Ik zal maar even bij het begin beginnen. In Maart 2012 kreeg ik een ontzettend lieve 21-jarige Haflinger met de naam Abby. Zij was altijd al gevaarlijk dik. Dit wist ik aan het begin al, maar het afvallen ging niet zo lekker. We moesten elkaar nog helemaal uitvinden. Maart dit jaar zijn we actiever bezig gegaan met het afvallen, er werd een korf gekocht en ik reed haar 5-6 dagen in de week. Het ging eigenlijk best prima. Ze viel af, voornamelijk bij haar schouders en daarna in de breedte. Toen ik op vakantie ging op 13 juli dit jaar had ik met een verzorgster afgesproken dat zij Abby tijdens de vakantie periode zou verzorgen. Dit ging hartstikke goed. Ik kreeg alleen maar positieve berichten dus ik was gerustgesteld. Tot ik maandagavond op het voetbalveld op de camping zat en om een of andere vreemde reden m'n mobiel bij me had (de avonden daarvoor liet ik mijn mobiel gewoon in de tent aangezien ik hem toch niet nodig had) en gebeld werd door m'n stalgenoot. Toen kreeg ik de vreselijke boodschap dat Abby hartstikke hoefbevangen was en amper nog liep. Hoe snel het dan kan gaan he.
Verder wil ik het niet hebben over mensen die de oorzaak zijn, we houden het gewoon op het gras dat teveel suikers bevatte wat gewoon de reden is. Niemand is schuldig in dit verhaal.
Maar ja, dan ben je op vakantie en kun je gewoon niet terug naar je paard en word je verzekerd dat dat ook zeker niet hoeft. Mijn stalgenoot heeft tot gister Abby helemaal verzorgd, haar in en uit de paddock gehaald, gewassen en in de gaten gehouden. Al snel begon Abby spontaan weer te draven op zachte ondergrond dus heeft ze Abby ook wat beweging gegeven.
Gister kwam ik terug en ik schrok ontzettend toen ik met Abby even over de stenen liep. Ze leek wel te kruipen.

Vandaag ongeveer 10 rondjes door de 20X60 bak gewandeld, man ik was echt op. Haar daarna afgespoeld en haar in haar paddock gezet. Ze krijgt 's avonds 1 plukje hooi en verder alleen water en ze is een beetje kantjes aan het maaien in de paddock, maar dat is zo weinig.
Ze is al behoorlijk afgevallen en ik schrok er gewoon van omdat ik haar ribbenkast kon zien. (ja zo erg was het dus...)
Hier staat ze fijn in haar paddock en die donkere vlek is dus een schaduw van haar ribbenkast. Wel belangrijk is dat ze minimaal 8 veulens heeft gehad en dus actief fokmerrie is geweest waardoor haar buik niet echt meer strak zal worden.

In de bak na het wandelen.

Daarna heb ik haar afgespoeld en teruggebracht naar de paddock en ik vond dat ze duidelijk liet merken minder moeite met lopen te hebben!

Nog even in de paddock.

In dit topic zal ik dus updates, vorderingen etc plaatsen. Als je het leuk vindt om te volgen; zeker doen!