Beeld>Bron hoe aan te maken voor een website?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beeld>Bron hoe aan te maken voor een website?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:25

Ik zie het voor het eerst, als je op beeld klikt daarna
op Bron in je menubalk boven de site zie je een tekst bestand staan
met allemaal HTML codes en informatie die zich opend in een kladblok bestand.

Wat houd dit eigenlijk presies in? En hoe kan je de inhoud als webmaster
veranderen?

Shadow0

Re: Beeld>Bron hoe aan te maken voor een website?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:17

Ja, dat *is* namelijk de website. De browser is slechts een programma dat die tekst met alle codes leest en daar de weergave van maakt die je te zien krijgt. De codes zijn erg vergelijkbaar met de bb-codes: ze geven bepaalde dingen aan, bijvoorbeeld dat iets een url is, dat er een plaatje moet worden ingevoegd, of dat iets op een bepaalde manier moet worden weergegeven.

(Wat voor veel mensen verwarrend is, is dat html niet exact aangeeft hoe iets eruit moet komen te zien. Het is namelijk bedoeld om bruikbaar te zijn op verschillende systemen, van ouderwetse zwartwitte tekstsystemen tot volledig kleurenscherm, en van pda-minischermpje tot enorme monitor. En zelfs door voorleesapparatuur en brailleregels.

Helaas is dit aspect van websites bouwen een beetje uit het zicht verdwenen, waardoor je een hele rare mix krijgt van erg ingewikkelde 'oplossingen' om te compenseren voor die flexibiliteit. Maar dat terzijde.)

Hoe je het kunt veranderen: indirect als je je pagina verandert op de manier waarop je het normaal doet, ik weet niet precies hoe? En soms direkt door het .html-bestand aan te passen met een teksteditor. Dit werkt niet bij dynamische sites (de meeste fora, blogs etc), daar is het veel ingewikkelder om de broncode aan te passen, en meestal ook niet nodig. Vaak kun je bij het onderdeel 'templates' of 'themes' wel bepaalde dingen aanpassen, details kun je vinden in de documentatie van het betreffende forum/blog.

Als je hier meer over wilt weten zou ik zeker een keer een goed boek uit de bieb halen over html+css en er mee gaan oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:40

bedankt voor je uitleg Shadow d'r is me nu een hoop een stuk duidelijker Ja

Shadow0 schreef:
Hoe je het kunt veranderen: indirect als je je pagina verandert op de manier waarop je het normaal doet, ik weet niet precies hoe?

Je kan geen bron veranderen van buitenaf, en dat is maar goed ook mss wel vanuit je FTP server of direct op de database?
Maar dan nog is het voor velen abacadabra..Ik vroeg me dit af omdat iemand mij een sit ekado wilde doen (Domein) maar me rot schrok van de bron.
Dus bedank even voor deze site.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:04

Hoe bedoel je 'bron veranderen van buitenaf'? En wie zijn de 'velen' voor wie het abracadabra is? Wat is het waarvan je schrok?
In het algemeen is er namelijk vrij weinig over te zeggen, daarvoor zijn de mogelijkheden veel te uitgebreid. Maar met een wat concreter voorbeeld kan ik misschien wel wat meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 06:22

Shadow0 schreef:
Hoe bedoel je 'bron veranderen van buitenaf'?

presies zoals ik het zeg dat een buitenstaander geen details kan veranderen Lachen

Shadow0 schreef:
En wie zijn de 'velen' voor wie het abracadabra is?

ook presies zoals ik het zeg...denk dat de meesten odner ons die HTML en PC taal niet veel zegt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:59

Chiqa schreef:
presies zoals ik het zeg dat een buitenstaander geen details kan veranderen Lachen

Maar dat is niet zo 'precies' Lachen Want als je kijkt naar Bokt - dan kan in principe iedereen die iets kan plaatsen ook iets aan 'de bron' veranderen. Want als jij een reactie toevoegt aan een pagina dan verandert dus ook de bron van die pagina.
Verder kan elke gebruiker een aantal instellingen kiezen (bijvoorbeeld sorteerweergave, wel of niet tonen van onderschriften, eventueel het kleurenschema) die ook veranderen wat jij uiteindelijk als de bron te zien krijgt.

Maar is dat wat je bedoelt, of niet?

Citaat:
ook presies zoals ik het zeg...denk dat de meesten odner ons die HTML en PC taal niet veel zegt.

Goed, wie is 'onder ons'? In dit topic zijn we op het moment met z'n tweetjes geloof ik Lachen En voor de rest - ik weet zeker dat het veel mensen niets zegt, maar die hoeft het ook niets te zeggen. Als je gewoon een pagina wilt bekijken en verder niet heb je er niets mee te maken. Maar jouw vraag, die me nog steeds niet helemaal duidelijk is geloof ik, gaat veel meer in op die technische details. Je kunt een vraag over html niet beantwoorden zonder iets over html te zeggen Lachen

Dus nogmaals: als het nog niet helemaal duidelijk is, dan is een concreter voorbeeld handiger, want in het algemeen is je vraag gewoon niet te beantwoorden.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:50

Shadow0 schreef:
Maar dat is niet zo 'precies' Lachen Want als je kijkt naar Bokt - dan kan in principe iedereen die iets kan plaatsen ook iets aan 'de bron' veranderen. Want als jij een reactie toevoegt aan een pagina dan verandert dus ook de bron van die pagina.
Verder kan elke gebruiker een aantal instellingen kiezen (bijvoorbeeld sorteerweergave, wel of niet tonen van onderschriften, eventueel het kleurenschema) die ook veranderen wat jij uiteindelijk als de bron te zien krijgt.

Maar is dat wat je bedoelt, of niet?

Maar Shadow0, dat gaat toch allemaal via de database (of probeer je het simpeler uit te leggen Clown )?

Het hangt er ook vanaf welke bevoegdheid je de bezoekers van jouw site geeft. Als je bijvoorbeeld een gastenboek maakt. Je laat alle gegevens die een bezoeker post in een database opslaan, je maakt daarna een script die verbinding maakt met die database en je zet in je script dat alle geposte gegevens worden opgeroepen als de gastenboekpagina word geopend. Dan krijg je dus je gastenboek te zien + berichten en gegevens van de bezoekers. Als je dan naar je bron gaat kijken zie je een HTML code met alle gegevens maar niet het eigenlijke scriptje. Een beetje 'what you see is what you get'.

Laat ons duidelijk zijn dat een bezoeker dus niet zomaar in je bron kan gaan klooien Haha! De webmaster krijgt een wachtwoord + gebruikersnaam van zijn domein tijdens de registratie en kan zo zijn bestanden aanpassen via FTP of via de website zelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:36

Allereerst: inderdaad, een bezoeker kan niet zomaar bestanden of scripts of dergelijke aanpassen.

Evantia schreef:
Maar Shadow0, dat gaat toch allemaal via de database (of probeer je het simpeler uit te leggen Clown )?

Dat gaat inderdaad via de database.

Maar een voorbeeldje waarom het soms moeilijk is om te bedenken wat iemand anders bedoelt:
Iemand wil foto's laten zien op bokt, zet ze daarom op zijn eigen webspace, maakt een post, ... en heeft zich vervolgens niet gerealiseerd dat iedereen dan niet alleen de foto's, maar ook de URL kan achterhalen. En daar kan bijvoorbeeld gewoon iemands volledige naam in staan: "home.tiscali.nl/~janvankesteren" bv. (Verzonnen naam.)
Er zijn topics op FZ geweest waarin mensen dachten dat Bokt die gegevens openbaar maakte tegen hun zin - en ze beseften niet dat dat is hoe het werkt en dat zijzelf degenen zijn die het neer hebben gezet.

En dat soort dingen komen vaker voor.

Vandaar dat ik het niet zo makkelijk vind om er iets over te zeggen - ik weet niet wat het is waar Chiqa van schrok, en ik weet dus ook niet of dat iets is dat uit een html-bestand komt, of door het script gegenereerd wordt, en ergens in te stellen, of dat het via de database wordt toegevoegd, en wie daar allemaal invloed op hebben.
In eerste instantie is het uiteindelijk alleen de beheerder van de site die bepaalt wie er wat mag veranderen... maar zodra je als beheerder dan delen openbaar of interactief maakt, wordt het gelijk enorm veel ingewikkelder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:50

Chiqa schreef:
Ik zie het voor het eerst, als je op beeld klikt daarna
op Bron in je menubalk boven de site zie je een tekst bestand staan
met allemaal HTML codes en informatie die zich opend in een kladblok bestand.

Ik dacht dat mn uitleg helder was, niet dus Haha! Als je die stappen volgt kom je vanzelf in een
bron van een website, en lijkt me logisch dat je die niet kan bewerken als buitenstaander dus niet eigenaar van een site Tong uitsteken

Shadow0 schreef:
En voor de rest - ik weet zeker dat het veel mensen niets zegt,

Daarom had ik het ook uitgelegd Knipoog

Shadow0 schreef:
Want als je kijkt naar Bokt - dan kan in principe iedereen die iets kan plaatsen ook iets aan 'de bron' veranderen.

En later zeg je;
Shadow0 schreef:
Dat gaat inderdaad via de database.

Je kan het dus niet bewerken, was ook meer mn vraag hoe ik het als eigenaar van een site zou kunnen bewerken. Ja (Via een FTP oid)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:08

Chiqa schreef:
Je kan het dus niet bewerken, was ook meer mn vraag hoe ik het als eigenaar van een site zou kunnen bewerken. Ja (Via een FTP oid)

Het kan allemaal - ook de database kun je aanpassen, desnoods mbv FTP. Praktisch is het niet, maar het is mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:10

En waarom is het niet practisch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:18

Databases raken vrij snel in de war en zijn erg gevoelig voor fouten. Met de hand wijzigingen aanbrengen kan dan ook erg snel leiden tot een onbruikbare database of hele wonderlijke effecten.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:22

Voor databases heb je wel kennis van PHP nodig (en/of ASP, ik weet niet of deze taal ook met databases werkt). Heb je enige ervaring met HTML, chiqa? Want als je geen basis hebt, dan is het begrijpelijk dat je de uitleg over databases niet verstaat Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:39

Ja ik heb wel enige kennis met PHP en HTML...MYSQL..
Vind het ook verschrikkelijk interessant, stuitte nu alleen
op deze bron, en vroeg me af wat het inhield, dat is me nu duidelijk.

Shadow0 schreef:
Databases raken vrij snel in de war en zijn erg gevoelig voor fouten. Met de hand wijzigingen aanbrengen kan dan ook erg snel leiden tot een onbruikbare database of hele wonderlijke effecten.

Ja dat begrijp ik daarom werk je ook met scripts die je overal kan vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:43

Chiqa schreef:
Vind het ook verschrikkelijk interessant, stuitte nu alleen
op deze bron, en vroeg me af wat het inhield, dat is me nu duidelijk.

Eh, je hebt kennis van html, php en mysql maar nog nooit de broncode van een html-pagina bekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:06

Shadow0 schreef:
Eh, je hebt kennis van html, php en mysql maar nog nooit de broncode van een html-pagina bekeken?

Nou jij kan me iig het antwoord niet op mn vraag geven wáár ik dit in de database kan
aanpassen en met welke scripts (En dat was volgens mij ook gewoon mn vraag)

Ik hoop dat er iemand is die mij dit antwoord wél geven kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:17

Dat heb ik beantwoord: het hangt er vanaf wat je veranderd wilt hebben. Met een wat concretere omschrijving van het probleem is de kans groot dat er meer zinnigs over gezegd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:41

Nou mn boodschp is vrij duidelijk, wáár kan ik dit in aanpassen,
als je er geen antwoord op kan geven is dat een heel ander verhaal
vind je ook niet?

Ik hoop dat er mensen zijn die me een beetje op weg kunnen helpen
in welke extensie ik kijken moet.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:19

Ik vind je vraag ook niet echt duidelijk hoor Chiqa, nu komt het een beetje over alsof je geen kennis hebt en die heb je blijkbaar wel Lachen

Wil je dat je bezoekers de broncode kunnen aanpassen of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:33

Nee dat ik dat zelf kan...Excuses als dat onduidelijk is, ik ging dr ook niet van uit
dat er mensen zouden reageren die dr totaal geen verstand van hadden Bloos

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:01

Elke mens met kennis van HTML en zéker van PHP en MySQL zou moeten weten dat een broncode niet aan te passen valt (like duh!). En als je PHP en MySQL kennis word beperkt tot een phpBB forum heb je der inderdaad geen verstand van Vork

De informatie die op de website geplaatst word kan je veranderen in de tabellen van je database. Als je via je php pagina de tabel oproept krijg je dus alle informatie uit die tabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:22

*Zucht* Volgens mij wordt er niet goed gelezen...

Evantia schreef:
Elke mens met kennis van HTML en zéker van PHP en MySQL zou moeten weten dat een broncode niet aan te passen valt (like duh!).

Wáár heb ik verteld dat dit mogelijk is?? Verward Verward Zal mezelf nog even herhalen....

Chiqa schreef:
Je kan geen bron veranderen van buitenaf, en dat is maar goed ook mss wel vanuit je FTP server of direct op de database?

Chiqa schreef:
Als je die stappen volgt kom je vanzelf in een
bron van een website, en lijkt me logisch dat je die niet kan bewerken als buitenstaander dus niet eigenaar van een site

Chiqa schreef:
Nou jij kan me iig het antwoord niet op mn vraag geven wáár ik dit in de database kan
aanpassen en met welke scripts
(En dat was volgens mij ook gewoon mn vraag)

En hier kan je geen antwoord op geven Evantia, want dat is écht waar mn enige vraag Knipoog NIets meer en niets minder.

Evantia schreef:
Elke mens met kennis van HTML en zéker van PHP en MySQL zou moeten weten dat een broncode niet aan te passen valt (like duh!).

Herhaal ik mezelf ook maar even (Weer?)
Chiqa schreef:

Dus de vraag aan mensen die dr mss wél verstand van hebben of even goed willen lezen waar
in de database kan je de bron bewerken?????????

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:46

Zal ik dan ook nog even een poging wagen?

Die broncode die je gezien hebt, bevat een aantal dingen. Een html/php pagina met daarin misschien wel zaken uit een database.
Als je bijvoorbeeld de bron van deze pagina bekijkt, kom je ook de posts tegen, deze staan uiteraard in database. Het statische (zoals de layout) staan in php/css files.
De database kunnen wij als bokkers vullen, maar geen daadwerkelijke veranderingen doorvoeren aan de tabbellen. De databasetabbellen veranderen kun je bijvoorbeeld via PHPmyadmin doen. Het vullen kun je, zoals hier, in de frontend doen. Maar er zijn ook sites waar je kan vullen in een cms systeem.

Met andere woorden, het ligt er dus maar net aan WAT je verandert wil hebben. Maar als je er geen verstand van heb, dan zou ik zeker niet gaan rommelen. Mocht je wel gaan rommelen, maak dan een backup van de database (die verkrijg je niet gewoon maar via ftp!) en een backup van de files.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:10

Dankjewel Ranja dat is presies het antwoord waar ik op zat te wachten Ja hier kan ik iets mee Lachen