Stankoverlast buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Sabri

Stankoverlast buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-24 18:21

Hallo mijn buurman van in de 20 met drugsproblemen heeft sinds 2 jaar een hobby, hij heeft maar liefst 30 slangen die hij levend voert, in een klein flatje.. Nu stinkt het verschrikkelijk in zijn woning. Er is al 3x dierenpolitie bij geweest en dan gaat het even goed maar zij wijzen nu naar de woningbouw. Nu heeft hij op zijn balkon wat onder mijn slaapkamer zit en schuin onder mijn balkon vieze kooien staan. Zeker met het mooie weer allemaal vliegen en stank. Ik heb vorige week een vriendelijk briefje in zijn brievenbus gedaan met waar ik last van heb(stank en daardoor niet op balkon kunnen zitten of slaapkamer raam open kunnen doen). Met de vraag dit op te willen lossen.
Er is geen reactie op gekomen.. Vanochtend was ik het zat, en heb de woningbouw gebeld hierover. Deze waren in de buurt en zijn gelijk gekomen. Ze zijn op mijn balkon geweest en hebben de troep en stank waargenomen. Zij zouden de buurman aanspreken, en hem zeggen dat meerdere mensen last hebben van de stank.
Ik ben alleen vergeten te vragen hoe het nu verder gaat. Wat is een redelijke termijn dat dit opgelost moet zijn? En is er in de tussentijd wat te verzinnen tegen een sterke dierengeur? Ik heb al wierrook maar dat brand snel op en dan ruik ik die stank weer |( . Ik heb ook al bedacht om meer mensen in deze flat te vragen of ze er last van hebben omdat ik denk dat zij het wel moeten ruiken maar niet weten waar dit vandaan komt.

anjali

Re: Stankoverlast buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:39

Moeilijk probleem, veelvoorkomend in ons dichtbevolkte land. Ik heb ook veelvuldig stankoverlast hier, niet van dieren maar allerlei andere soorten zoals uit de riolering. Af en toe wordt er wat gepoogd te verhelpen maar fris wordt het niet. Ik heb nu ook mechanische ventilatie in de woning gekregen die wel wat kan wegzuigen. Voor het houden van dieren in de woning zullen er regels zijn als het een huurwoning betreft. Hier is het zo dat 1 of enkele huisdieren zijn toegestaan mits ze geen overlast geven. Bij jou is er nu dus wel sprake van overlast. Anders iets voor de Rijdende Rechter?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:10

Gewoon de woningbouw bellen en je vraag neerleggen, zo moeilijk is dat toch niet? Dat kan jij best wel.
En Anjali waarom gelijk naar de tv stappen? Gewoon eerst op proberen te lossen met de hulp van de woningbouw.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:22

Purny heb je wel goed gelezen?

@ts, ik herken het helaas. Mijn onderbuurman heeft zijn appartement verhuurd (zijn koopwoningen) aan een vreselijk asociaal stel. Wij hebben met z’n allen voortdurend stank- en geluidsoverlast. We zitten nu al twee jaar in een proces van documentatie vorming bij politie, VVE en andere instanties. De advocaat gaat hopelijk straks de laatste fase in. Dit gaat eindigen in een huis uitzetting maar daar hebben we echt een heel lange adem voor moeten hebben.

Pas met wierook alsjeblieft op, als je buren hebt die er allergisch voor zijn zitten zij met een dubbel probleem. Mijn buurvrouw probeerde de stank ook te verdoezelen met wierook wat resulteerde bij mij in zeer ernstige allergische reacties met spoedeisende hulp bezoekjes.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:26

Ja ze wil de termijn weten. En daar antwoord ik op.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:44

Die vraag moet je dus niet bij de woningbouw neerleggen maar bij een jurist. ;)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:53

Maar ze heeft toch juist net de woningbouw binnen gehad die kunnen toch een termijn stellen?
Waarom moet ze meteen langs een jurist?

:¨·.·¨:
`·. Life is a Journey,
.................... not a guided tour

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:54

Eens met Purny, woningbouw weer bellen en netjes vragen wat voor termijn zij aan de buurman gesteld hebben en wat ze gaan doen als er niets gebeurd. Houd het er (voor nu) bij dat je graag wilt weten waar je aan toe bent, dat begrijpen ze heus wel.

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

- "How dare you say we piss on the poor!"

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:56

Je kunt gewoon de woningbouwvereniging bellen en vragen welke procedure ze gaan hanteren.
Klinkt dat niet overtuigend, kun je alsnog stappen ondernemen. Heb je contact met buren hierover? Samen sta je sterker.
Tip: schrijf op wat je waarneemt in een dagboekje en blijf melden bij de instanties.
Sterkte.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:59

Dat wordt eerst via een wijkteam gespeeld.
De woningbouw is geen politieagent zij zijn verhuurder.

In zo'n wijkteam zitten alle hulpinstanties in.. politie, wijkagent,sociale hulpverlening van de gemeente, en de woningcorporatie.
Die gaan bespreken wat de stappen zijn.

Woningcorporatie kan wel waarschuwen en aanschrijven maar hebben hulp nodig vanuit het wijkteam.

Vwb tijd is het niet te zeggen want als hij niet meewerkt dan kan het lang duren, daarom is het wijkteam zo belangrijk om de druk op te voeren.

Wat je tegen de stank kan doen is weinig.

Je zit in een vervelende situatie zo. Sterkte.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-24 20:22

Bedankt voor jullie reacties :) De stank is nog erger geworden omdat er nu nog meer vuile plastic bakken van de knaagdieren op balkon zijn gekwakt, eromheen grote vlees vliegen.

Afbeelding

Ik ga morgen de Woningstichting opnieuw bellen en zeggen dat er inmiddels nog meer stinkende bakken staan en de lucht echt ondraaglijk is en welke termijn ze hanteren of welke stappen er nu gezet gaan worden. Mijn slaapkamer kan ik niet luchten want die zit vlak boven deze vieze bakken/kooien.
Politie zal ik nu ook wel willen bellen aangezien de dierenpolitie al 3x er is geweest en nu de stank heel duidelijk aanwezig is, alleen ik weet niet of dat zin heeft, ik probeer eerst de Woningstichting morgen.
Een beneden buurvrouw heeft veel vliegen en heeft hier ook last van. De andere buren hebben geen zicht op het balkon (ik woon op de bovenste etage) maar zijn wel nette mensen, ik denk dat hun het wel ruiken maar niet weten waar de lucht vandaan komt. Ik overweeg ook om bv andere buren in te lichten en wat zij hiervan vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:36

Sabri schreef:
Bedankt voor jullie reacties :) De stank is nog erger geworden omdat er nu nog meer vuile plastic bakken van de knaagdieren op balkon zijn gekwakt, eromheen grote vlees vliegen.

[ [url=m/yiMJFw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ga morgen de Woningstichting opnieuw bellen en zeggen dat er inmiddels nog meer stinkende bakken staan en de lucht echt ondraaglijk is en welke termijn ze hanteren of welke stappen er nu gezet gaan worden. Mijn slaapkamer kan ik niet luchten want die zit vlak boven deze vieze bakken/kooien.
Politie zal ik nu ook wel willen bellen aangezien de dierenpolitie al 3x er is geweest en nu de stank heel duidelijk aanwezig is, alleen ik weet niet of dat zin heeft, ik probeer eerst de Woningstichting morgen.
Een beneden buurvrouw heeft veel vliegen en heeft hier ook last van. De andere buren hebben geen zicht op het balkon (ik woon op de bovenste etage) maar zijn wel nette mensen, ik denk dat hun het wel ruiken maar niet weten waar de lucht vandaan komt. Ik overweeg ook om bv andere buren in te lichten en wat zij hiervan vinden.

Ik zou zeker navraag doen. Toen wij overlast ervaarden van een buurvrouw hebben wij ook ervaringen van anderen gevraagd, hun bevestigende antwoord maakte onze zaak sterker.

Sterkte, ik kan me de geur levendig voorstellen :r. Sterkte.

*Burp*

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:38

Een ventilator naar beneden zetten zodat de lucht weg wordt geblazen :+

Wat zielig voor de dieren trouwens die daar zitten ;(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:39

purny schreef:
Gewoon de woningbouw bellen en je vraag neerleggen, zo moeilijk is dat toch niet? Dat kan jij best wel.
En Anjali waarom gelijk naar de tv stappen? Gewoon eerst op proberen te lossen met de hulp van de woningbouw.

Maar ze heeft die stappen al gezet. Uiteraard moet je eerst op de reguliere manier iets proberen voordat je verdere stappen probeert. Woningbouw kan soms haar eigen huurders ook niet aan. Bij de Rijdende Rechter komen vaak gevallen met mensen die last hebben van huisdieren van een ander. Er wordt dan wel iets opgelost, vaak een middenweg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 21:16

Ja de woningbouw is komen kijken en zal nu vast een plan op gaan stellen richting de huurder. Pas als er vanuit de huurder geen actie is ondernomen zullen er verdere stappen ondernomen worden mag ik hopen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:14

Bij teveel huisdieren grijpt de Woningstichting wel in. Tenminste, hier in de buurt (bij een zgn. katten-mannetje :) )

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:23

Hoe kom je met een drugsprobleem aan 30 slangen die levend moeten worden gevoerd? Een rattenslang kost op zijn goedkoopste 15 euro, een hok kost zo 50,-, voermuizen 1,50 per slang, per week. Alleen al 180,- voerkosten voor 1 maand, ik ben met twee luxe vers gevoerde honden goedkoper uit.

En dan heb je nog vaste lasten van huur, levensonderhoud, dierenartskosten, je eigen zorgverzekering... ik krijg mijn hoofd niet om het financiële plaatje heen.

Slangen moet je verwarmd houden geloof ik, dus ook nog 30x zo'n warmte-element jaarrond op de energierekening.

Heeft hij er een handeltje in?

Als het een verslaafde is die dagelijks onder invloed zijn dieren handlet mag ik trouwens hopen dat de slangen niet giftig zijn.

Verder TO: melden, melden, melden. Dossier opbouwen bij politie, dierenpolitie en huisbaas / verhuurder.
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 27-06-24 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:25

friezenfan2 schreef:
Maar ze heeft toch juist net de woningbouw binnen gehad die kunnen toch een termijn stellen?
Waarom moet ze meteen langs een jurist?

Zou ik misschien ervaring hebben met dit probleem?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:53

Yabloko schreef:
Hoe kom je met een drugsprobleem aan 30 slangen die levend moeten worden gevoerd? Een rattenslang kost op zijn goedkoopste 15 euro, een hok kost zo 50,-, voermuizen 1,50 per slang, per week. Alleen al 180,- voerkosten voor 1 maand, ik ben met twee luxe vers gevoerde honden goedkoper uit.

En dan heb je nog vaste lasten van huur, levensonderhoud, dierenartskosten, je eigen zorgverzekering... ik krijg mijn hoofd niet om het financiële plaatje heen.

Slangen moet je verwarmd houden geloof ik, dus ook nog 30x zo'n warmte-element jaarrond op de energierekening.

Heeft hij er een handeltje in?

Als het een verslaafde is die dagelijks onder invloed zijn dieren handlet mag ik trouwens hopen dat de slangen niet giftig zijn.

Verder TO: melden, melden, melden. Dossier opbouwen bij politie, dierenpolitie en huisbaas / verhuurder.

Je kan tegenwoordig heel veel voor een prikkie of zelfs gratis overal vandaan halen. Als je 10 voermuizen koopt heb je binnen no time 100 voermuizen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-24 23:22

Dat met die ventilator had ik nog niet bedacht, dat is een goeie tip ook!
Bedankt ook voor de andere ideeën en meedenken in deze.
Ik weet dat hij de slangen ook geregeld verkoopt, ook zijn er onlangs 6 nieuwe slangen geboren, dus hij fokt ook die slangen. De ratten en muizen fokt hij zelf want diepvries werd hem te duur heeft hij tegen een buurvrouw verteld..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:57

Je zou ook nog naar buurtbemiddeling kunnen kijken, zien of er met hun hulp met de buurman te praten valt.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:34

Ooit een verwarde buurvrouw gehad. Zij zorge voor aardig wat overlast en betaalde al een tijd geen huur meer. Regelmatig stond ook de politie voor de deur. De verhuurde wou haar er dan ook graag uit hebben, maar dat ging niet zo makkelijk. Uit eindelijk na ruim een half jaar nadat hij een rechtzaak was begonnen had hij via de rechter z'n woning terug en werd zij er uit gehaald.
Verhuurders mogen niet zo makkelijk iemand uit huis zetten of contract opzeggen. Aan de ene kant goed dat een huurder goed beschermd word, maar in dit soort gevallen kan het ook erg vervelend zijn.

Heb je al eens contact gezocht met de wijkagent? Misschien is dat nog een optie.
En verder, vooral blijven klagen. Hoe meer meldingen bij de woningbouw hoe beter. Geldt overigens ook voor je buren, vooral een melding van laten maken want dan moet de woningbouw actie ondernemen.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:41

Ik zou ook bij de politie melding doen, van stankoverlast. Het heeft geen prio maar als het rustig is komen ze echt wel. Ze kunnen dan de overlast ook waarnemen. Zij leggen het vast en dan heb je ook van een buitenstaander vaststaan dat het een terechte klacht is. Voor nu lost het niks op, maar in de toekomst kan het helpen bij bijv een uitzetting. En dan nog wel de tip om niet namens de buurt te klagen, maar een ieder moet zelf klagen. Anders lijkt het alsof maar 1 persoon er last van heeft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:49

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:05

Veel sterkte. Voor je zo’n buurman kwijt bent, kan het maanden duren.
Kan je niet een melding maken bij de dierenpolitie? Als het er binnen zo uitziet als buiten, heb ik medelijden met de dieren.
Ik weet niet of hij een uitkering ontvangt, maar vanaf een bepaalt aantal verkopen kan dat als inkomsten gaan meetellen (wat je ook kan melden bij de gemeente).

“People who are brutally honest generally enjoy the brutality more than the honesty." - Richard Needham