[Vraag] Kwaliteit verloren door Photoshop/Jalbum?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

[Vraag] Kwaliteit verloren door Photoshop/Jalbum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 10:23

Ik heb sinds kort Jalbum, om mijn foto's in een album te zetten. Nu stoor ik mij alleen ontzettend aan het kwaliteitsverlies, en dat heb ik niet alleen bij Jalbum maar ook bij Photoshop. Ook als ik de foto op 100% bekijk in photoshop, zijn ze na het opslaan veel minder mooi. De pixels zijn op sommige plekken echt duidelijk te zien. Zelf denk ik dan dat het komt door het verkleinen: foto's van m'n camera af zijn 1024 bij 1024 volgens mij, en ik verklein ze op de computer altijd naar ronde de 600x800 of iets dergelijks.

Moet ik op mijn camera de afmetingen nu anders instellen? Ik meende altijd gelezen te hebben hoe groter het formaat, hoe beter te bewerken, of later te verkleinen...

Ik heb nog een vraag; als ik een foto open in Photoshop zijn de kleuren heel anders dan het origineel. Heb ik soms wat verkeerd ingesteld? Zelf kan ik het echt nergens vinden...

Alvast bedankt!

Mireille

Re: [Vraag] Kwaliteit verloren door Photoshop/Jalbum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:30

[UK] > [TV]

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 10:36

Welk bestandformaat gebruik je voor het opslaan? Gif-bestanden hebben sowieso behoorlijk kwaliteitsverlies (je comprimeert, dus verkleint, ze. Ideaal voor op het internet om downloadtijden te beperken, qua kwaliteit niet best). Bij .jpeg-afbeeldingen heb je als het goed is een minimum aan kwaliteitsverlies, dit kan je ook instellen als je je bestand opslaat.

Verschil in kleuren kan liggen aan je instellingen (Afbeelding -> Modus -> en dan zelf een keuze maken, RGB, CMYK enz.).

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 11:06

Ik sla ze op als .jpeg-afbeeldingen. Photoshop, foto's van mijn camera af, en de foto's op de computer staan allemaal ingesteld op RGB. Ik weet 100% zeker dat er eerst geen vertekeningen waren, maar nu zijn de kleuren in photoshop altijd veel geliger. Bij gele foto's zie je geen verschil, raar genoeg.

edit: Je bent geweldig Haha! Na het opslaan op de maximale kwaliteit, met de minste kwaliteitsverlies blijven de foto's hun kwaliteit houden! Het zijn nu wel erg grote bestanden, maar ze zijn in ieder geval wél helder. Had altijd op kwaliteit 6 opgeslagen, weer wat geleerd!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:33

Fijn dat het gelukt is Haha! !