Vervolg op Otje is back@dresuur -- filmpje!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Vervolg op Otje is back@dresuur -- filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 13:45

Zaterdag hebben we wedstrijd, ik heb er superveel zin in en ben heel benieuwd hoe het gaat :j

Helaas geen galop filmpje, want ik had de camera op een emmer gezet en was aan de andere kant van de bak gaan rijden

-Otje
-HaflingerxGroninger
-12 jaartjes jong
-1.50 hoog
-merrie

:D

Een paar slechte kwaliteit printsceens uit het filmpje

1. stapperdestap
Afbeelding
2. drafje
Afbeelding
3. -
Afbeelding
4. hals strekken :)
Afbeelding
5. beetje raar beeld, de foto is ook van onder genomen wel mijn handen netjes dragen
Afbeelding
6. lichtrijden
Afbeelding

en dan hier het filmpje :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZgEBjnOWPRI

tips altijd welkom :) wel graag opbouwend.

x x x

Surprise_

Re: Vervolg op Otje is back@dresuur -- filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:10

(Jammer van de kwaliteit)
Ziet er een stuk beter uit dan je vorige topic! :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:04

Lieve Otje <3

Je rommelt nog wel veel met je handen, dat zie je vooral goed in de stap op ca. 3 minuten, daar maak je iedere keer een beweging met je hand richting je bovenbeen en van de hals af. Daardoor gaat het hoofd van Otje slingeren. Dus ook in stap handen op de plaats en stilhouden.

Daarna zie je ook de zelfde beweging in draf, vooral goed te zien als je op de camera af komt rijden, kijk maar naar je binnenhand.

Veder rijdt je een overgang naar het halthouden waarbij Otje zich verzet tegen je hand. Probeer haar wat meer op je zit terug te rijden en minder op je handen. Diep/zwaar gaan zitten en je bekkenbodem aanspannen, handen op de plaats houden. Komt ze niet terug dan help je haar even met de stem "hooooo maar(met een zachte r)" of een streng Ho! als ze nog niet luistert. Let maar op die kent ze nog wel van het mennen. Bij de Ho! maak je een ophouding met je hand zonder terug te werken, handen op de plaats en één keer knijpen in twee teugels tegelijk.

Ik heb een keer een beginner op haar mee naar buiten genomen, waarbij Otje wat fanatiek werd, beginner kreeg haar niet terug in tempo. Ik riep één keer Ho! en er stonden twee paarden stil :Y)

Succes verder!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:42

Dankje voor de tips :D

Heel handig omdat jij otje kent, en weet hoe ze op iets reageert :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:21

#)
Ik vraag mij af waarom mensen je weer commentaar zouden moeten geven wat je toch weer afwijst dat het niet waar is.
In het vorige topic heb je meerdere keren beweert dat je absoluut niet zaagde of trekte.
Ik vraag mij af of je dit nogsteeds wil beweren?

Ik hou niet van mensen die liegen, dan kan je beter geen topic meer plaatsen, je doet er immers toch niets mee.

Wil je je toch verbeteren ga dan daadwerkelijk met de tips bezig die je op HPS en in het vorige topic kreeg.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:39

Air, waarom noem je het liegen?
Waarschijnlijk heeft zij nooit gemerkt dat ze zo onrustig is met haar handen.

Het is een meisje van 14, die kan je met uitleg veel leren maar als je het zo brengt zoals jij dan gaat ze zeker niet luisteren.

Heidi, gewoon veel filmpjes van jezelf maken en kritisch kijken naar jezelf. Je weet nu waar je op moet letten.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 15:45

Ik zal otje nooit met opzet tegenwerken of pijndoen, want ik ben heel gek op haar.. dus dat je me nu vind liegen vind ik wel gek. Ik krijg 2x in de week les van een goede instructrice en die vertelt mij goed waar ik aan moet werken.. Eerst liet ik mijn handen namelijk altijd op de schoft liggen (zoals op deze foto, zo reed ik altijd
Afbeelding,
en dat heb ik een half jaar gedaan, eerst moest ik aan mijn benen en rechte rug werken. Dat heeft goed geholpen en ik zit nu redelijk recht met mijn benen en rug in een lijn op het paard :) Ik kan natuurlijk niet alles tegelijk, en rond maart zijn we begonnen in de les hoe ik mijn handen moest houden, die moest ik meer gaan dragen en mijn teugels iets korter nemen zodat ik meer contact in de mond had, en vanaf dat moment loop ik gewoon een beetje te stuntelen met mijn handen, ik doe erg mijn best om ze goed mooi hoog en stil te houden, maar ik kan dat niet zo 1,2,3 :n
Ik doe er hard mijn best voor, en mijn intstructrice vind dat het al steeds beter gaat gelukkig :D
Dus ik hoop dat mijn handen snel ook goed zijn, en dan heb ik zo ongeveer de basis goed zegt ze (dat ik een rechte rug, lange benen en stille handen heb) en dan kan ik weer verder met dingetjes, en ik vind het heel leuk om steeds iets nieuws te leren *\o/* en ik doe ook echt iets met wat mensen tegen me zeggen, alleen op hps zeggen ze dat ik niet aan de voorkant moet werken, en dat doe ik nu juist in de les.. en dan kan ik beter niet naar de les gaan, als ik de mensen van hps die er niet voor geleerd hebben serieuzer neem :wow:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:46

Maar nageeflijkheid komt vanuit achteren, wanneer je aan de voorkant gaat zitten prutsen werk je dat alleen maar tegen omdat je je pony pijn doet en daarmee spanning opbouwt.
Het is zoals fietsen terwijl je je remmen er op houdt..... dat werkt niet.

Helaas zijn er veel rotten in het vak, zowel instructie als bijv. zadelmakers, hoefsmeden etc. Het is echt zoeken naar goede instructie die je leert hoe je pony ontspannen kan laten lopen zonder hem pijn te doen, hoe hem tot ontspanning en nageeflijkheid te brengen door te gymnastiseren. Ga je eerst met de voorkant bezig dan is dat zoals in 1 keer de split doen zonder er ooit voor getraind te hebben. Train je ervoor dan kom je vanzelf tot het punt dat je het kan.

Je zegt dat je je pony niet opzettelijk pijn wil doen, maar waarom les je dan wel bij deze instructise? En waarom voer je het dan wel uit?
Je zegt nu namelijk dat je het bewust doet, dat noem ik inderdaad liegen omdat je in het vorige topic meerdere keren beweerde niet aan de voorkant te zitten.

Ik vind er wijze uitspraken tussen zitten op HPS, dingen waar je echt iets mee kunt en wat fijn is voor je pony.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:45

Je hebt het denk ik verkeerd begrepen, met voor bezig zijn bedoelde ik in dit geval met mijn handen ;)
Mijn instructrice die wil ook dat het uit ontspanning komt, ze is heel goed met en voor paarden. En ik zaag haar niet naar beneden toch? Dat ziet er naar mijn idee anders uit (misschien zijn de meningen daarover verdeeld..)

En ik kan bijna nooit filmpjes maken omdat ik een spiegelreflex camera heb, deze heb ik van mijn moeder geleend :P en omdat ik er zeker van was dat ik haar niet naar beneden trok zei ik dat.
Misschien maak jij ook wel fouten waarvan je zelf niet weet dat ze er zijn? En van een foto kun je niet zien of je je handen stil houd of beweegt.

Op hps krijg ik niet echt tips waar ik wat aan heb, zoals de voorkant totaal los laten, dat word heel moeilijk als ik aan mijn handhouding moet werken ;) en alleen op mijn buitenteugel rijden? ik leer wel op 2 teugels rijden.
Ik leer toch nooit mijn handen goed te houden door er niet mee bezig te zijn? Als ik die nu los laat, Dan stort ik me op een ander ding, en mijn handen blijven dan maar op haar schoft liggen/ in de lucht rond vliegen alle kanten op :')

Ik wil heel graag dingen doen met tips, maar ik volg ook lessen, en ik, Ilona(de eigenaar van Otje), en nog heel veel andere mensen vinden haar een goede instructrice, en door haar kom ik steeds verder :) dus ik ben niet van plan om niet meer naar haar te luisteren omdat jij haar een rotte in het vak vind.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:21

Je hebt het over de voorkant, en dat die mensen op HPS vinden dat je daar niet als eerste mee bezig moet zijn. Dat gaat niet over je handen.
Je handen en armhouding horen samen met je gehele houding.
Als jou handen alle kanten op vliegen is het juist goed om de teugels los te laten, anders zit je daarmee dus alleen maar in de pony zijn mond. Je hoort niet op de teugels te steunen, voor je zit hoor je die niet nodig te hebben. Een onafhankelijke zit heet dat.

Op foto's is ook genoeg te zien, bijv. je gespannen armen en knik in je polsen. Dt werd al gezien in je vorige topic.

Gaat het hier over mij? De kunst is om kritisch naar jezelf te zijn, de fouten op te pikken en te verbeteren.
Als je al vanaf maart bezig bent met je handen stil en elastisch te houden dan vind ik het raar dat je nu nog grove fouten daar in maakt, zagen zou je dan niet meer horen doen, je bent jong en leert snel.
En als je het dan doet, denk dan: oh nee, dit hoor ik niet te doen. En stop er dan mee. Bewust zijn van waar je mee bezig bent.

Want omdat je aan de voorkant zit kan de pony nooit zijn achterhand correct onderbrengen, en dus niet in nageeflijkheid komen.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:27

Leuke foto's + filmpje! Ik vind het wel meevallen met het 'trekken'. :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:43

Ik ben het met Air eens.
Ik vind het er erg onrustig uit zien en het eerste waar ik aan dacht toen ik het filmpje zag was zagen. Dat komt dus wel ergens van. Je bent teveel met de voorkant van je paard bezig. Hij gaat veel te hard op sommige stukken, valt dan helemaal uit elkaar en jij doet er niets aan.
Probeer hem op die momenten juist terug te rijden, niet door te gaan zagen maar met je zit, rust erin te krijgen en lichte druk op de teugels, dan is het voor hem veel makkelijker om te gaan geven, zijn rug mooi te bollen en zijn achterhand er goed onder te zetten. Aan de activiteit van je paardje ligt het niet, je moet dat dus alleen op de goede manier terug weten te rijden.
Als jouw instructrice niets van dat zagen zegt zou ik toch op zoek gaan naar een andere. Je zegt dat jullie met handhouding bezig zijn maar dit is absoluut niet de goede manier, ze had je er vanaf het begin al op moeten wijzen dat je je handen stiller moet houden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:36

Ziet er niet echt vriendelijk uit...
Op 2 teugels leren rijden? op 1 is veel knapper..
Met je binnenhand stelling vragen (door hem opzij te zetten) en je buitenhand sturen, lukt dat niet? oefenen ;)
Neem nou maar aan dat je nogal hard bent met je handen, je kunt ook aan je houding werken in het geheel, dus niet alleen dan op je handen en dan op je voeten oid, gewoon alles tegelijk.
Ik zie geen ontspannen pony rondlopen, maar eentje die het fijn vind om daar te lopen omdat hij anders in zijn mond 'getrokken' word.
En ben ik nou de enige die hem op de voorhand ziet lopen? nagefelijk dat komt van achter naar voren, niet van voor naar achteren ;)

En nu zeg ik niet dat ik het zelf perfect doe, ik ben soms ook hard met mijn handen maar dat is dan omdat hij dan zwaaaaar vervelend aan het doen is, ik rijd mijn pony op de buitenteugel en heb mijn binnenteugel bijna niet meer nodig nu.

Nog even een editje: op je filmpje waar je zonder handen galopeerd vind ik hem wel ontspannender ;)

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:04

leuk filmpje ! en ook erg leuke pony :j
probeer goed aan je stap te werken, soms lijkt hij wat lateraal te stappen.
veder commentaar is al gegeven :)