Kleur van bepaald merk verf door ander merk laten mengen??

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Kleur van bepaald merk verf door ander merk laten mengen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 14:16

Hoi allemaal,

Wij zijn bezig met de kinderkamers boven inrichten. Wij hebben een interieurstyliste ingeschakeld en die heeft op basis van 'moodboards' van de kinderen een opzet gemaakt. Na wat aanpassingen is deze definitief.

Nu ben ik aan het kijken om de verf te bestellen.

Bij onze zoon had ze bv de kleur Hague Blue van Farrow en Ball voorgesteld.

https://www.verfwebwinkel.nl/farrow-bal ... 6QQAvD_BwE

Het te verven oppervlak met deze kleur is ongeveer 9.5 m2.
De blikken zijn niet kleiner verkrijgbaar dan 2.5 L (35m2) en kost dan 107,-

Nu komt ik dit tegen:
'Hague Blue van Farrow & Ball als jouw verfkleur
Hoewel dit een variant blauw van Farrow and Ball is, kun je ook muurverf van andere merken in deze kleur laten mengen. Zo kun je bijvoorbeeld Hague Blue voor een Flexa product gebruiken. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze Flexa Creations Muurverf – Extra Mat of deze Flexa Strak op de Muur Muurverf Mat? Andere merken zijn ook een optie, bijvoorbeeld deze Sikkens Alphacryl Pure Mat SF of deze Sigma Sigmatex Superlatex Matt. Bestel jouw verf met Farrow and Ball Hague Blue als kleur bij Verfwinkel.nl.'

Ik zoek dat even op.
Voor 1L (ongeveer 10m2) Flexa Creations muurverf extra mat in de kleur farrow & ball hague blue zou ik dan 18 euro kwijt zijn.

Dat is nogal een besparing van 90,- ?!?!
Stel je koopt 2 blikken van 1 L om safe te zitten en evt 2 lagen te doen, is het nog een besparing van 70,-

Zou dit echt zo simpel zijn?!

Ibbel

Re: Kleur van bepaald merk verf door ander merk laten mengen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:22

Zou je énig verschil zien als de Flexa of Sikkens verf ietsiepietsie anders is dan de Hague Blue van Farrow and Hall?
Zolang je niet twee merken naadloos op elkaar aan zou willen laten sluiten kan je altijd verf laten mengen in (ongeveer) de kleur die je wilt. Sterker, al die verfmengapparaten bij alle bouwmarkten kunnen het ook, en die kunnen zelfs een geverfd sample scannen en de verf bijmengen. Stel, je hebt een oud roerstokje van verf van 100 jaar geleden, dan kan die verf alsnog gemengd worden door de verf op dat roerstokje te scannen.

Marloes_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:23

Ik heb inderdaad via de Verwinkel.nl een blik Sikkens laten mengen in Hague Blue van Farrow & Ball. En ook de kleuren van Lab Paint trouwens. Was inderdaad super simpel en een stuk goedkoper.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:26

Wij hebben onze F&B verfkleuren altijd bij de Hornbach laten mengen, eerst kon exact de juiste kleur op hun huismerk verf, de laatste keer zijn we inderdaad voor de kleur die er het dichtste bij lag van een ander merk gegaan. In alle gevallen werkte het perfect, op de muur is het precies waar we op hoopten. Ik wil je wel adviseren dat als je naar de winkel gaat om (bijna) dezelfde kleur van een ander merk te kiezen, om even de staaltjes (die van F&B en het andere merk) ook buiten te vergelijken en niet alleen in de bouwmarkt/verfwinkel. Dat wil namelijk nog wel eens schelen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 16:26

Je kunt bij de meeste verfwinkels wel een merkkleur laten mengen in een ander merk of huismerk.
Heb ik ook gedaan, de kleuren verschillen iets vd merkverf (gentle peony viel ietsje paarser uit bijvoorbeeld) maar het is niet storend tenzij je echt de perfecte kleur wil. :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 16:31

Er gaat echt een wereld voor mij open :')
Ik wist niet dat dit bestond haha.

Dank allen!
Dat bespaart wel lekker :D

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:19

Ja dit is mogelijk en volgens mij hebben wij bijdezelfde een interieuradvies afgenomen :)

Het zullen alleen niet exact dezelfde kleuren zijn omdat f&b veel meer pigment toevoegd maar het scheelt idd veel in de kosten.

MarieAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:39

Ja dit kan zeker, heb goede ervaringen met verf.nl, die kennen bijna alle kleuren:)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:23

Hier ook een kleur gekozen van F&B staaltje en laten mengen met Sigma verf. De eigenaar van de winkel gaf aan dat de kleur an sich heel dichtbij komt, het verschil soms net iets meer in zit hoe de tint uit valt, dat ligt denk ik dan aan de hoeveelheid pigment (?) of hoe de afwerking is. Maar hij kon alle kleuren van het staaltje mengen als we zouden willen en ik vind het ook prima uitgepakt op de muur. Zou het daarom zeker doen, al vind ik zelf wel dat de Sigma afneembare verf ook prettig is voor kinderkamers, ipv een matte histor. Maar goed, groot prijsverschil dus snap de keus zeker!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 08:33

MarieAnne schreef:
Ja dit kan zeker, heb goede ervaringen met verf.nl, die kennen bijna alle kleuren:)

Ik heb geen goede ervaringen met verf.nl. Daar tot 2x toe een afwijkende kleur ontvangen (en dan ook echt groen ipv blauw, maar wel met dezelfde kleurcode) en veel gedoe met geld terug krijgen. Ik ga tegenwoordig altijd naar een goede lokale verfwinkel.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:17

Gewoon bij de praxis naar de balie lopen, die maken ook huismerkverf in de kleuren van de merkverven.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:13

Wij hebben ook een farrow and ball verfkleur in Sigma verf laten mengen. Werkt prima ! Zolang je geen twee soorten verf door elkaar gebruikt zul je het ook niet zien met je blote oog denk ik. Kleurcodes zijn online heel makkelijk aan te vinken/zoeken

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:20

Ik zou het niet in bouwmarkt eigen merk doen. Heb dat bij de praxis gedaan, en daar waren de kleuren behoorlijk anders dan dat ze van flexa waren. Dus zou dan wel flexa of sikkens verf doen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:22

Het kan inderdaad, maar de kleur zal nooit exact hetzelfde zijn. Ik vond zelf de afwijking zo groot (in sikkens verf) dat ik het daarna toch in de originele verf heb overgeschilderd, maar ik ben ook wel een pietlut als het op kleur aankomt.

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:24

Dit kan prima, toevallig zelf Hague blue in de woonkamer en laten mengen in muurverf van Sps en lak van Sikkens.

Zo op het oog zie je geen verschil met wat het met de f&b verf zou moeten zijn.

Afbeelding

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:29

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:34

Ja, dit is mogelijk om verf te laten mengen.

Maar, en een grote maar.

Er zit kleurverschil in en dat heb ik zelf ervaren.

Ik heb Skimming Stone gemeld op Sigma Fungi voor de badkamer. De woonkamer heb ik ook laten mengen met Skimming Stone op Sikkens Alphacryl Pure Mat SF. En tussen die beide zat een aanzienlijk kleurverschil. Maar omdat de badkamer toch een andere kleur heeft gekregen, en ik de Sigma heb kunnen verkopen, maakte dat voor ons niet uit.

Moraal van het verhaal: je kunt verf laten mengen op kleur, maar het is dus niet de werkelijkheid van de originele kleur.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:39

Ik zou persoonlijk geen verf bij de bouwmarkt halen, ga naar je lokale verfspeciaalzaak. Maarja, ik ben dan ook dochter van een verfwinkel eigenaar :D
Kan het wel aanraden, dan ondersteun je gelijk kleine/eigen ondernemers. En je krijgt advies, er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel soorten muurverf met ieder zo z’n kwaliteiten.
En zelfs met een beperkter budget is goede kwaliteit verf te vinden in zo’n zaak :j
Elke kleur kan inderdaad in elke verf gemengd worden, merk maakt niks uit.
En als je een beetje geluk hebt, dan wil de verfspeciaalzaak ook meekijken naar wat voor kleur je wilt, ze kunnen eventueel extra pigment toevoegen om de tint aan te passen bijvoorbeeld :D
Mijn vader krijgt ontzettend vaak klanten in z’n winkel die bij de bouwmarkt of online verf hebben gekocht, waarvan de kleur verf die ze hadden gekocht niet klopte. Bij een verfspeciaalzaak kun je er vanuit gaan dat de kleur wel klopt :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:05

nick_en_ik schreef:
Mijn vader krijgt ontzettend vaak klanten in z’n winkel die bij de bouwmarkt of online verf hebben gekocht, waarvan de kleur verf die ze hadden gekocht niet klopte. Bij een verfspeciaalzaak kun je er vanuit gaan dat de kleur wel klopt :)

Zie mijn reactie, ik heb het laten mengen bij een verfspeciaalzaak, maar kreeg verschil in kleur. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:52

eenitraM schreef:
nick_en_ik schreef:

Zie mijn reactie, ik heb het laten mengen bij een verfspeciaalzaak, maar kreeg verschil in kleur. Dus die vlieger gaat helaas niet op.

Dat is wel balen! Wel fijn dat je een andere geschikte kleur hebt kunnen vinden!
Maar mocht het gebeuren, dan kan je in principe terug naar de winkel en dan testen ze de gemengde kleur op afwijkingen. Mocht dat niet voldoende zijn, kunnen ze het eventueel terugsturen naar de fabrikant.
Tenminste, dat is hoe mijn vader het aanpakt. Maar zou kunnen dat niet elke verfspeciaalzaak dit aanbiedt/het zo aanpakt, daar zit ook weer verschil in.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:16

Ik vind het 'de speciaalzaak is altijd beter' persoonlijk echt onzin. Onze praxis (en karwei en hornbach etc) heeft prima personeel bij de verfbalie, heel veel keuze in kwaliteiten, goed advies en ik heb nog nooit gedoe gehad dat een kleur niet juist was, ook niet als ik een dure kleur in een goedkope huismerkverf had laten mengen. Tuurlijk; als je een extra matte verf kiest en die vervolgens laat mengen in een gewone muurverf, is het effect anders. Maar da's logica.