harde schijf onverklaarbaar vol

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 00:38

hallo,

het zit zo : onze computer is de hele tijd maar aan het klagen dat zijn harde schijf vol zit.
als we naar de eigenschappen van station C kijken dan zegt hij dat er 75.7 GB gebruikt is en er slechts 570 MB vrij is

Als we dan op Station C kijken en we bij al die mapjes ( o.a. Documentss and Settings, Windows, Program Files,... ) naar de eigenschappen kijken en daarvan de grootte optellen komen we maximum aan 30 GB
we hebben echt al ontzettend veel van de computer verwijderd maar het verandert niet gigantisch veel.

ik hoop dat iemand ons hiermee kan helpen want we weten het echt niet meer ...

groetjes en alvast bedankt
sofie

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:39

misschien je harde schijf eens defragmenteren?

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 00:42

luxje : oja dat ben ik vergeten melden, mn moeder had dat geprobeerd maar hij gaf een foutmelding, heel vaag allemaal

ik zal nu even laten defragmenteren en even in dit topic melden welke foutmelding

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:50

Er staan ook onzichtbare bestanden en folders op je harde schijf, Dit gaat om systeemsoftware die niet gewijzigd mag worden voor een goed gebruik.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 00:52

Maar zou dat dan echt meer dan 35 GB kunnen zijn ? ik denk niet dat dat mogelijk is want toen we hem kochten ( met alle programmas , een hele hoop, er al op) was de totale grootte iets van een 14 GB ofzo.

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:56

Bij ons zei die het ook.
Maar vaak bedoelt ie dan de ruimte om al je programma's te kunnen draaien.
Heb je toevallig niet veel aanstaan (onbewust)?
Kan je zien bij ctrl+alt+delete.
Ik weet nog of je XP hebt, maar zoja --> naar processen.
Ik denk dat je daar gewoon veel hebt staan...

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:57

Daar komt in de loop van de tijd van alles bij en als dat niet gewist wordt.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 01:00

okee, ik was aan het defragmenteren, hij was bezig met analyseren, waar hij een hele poos over deed en dan gaf hij dit :
apart venster met als "titel" ; DfrgFat.exe - Toepassingsfout
daarin staat
" de instructie op 0x7c9118d0 verwijst naar een geheugen op 0x00000000. De lees- of schrijfbewerking ("written") op het geheugen is mislukt.

klik op OK om het programa te beëindigen
klik op Annuleren om fouten op te sporen in het programma"

en als ik dan in mijn venster van schijfdefragmentatie kijk dan zegt hij : De verbinding met de defragmentatie-engine is verbroken. Start de defragmentatie opnieuw"


ik heb dan nog eens geprobeerd te defragmenteren maar toen deed ie het gewoon opnieuw

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 01:01

Miriano : hij bedoelt echt wel de harde schijf hoor, aangezien we daar inderdaad maar enkele honderden MB meer hebben.
en hij doet het al een hele tijd hoor, niet enkel vandaag, maar al een week ofzo.

Karl66 : je zegt dat het systeemsoftware is die niet gewijzigd mag worden, maar nu zeg je dat ie gewist moet worden ik durf niet zo goed verborgen bestanden te wissen hoor

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:05

Maar daar zitten bijvoorbeeld ook je cookies bij en je opgeslagen internetpagina's e.d. Vooral die pagina's kunnen ruimte vreten als je instellingen niet goed staan

Lijkt me slim om een optimalisatieprogramma te draaien.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 01:10

uhm, mn cookies legen dat doe ik zowiezo heel regelmatie dus daar ligt het m niet aan. en alle internetpagina's die opgeslagen waren ( die dus offline weer te geven waren, ik vermoed dat je dat bedoeld) hebben we ook al verwijderd

optimalisatieprogramma?

oja , wie weet waarom het defragmenteren niet lukt?

juno1
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-03-05

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:12

Windows XP vraagt bij de installatie al erg veel.
Daarna heeft het veel nodig om goed te functioneren.

Andere software vraagt dat ook, bijvoorbeeld de grotere software pakketten.

Iedere keer dat je bij XP een herstelpunt maakt slaat die een flink stuk in je harde schijf op.
Ruim je wel een je temp/temp int files op ( schijfcontrole )
Defragmentatie zorgt ervoor dat alles wat sneller gaat verlopen, je wint er geen schijfruimte mee in de zin dat er GB vrij komen.

Loop deze lijst maar na, kijk wat je kunt doen aan opruimen van je schijf.

En lees ik nu over verborgen bestanden verwijderen
Tjee weet je wel waarom die verborgen zijn > systeembestanden worden juist verborgen om dat te voorkomen.

Topicstarter volg niet iedere kreet op, voor je het weet zit je met de nodige ellende.

juno1
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-03-05

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:17

Dat je een fout krijgt bij defragmentatie is omdat er processen actief zijn.
Dat moet je doen in de veilige modus.

Citaat:
Windows XP:

1 - Sluit alle programma's af en klik dan op 'start' en daarna op 'uitvoeren'.
2 - Type in de balk het woord 'msconfig' (zonder de ' tekens) en druk dan op 'enter'.
3 - Klik in het scherm wat verschijnt op het tabblad 'boot.ini' en zet dan een vinkje bij de regel '/safeboot'.
4 - Klik dan op 'ok' en start de pc opnieuw op als dat gevraagd wordt.
5 - De pc zal dan opstarten in de veilige modus, maar je moet er rekening mee houden dat dit enkele minuten kan duren.
bron en meer uitleg

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 01:17

dankje juno1, van verborgen bestanden blijf ik af , dat had ik zelf ook al door
ik zal eens even kijken naar die lijst

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:28

Voor alle duidelijkheid, ik bedoelde niet dat je die moest opruimen, maar dat er meer mB's gebruikt worden dan jij zo kan zien.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 01:34

juno1 : 1 smiley : _/-o_ ( dit moet de bidsmiley voorstellen )

ik ben je eeuwig dankbaar , heb zoëven 7 GB weggewerkt met die link van jou

daaronder stonden nog enkele links die ik even moet gaan bestuderen

maar eerst ga ik op jouw manier proberen defragmenteren

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 01:37

nog een laatste vraagje wat zijn die vage "Found.." mappen ?

Anoniem

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:50

Found000.chk, found001.chk bedoel je die dingen? Dan is Windows verkeerd afgesloten geweest (bijvoorbeeld op reset geduwd). Al die "found's" mag je weggooien.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:51

windows xp kun je ook makkelijker opstarten in de veilige modus: gewoon F5 ingedrukt houden tijdens het opstarten en dan in het scherm veilige modus selecteren

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 19:31

ik heb gisteren eens opgestart in die veilige modus, maar ik begrijp het nut er niet van?

okee, die "founds" zal ik weggooien

juno1
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-03-05

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:48

Citaat:
ik heb gisteren eens opgestart in die veilige modus, maar ik begrijp het nut er niet van


De schijf defragmenteren moet je zien als volgt. ( beetje simpel uitgelegd dan )
Een schijf heeft allemaal kleine stukjes naast elkaar, software wordt na elkaar op de schijf weggeschreven.
Maar dan verwijder je weer iets en komt op een ander deel te staan, je verplaatst mappen en dat gaat ook weer achter in de rij staan.
Nu open je een programma en die moet zijn gegevens van alle kanten ophalen, kost dus tijd en daardoor kan een programma trager werken.
Defragmenteren is weer alles op volgorde plaatsen, de lege plekken worden weer gevuld ( lege plekken van wat je tussentijds hebt verwijderd )
Dus is de schijf weer sneller.

Nu moet defragmentatie gegevens verplaatsen, dat kan dus niet als jij tussendoor op de computer zit te werken, de virusscanner actief is en misschien wel update gaat controleren, andere software contact gaat maken enz.
In de veilige modus zijn die programma's niet actief ( hetgeen bij de klok staat ) en wordt er niet naar de schijf geschreven.
Anders krijg je dus die melding, stopt die na 10 % en begint overnieuw ( oneindige lus )

Eens per maand defragmentatie en dan bijvoorbeeld s'nachts is dan aan te raden, kun je als je opstaat weer fijn verder computeren

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:21

Ik heb in de velige modus laten defragmenteren, maar daar deed ie net hetzelfde... ( wat ik dus al zei in een van de vorige berichten )

hij gaat niet tot 10% maar hij is dan nog bezig met analyseren en blijft op die 1ste% al staan

Anoniem

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:24

Heb je, voordat je ging defragmenteren, de schijf op fouten laten controleren en eventuele fouten laten herstellen?
Dat wil soms nog wel eens helpen.

juno1
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-03-05

Re: harde schijf onverklaarbaar vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:44

Citaat:
Hoe kan het dat defragmenteren niet lukt?
"Wat ik ook doe, het lukt me steeds maar niet om te defragmenteren! Wat moet ik doen?"


Eerst even wat algemene ‘theorie’. Het akeligste dat kan gebeuren tijdens het defragmenteren van een harde schijf, is dat de inhoud van die harde schijf continu verandert. Logisch, want dan lopen er twee processen door elkaar heen. Aan de ene kant bent u aan het opruimen en aan de andere kant wordt bende gemaakt. Vandaar dat wordt aangeraden om de harde schijf alleen te defragmenteren als er geen andere programma’s draaien.
Vandaar de veilige modus.
Hapert defragmentatie hierna nog, dan zit er een foutje op de harde schijf, zeer waarschijnlijk in de FAT, oftewel de ‘File Allocation Table’, de lijst die bijhoudt hoe de bestanden en de mappen in elkaar steken. Dit lost u op door – wederom – alle programma’s te sluiten ( = veilige modus ) en daarna de systeemutility
Schijfcontrole
aan te spreken.
Deze tool maakt deel uit van de Systeemwerkset van de Bureau-accessoires.
Als u Schijfcontrole start, moet u ervoor zorgen dat de c:-schijf zo grondig mogelijk wordt gecontroleerd en gerepareerd.
Is dat gelukt? Dan kunt u Defragmentatie laten draaien om te constateren dat het nu wel werkt.

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:58

eum ga eens naar software en kijk als er spyware programmas opstaan, of verwijder de software van programmas die je niet nodig hebt.