Vinylvloer vragen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Vinylvloer vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 20:32

Wie van jullie heeft vinyl, en hoe bevalt het?
-kan vinyl rechtstreeks op het beton gelegd?
-Is vinyl gevoelig voor beschadigingen?
-Moet vinyl altijd geheel verlijmd worden?
-Wat als je kamers langer en breder zijn dan 400cm?
-moeten er plinten op bij vinyl,of kan het strak tegen de muur?
-hoe is het onderhoud en blijft het mooi?
-welk vinyl hebben jullie? (Linkje is welkom)

Mizora

Re: Vinylvloer vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 06:17

Een ondervloer bij vinyl maakt enorm uit bij het comfort, het is een dun laagje plastic dat je op het beton uitrolt uiteindelijk. Als mensen vinyl onaangenaam vinden, blijkt deze stap vrijwel altijd overgeslagen te zijn.

Hoe gevoelig vinyl is voor beschadigingen hangt volledig af van de kwaliteit van het vinyl. Ik had door de woningbouw geïnstalleerd vinyl waar je koelkasten naar hun plaats toe kon wandelen (op de punt draaien) om ze op hun plaats te krijgen. Ik heb ook dun kwantum-vinyl gehad waar ik met mijn stoel banketstaaf afschuiven een gat in trok.

Ik heb mijn vinyl nooit verlijmd, maar die vanuit de woonstichting was dat (uiteraard) wel. Je moet met niet verlijmd vinyl wel opletten met zuigen of water langs de rand, al is het met zuigen wel sterk afhankelijk van hoeveel meubels je erop hebt staan.

Als je kamer langer én breder is dan 4 meter krijg je een naad, dan moet hij in ieder geval gedeeltelijk verlijmd worden om het strak te krijgen. Het kan dan leuk zijn om de kamer in segmenten te verdelen, dus bijvoorbeeld de woonkamerzijde met plankprint en de open keukenzijde met tegels.

Het kan strak tegen de muur gelegd worden want het wijkt niet, maar dan is het heel belangrijk dat de muren ook strak zijn en er heel strak gesneden wordt. Iets van een kleine plint staat wel netter, maar is absoluut geen noodzakelijkheid. Voor echte waterdichtheid kan gekozen worden om het vinyl achter de plint door te laten lopen, waardoor het niet op de naden onder het vinyl kan lopen.

Het onderhoud is simpel, zuigen en dweilen. Ga niet met schuursponsjes aan de slag bij een vlekje, want dan beschadig je de toplaag. Informeer vooral ook bij de legger en/of fabrikant wat de juiste methode is voor jouw specifieke soort vinyl.

Ik heb geen linkje want ik heb juist het omgekeerde als een te grote kamer, ik had de laatste keer een stukje van 2x2.5 nodig en ben Marktplaats in de gaten gaan houden voor reststukjes van goede kwaliteit. De nieuwprijs van hetgeen ik op uitgekomen ben zat rond de 25-30€/m2 voor mooie kwaliteit.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 08:36

Wij zijn met hetzelfde bezig. We hebben net het oude vieze vinyl uit de berging beneden gehaald en gaan daar een nieuw vinyl leggen.

Omdat het om de berging gaat maakt comfort niet zo uit, en doen we het dus rechtstreeks op beton.

Ik begreep dat verlijmen niet nodig was, maar het vinyl dat we gekozen hebben is maar 2 M breed, dus moet het uit meerdere stukken, dus wij gaan wel verlijmen.

Bij ons bleek onder het oude vinyl echt schimmel te zitten met (we denken) optrekkend vocht. Wij hebben daarom nu daar al een paar dagen een vocht vreter staan en gaan het beton impregneren met iets dat het waterdicht maakt. Daarna gaan we de vloer verlijmen.

Spannend vind ik het wel, want heb het allemaal nog nooit gedaan. Ik hoop vooral dat de naden goed houden.

Als je gaat verlijmen heb ik begrepen dat het vooral belangrijk is de vloer goed aan te drukken. Daar heb je een speciaal ding voor een “linoleum wals” of iets dergelijks. Die gaan we 1 huren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 08:45

Ik heb ook vinyl, lekker makkelijk schoon te houden en je kan het prima zelf leggen. Dit is mijn tweede huis met vinyl, in mijn vorige huis had ik het overal, nu alleen in mijn slaapkamers. Kijk vooral naar de dikte en de slijtvastheid. Hoe dikker, hoe aangenamer om op te lopen en ook hoe geluidsdempender. Ik wist dat ik niet eindeloos in mijn vorige woning zou blijven, dus daar lag vinyl van de kwantum. De duurderen zijn daar best ok. In mijn nieuwe huis heb ik vinyl van carpetright, dat is wel beduidend betere kwaliteit. Ik heb het strak tegen de muur liggen, geen plinten.

Als het nodig is om twee stukken te gebruiken, denk dan goed na over waar je de naad wil. In mijn vorige huis had ik bijvoorbeeld de naad onder de bank door lopen (in de breedte), viel amper op.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:06

Inderdaad. Wij hebben daar ook goed over nagedacht. Helaas niet mogelijk om hem helemaal ergens onder te hebben. Omdat het de berging is hebben we gekozen voor goedkoper ipv minder naden, dus uiteindelijk doen we het met 3 stukken. Het grootste oppervlak zit tussen de deur naar het huis en de deur naar buiten, dus niet in de loop. 1 naad zit helaas een centimeter of 30 voor waar straks de kast en wasmachine staat. De 3 naad zit vrijwel volledig onder een kast. Maar wij hebben gekozen voor een nep tegeltjes patroon met ook een beetje reliëf (de “voegen” liggen wat lager), dus we gaan de naden precies tussen de tegels leggen, en verwachten dan dat het bijna niet op zal vallen.

Heb wel begrepen ook, hoe dikker je vinyl, hoe minder naden opvallen omdat ze dan beetje sponsachtig tegen elkaar gedrukt/gelijmd kunnen zitten.

Die van ons is 2,5 mm dik, klinkt best wat, maar vind het in de praktijk nog tegenvallen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:25

In vorige huis vinyl gehad. Van novilon. Beneden duurder type voor sterk gebruik en boven minder duurder type. Beneden ivm breedte kamer wel een naad maar die zag je echt niet. Het was vinyl met laminaat print en de legger heeft de naad precies op de rand van de " planken" gesneden en goed verlijmd. Niks van te zien.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 15:39

Ik heb een vinyl van interfloor (dynamic cemento) op het oog, betonlook, heel gaaf.
Maar volgens mij moet dat vanaf 40m2 verlijmd worden.
En hoe met bureaustoelen? Is een mat onser de bureaustoel voldoende om evengoed ongelijmd (of alleen met verlijmde randen) te kunnen leggen?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 20:46

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:23

Wij hebben die vloer uit je link, hele fijne vloer!
De antraciet beton look versie. Wij hebben het laten leggen, geen idee of het verlijmd is…

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 12:04

Is hij makkelijk in onderhoud en is hij kras of deukgevoelig?
Blijft de vloer mooi?

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:10

Onderhoud is gewoon zuiden en dweilen.
Krasgevoelig vind ik niet, de betonlook zit al vol krassen dus ik zou echte krassen niet van de betonlook kunnen onderscheiden eigenlijk. :’)
Hij blijft mooi, geen beschadigingen of deuken/gaatjes terwijl we met 2 jonge kids in huis zijn

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-24 07:04

Deze vloer wordt zo gelegd toch?geen ondervloer?
Hebben jullie met of zonder plinten gedaan?
Welke kleur heb je? (Kleurcode) ben heel benieuwd naar een foto, vind het zo lastig in te schatten hoe het er op een groot oppervlakte uitziet. Zou je een foto willen plaatsen?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 08:59

Wij hebben vrij dik en zacht aanvoelend vinyl, alleen randen gelijmd/geplakt met speciale tape ervoor. Bij bureaustoel wel een plastic ding op de vloer. Anders gaat het schuiven of krijgen we indrukken. Ook bij bv een zwaar bed zie je afdruk in het vinyl (maar die komt nauwelijks van zijn plaats dus dat zie je niet).
Bureaustoel-onderlegger (doorzichtig/ geen kleur, masr je knt natuurlijk ook juist wel een kleur dien) hebben wij bij Ikea gehaald en werkt prima.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:41

veneri schreef:
Welke kleur heb je? (Kleurcode) ben heel benieuwd naar een foto, vind het zo lastig in te schatten hoe het er op een groot oppervlakte uitziet. Zou je een foto willen plaatsen?

Dit is de Dynamic Concrete
Afbeelding

Wij hebben geen ondervloer inderdaad.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 08:10

Ooh heel erg mooi, dank voor de foto.
Welke kleur is deze?
Ik vind je plinten ook heel gaaf bij je meubels, weer eens wat anders dan een standaard witte plint.

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:50

Dank je!

In de factuur zie ik kleurcode 540, ik weet niet of die nog bestaat. Vloer is van 2018.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 13:14

Wat doen je qua schoonmaak en onderhoud aan het vinyl?
Gebruiken je van dat speciale spul van James?
Of waar dweil en onderhoud je het mee?

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:22

Ik dweil het gewoon met een sopje allesreiniger die ik op dat moment in huis heb. Verder geen onderhoud of bijzonderheden!

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:30

veneri schreef:

Er zit een laagje op je vinyl en met een gewone allesreiniger kun je dat laagje er op den duur afhalen waardoor de vloer of dof of juist gaat glimmen. Dus ik zou wel speciaal schoonmaakmiddel gebruiken.
Ik gebruik toevallig ook james bij de vinyl vloer in de bijkeuken. Ik had de allergoedkoopste vloer, en op 1 plek na ziet hij er nog als nieuw uit.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 06:49

Boheme schreef:
veneri schreef:

Er zit een laagje op je vinyl en met een gewone allesreiniger kun je dat laagje er op den duur afhalen waardoor de vloer of dof of juist gaat glimmen. Dus ik zou wel speciaal schoonmaakmiddel gebruiken.
Ik gebruik toevallig ook james bij de vinyl vloer in de bijkeuken. Ik had de allergoedkoopste vloer, en op 1 plek na ziet hij er nog als nieuw uit.

Dat heb ik idd ook gelezen.
Ik ga voor de zekerheid danjames gebruiken voor het dweilen.
Voor degene die james gebruiken; gebruik je ook de overige producten?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:07

Die van ons hebben we vandaag gelegd. Omdat het uit meerdere delen moest hebben we de boel verlijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Nooit eerder gedaan. Maar het viel alles mee. Op de randjes waar het aan moet sluiten zie je het wel een beetje, maar het is de berging maar.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:40

Shiloh schreef:
Die van ons hebben we vandaag gelegd. Omdat het uit meerdere delen moest hebben we de boel verlijmd.

[ [url=m/ad2HGR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3Dm4KS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nooit eerder gedaan. Maar het viel alles mee. Op de randjes waar het aan moet sluiten zie je het wel een beetje, maar het is de berging maar.

Prachtig! <3 Waar komt deze vandaan? Ik zoek ook nog iets voor mijn garage/berging.

Iemand ook ervaring met een trap bekleden met vinyl? Het zou wel een mooie en relatief goedkope oplossing zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:03

Deze kwam van de kwantum, maar daar hadden we hem precies op tijd besteld, want inmiddels is die daar niet meer te krijgen. Heb bij carpetright wel vergelijkbare motiefjes gezien.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:53

Shiloh schreef:
Deze kwam van de kwantum, maar daar hadden we hem precies op tijd besteld, want inmiddels is die daar niet meer te krijgen. Heb bij carpetright wel vergelijkbare motiefjes gezien.

Dankje, ga ik daar even kijken!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 14:43

Sharon_91 schreef:
veneri schreef:

Dit is de Dynamic Concrete
[ [url=m/XFTSuu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben geen ondervloer inderdaad.

Onze vinylvoer ligt inmiddels ook. Van het weekend gaan de meubels erin.
Wij hebben industriele meubels met metalen poten, zit een soort dopje van rubber onder, maar zijn bang voor beschadiging van de vloer en putjes van de puntbelasting. Hoe ia dat bij jouw vloer?