Geur uit rugzak krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Geur uit rugzak krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 09:13

Twee jaar geleden heb ik een rugzak van Lefrik gekocht, welke gemaakt is van gerecyclede PET-flessen. Niet vanwege dit concept, maar ik vond de tas er handig uitzien en de kleur leuk. Al vrij snel begon de tas een nare geur te hebben, welke ik er na twee jaar nog steeds maar niet uitkrijg. Het ruikt echt naar oud plastic, niet naar voedselresten (ik neem alleen mijn werkkleding en twee broodjes in alu-folie mee naar het werk. De tas is verder eigenlijk leeg. Mijn werkkleding ruikt bij het eruit halen ook naar de tas, heel vies.

Wat ik al heb gedaan:

- De tas hangt sowieso dagelijks met de flap open in huis of op het werk (laat je de flap dicht, dan begint de nare geur weer de kop op te steken);
- Schoongemaakt met natuurazijn;
- Bakingsoda een hele nacht in de tas gelaten;
- Parfum;
- Zo'n auto-geur-hanger er een hele nacht in gelaten;
- Buiten hangen.

De laatste optie is voor een andere tas gaan, hoewel dat wel zonde zou zijn. Qua stevigheid en functionaliteit is de rugzak prima. Bovendien was hij (voor mij) niet goedkoop.

Heeft iemand nog een idee?

De uitvoering lijkt op deze:

Afbeelding

secricible

Re: Geur uit rugzak krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:16

misschien eens contact opnemen met Lefrik?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 09:17

Dat zal ik zo dadelijk ook gelijk doen, dank je wel. En met Travelbags, want daar had ik hem toen gekocht. Denk niet dat die na twee jaar er nog iets aan kunnen doen, maar niet geschoten...

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:29

Misschien ruim een dag in een sopje van water met groene zeep en Biotex groen laten staan? Ik had een tas waar de kat in had geplast en die geur kreeg ik er in eerste instantie ook niet uit, maar door hem een tijdje in dit sopje te laten liggen en daarna goed uit te spoelen was de geur weg.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:32

Wasmachine als dat mag of met de hand in een goed sopje wassen en inderdaad even laten weken. En dan heel goed laten drogen, bij voorkeur op een warme dag buiten zodat er niet vervolgens ook een bedorven water lucht in gaat hangen.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:36

misschien kun je ook 24u weken in schoonmaakazijn proberen, dat heeft hier geholpen bij sportkleding met oude zweetgeur.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:41

En in een sopje met Vanish misschien?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 09:41

Dank jullie wel, ik ga het gewoon proberen. Zojuist heb ik Travelbags en Lefrik zelf een mail gestuurd om te vragen of zij nog een idee hebben, maar voor nu zou ik jullie tips nog mee kunnen nemen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 09:42

Druif_01 schreef:

Vanish heb ik in huis, maar is dat ook tegen geur? :o Ik heb dat tot nu toe alleen voor het wit houden van kleding en beddengoed gebruikt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:53

Wat gebruikt wordt voor het wegnemen van geur in de koelkast is gemalen koffie.
Heb je de tas wel eens een tijd binnenstebuiten in de buitenlucht opgehangen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 09:55

Koffie zou ik nog kunnen proberen, buiten hangen (binnenstebuiten) heb ik reeds gedaan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:50

Shenavallie schreef:
Druif_01 schreef:

Vanish heb ik in huis, maar is dat ook tegen geur? :o Ik heb dat tot nu toe alleen voor het wit houden van kleding en beddengoed gebruikt.

Je hebt verschillende varianten, je hebt inderdaad een witmaker, maar ik heb er nu een in huis staan voor hygiëne en vieze geurtjes.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:01

Geurvreters voor schoenen?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:08

In mijn rugtas is ooit een keer een potje gemalen knoflook open gegaan. Heel goor. Ook vanalles geprobeerd maar je bleef het ruiken.
Ik heb 'm toen gewoon in de wasmachine gegooid. Met wasmiddel, zonder wasverzachter. Eventueel paar druppeltjes was parfum erbij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 15:44

@ Druif_o1: Ik zet het op het boodschappenlijstje!

@ marschwood: Oh ja, die was ik vergeten op mijn lijstje te zetten. Helaas werkte dat niet.

@ Warboel: Knoflook is heerlijk, maar niet als het gaat regeren in je tas. Ik hoop dat wassen helpt bij gerecycled plastic.

Iedereen (nogmaals) ontzettend bedankt, ik ga het rijtje af met proberen! :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:32

Voordat je met koffie, azijn, wasparfum of de wasmachine aan de gang gaat zou ik eerst even het antwoord van de (web)shop en fabrikant afwachten.

Wellicht is het een bekend probleem en/of verspeel je een mogelijke garantie door een opeenvolging van reinigingsmethoden of geurverbloeming te gebruiken.

Als je gaat voor de wasmachine is mijn tip groene biotex. Dit bevat enzymen die hopelijk de moleculen die de vervelende geur veroorzaken kunnen afbreken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:41

Onderdompelen (en even laten staan) in een sopje van Dettol.
Dettol dood eventueel aanwezige bacterieen. Bacterieen zijn vaak geur veroorzakers.

Ook een goede remedie voor:
Cap liners
rij handschoenen
(sport) sokken
sport shirts die naar zweet blijven ruiken
uniform shirts die naar zweet blijven ruiken

Hier gaat heel vaak Dettol bij de was in de wasmachine (en dan de gewone Dettol, niet de wasmachine variant). Nooit meer zweet luchten. Heerlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 09:05

Ik wilde een resumé geven van hoe het nu met de tas is, maar zie dat mijn vorige post van de week helemaal niet geplaatst is! Dat is irritant, want ik had geschreven wat de reacties van zowel de fabrikant als Travelbags was èn ik had nog op Roodvos en rien10 gereageerd... -O-

Lang verhaal kort dan maar: de fabrikant ging alleen maar in op het feit dat ik twee jaar eerder had moeten reageren, dus heeft niet gelezen wat ik werkelijk schreef (het was geen klacht, maar een vraag hoe ik de geur eruit kon krijgen. De tas is verder erg prettig in gebruik). Travelbags stuurde een mega-vriendelijke reactie en gaf de tip om een zakje met actieve kool in de tas te leggen voor een paar dagen.

Ik heb de actieve kool er nog inliggen. Hiervoor heb ik een grote hoeveelheid Norit-capsules - die ik toch al in huis had - opengeknipt en in zo'n theezakje voor losse thee gedaan. Merk nog geen verschil, maar wie weet kan het ineens veranderen.

Mocht dat niet werken, dan ga ik inderdaad met Dettol aan de gang (dank voor de tip, rien10). Het ruikt echt naar oud-plastic in de tas. Maar nu ik erover nadenk, zou het zomaar kunnen dat het bacteriën zijn. Ik heb de hele dag met mensen te maken, dus als mijn werkkleding na een werkdag weer in mijn tas terug naar huis gaat...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:32

Zitten er wasvoorschriften bij de tas? Want echt een keer goed in een sopje weken en goed boenen lijkt me dan wel echt meer behulpzaam dat allemaal geurvreters en parfum. Die tas moet gewoon door en door schoon worden.

Maar omdat tassen lastig drogen zou ik wel echt wachten tot een warme zonnige dag zodat ie de hele dag buiten kan drogen. Een tas die ruikt naar bedorven water is ook heel vies kan ik je vertellen. :r

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 10:50

Het mag alleen op een handwas gedaan worden, staat op het label.
Bedorven water is geen fijne geur inderdaad... :n