Shadow0 schreef:Toch vind ik dat de waarde van dit voordeel overschat wordt, omdat ruim 99% helemaal niet in staat is om iets met die source te kunnen doen.
Het gaat mij er niet om dat ik Linux kan aanpassen, het omvat nog veel meer. Het gaat mij erom dat Linux geen geheimen heeft voor zijn gebruikers.
Microsoft heeft dat wel, denk maar aan WGA en dat patent.
Citaat:
Hoewel er over de veiligheid van Windows genoeg gezegd kan worden, is hun insteek niet erg anders qua beveiligingsupdates.
Nouja. Het tempo waarin Ubuntu verbeterd wordt, ligt naar mijn idee vele malen hoger. Misschien is het schijn, maar... Elke 6 maanden heb ik een "nieuw" besturingssysteem en ik krijg om de dag updates. Bij Microsoft is dat respectievelijk elke vijf jaar en om de twee weken.
Overigens, ze beweren elke twee jaar een nieuw besturingssysteem uit te kunnen brengen. Laat je niet misleiden, want dat is een onderdeel van hun marktingsstrategie. Eerst valse beloftes (zgn. vaporware) doen, zodat ze de aandacht op zich vestigen. Dan de aandacht afleiden, de specs van de nieuwe OS drastisch terugschroeven onder het mom van een naamswijziging en de releasedatum opschuiven. Het is een beproefd concept. 
Shadow0 schreef:Dat hangt ook deels af hoe je vindt dat een gebruiker moet werken. Wat de ene persoon erg gebruiksvriendelijk vindt, kan voor de andere heel irritant zijn. Dat geldt niet alleen voor software, maar ook in het dagelijks gebruik blijkt dat de ene opvatting van 'gebruiksvriendelijk' nogal eens verschilt van de andere.
Ik vind het dan ook een beetje misleidend van de Linuxcommunity dat ze dit als absolute waarde presenteren, waar het toch vaak gaat om smaak en voorkeur.
Het is niet zo dat Ubuntu per definitie gebruiksvriendelijker is, het is natuurlijk een kwestie van smaak. Het gaat mij erom dat ze, in tegenstelling tot de algemene gedachten, wél aandacht geven aan de gebruiksvriendelijkheid. De meeste mensen denken bij de Linux-interface nog steeds aan de terminal. 
Natuurlijk kost het wat tijd om te wennen, maar ik zie dat veel (niet alle) mensen daarna niet meer terug keren naar Windows.
Shadow0 schreef:Dit vind ik altijd het allerwonderlijkste argument, omdat Windows juist verguisd wordt om vergelijkbare praktijken. (En terecht overigens.)
Ook dit is iets wat je van verschillende kanten kunt bekijken, en persoonlijk vond ik het nogal zonde van mijn schijfruimte om stapels en stapels programma's te hebben die ik helemaal niet wil, en het startmenu werd er ook niet echt overzichtelijker van. Het is een kwestie van voorkeur wat je liever hebt denk ik. Maar de ene keuze is niet per definitie beter dan de andere.
Aan de ene kant snap ik je argument heel goed hoor. Aan de andere kant, wat installeert Ubuntu nou helemaal?
Firefox, OpenOffice, "MSN", "PhotoShop" en wat kleine utilities (configuratiescherm, printer, scanner, webcam, enz.). Het zijn stuk voor stuk standaard programma's die óf broodnodig zijn voor het functioneren óf door praktisch iedereen worden gebruikt. Het kost minder tijd om dat ene programma te verwijderen (in mijn geval: de standaard mediaspeler), dan alles zelf te moeten installeren. De drempel om over te stappen is al zo hoog...
Daarnaast, als je erop tegen bent, dan neem je toch een andere, kale linux-distro. 
Het is altijd beter dan de installatie van Windows. Als je Windows, de ServicePacks en Office wilt installeren dan ben ik al een dag verder. Bij Ubuntu kost mij dit ongeveer een half uurtje.
Daarnaast, over de hoeveelheid schijfruimte mogen we niet klagen. Twee gigabyte, kom op...
Voor Vista Basic heb je 20 GB nodig en voor Vista Ultimate een dikke 40 GB.
Shadow0 schreef:In mijn ogen begint dit voordeel af te nemen. De objectieve prestatieverschillen tussen de OS'en zijn niet meer zo groot.
Hier kan ik niet bij.
Linux is zo opgezet dat het heel moeilijk is om het schade aan te doen. Op dit moment zijn er (nog) geen schadelijke virussen, spyware, enzovoorts. Er circuleert wel het e.e.a. (rootkits e.d.), maar daarvoor moet de gebruiker eerst toestemming geven d.m.v. het wachtwoord. Natuurlijk, alles is te kraken, maar het gaat hier om een vergelijking.
De volledige versie van Ubuntu is inderdaad niet veel sneller dan XP. Wel als we het vergelijken met Vista. Mijn laptop van 6 jaar oud is gewoonweg verbannen door Microsoft... De minimale systeemvereisten van Ubuntu spreken boekdelen: 300 MHz processor, 64 MB werkgeheugen, 2 GB harddisk. 
Ook is het vele malen stabieler. Slaat Linux dan nooit vast? Ja en nee. Met mijn 256 MB werkgeheugen komt mijn PC wel eens tot stilstand, maar hij redt zich er altijd weer uit. Dat was bij Windows wel anders...
Wist je dat Microsoft het besturingssysteem OpenSUSE heeft "overgenomen"? Zeker weten doe ik het niet, maar ik heb wel een aantal vermoedens waarom... 
Shadow0 schreef:Dit is een kul-argument. Alle softwareproducenten doen hun ideeen overal op. Zo is Linux pas echt gaan focussen op gebruiksvriendelijkheid toen de desktop-gebruiker (die tot dan toe vooral Windows of eventueel een Mac had) interessant werd. Tot een jaar of 8 (?) geleden was Linux juist vooral gericht op de meer technische toepassingen, goed geschikt voor mainframe en als servers, maar NIET voor de gewone thuisgebruiker die zich eerst moest toeleggen op een uitgebreide en diepgravende studie voor je ook maar iets met Linux kon. (Dat was de tijd dat je X-Desktop nog eerst via de commandline moest configureren voor je er uberhaupt gebruik van kon maken. Als je muis al herkend werd. Een huisgenoot moest de drivers voor zijn geluidskaart nog zelf compileren... Kortom: Linux heeft OOK een heleboel bijgeleerd van de concurent.)
Naar mijn idee is dit een oude koe die niet meer relevant is. Natuurlijk kijken ze het e.e.a. bij elkaar af. Feit is wel dat ze bij Linux de laatste paar jaren heel innovatief bezig zijn en daarin tot de koplopers behoren. Windows neemt die ideeën vervolgens over en presenteert deze met veel bombarie. Alsof het hun eigen ideeën zijn!
Het zou ze niet misstaan als ze iets meer bescheiden worden. 
Hetzelfde zou je namelijk over Windows kunnen zeggen, ze hebben áltijd achter de feiten aan gehobbeld. Altijd... Dat gaat terug tot in de jaren '80. Ze hebben zichzelf overeind gehouden met valse beloftes en de zogenaamde "gratis" licenties bij nieuwe computers. Als het je interesseert, dan zou ik het volgende artikel eens op een regenachtige zondagmiddag doorlezen: Microsoft’s Yellow Road to Cairo. Voor mij is dit een eye-opener geweest. 
Shadow0 schreef:En nogmaals - het is niet verkeerd dat Linux die stap maakt, absoluut niet. Maar de zaken worden wel een klein ietseltje idealistisch voorgesteld, waarbij Windows als per definitie fout wordt voorgesteld en Linux per definitie als de bedenker van alle goeds. En waarbij er regelmatig nog gerefereerd wordt aan oudere versies van Windows... Maar zoals het niet eerlijk is dat ik mijn ervaringen met Red Hat 3 als uitgangspunt neem voor mijn mening over nieuwe versies Linux, is het ook niet eerlijk om nog naar windows 98 ofzo te kijken.
Het zijn 2 OS'en die eerst duidelijk verschillende doelgroepen hadden, die naar elkaar toegegroeid zijn en beide verbeteringen hebben doorgevoerd, en goed hebben gekeken naar andere ontwikkelingen. Windows heeft geleerd over stabiliteit en veiligheid, Linux heeft de boel een stuk toegankelijker gemaakt.
Allebei mooie ontwikkelingen zou ik zeggen...
Nouja, het is in Windows belang om te refereren naar oudere versies. Met Vista is het er niet bepaald beter op geworden...
Persoonlijk vind ik de ontwikkelingen bij Microsoft helemaal niet mooi. Maarja, ik moet het ook eerlijk bekennen, Microsoft kan niks goeds meer doen in mijn ogen. Een bedrijf dat zich gedraagt als een alleenheerser, dat privacywetten schendt en smerige spelletjes speelt... die wil ik per definitie niet steunen. Ik kan slecht tegen onrecht en zo hebben ze me in het harnas gewerkt.
Iedereen moet zelf weten waar hij/zij zich prettig bij voelt. Voor mij is dat Ubuntu geworden, voor een ander is dat Windows. Ik heb daar vrede mee. 
Wel vind ik het belangrijk om de mensen te vertellen hoe alles werkelijk in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn. Het is niet zo dat ik ze probeer te overtuigen, je zult hier ook topics kunnen vinden waarin ik mensen wijs op de (talloze) nadelen van Linux.
Toch, hoe je het ook wendt of keert, mijn mening blijft heel eenzijdig. Het is fijn om iemand in het topic te hebben die het van de andere kant kan belichten.
Volgens mij zijn we daar samen in geslaagd zijn.