[Volgtopic] Hoe mijn grootste angst werkelijkheid werd...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeerAppel

[Volgtopic] Hoe mijn grootste angst werkelijkheid werd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:23

... Mijn lieve Haflinger hoefbevangen...

Ik zal maar even bij het begin beginnen. In Maart 2012 kreeg ik een ontzettend lieve 21-jarige Haflinger met de naam Abby. Zij was altijd al gevaarlijk dik. Dit wist ik aan het begin al, maar het afvallen ging niet zo lekker. We moesten elkaar nog helemaal uitvinden. Maart dit jaar zijn we actiever bezig gegaan met het afvallen, er werd een korf gekocht en ik reed haar 5-6 dagen in de week. Het ging eigenlijk best prima. Ze viel af, voornamelijk bij haar schouders en daarna in de breedte. Toen ik op vakantie ging op 13 juli dit jaar had ik met een verzorgster afgesproken dat zij Abby tijdens de vakantie periode zou verzorgen. Dit ging hartstikke goed. Ik kreeg alleen maar positieve berichten dus ik was gerustgesteld. Tot ik maandagavond op het voetbalveld op de camping zat en om een of andere vreemde reden m'n mobiel bij me had (de avonden daarvoor liet ik mijn mobiel gewoon in de tent aangezien ik hem toch niet nodig had) en gebeld werd door m'n stalgenoot. Toen kreeg ik de vreselijke boodschap dat Abby hartstikke hoefbevangen was en amper nog liep. Hoe snel het dan kan gaan he.
Verder wil ik het niet hebben over mensen die de oorzaak zijn, we houden het gewoon op het gras dat teveel suikers bevatte wat gewoon de reden is. Niemand is schuldig in dit verhaal.

Maar ja, dan ben je op vakantie en kun je gewoon niet terug naar je paard en word je verzekerd dat dat ook zeker niet hoeft. Mijn stalgenoot heeft tot gister Abby helemaal verzorgd, haar in en uit de paddock gehaald, gewassen en in de gaten gehouden. Al snel begon Abby spontaan weer te draven op zachte ondergrond dus heeft ze Abby ook wat beweging gegeven.
Gister kwam ik terug en ik schrok ontzettend toen ik met Abby even over de stenen liep. Ze leek wel te kruipen. :oo Toen ik haar losliet in de bak draafde ze gelukkig weg wat me wel een beter gevoel gaf. Ik heb gister ook weer kort even gereden omdat Abby aangaf dat aan te kunnen. (toen ik erop stapte draafde ze meteen met me weg)

Vandaag ongeveer 10 rondjes door de 20X60 bak gewandeld, man ik was echt op. Haar daarna afgespoeld en haar in haar paddock gezet. Ze krijgt 's avonds 1 plukje hooi en verder alleen water en ze is een beetje kantjes aan het maaien in de paddock, maar dat is zo weinig.

Ze is al behoorlijk afgevallen en ik schrok er gewoon van omdat ik haar ribbenkast kon zien. (ja zo erg was het dus...)

Hier staat ze fijn in haar paddock en die donkere vlek is dus een schaduw van haar ribbenkast. Wel belangrijk is dat ze minimaal 8 veulens heeft gehad en dus actief fokmerrie is geweest waardoor haar buik niet echt meer strak zal worden.
Afbeelding

In de bak na het wandelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik haar afgespoeld en teruggebracht naar de paddock en ik vond dat ze duidelijk liet merken minder moeite met lopen te hebben! *\o/*

Nog even in de paddock.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In dit topic zal ik dus updates, vorderingen etc plaatsen. Als je het leuk vindt om te volgen; zeker doen! +:)+

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:47

ik blijf duimen voor je meid! ik hou het topic in de gaten.. :(:)

PeerAppel

Re: [Volgtopic] Hoe mijn grootste angst werkelijkheid werd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 22:12

Dankje Naomi! :D

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:24

ook ik ga voor je duimen, ik blijf zeker meelezen, ik hoop echt dat ze snel weer beter is :)

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:04

:(:) Hopelijk komt het allemaal goed met haar!

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 02:16

bah wat naar om te horen net nu je lekker op vakantie was ik duim voor jullie mee

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 05:18

Balen zeg, kijk wel uit dat ze niet te snel afvalt anders kan ze vet in het bloed krijgen en dan ben je verder van huis.
Sterkte met haar het fijnste is op nat zand zetten en anders klauwzakken om de benen met verband wat nat moet blijven.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 09:44

Bedankt allemaal!
Foss, bedankt voor de tips. Ik heb het even gegoogled en inderdaad, dan ben je nog verder van huis. Ze staat nu op vochtig zand in de paddock (vochtig van de regen) en kan de hele dag door kantjes "maaien" wat ze ook zeker doet. Mijn moeder gaat een hooinet kopen zodat we haar ook langer bezig kunnen houden met het hooi, zodat ze zich niet gaat vervelen.

Vandaag even werken en vanavond naar Abby. Ik zal dan ook even filmpjes plaatsen van het stappen in de bak en stappen op harde ondergrond.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:15

Hopelijk wordt ze snel beter :(:)

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:26

Oh wat naar zeg! Veel sterkte, ik duim voor je! :(:)

Alanaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:52

Hopelijk komt het allemaal goed, je ziet idd dat ze erg is afgevallen.. Ik duim hier ook voor jullie! :(:)

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:53

Peeps moet en zal beter worden hoor :(:)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 11:25

Ik vind het echt super dat iedereen ons steunt! :D Ontzettend bedankt allemaal.
Jullie veroorzaken de glimlach die ik nu op m'n gezicht heb.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:01

Nu ze op zand staat blijft ze hongerig dus let goed op dat ze geen zand naar binnen krijgt. lijnzaadkoken en dat haar geven is geen slecht idee.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:37

Heel veel sterkte en succes Pernille, in de strijd tegen die stomme hoefbevangenheid :(:) ik.duim voor je dat Abby snel weer beter word, en dat je dan nog lekker leuke dingen met haar kan doen in de vakantie! En daarna natuurlijk ook nog :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:36

Oei sterkte.... :(:) Heb je de DA laten komen? Mijn hafje die hoefbevangen was kreeg Metacam tegen de ontsteking. Ook stond zij op vochtig zand en werd ze twee keer per dag afgespoeld.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:52

Ik volg zeker.. sterkte!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:54

Arme Abby! :(:)
Ik volg je verhaal en duim mee!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 22:01

Bedankt voor alle mensen die meeduimen! :D
Oké, mijn Pinnacle Studio is hem compleet geflipt. Woensdag heb ik hopelijk een beter programma. Ik kan wel het filmpje van Abb op het beton laten zien. Even uploaden via mobiel.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:26

Heel veel sterkte, ik zit op het moment ook met een (weer) hoefbevangen paard... is geen pretje en een hele nare ziekte.. :(

Het enige wat is wel mis in jou verhaal is de dierenarts... Ik laat deze persoonlijk altijd wel komen voor medicatie en verder onderzoek...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:52

Dagmar_1995 schreef:
Heel veel sterkte, ik zit op het moment ook met een (weer) hoefbevangen paard... is geen pretje en een hele nare ziekte.. :(

Het enige wat is wel mis in jou verhaal is de dierenarts... Ik laat deze persoonlijk altijd wel komen voor medicatie en verder onderzoek...

Hier ben ik het ook mee eens. De DA kan ook kijken hoe erg het is enz. En zoals ik al eerder zij kreeg mijn pony medicijnen en mijn moeder en ik tips :) nogmaals sterkte :(:)

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:58

Awg sterkte, Ik duim voor jullie dat ze van die hoefbevangenheid afkomt en dat jullie gauw weer lekker kunnen genieten van de vakantie. En leuke dingen kunnen gaan doen.
Misschien is een bal in de stal ophangen ook wel leuk voor der

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 10:59

Klopt, de DA zit niet in dit verhaal omdat ik op mijn stalgenoten vertrouw. Zij zitten al járen in de paarden en hebben vaker (extremere) hoefbevangen paarden meegemaakt. We hadden wel met z'n allen afgesproken dat als er na 3 dagen geen vooruitgang was dat de DA of Hoefsmid zeker langs zou komen, gelukkig gaat Abby harstikke goed vooruit en elke dag zie ik weer dat ze een beetje beter loopt.
Beter nog, gister wisselde ze vaak van voorbeen om even een vlieg weg te trappen. Toen ik later heel voorzichtig vroeg of ze een voetje wilde geven gaf ze haar rechterbeen zonder problemen. Ik heb haar heel enthousiast beloond met m'n stem en het met rust gelaten.
Stel ze valt toch opeens terug, dan komt de DA er zeker direct bij.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:01

Goezooooo Abbyy!! *\o/* Hopen dat het zo goed blijft gaan! :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:20

Ik hoop het ook! :D