uit!! de ruiter heeft er plezier in, geloof ik.
ze kijkt de hele tijd lachend in de camera.
verder ligt het zadel veél te ver naar voren!!
en de houding is nou ook niet echt denderend. maar ze is nog jong, dus dat kan ze nog wel leren. Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:17

Het zadel ligt niet helemaal goed he!
Verder mooi dekje en een lieve pony.
Ruitertje past er nog leuk op, alleen let wel op haar houding, zodat ze de pony niet hindert.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:31

Je zei dat er een nieuw zadeltje komt, maar dat hij er nog niet is. Misschien is het een goed en leuk idee om zonder zadel te rijden. Dit vind ik beter voor de pony dan dat je rijdt met zadel dat niet past. Verder heb ik voor mezelf zonder zadel rijden als een grote ervaring bezien. Mijn houding en gevoel voor paarden ging er enorm van vooruit. Je kunt het paard meer "voelen" en daardoor wist ik beter waar ik mee bezig was. Ook mijn houding en evenwicht ging er goed van vooruit. En het is nog eens wat anders en leuk ook!! Misschien is dit een goede tip voor de ruiter. En als dat andere zadel er is, kun je gewoon weer met rijden!! Misschien heb jij of de ruiter er wat aan!!
Verder JoyCiej007 echt hele goede uitleg en ben het echt volkomen met je eens!! Al rijd ik zelf wel eens met een lange teugel, maar het is idd veel beter zonder!! Vooral als je nog niet zo ervaren bent!!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:33

Is de pony drachtig? Of gewoon veel te dik?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:57

Het zadel ligt niet te ver naar voren, maar het is gewoon geen zadel om op een shet te doen. Zoals je ziet blokkeert dit zadel de schouder en dus de schoudervrijheid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:27

nienke_92 schreef:
Je zei dat er een nieuw zadeltje komt, maar dat hij er nog niet is. Misschien is het een goed en leuk idee om zonder zadel te rijden. Dit vind ik beter voor de pony dan dat je rijdt met zadel dat niet past. Verder heb ik voor mezelf zonder zadel rijden als een grote ervaring bezien. Mijn houding en gevoel voor paarden ging er enorm van vooruit. Je kunt het paard meer "voelen" en daardoor wist ik beter waar ik mee bezig was. Ook mijn houding en evenwicht ging er goed van vooruit. En het is nog eens wat anders en leuk ook!! Misschien is dit een goede tip voor de ruiter. En als dat andere zadel er is, kun je gewoon weer met rijden!! Misschien heb jij of de ruiter er wat aan!!
Verder JoyCiej007 echt hele goede uitleg en ben het echt volkomen met je eens!! Al rijd ik zelf wel eens met een lange teugel, maar het is idd veel beter zonder!! Vooral als je nog niet zo ervaren bent!!

Bedankt voor het compliment Knipoog Natuurlijk, ik zeg ook tegen mijn bijrijdstertje dat ze met cap moet rijden, teugels er bij tijdens buitenrit, etc. maarja, ik ben zelf volwassen genoeg om zelf hier over te beslissen en geef met schaamte toe dat ook ik wel eens bijv. zonder cap rijdt etc. Bloos maargoed, het gaat hier over de jongere ruitertjes, deze zijn vaak toch wat onervarener en hebben vaak een minder vaste zit Knipoog

Verder is inderdaad zonder zadel rijden echt goed voor de zit en 'feeling' met het paard Knipoog als het maar enigzins mogelijk is zet ik ze al zo vroeg mogelijk een aantal keer zonder zadel op de pony, maar dit wordt altijd wel eens herhaald, hoe goed deze ruitertjes ook kunnen rijden. Vaak vinden zowel ruitertje als pony het érg leuk, en het is ook nog eens goed voor houding en zit, dus, waarom niet? Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:29

Emilion1985 schreef:
Het zadel ligt niet te ver naar voren, maar het is gewoon geen zadel om op een shet te doen. Zoals je ziet blokkeert dit zadel de schouder en dus de schoudervrijheid.

Goh, ik weet niet wat voor zadelkennis je hebt, maar dit is een prima zadeltje om op je shet te leggen.... misschien past de kamer/boom gewoon niet zo bij deze shet, maar je oordeel dat dit zadel niet op een shet hoort vind ik een eh, beetje, *apart*... Sigaar Kun je deze stelling beargumenteren? wij hadden ook al geconcludeerd dat de pony in zijn schoudervrijheid werd gehinderd, maar dit is met name te wijten aan het feit dat dit zadel gewoon schuift en dus veels te ver naar voren ligt....

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:48

Foto's van buitenritten ed. horen op (J)ITP, daarom heb ik je topic verplaatst.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:45

Oscar schreef:
Foto's van buitenritten ed. horen op (J)ITP, daarom heb ik je topic verplaatst.

?? goh, dan is dit wat nieuws ofzo? Sigaar Ben ik nou zo'n Koe of zie ik vaker bij HAW foto's van paarden/pony's buiten de bak @ work? Of is dit nieuw bokt-beleid? Vork