Tuin katproof maken onder/naast beukjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

solarpleure

Tuin katproof maken onder/naast beukjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-24 15:04

We hebben een groot deel van onze tuin al katproof. We hadden alleen onze schutting achter/onder de boompjes niet gedaan, omdat we daar geen goede oplossing voor hadden. Twee jaar is het goed gegaan, de katten gingen niet over de schutting. Helaas heeft onze nieuwe aanwinst snel door dat ze over de schutting kan en momenteel is ze binnen een paar minuten ook verdwenen. Dat willen we niet (we hebben niet voor niks die tuin afgezet natuurlijk ;-) )

We zoeken dus naar een oplossing voor de laatste hoek. Het gaat om zo'n 12 meter schutting (in een hoek), gecombineerd met 7 beukjes (soort lei haag beukjes of hoe de boom ook mag heten).
De beukjes staan zo'n 30 cm van de schutting af en moeten we 2 keer per jaar snoeien om ze in toom te houden.
De onderste takken van de beukjes zijn iets lager dan de schutting.

We hebben de rest van de tuin afgezet door boven op de schutting gaas naar binnen te laten wijzen. Dat lukt bij de beukjes niet omdat de beukjes en schutting elkaar in de weg zitten. Je kunt of de beukjes niet meer snoeien, of het snoeiafval niet fatsoenlijk verwijderen.

We hebben in t verleden van die rollers gehad, maar dat was ook niet zo'n succes).

Daarom hoop ik dat iemand een briljante oplossing heeft.
Bijvoorbeeld iets dat makkelijk te verwijderen is, zodat we met snoeien het tijdelijk kunnen weghalen.

Hieronder een idee van de situatie:

Afbeelding

Afbeelding

En onze uitbreker die we graag binnen de tuin willen houden ;-)

Afbeelding

trui of shirt met de getekende oren van jouw hond, kat of paard?
http://www.thepinkunicorn.nl

Nickeltje

Re: Tuin katproof maken onder/naast beukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:20

Om de stam van die bomen heen kun je een boomkraag plaatsen, zeer effectief.
Tegen de schutting achter die bomen langs zul je iets anders moeten bedenken...

Ook in de geneeskunde (met name pathologie) kunnen we zonder formaline... De sleutel zit verstopt in het gebruik van CO2... ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:29

Hoe gaat ze de tuin uit? Bij het zien van de eerste foto dacht ik namelijk: aha, ze springt daar bij die beukjes tegen de schutting op en dan er overheen.
Maar op de tweede foto zie ik gaas zitten, dus lijkt me niet dat dit dan de ontsnapmanier is?

Als je iets wil maken zodat ze niet achter die beukjes over de schutting gaat (en daar geen gaas zit) dan zou je misschien een net of gaas vanaf de bovenkant van de schutting omláág kunnen laten lopen en vastknopen aan de stammetjes van de bomen, onder de laagste takken? En dan het touw of wat je daar ook voor gebruikt loshalen wanneer je gaat snoeien (net hangt dan langs de schutting naar beneden), en na het snoeien weer vastknopen aan de bomen?

Of onderschat ik nou je kat :')

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:22

Even onderschriftloos.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:44

Net of gaas, is dat zo moeilijk te verwijderen? Om er bij te kunnen om te snoeien?
Kunnen ze in de bladeren nog omhoog klimmen op takjes of zijn die allemaal te slap? Dan zou ik gewoon een net zetten, of dat in iedergeval proberen.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-24 17:06

Voor om de bomen hebben we cone-of-shame's voor honden, die moeten we er alleen nog omheen doen, maar omdat we de oplossing mbt de schutting niet wisten, hebben we dat nog niet gedaan. Tot nu toe ook nog niemand die de bomen in is geklommen, maar dat is een kwestie van tijd ;-)

Koper schreef:
Hoe gaat ze de tuin uit? Bij het zien van de eerste foto dacht ik namelijk: aha, ze springt daar bij die beukjes tegen de schutting op en dan er overheen.
Maar op de tweede foto zie ik gaas zitten, dus lijkt me niet dat dit dan de ontsnapmanier is?

...

Ze springt inderdaad gewoon tegen de schutting. Dat gaas op de tweede foto is het uiteinde van het gaas dat op de rest van de schuttingen zit.

Gewoon een net eronder is zeker niet slecht bedacht. Soms kan de oplossing simpel zijn! Van de week eens naar een tuincentrum/kluswinkel.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:17

Ik zou een net spannen tussen de kruin en de schutting zodat poes er niet meer omhoog kan springen. Beetje handig met clipjes/haken dat je het bij het snoeien gewoon kan losclippen en tegen de schutting kan hangen. Dan kan je ook vrij snoeien

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 13:08

We hebben de MPV (minimal viable product) geïmplementeerd (IT-er he, da's lekker agile).
Afbeelding

Het zijn dakgoten, op z'n kop aan de schutting gemonteerd. Je ziet 'm bijna niet, met snoeien valt een hoop eraf en Jojo komt een flinke hindernis tegen.
Afbeelding

We missen nog 1 klein hoekje, daar moet ik dinsdag na werk nog beugels voor halen.

Dan nog de cone of shames aan de bomen en kunnen de katten weer lekker naar buiten (en blijven hopelijk weer in de tuin)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:35

Oh, die ondersteboven dakgoot is slim! We hebben hier ook een kat die ontsnapt. Nu is het geen ramp, zolang hij in de tuin van de buren blijft. Maar liever weten we waar hij is. Wij kunnen er alleen door de begroeiing nu niet meer bij, maar voor het najaar is het wel een idee.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 13:43

We zijn begonnen met testen...
Afbeelding

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-24 10:04

We hebben een paar keer kunnen testen en het lijkt erop dat Jojo heeft geaccepteerd dat ze er niet meer uit kan. De eerste dag heeft ze even naar onze ondersteboven-dakgoot-constructie gekeken en sindsdien heeft ze ook geen poging meer gedaan om uit de tuin te komen.

Experiment geslaagd dus!

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:38

*\o/*

Ondersteboven dakgoot for the win :D

"I hate Russian dolls. So full of themselves."
-Greg Davies

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie