Waar kunnen wij gaan wonen samen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BalouArera

Waar kunnen wij gaan wonen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 12:12

Hoi Bokt,
Ik ben inmiddels twee jaar samen met mijn vriend en we zijn langzaam toe aan de volgende stap, voor ons is dit samenwonen. We hebben elkaar leren kennen tijdens onze studententijd. Na mijn studententijd ben ik terug verhuisd naar mijn geboortestad (Weert in Limburg) en hij is blijven wonen in de stad waar we beide gestudeerd hebben (Wageningen). We wonen nu dus apart van elkaar in een appartementje. We hebben beide werk gevonden in de steden waar we nu wonen en op die plekken een leuke uitdagende baan met vast contract. So far so good, maar nu komt onze struggle, we hebben geen idee waar we nou willen gaan samenwonen.

Weert – Wageningen is zonder files 1 uur en 15 minuten rijden, in de spits rond de 1,5/2 uur. Mijn familie en vrienden wonen allemaal in Weert en ik moet eerlijk zeggen dat ik het moeilijk vind om dat allemaal achter te laten. Mijn vriend zijn familie woont in Amsterdam en zijn vrienden redelijk verspreid door het land. De logische keuze zou dus (imo) zijn dat mijn vriend mijn kant op komt. Hij wil absoluut niet weg bij zijn werk en heeft de visie dat het beter is om allebei samen op een “nieuwe” plek te beginnen ipv dat hij aansluit in mijn bestaande leven. Deze mening respecteer ik zeker dus we zijn nu aan het zoeken naar een gulden middenweg en ik heb de hoop dat bokt daarbij kan helpen. Wij lopen namelijk een beetje vast.
Ik wil dus niet te ver bij mijn vrienden, familie en werk vandaan (maximaal 3 kwartier rijden enkel) omdat ik niet van autorijden hou. Mijn vriend staat hier wat flexibeler in maar hij wil ook liever niet iedere dag meer dan een uur enkele reis in zijn auto zitten. We werken allebei op een kantoor waar 1 of 2 dagen in de week thuis werken genormaliseerd is, maar vaker dan dat is niet echt gewenst.

Dan nu onze (misschien te lange? :o ) eisenlijst: we willen niet in een grote stad wonen, maar het liefst wel dicht bij een kleinere “stad”. Wageningen heeft 1 winkelstraat en dat voelde voor ons soms te dorps aan. Een stadje op 10/15 minuten rijden waar je in ieder geval de basiskledingwinkels enzo hebt. Ook houden we van terrasjes pakken en uiteten gaan, dus gezelligheid is voor ons ook belangrijk. En met de overspannen huizenmarkt is prijs natuurlijk ook wel belangrijk. Rondom Eindhoven is alles voor zover ik weet extreem duur door ASML. We zijn zelf nu een beetje aan het kijken naar Veghel of Boxtel ofzo maar het is lastig. Ik vind het zelf ook heel spannend om een huis te kopen op een voor ons onbekende plek want wat nou als we er niet kunnen aarden. Mijn vriend is daar wat nuchterder/positiever in die denkt dat het allemaal wel goed komt (mannen ;) ).

Maar goed, conclusie: zijn er mensen die dit probleem herkennen en hoe hebben jullie dit aangepakt? En mensen die weg zijn verhuisd van hun vrienden en famile, hoe heb je dit ervaren? Verder zijn eventuele tips qua woonlocatie of andere zaken ook zeker welkom!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:18

Ik ken de omgeving daar niet, maar kun je niet tussen Wageningen en Weert kijken naar een locatie die jullie allebei aanspreekt? Oftewel, diverse dorpen/steden bezoeken, kijken of er iets bij zit waar je je goed bij voelt. ;)

Prairy

Re: Waar kunnen wij gaan wonen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:25

Ik zou in jullie geval eerst kijken of je iets kunt huren in een plaats naar keuze, of die stad bevalt en hoe het bevalt om verder van vrienden en familie, maar ook werk te zijn. Mocht het niet gaan, dan is huur opzeggen een stuk makkelijker en goedkoper als je woning proberen te verkopen.

Daarnaast kun je dan ook rustig op zoek naar het juiste huis in de juiste buurt.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:32

Ik kan me helemaal voorstellen dat dit een lastig punt is, zelf zou ik hier denk ik ook lastig een keuze in kunnen maken. Stellen dat hij jouw kant op komt als logische keuze, die mening deel ik niet. Als hij nu in Wageningen een fijn leven heeft - ook al wonen vrienden en familie elders - dan is dit nu zijn thuis en kan dat even fijn voelen als Weert bij jou.

Het is wel weer lastig om samen op een nieuwe plek te starten, zeker als geen van jullie er werkt. Dan hebben jullie beiden reistijd en als je er verder niemand kent zal het misschien op sommige plekken moeilijk zijn om weer iets op te bouwen / aansluiting te vinden.

Van de twee plekken die je noemt zal ik voor Boxtel kiezen omdat daar veel nieuwbouw (en dus ook mensen van buiten Boxtel) zijn komen wonen. Als de locatie Veghel jullie nu meer trekt zou ik persoonlijk eerder voor Uden kiezen. Ik vind (sorry mensen uit Veghel) Uden echt veel leuker qua centrum en natuur.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:37

Ik denk dat je vooral veel met je vriend op pad moet gaan naar mogelijke plaatsen om te wonen. Ga er regelmatig naartoe en kijk wat je vindt van de afstand. Het lijkt me erg lastig om alletwee een heel andere kant uit te pendelen om eerlijk te zijn. Ik weet niet wat jullie doen van werk maar is het geen mogelijkheid om toch ergens anders te solliciteren?

Uiteindelijk is het doel toch om met je vriend verder te gaan en ik snap best dat je enigszins dicht bij je ouders wilt wonen als je daar nu regelmatig komt maar voor vrienden hou ik persoonlijk de poot niet stijf. Die kunnen ook af en toe de verplaatsing maken en vriendschappen evolueren nu eenmaal.

Persoonlijk ben ik trouwens van de harde keuzes maar dat is niet zo bij iedereen. Voor mij is het feit dat ik mijn droombaan heb de enige reden dat ik niet richting mijn vriend verhuis. Ik wil mijn leven graag met hem delen en een sociaal netwerk krijg ik ergens anders ook wel opgebouwd, wat blijft uit mijn huidige woonplaats blijft en de rest verwatert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:37

Jullie hebben beide een appartementje? Ga dan eerst eens bij hem wonen en verhuur je eigen voor een jaar. Kun je kijken wat het samenwonen doet, hoe het reizen naar werk bevalt ( drie dagen is te doen) .

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:38

Wij zijn in Schaijk gaan wonen, een dorp tussen uden en oss op 25 minuten van Nijmegen en Den Bosch. Ligt heerlijk tussen de bossen en kan hier uren op pad met mijn paarden.

Toevallig hadden wij redelijk dezelfde situatie. Ik kwam uit Limburg, gestudeerd in Wageningen en mijn man komt uit de randstad.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:41

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:57

Wij hebben 5 jaar geleden gekocht in Altweerterheide. Weet niet of je Weert stads genoeg vindt, maar waar wij wonen voldoet denk ik wel redelijk aan je eisen. :') We wonen echt ontzettend rustig, maar we hebben alles wat Weert te bieden heeft wel binnen handbereik.
Ik kom uit Rotterdam en mijn vriend uit Leiden dus voor allebei wel een redelijk stuk uit de richting. Ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem, het is maar anderhalf uur rijden en die afstand went echt ontzettend snel. Heb hier ondertussen ook al wel echt een sociaal leven opgebouwd terwijl we echt vanaf 0 begonnen dus daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken.
Als je specifieke vragen hebt over het ver werk wonen van familie, shoot!

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 13:28

Hoi allemaal,
Bedankt voor de reacties! Uden en Schaijk gaan op het lijstje en toevallig gaf een collega vanochtend Nuenen ook nog als tip. We hadden inderdaad het plan om deze zomer een paar dagen uit te trekken om plekken te gaan bekijken en de sfeer aanvoelen.
Eerst huren is ook een goede tip en iets wat we gaan overwegen!

Mijn vriendengroep is erg hecht en al vanaf de middelbare school bij elkaar. Mijn vrienden blijven grotendeels in Weert wonen en daarom is het voor mij ook wel een drempel om dat op te moeten geven. Maar ik besef me ook zeker dat we allebei water bij de wijn moeten doen. Daarom zie ik het dus niet zitten mijn eigen huur op te zeggen en een jaar bij hem te gaan wonen als "proef". Wageningen zelf heb ik na 6 jaar studententijd van binnen en van buiten gezien, dus daar hoeven we beide niet te blijven hangen.

Overigens maak ik me over het samenwonen zelf ook geen zorgen, toen we nog in Wageningen studeerden waren we eigenlijk altijd samen, afwisselend bij hem of bij mij en ging ik in de weekenden altijd terug naar Weert en dan ging hij regelmatig mee. Dat we geen moeite hebben met een huis delen is daar wel uit gebleken, maar de perfecte plek vinden is nu het doel.

Bedankt voor alle tips en inzichten, we nemen het zeker mee!
Specifiek:
Esmee_RS schreef:
Wij hebben 5 jaar geleden gekocht in Altweerterheide. Weet niet of je Weert stads genoeg vindt, maar waar wij wonen voldoet denk ik wel redelijk aan je eisen. :') We wonen echt ontzettend rustig, maar we hebben alles wat Weert te bieden heeft wel binnen handbereik.
Ik kom uit Rotterdam en mijn vriend uit Leiden dus voor allebei wel een redelijk stuk uit de richting. Ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem, het is maar anderhalf uur rijden en die afstand went echt ontzettend snel. Heb hier ondertussen ook al wel echt een sociaal leven opgebouwd terwijl we echt vanaf 0 begonnen dus daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken.
Als je specifieke vragen hebt over het ver werk wonen van familie, shoot!

Goed om te horen! Zijn jullie actief opzoek gegaan naar "nieuwe" vrienden op deze nieuwe plek of ging dit voor jullie automatisch?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:31

Nuenen is erg duur, wellicht is Geldrop betaalbaarder. Dan zit je vlakk bij de snelweg (A67/A2) en vlakbij Eindhoven als stad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:32

Denk dat Nuenen net zo moeilijk een huis te krijgen is als al de andere plaatsen rondom Eindhoven.

Weet niet of jullie vaak met OV reizen, dan kun je al kijken welke plaatsen een station hebben.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:33

Mijn nu kan en ik zijn beginnen rondrijden in omgevingen waarvan we dachten dat het iets voor ons was.
Uiteindelijk, na veel huisjes te hebben gezien, terecht gekomen in een omgeving waar we beide een goed gevoel hadden.
We hadden het geluk een huis te kunnen kopen in die omgeving ook.
Wonen hier nu al acht jaar en zijn nog altijd heel blij.

Wat ik wil zeggen, ik geef als tip om te gaan rondrijden en heel eerlijk en open te blijven communiceren.
Gevoel is zo belangrijk.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:41

Werken jullie allebei fulltime?
Werken jullie allebei onsite of is online ook (deels) mogelijk?
Willen jullie (op termijn) aan kinderen of intensieve huisdieren (paard) beginnen?

Ga er van uit dat degene die de grootste zorg voor huishouden, kind, dier, etc heeft, het dichtst bij werk zou kunnen wonen.
Als 1 vd 2 al en/of graag een dikke bak onder de kont heeft en van auto rijden houdt, zou deze eventueel verder van werk kunnen wonen.

Werken jullie beide op standaard kantooruren? Zit daar eventueel verandering in, mogelijkheden om files te vermijden?

Hoe ophoudend zijn de files richting wageningen/ wageningen uit?
Idem voor Weert?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:50

De hoek van Uden vindt ik ook een goed voorstel
Je zou ook nog iets Oostelijke kunnen kijken. Plaatsen rondom de onderzijde van Nijmegen. Die dan goed bereikbaar zijn via de A73.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:25

Moonlight17 schreef:
De hoek van Uden vindt ik ook een goed voorstel
Je zou ook nog iets Oostelijke kunnen kijken. Plaatsen rondom de onderzijde van Nijmegen. Die dan goed bereikbaar zijn via de A73.

Dit wilde ik exact ook zeggen!
Vanuit die hoek is zowel Weert als Wageningen goed bereikbaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 15:40

Nou, uit ervaring kan ik zeggen dat er zowel op de A73 staat als op de A50 heel vaak file staat. Dus het ligt er ook aan waar jullie gaan werken en hoe vaak je per week naar je werk moet.
Dat zou ik persoonlijk de doorslag laten geven ipv vrienden en familie.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:23

Mijn vriend komt uit Limburg en ik uit omgeving Nijmegen en wij zijn samen gaan wonen in een van de dorpen rondom Uden. Ik woon hier echt heerlijk! Wij wonen buitenaf maar zijn zo op de snelweg. Zowel Den Bosch, Nijmegen als Eindhoven liggen op een halfuur rijden. Dus als we naar de stad willen gaan kunnen we zelfs kiezen :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:02

Fitzroy schreef:
Nou, uit ervaring kan ik zeggen dat er zowel op de A73 staat als op de A50 heel vaak file staat. Dus het ligt er ook aan waar jullie gaan werken en hoe vaak je per week naar je werk moet.
Dat zou ik persoonlijk de doorslag laten geven ipv vrienden en familie.

Jup iedere dag een groot deel van de dag. Vooral de A50 is echt vreselijk, imo (ik ga dagelijks over de A50/A73, er heeft sinds ik die route nu 4 jaar rijd, enkel met corona geen file gestaan, verder AL-TIJD...).

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:45

Ik zat in een soortgelijke situatie. Mijn man kwam uit Delft en in uit Enschede. We hebben een aantal jaar in Utrecht gewoond omdat dat in het midden is. Nadat we kinderen kregen vonden we het toch wel handig om wat meer famillie en vrienden in de buurt te hebben voor hulp. Nu hebben we in Enschede gekocht. Misschien iets om rekening mee te houden?

Wij kwamen erachter dat nieuwe vrienden maken als volwassene in een onbekende stad best moeilijk kan zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:50

Ik woon bij Boxtel in een klein aangrenzend dorp. Ik kwam uit Friesland en mijn partner uit Oisterwijk. Ik vind het nog steeds lastig aansluiting te krijgen bij mensen in ons dorp. Als ik zou mogen kiezen zou ik Den Bosch een hele fijne stad vinden. Dit wordt een lastige zoektocht voor jullie. Paar goede suggesties hier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:54

En als je nou echt denkt: dit is het dorp, huur dan komende vakantieperiode daar in de buurt een vakantiewoning/ga er op een camping staan (al dan niet met een camper) en test eens uit of het echt is wat je verwacht (ook qua samenwonen trouwens). En dan niet voor een weekje, maar gewoon voor de hele zomer (of nog langer) en ga daarvandaan dan ook pendelen naar je werk.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:10

Oisterwijk is erg leuk en heeft wat betaalbarere wijken. Ligt aan fijne uitvalswegen en super leuk centrum.

Nuenen is ook leuk, maar dat zou ik nou niet echt een stadje noemen. Best is rondom Eindhoven nog best (pun intended) betaalbaar en dan zit je zo op de A2 naar Amsterdam en zo in Weert.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:23

Die omgeving ken ik niet zo, maar ik merk dat ik met name je vriend wel snap.
Mijn zusje is destijds samen gaan wonen met haar vriend in zijn huis, in het dorp waar hij vandaan kwam en zijn vrienden en familie ook woonden.
Na nog geen jaar was de relatie ten einde. Dat had er met name mee te maken dat zij daar niet kon aarden: zij was voor iedereen niets meer dan de "vriendin van".
Uiteindelijk zijn ze na een periode toch weer samen gekomen en hebben een huis gekocht in een stad verderop, inmiddels alweer jaren samen, getrouwd en 2 kinderen rijker. En nog steeds in datzelfde huis in de stad waar ze geen van beiden vandaan kwamen.

Het punt was dat zij onderdeel van zijn leven werd, maar niet andersom. En dat werkte voor haar dus totaal niet, het was zo ontzettend ongelijkwaardig.

Mijn man en ik wonen ongeveer een half uur van familie e.d. vandaan. De ervaringen hierboven deel ik trouwens totaal niet: wij vinden het juist ontzettend makkelijk om nieuwe vrienden te maken. Echt, overal wonen leuke mensen :j
Je moet er alleen wel moeite voor doen, dat is wel zo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:28

Eindhoven heeft net toegezegd aan die kant ASML te laten uitbreiden, dus Best zal ook wel moeilijk worden, en vermoed dat daar de huizenmarkt ook niet zo meevalt, ligt niet echt ver van Veldhoven en er wonen genoeg ASML werknemers daar.
Ik zou ook meer richting Nijmegen zeggen, Cuijk en omgeving wellicht. Nuenen zou ik afraden, leuke plaats, maar ongunstig gelegen ten opzichte van de snelweg, voordat je op de snelweg bent ben je heel wat reistijd kwijt.